F10/11 ensihuolto ja sen hinta

F10, F11, F07
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Kuudensuora kirjoitti:Monet ei asenna asiakkaan osia kun huolto ei voi taata suodattimen "turvallisuutta" tai kate jää saamatta
Sellaisessa liikkeessä asiakkaan tulee äänestää jaloillaan. Huolto asentaa asiakkaan hankkiman osan, jos asiakas niin vaatii, mutta asiakkaan pitää myös tajuta vastuunsa omissa osissaan. Esimerkiksi työtakuuta ei ole samalla lailla, jos asiakkaan itse hankkimassa osassa ilmenee vikaa tai se ei ole yhteensopiva autoon. Tällöin huolto todennäköisesti laskuttaa kaikki työt (+ylimääräiset työt) asiakkaalta ja asiakkaan säästöt palaa siihen.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

penttim kirjoitti:
Kuudensuora kirjoitti:Monet ei asenna asiakkaan osia kun huolto ei voi taata suodattimen "turvallisuutta" tai kate jää saamatta
Sellaisessa liikkeessä asiakkaan tulee äänestää jaloillaan. Huolto asentaa asiakkaan hankkiman osan, jos asiakas niin vaatii, mutta asiakkaan pitää myös tajuta vastuunsa omissa osissaan. Esimerkiksi työtakuuta ei ole samalla lailla, jos asiakkaan itse hankkimassa osassa ilmenee vikaa tai se ei ole yhteensopiva autoon. Tällöin huolto todennäköisesti laskuttaa kaikki työt (+ylimääräiset työt) asiakkaalta ja asiakkaan säästöt palaa siihen.
Pk seudulla vähissä ketkä asentaa. Kiven takana. Kyllä minullekin kelpaisi
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vastuukysymyksiin tulee monta lisämutkaa jos on asennettu asiakkaan ties mistä tuomia osia. Toisaalta korjaamotyön hinnassa on huomioitu että osa katteesta tulee osista. Voihan olla että työt on hinnoiteltu alakanttiin houkuttelevaksi, ja kate on tarkoitus ottaa pelkistä osista. Ymmärrän kieltäytymisen hyvin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

penttim kirjoitti:
Kuudensuora kirjoitti:Monet ei asenna asiakkaan osia kun huolto ei voi taata suodattimen "turvallisuutta" tai kate jää saamatta
Sellaisessa liikkeessä asiakkaan tulee äänestää jaloillaan. Huolto asentaa asiakkaan hankkiman osan, jos asiakas niin vaatii, mutta asiakkaan pitää myös tajuta vastuunsa omissa osissaan. Esimerkiksi työtakuuta ei ole samalla lailla, jos asiakkaan itse hankkimassa osassa ilmenee vikaa tai se ei ole yhteensopiva autoon. Tällöin huolto todennäköisesti laskuttaa kaikki työt (+ylimääräiset työt) asiakkaalta ja asiakkaan säästöt palaa siihen.
Huollon rahoista tulee iso osa juuri noista osista ja öljyistä. Vähän sama kun menisit kahvilaan ja ottaisit vain kuuman veden ja sinulla olisi mukana pikakahvin murut ja pulla omasta takaa. Nalle Wahlroosin sanoja mukaillen: Toisit vain hiekkaa liikkeen lattialle.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Edellisen huollon tapaan on nyt F10 taas menossa Tallinnaan United Motorsille. Nyt 90000 km:n huolto on pienempi kuin edellinen ja säästökään ei ole niin suunnattoman iso (Tallinan hinta on 68% verrattuna Suomen hintaan). Lomailua ja autoilua sitten siinä huollon ohessa luvassa.

Kysyin myös tarjouksen täyteen jarruremonttiin (palat ja levyt). Katsotaan mikä on sille summa.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Onko mitään radikaalia merkitystä sillä, jos huoltoilmaisin menee about 500km yli rajan? Öljynvaihto / raikkarit / suodattimet erääntyy tuossa 420km päästä ja huolto on ensi viikolle. Laskeskelin, että kilometrejä ennen sitä tulee kuitenkin sellainen 900km. Takuuta ei autossa enään ole.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jaleo kirjoitti:Onko mitään radikaalia merkitystä sillä, jos huoltoilmaisin menee about 500km yli rajan? Öljynvaihto / raikkarit / suodattimet erääntyy tuossa 420km päästä ja huolto on ensi viikolle. Laskeskelin, että kilometrejä ennen sitä tulee kuitenkin sellainen 900km. Takuuta ei autossa enään ole.
Ei ole merkitystä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

salmol kirjoitti:
Jaleo kirjoitti:Onko mitään radikaalia merkitystä sillä, jos huoltoilmaisin menee about 500km yli rajan? Öljynvaihto / raikkarit / suodattimet erääntyy tuossa 420km päästä ja huolto on ensi viikolle. Laskeskelin, että kilometrejä ennen sitä tulee kuitenkin sellainen 900km. Takuuta ei autossa enään ole.
Ei ole merkitystä.
No siinä tapauksessa :thuup: Taitaa vissii käynnistyksen yhteydessä kuitenkin ilmoittaa bling äänen?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

No niin. Auto kävi United Motorsin huollossa ja homma toimi kuin rasvattu taas. Aikataulu ja budjetti piti tarkasti. Öljyt, suodattimet ja täysi takajarruremontti karvan alle 800 Eur. Yllätyksenä tuli se, että kardaanin tukilaakerin kumi ja pari etupään puslaa lähenee kuulemma vaihtoa. Ei kolise yhtään ja kilsat (88 000) eivät kai ole niin isot. että kardaanin laakerin kumi on kypsä?

