Akkuongelmat F10/11 ja F25

F10, F11, F07
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti:Anywayn innoittamana soitin isännöitsijälle ja selitin tarpeen älyakkulaturille ja että kellolaite tulisi poistaa. Ymmärsi, yllättäen, yskän ja selvitti huoltoyhtiön kannan. 100€ kuluilla muuttaa mun tolpan kellottomaksi. Ihan ok, eli jos ajattelee ostavansa vaikka plug-in hybridin seuraavaksi. Taidan maksaa 100€. [emoji3]
Juu, tee heti diili. Parin vuoden päästä se ei enää onnistu...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
mik4
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Elo 2015, 20:40
Auto: F10 520dA 2011

Ei se akku alle -20 asteessa ota virtaa sisään. Tai no Lappiin ja takaisin ajaessa latautuu kun käytön aikana lämpenee samalla, muttei sellaisessa puolen tunnin arkiajossa ehdi tapahtua juuri mitään.

Auto näköjään osaa ilmoittaa "Charge battery" kun varaus on tippunut puoleen. 12,2V lepojännitte näytti olevan kun ilmoitus tuli. Akkutaulukoiden mukaan tuo vastaisi 50% varausta. Akkusivuilla näkyy olevan myös ettei alle 50% varauksessa kannata pitää pitkiä aikoja ettei sulffaatit jämähdä elektrolyytteihin (=kapasiteetti pienenee). Sehän on sitten ihan aiheellinen ilmoitus, kaikkea se bmw-insinööri osaakin tehdä.

Siis jos auto sanoo "Charge battery", niin kannattaa käydä ostamassa AGM-kyvykäs laturi ja ladata yön yli, ettei akun käyttöikä lyhenee. Latureista ainakin CTEKissä on AGM-asetus joka pukkaa sähköä 14,7V latausjännitteellä. Peruslaturi lataisi geeli ja MF märkäakuille sopivalla 14,4V jännitteellä. 14,4V latauksella F10:n AGM-akku olisi täynnä siinä kevään korvilla jos nyt heti pistää lataukseen...

Ja tuo CTEKin pikkulaturi on muutenkin näppärä, mahtuu konenpellin alle, eli latauksen voi tehdä stealthina, eipä tule naapurilta vinoilua baijerilaisen pakkaskestävyydestä.
Naussi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Marras 2014, 23:51
Auto: E60 525 d Xdrive -09
Rt 1100 -01

Akkuherjat jatkuivat, vaikka vaihdoin uuden agm-akun. Herjat loppuivan, kun autolle kerrottiin, että on uusi akku. Autossa jälkiasennus webasto. Puolituntia päällä (Webasto), puolituntia ajoa.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

En oikein tiedä miten noihin älykkäisiin latureihin pitäisi suhtautua. Olisi hienoa kun ne näyttäisi virrankin. Mulla oli F07 yön yli tallissa sulamassa ja varuiksi samalla piuhan päässä vaikka ei yhden herjan jälkeen olekaan kiukutellut. Laturina CTEK Polar 5A. Laturi aloitti 2 ledillä niin kuin se tuppaa tehdä. Aamulla 7 lediä kirkkaana. Otin laturin irti ja pidin minuutin valoja päällä että saan jännitteen tasaantumaan. Sen jälkeen näytti 12,2V. Ajattelin että koitetaan piruuttaan ja löin laturin uudelleen kiinni ja 8 tuntia painoi täysillä taas ladaten ennen kuin 7 lediä syttyi. Mulla on myös toinen CTEK laturi joka ei ole mallia Polar (näissä eroja kaiketi lämpötilakompensaation osalta). Toimii yhtä loogisesti. Olisin kuvitellut, että jos akku on kerta laturin mielestä täynnä, se huomaa sen eikä enää toista kierrosta vedä täysillä.

Mutta kyllä sinne sähköä varmaan kuitenkin akkuun meni koska ajossa jännite oli 13V tuntumassa paitsi rullaillessa 14,7V.

