Toistanpa kysymyksen jonka jo toiselle ehkä enemmän vanhempiin bemareihin liittyvälle foorumille kirjoitin.
Heräteostoksena tuli laitettua uusi auto. Valkoinen F11 mopon moottorilla, mutta M-sport paketilla ja sopivilla optioilla. MUTTA koska kyseessä oli jo valmiiksi maassa ollut auto, ei tähän oltu tehtaalta otettu sähkökoukkua. Edellisessä totuin näppärään sähkökoukkuun kun välillä monta kertaa viikossa raahaa rata- tai crossipyörää kärryllä. Nyt harmittaa etten tajunnut että koukun laitto voi tuoda 1,5t€ lisäkustannuksen, olisihan tässä ihan hyvin voinut ottaa auton tehdastilauksena koukun kera.
Meinasin tippua penkiltä kun kuulin liki kolmen tonnin pyynnön oem-koukusta. Vaatii kuulemma jonkin jäähdytinpuhaltimenkin vaihdon 400W -> 600W? Hä? Ei kärryn valoissa montaa kymmentä wattia koko aikaa pala, miten se voi vaatia 200W jäähdytystehoa?
Ebay on pullollaan irrotettavaa koukkua alkaen 300€ ja suuressa osassa löytyy hyvät asennusohjeet, osaa ei väittämän mukaan tarvi edes koodata. Onko jollain kokemusta tarvikekoukusta? Marmorilla tietty oltiin sitä mieltä että vaan ongelmia jos ei ole oma koukku. En tahdo uskoa, on niitä niin paljon myynnissä.
Pikasella soittokierroksella koukkupajat laittaa koukun 800€lla sisältäen kaiken. Ei kyllä millään taivu maksamaan sähkökoukusta Suomessa pyydettyä hintaa, se on posketon. Olen lähdössä reiluksi kolmeksi viikoksi Saksaan parin viikon kuluttua ja joku randomilla soittamani BMW-liike Berliinistä antoi samalla VIN-numerolla asennetun koukun hinnaksi hieman alle 2t€.
F11 vetokoukku?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Niinpä. Saksaan siis asentamaan OEM koukkua.Raaseri kirjoitti:Nyt harmittaa etten tajunnut että koukun laitto voi tuoda 1,5t€ lisäkustannuksen, olisihan tässä ihan hyvin voinut ottaa auton tehdastilauksena koukun kera.
Olen lähdössä reiluksi kolmeksi viikoksi Saksaan parin viikon kuluttua ja joku randomilla soittamani BMW-liike Berliinistä antoi samalla VIN-numerolla asennetun koukun hinnaksi hieman alle 2t€.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Minulla on myöskin koukun laitto edessä, tarvetta sille muutaman kerran vuodessa veneen nostossa ja kuskauksessa. Ei ole ihan niin paljon käyttöä koukulle kuin raaserilla. Tarkoitus on laitattaa ennen syksyä Tikurilassa koukkupajalla ihan normaali irroitettava vetokoukku.
Paljon jälkiasenteiselle koukulle tulee hintaa ? Olisi nyt itsellekin tarvetta.
Asentaako AD:korjaamot näitä irroitettavia tai suosituksia PK-seudun osaavista koukkupaikosta ?
Irroitettava koukku bmw liikkeessä maksaa reilut 1,5k€ mitä kyselin (koukku+sähkösarja+työt).
Auto F10, mutta sillä tuskin merkitystä tässä tapauksessa.
Asentaako AD:korjaamot näitä irroitettavia tai suosituksia PK-seudun osaavista koukkupaikosta ?
Irroitettava koukku bmw liikkeessä maksaa reilut 1,5k€ mitä kyselin (koukku+sähkösarja+työt).
Auto F10, mutta sillä tuskin merkitystä tässä tapauksessa.
Vaikka tuolta Westfalian koukku tilaukseen
http://www.bertelshofer.com/anhaengerku ... 423-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla oli edellisessä (Audi tosin) tuollainen ja on kyllä äärimmäisen näppärä kiinnittää ja irroittaa. Ei toki sähköisesti, mutta huomattavasti halvempi ratkaisu.
Asennukseen vaadittavasta työstä ideaa tuolta:
http://www.schmiedmann.fi/static/html/f ... skirje.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
(Katso: BMW E92 325I asennettiin Westfalia irroitettava vetokoukku)
P.S. Näyttävät myös tuolla Schmiedmannilla myyvä tuota myös F11-malliin
http://www.bertelshofer.com/anhaengerku ... 423-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla oli edellisessä (Audi tosin) tuollainen ja on kyllä äärimmäisen näppärä kiinnittää ja irroittaa. Ei toki sähköisesti, mutta huomattavasti halvempi ratkaisu.