Mutta siis pelkkää posia huollosta ja auto käy tuolla jatkossakin


Sent from my iPhone using Tapatalk
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

VolvostaBemariin kirjoitti:Yllätyksenä tuli se, että kardaanin tukilaakerin kumi ja pari etupään puslaa lähenee kuulemma vaihtoa. Ei kolise yhtään ja kilsat (88 000) eivät kai ole niin isot. että kardaanin laakerin kumi on kypsä?
En tiedä ihan tarkasti mitä tarkoittaa ’kardaanin tukilaakeri’, mutta omastani oli pitkittäiskardaanin rättinivel vaihtokunnossa 39 tkm kohdalla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tukilaakeri on kokonaisuutena koriin kiinnitetty tuenta, jonka läpi kardaani kulkee - se pitää kardaanin oikeassa asennossa ja paikallaan. Se on luonnollisesti laakeroitu ja vaimennettu, että kardaani pääsee pyörimään vapaasti ja että mahdollinen pienikään värinä ei johdu koriin. Tälläinen voi käytännössä porsia joko itse laakeroinnista tai siitä vaimennuksesta. Laakeroinnin porsius johtuu todennäköisesti tiviisteongelmasta, eli laakerin väliin on päässyt likaa, joka on syönyt laakerin rikki. Vaimennuksesta porsiminen (kuten tässä, kun kerran kyse on kumista) taitaa yleensä olla lähinnä huonoa tuuria, vaikka periaatteessa voisikin olla seurausta kakovasta laakerista, joka aiheuttaa kumille vääntövoimia, joita siihen ei pitäisi kohdistua.

Kardaanin tukilaakeri näyttää tältä:
Kuva

Rättinivel puolestaan on kardaanin päätykiinnityksessä oleva kuminen vaimennin, tunnetaan myös nimellä kardaanin munkki. Nämä on tietääkseni yleensä paikallaan pysyvän (niveltämättömän) kardaanin varusteita, ovat siis esim. vaihdelaatikon ja kardaanin välisessä kiinnityksessä vaimentamassa värinöitä ja tärinötä. Kardaanin munkki näyttää tälläiseltä:
Kuva

Kuvat lainattu bemariosat.fi -nettikaupasta:
https://bemariosat.fi/fi/valitse-autosi ... us-oe.html
https://bemariosat.fi/fi/valitse-autosi ... us-oe.html
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Kiitoksia Aerolle selvennyksestä! Nyt on taas hitusen oppineempi olo. Odottelen spostia vielä tuolta tarkkojen osanuneroiden kanssa, jotta asiaan saadaan täysi selvyys


Sent from my iPhone using Tapatalk
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Menevät puslat ja tukilaakerin kumi kuulemma takuun piikkiin (sain puhelun perään United Motorsilta) Olen positiivisesti yllättynyt


Sent from my iPhone using Tapatalk
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Nyt sitten osanumeroiden myötä tuli asiaan selvyys. Eli rättinivel kardaanista menee takuuseen vaihtoon. Ja siis samalla myös toisaan parit etupään puslat ja yksi vesiletku. Taas keväällä keksittävä muutakin asiaa Tallinnaan :)
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

VolvostaBemariin kirjoitti: Taas keväällä keksittävä muutakin asiaa Tallinnaan :)
Eikö noita voi Suomessa hoitaa jos kerran takuupäätös on tehty? :conf:
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

wsaarja kirjoitti:
VolvostaBemariin kirjoitti: Taas keväällä keksittävä muutakin asiaa Tallinnaan :)
Eikö noita voi Suomessa hoitaa jos kerran takuupäätös on tehty? :conf:
Voihan tuota kysäsistä, mutta veikkaanpa täällä marmorin sanovan --> "Njaah. Asentajamme ei kyllä löytänyt mistään mitään vikaa..."

Teetän samalla Tallinnassa täyden etujarruremontin. Sillä säästöllä jo vetää muutamat fine diningit Kolm Sibulatissa ja Rataskaevu 16:ssa
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

VolvostaBemariin kirjoitti:
wsaarja kirjoitti:
VolvostaBemariin kirjoitti: Taas keväällä keksittävä muutakin asiaa Tallinnaan :)
Voihan tuota kysäsistä, mutta veikkaanpa täällä marmorin sanovan --> "Njaah. Asentajamme ei kyllä löytänyt mistään mitään vikaa..."
Koskaan en oo marmorilla yhtään autoani huollattanut mutta jos palvelu on tuollaista niin ei tarvi käydäkään.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

wsaarja kirjoitti:
VolvostaBemariin kirjoitti:
wsaarja kirjoitti: Voihan tuota kysäsistä, mutta veikkaanpa täällä marmorin sanovan --> "Njaah. Asentajamme ei kyllä löytänyt mistään mitään vikaa..."
Koskaan en oo marmorilla yhtään autoani huollattanut mutta jos palvelu on tuollaista niin ei tarvi käydäkään.
Tarkkoja kun ollaan niin oletin (toki aiempaan kokemukseen perustuen) vain - en väittänyt.

Ja auto käy marmorihuollossa (nyt siis etelänaapurissa), koska takuu päällä ja mahdolliset goodwill caset jne jne
Vastaa Viestiin