Ja tuli todistettua sekin, että auto start / stop toimii myös -17 asteessa. Valoihin sammutti ihan niinkuin kesälläkin.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Eikös tuo 12,2V ole aika alhainen? Luulisi täyden akun jännitteen olevan lähellä 13V?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

No näin myös minusta. Mutta ehkä ne on baijerissa määritelleet sähkönkin käyttäytymisen uudestaan efficient dynamicsin hengessä. Tallissa 10C asteen lämpötilassa AGM-akun jännite 12,2V tarkoittaa mun käsittääkseni noin 50% varausta. Se selittäisi miksi latasi vielä toisen mokoman. Mittasin ton sekä akun navoista että vilkaisin piilovalikosta. Tämä siis yön latauksen jälkeen tuliterällä älylaturilla jonka mielestä akku täynnä. Täysi akku olisi kaiketi noin 12,77V tossa lämpötilassa. Mutta kysymykseksi jää mikä on sen älylaturin äly? Käyntiin on onneksi lähtenyt koko ajan ihan ok.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Jatketaanpa vielä yksi kierros laturikokemusta. Pohjalla siis edellisissä viesteissä mainitut kaksi "täyteenlatausta", päälle yksi 30 minuutin ajo ja takaisin talliin. Koko yön 14h laturissa tallissa 13,5 asteessa ja akku CTEKin mukaan aamulla täynnä. Laturi pois, taas auton virrat ja valot päälle hetkeksi ja pois. Odottelua 5 min että jännite tasaantuu. Tulos 12,3V. Akku on 3v vanha. Ihan mielenkiinnosta, osaako joku selittää?

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Mikkx
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Elo 2014, 19:35
Auto: X3 F25

phuksi kirjoitti: Akku on 3v vanha. Ihan mielenkiinnosta, osaako joku selittää?
-p
Tuossa oli jo vastauskin: Akku on tainnut vanhentua, vaikkei pelkkä jännitteen mittaus varmaa tietoa akun kunnosta annakkaan. Aiemmassa viestissäsi mainitsemistasi ajonaikaisista lukemista ei varsinaisesti voi akun jännitettä päätellä, koska auton laturi säätää latausjännitteen ajotilanteen mukaan.

Ja jos latausvirran suuruus kiinnostaa, niin niitä on helppo mitata DC-pihtivirtamittarilla (saa kohtuuhinnalla esim. dealextremestä).
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mikkx kirjoitti:
phuksi kirjoitti: Akku on 3v vanha. Ihan mielenkiinnosta, osaako joku selittää?
-p
Tuossa oli jo vastauskin: Akku on tainnut vanhentua, vaikkei pelkkä jännitteen mittaus varmaa tietoa akun kunnosta annakkaan.
Kovin on lyhytikäinen jos näin olisi. Edelliseen X3:een olen vaihdoin kerran akun ja se kesti 6 vuotta. Mulla on sama tilanne toisessa autossa ja siinä uusi akku, 6kk.
Mikkx kirjoitti:Aiemmassa viestissäsi mainitsemistasi ajonaikaisista lukemista ei varsinaisesti voi akun jännitettä päätellä, koska auton laturi säätää latausjännitteen ajotilanteen mukaan.
Näin just. Olen ymmärtänyt, että IBS ohjaa tilanteen mukaan. Eli tuosta tulkkasin, että koska jännite ei nouse tuon enempää, tulkitsi auto akun olevan riittävän täynnä. Autohan ei lataa akkua täyteenkun vaan jättää tilaa jarrutusenergian talteenotolle.

Vähän luulen, että IBS ei ole ihan tarpeeksi intelligent vielä. Baijerilaisten pitäisi tehdä autoon winter mode joka aktivoituu nollan pinnassa ja tuolloin unohdetaan -17 asteen startstopit, ylimääräinen viisastelu ja pusketaan aina akkuun sen mitä suostuu vastaanottamaan.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Tehkääpäs testi, ota tyhjä akkuparisto jolla ei enää lamppu syty ja mittaa napajännite. Saattaa näyttä n.1,2V Jännitettä. Virtaa on sen verran että mittari näyttää sen jännitteen, mutta virtaa ei ole niin paljoa että että lamppu syttyis. Auton akuissa pätee sama asia, jännitettä voi olla mutta ei amppeereita. Lataamalla sinne lisätään niitä amppeeritunteja.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Kannatta muistaa jännitettä mitattaessa että akun miinuskaapeli pitää ottaa irti. Muuten auto kuormitta akku ja jännite putoaa tästä syystä hieman. Konttia ei sitten pidä mennä laittamaan kiinni kun akku on irti, lukko toimii sähköllä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 08:55
Auto: F10 530d -10

Naapurifoorumilla nimimerkki Bittivirhe laittoi linkin mielenkiintoiseen dokumenttiin, josta selviää paljonko AGM akun latausjännite pitäisi olla missäkin lämpötilassa ja kauanko täyteen lataaminen kestää:
http://www.lifelinebatteries.com/manual.pdf (sivu 9, huomaa että lämpötilat ilmoitettu fahrenheit asteikolla, joten konvertteri käyttöön)