Asennukseen vaadittavasta työstä ideaa tuolta:
http://www.schmiedmann.fi/static/html/f ... skirje.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
(Katso: BMW E92 325I asennettiin Westfalia irroitettava vetokoukku)
P.S. Näyttävät myös tuolla Schmiedmannilla myyvä tuota myös F11-malliin
Kyseessä on siis moottorin jäähdytys; Bemareissa joissa on tehtaan asentama koukku on yleensä myös tehokkaampi puhallin sekä vahvistetut jouset takana.Raaseri kirjoitti:Meinasin tippua penkiltä kun kuulin liki kolmen tonnin pyynnön oem-koukusta. Vaatii kuulemma jonkin jäähdytinpuhaltimenkin vaihdon 400W -> 600W? Hä? Ei kärryn valoissa montaa kymmentä wattia koko aikaa pala, miten se voi vaatia 200W jäähdytystehoa?
(Kummankaan seikan takia ei tosin kannata jättää jälkiasenteista koukkua laittamatta.)
Täällä tuli myöskin koukuntarve kakkosauton vaihdon jälkeen. Kävin kanssa kaikki vaihtoehdot läpi ja päädyin tilamaan Saksasta alkuperäisen sähkökoukun. Pistin vielä vaikeuskerrointa itselle niin, että asensin koukun itse. Tosin ohjelmointi tehtiin merkkikorjaamossa. Asennusaika ohjeessa oli 4 tuntia asennus + 1 tunti ohjelmointia. Minulla meni asennukseen 12 tuntia. Johtosarjan läpiviennin tekeminen (40mm reikä) tarkoitti maalausta ja sen kuivumista. Aikaa kului. Koukun asennus sujui hyvin, kun vain oli tarkkana.
Pieniä vaikeuksia oli kynnyslistojen irrotuksissa. Lähinnä takaoven kaarilistassa, joka oli neljällä kiinnikkeellä kiinni. Kaksi neljästä meni rikki. Tarvii ostaa uusi kaarilista. Lisäksi kuljetusvaurio oli kohdannut alkuperäisenjohdon yhtä liitintä. Otin yhteyttä myyjään valokuvien kera ja kysyn uutta muoviliitintä. Myyjä lähetti uuden muoviliittimen ja pahoitteli syvästi syntynyttä kuljetusvauriota (teile.com.de). Erinomaista palvelua. Asennusohjeet kaivoin netistä, jotka olivat Saksan kielellä. Niitä sitten muutama ilta suomennettiin. Kun menin tilamaan ohjelmoinnin merkkikorjaamosta, niin kysyin samalla löytyisikö asennusohjeita suomen kielellä. Huoltoneuvoja antoi englannninkielisen version, kun suomenkielistä heiltä ei löytynyt. Palvelu oli taas erinomaista ja jopa rohkaisevaa/kannustavaa. Auto kävi merkkikorjaamossa ohjelmoitavana. Kun huoltoneuvojalta kysyin, menikö kaikki hyvin? vastaus oli: ohjelmointi sujui hyvin. Kotipihassa testasin koukkua ja kaikki ei ollut kohdallaan. Koukku tuli ulos mutta ei lukkittunut. Soitin merkkiliikkeeseen ja selitin ongelman. Soittivat hetken päästä takaisin ja kertoivat, että asentaja oli unohtanut ajaa koukkua ääriasennosta ääriasentoon. Neuvoivat puhelimessa ja sen jälkeen vetokoukku alkoi toimimaan. Siis asentajalle tullut inhimillinen virhe. Olen ollut tyytyväinen ratkaisuun ja lopputulokseen. Hintakin jäi merkkiliikkeen hintaa nähden merkittävästi alle. Eikä tullut kovin paljon kalliimmaksi, jos olisi ottanut irrotettavan koukun. Suosittelen!
Pieniä vaikeuksia oli kynnyslistojen irrotuksissa. Lähinnä takaoven kaarilistassa, joka oli neljällä kiinnikkeellä kiinni. Kaksi neljästä meni rikki. Tarvii ostaa uusi kaarilista. Lisäksi kuljetusvaurio oli kohdannut alkuperäisenjohdon yhtä liitintä. Otin yhteyttä myyjään valokuvien kera ja kysyn uutta muoviliitintä. Myyjä lähetti uuden muoviliittimen ja pahoitteli syvästi syntynyttä kuljetusvauriota (teile.com.de). Erinomaista palvelua. Asennusohjeet kaivoin netistä, jotka olivat Saksan kielellä. Niitä sitten muutama ilta suomennettiin. Kun menin tilamaan ohjelmoinnin merkkikorjaamosta, niin kysyin samalla löytyisikö asennusohjeita suomen kielellä. Huoltoneuvoja antoi englannninkielisen version, kun suomenkielistä heiltä ei löytynyt. Palvelu oli taas erinomaista ja jopa rohkaisevaa/kannustavaa. Auto kävi merkkikorjaamossa ohjelmoitavana. Kun huoltoneuvojalta kysyin, menikö kaikki hyvin? vastaus oli: ohjelmointi sujui hyvin. Kotipihassa testasin koukkua ja kaikki ei ollut kohdallaan. Koukku tuli ulos mutta ei lukkittunut. Soitin merkkiliikkeeseen ja selitin ongelman. Soittivat hetken päästä takaisin ja kertoivat, että asentaja oli unohtanut ajaa koukkua ääriasennosta ääriasentoon. Neuvoivat puhelimessa ja sen jälkeen vetokoukku alkoi toimimaan. Siis asentajalle tullut inhimillinen virhe. Olen ollut tyytyväinen ratkaisuun ja lopputulokseen. Hintakin jäi merkkiliikkeen hintaa nähden merkittävästi alle. Eikä tullut kovin paljon kalliimmaksi, jos olisi ottanut irrotettavan koukun. Suosittelen!