Omastani koodasin viikonloppuna brake regenerationin pois käytöstä, joten nyt laturi pyrkii lataamaan akun aina täyteen, eikä lopeta 80% kohdalla. Aamulla 25min webastolla lämmityksen jälkeen lähdin ajamaan, vielä 25km ajon jälkeenkin matkanopeudessa latausjännite oli 14,9 - 15,1V, mutta tuon taulukon perusteella sekään ei riitä lataamaan akkua täyteen näillä keleillä (aamulla oli -32 mittarissa, nyt enää -30 :))
Lataa kuitenkin varmasti paremmin kuin "älylatauksen" päällä ollessa, jolloin tasakaasulla latausjännite oli 13,6 - 13,8V sen jälkeen kun akku saavutti 80% rajan...

PS. Minulla on Defan 4A älylaturi ja sekään ei lataa edes +20 asteista AGM akkua täyteen, Rheihgoldin mukaan se sai akkuun puskettua 88% sen kapasiteetista. Eli AGM akulle pitäisi olla oma latausmoodinsa, jonka latausjännite on normaalia lyijyakkua korkeampi. Tällaisiakin latureita kuulemma on, mutta tuo 5 vuotta vanha Defa ei AGM akun päälle ymmärrä.
Viime viikon ajalta kun katsoin akun statistiikkaa, kapasiteetti oli 78% - 83% koko ajan, muutaman kilometrin pätkäajoa töihin ja takaisin, aina ennen lähtöä webastolla lämmitys ja yöt oli tuo Defa kiinni.
Loppuviikolla katson uudestaan mitä tuo brake regeneroinnin poisto vaikutti akun latausasteeseen...
nokivasara
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Elo 2015, 15:36

Uusi akkuongelmainen ilmoittautuu joukkoon. F25 -12.
Edellisen kerran kasa vikakoodeja ja auto vikatilaan tuli lähes -30 pakkasellla..
välillä niitä ei koodien nollauksen jälkeen tullut, kun lämpötilakin oli yli -20.
Eilen taas kasa vikakoodeja -27C kelissä.

Latasin akkua ennen lähtöä 3 tuntia & parin tunnin esilämmitys koneelle.
Lähtiessä ei mitään vaivoja autossa ollutkaan. 15km ajon jälkeen parkkiin ja tuli ilmoitus, että akku on purkautunut =>
vikatila ja läjä vikakoodeja. Vikatilassa ajellessa auton sähköistä toimi valot. Mm. lämmittimen puhallus ei.
n. 10 km ajon jälkeen alkoi sentään vähän hönkiä lämpöä sisään :)

Eiliset vikakoodit (osa koodien selitteistä netistä.. osa suoraan koodilukijasta)
P15F8 Terminal 15N_3 / 87_3 Power Supply Circuit
B1801 Lamp Turn Signal Front Output Circuit Short To Ground
P3105 Cylinder 2 High Pressure Injector Low Side Circuit Low
p15ED No voltage is present at the DME input (KL87_2 or 15N_2) although the main relay has closed.
P2090 "B" Camshaft Position Actuator Control Circuit Low
P15D9 Terminal 15N_1 / 87_1 Power Supply Circuit
P2088 "A" Camshaft Position Actuator Control Circuit Low

Huollon mukaan kaikki tulee liian vähästä akun varauksesta?
'Drive train' error näytti olevan nytkin punottavan mittariston näytöllä, kun kävin laittamassa akun varaukseen.
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Sauman kirjoitti:Naapurifoorumilla nimimerkki Bittivirhe laittoi linkin mielenkiintoiseen dokumenttiin, josta selviää paljonko AGM akun latausjännite pitäisi olla missäkin lämpötilassa ja kauanko täyteen lataaminen kestää:
http://www.lifelinebatteries.com/manual.pdf (sivu 9, huomaa että lämpötilat ilmoitettu fahrenheit asteikolla, joten konvertteri käyttöön)

Omastani koodasin viikonloppuna brake regenerationin pois käytöstä, joten nyt laturi pyrkii lataamaan akun aina täyteen, eikä lopeta 80% kohdalla. Aamulla 25min webastolla lämmityksen jälkeen lähdin ajamaan, vielä 25km ajon jälkeenkin matkanopeudessa latausjännite oli 14,9 - 15,1V, mutta tuon taulukon perusteella sekään ei riitä lataamaan akkua täyteen näillä keleillä (aamulla oli -32 mittarissa, nyt enää -30 :))
Lataa kuitenkin varmasti paremmin kuin "älylatauksen" päällä ollessa, jolloin tasakaasulla latausjännite oli 13,6 - 13,8V sen jälkeen kun akku saavutti 80% rajan...
(Se on sivu 19 :-)

Minulla auto on joko huollossa käynnin seurauksena tai muuten vain vaihtanut latausmoodia niin, että latausjännite on aina 14.6 ... 14.9 V
(ainakin ollut aina, kun olen sitä seurannut). Siitä huolimatta auto käskee ladata akun, kun tulen ajosta, johon olen lähtenyt kylmällä akulla. Vaikka akku olisi ladattu hetki sitten lämpimässä "täyteen".
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Laitetaan nyt tänne, vaikka kyse ei ole bemareista.
Ennen autot olivat autoja ja akut olivat akkuja.
Tässä lainaus naapurifoorumilta:

"A-vectrassa oli alkuperäinen akku 17vuotta ja tdi borassakin 11vuotta. Kummatkin olis vielä menny mutta tulipahan vaihdettua etukäteen."

Siis aivan turhaa hötköilyä, akuthan olivat vasta ns. sisään ajettuja.
Rahan tuhlausta noin aikainen uusiminen.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Nykyajan autot ovat täynnä kaiken maailman tietokoneita jotka toimivat koko ajan. Nykyaikainen akku johon on kytketty bensa/diesel lämppäri ei kestä juuri 3 vuotta pidempään.
Tolpassa olevan auton akku ei sillä tavalla kulu ja varsinkaan jos siinä on vielä akkulämmitin tai -laturi.
Silloin akku voi hyvinkin kestää jopa 6 vuotta.

Start/Stop toiminto ei myöskään sovi Pohjoismaisiin olesuhteisiin ollenkaan. Harvoi se talvella toimiikaan, mutta ei siitä kesälläkään ole käytännössä mitään hyötyä.
Eli kytkekää se pois aina kun laitatte koneen käyntiin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ricracing kirjoitti:Nykyajan autot ovat täynnä kaiken maailman tietokoneita jotka toimivat koko ajan. Nykyaikainen akku johon on kytketty bensa/diesel lämppäri ei kestä juuri 3 vuotta pidempään.
Eikös tuo Bemarin käyttämä AGM/Geeliakku juuri perusteltu sillä että se kestää 300% paremmin lataussyklejä kuin perinteinen akku. Eli kestäisikö sitten tavallinen lyijyakku Bemarissa vain vuoden? Minullakin oli Opelissa joskus melkein 10-v akku ja hyvin toimi. Jos bemarissa vastaava kestäisi vaan vuoden, niin on kyllä baijerin poijaat mokaillut kyllä sitten ihan huolella.
Ricracing kirjoitti:Tolpassa olevan auton akku ei sillä tavalla kulu ja varsinkaan jos siinä on vielä akkulämmitin tai -laturi.
Miten tuo pelkkä lohkolämmitin auttaa akun kulumiseen?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Löysin sattumalta tänne X3-topicin puolelta.

Kun mainitsette katsovanne latausjännitteen "piilovalikoista", miten sen saa näkyviin? Saako siis muuten kuin koodaamalla OBD:n kautta?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Piilovalikko F-sarjan autoihin: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=4820
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
xx520ixx
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Heinä 2015, 13:19

salmol kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Nykyajan autot ovat täynnä kaiken maailman tietokoneita jotka toimivat koko ajan. Nykyaikainen akku johon on kytketty bensa/diesel lämppäri ei kestä juuri 3 vuotta pidempään.
Eikös tuo Bemarin käyttämä AGM/Geeliakku juuri perusteltu sillä että se kestää 300% paremmin lataussyklejä kuin perinteinen akku. Eli kestäisikö sitten tavallinen lyijyakku Bemarissa vain vuoden? Minullakin oli Opelissa joskus melkein 10-v akku ja hyvin toimi. Jos bemarissa vastaava kestäisi vaan vuoden, niin on kyllä baijerin poijaat mokaillut kyllä sitten ihan huolella.
Ricracing kirjoitti:Tolpassa olevan auton akku ei sillä tavalla kulu ja varsinkaan jos siinä on vielä akkulämmitin tai -laturi.
Miten tuo pelkkä lohkolämmitin auttaa akun kulumiseen?
Kyllä kovilla pakkasilla hyvä lämmitin (esim. letkulämmitin kierrätyspumpulla) notkistaa konetta kummasti ja ei kuormita starttaustilanteessa akkua samalla tavalla kuin ilman lämmitintä tekee.
Vastaa Viestiin