Viimeksi muokannut BMWPALO, 23 Marras 2013, 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 17
- Liittynyt: 13 Maalis 2013, 11:44
- Auto: F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Itsellä olisi kanssa koukun hankinta edessä F10:iin. Miten lie sopiikohan nuo westfalian tai thulen koukut M-Sport korisarjan kanssa?
Viimeksi muokannut JAPO, 18 Maalis 2013, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
------
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Ai niin unohdin päivittää tänne, että BMW oma irroitettava koukku tuli sitten hankkittua ja oikein BMW logolla varustettu kuulapään muovikuppi, kyllä kelpaa! Laiskuus siis iski, enkä jaksanut noiden tarvike koukkujen kanssa alkaa säätämään (ohjelmoinnit jne.).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 32
- Liittynyt: 25 Maalis 2011, 22:11
- Auto: BMW X4 3.0 2020
- Paikkakunta: Palokka
Mulla 530GT:en asennettiin sähkökoukku Laakkosella kun siihen ei tavallinen kuulemma käy.
Alussa vähän temppuili mutta sitten säätöyksikön vaihdon jälkeen toiminut (takuutyö).
Karvastelee vain tuo viimeinen pikkuhuolto öljyn- ja suodatinvaihtoineen yli 700€ Laakkosella.
Seuraavan kerran vien tavalliseen huoltopaikkaan, esim. Vianor tai vast.
Alussa vähän temppuili mutta sitten säätöyksikön vaihdon jälkeen toiminut (takuutyö).
Karvastelee vain tuo viimeinen pikkuhuolto öljyn- ja suodatinvaihtoineen yli 700€ Laakkosella.
Seuraavan kerran vien tavalliseen huoltopaikkaan, esim. Vianor tai vast.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 17
- Liittynyt: 13 Maalis 2013, 11:44
- Auto: F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Asia selvisi, eli ainakin westfalian irroitettava pystykiinnitteinenkoukku käy myös M-Sport sarjan kanssa. -> sellainen tilaukseen.JAPO kirjoitti:Itsellä olisi kanssa koukun hankinta edessä F10:iin. Miten lie sopiikohan nuo westfalian tai thulen koukut M-Sport korisarjan kanssa?
------
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Onkos teillä muilla koukun omistajilla sama ominaisuus, että kun kärryn sähköpistoke kytketty kiinni, niin sähköinen takaluukku ei enää nouse ylös kaukosäätimestä/ohjaamon napista ? Pitää siis käydä luukun kalvokytkimestä käsin avaamassa, että luukku nousee auki ylös. Huollossa sanoivat, että on turvaominaisuus.
Okei, mutta en kyllä ymmärrä tuota ideaa. Koko sähköluukun ideahan on, että kädet ei likaannu, mutta kärryä vedettäessä koko idea vesittyy ja koko toiminto menee täysin hukkaan.ts636 kirjoitti:Toimii minullakin samoin ainoastaan napsahtaa lukko auki.
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Aika loogista mun mielestä. Tuolla estetään luukun kolhiintuminen jos perässä on esim. vinssillä varustettu autotraileri, kärry vähän vinossa ja painat epähuomiossa kontin auki ja kolahtaa vinssiin. Kärryjäkin on monenlaisia.Turbo kirjoitti:Okei, mutta en kyllä ymmärrä tuota ideaa. Koko sähköluukun ideahan on, että kädet ei likaannu, mutta kärryä vedettäessä koko idea vesittyy ja koko toiminto menee täysin hukkaan.ts636 kirjoitti:Toimii minullakin samoin ainoastaan napsahtaa lukko auki.
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Oletko Japo jo asentanut/asennuttanut Westfalia koukun? Minullakin on jo F11:ta Westfalian koukku ja merkkikohtainen sähkösarja asennusta odottelemassa, joten olisi hyödyllistä kuulla kokemuksia.JAPO kirjoitti:Asia selvisi, eli ainakin westfalian irroitettava pystykiinnitteinenkoukku käy myös M-Sport sarjan kanssa. -> sellainen tilaukseen.JAPO kirjoitti:Itsellä olisi kanssa koukun hankinta edessä F10:iin. Miten lie sopiikohan nuo westfalian tai thulen koukut M-Sport korisarjan kanssa?
Farkkussa tuon jollain tavalla ymmärtää, mutta sedanissa luukku ei noustessaan ulkonemaa tee. Eli siksi ei minun päähäni mahdu tuo turvatoimi sedan autossa.Anssi79 kirjoitti:Aika loogista mun mielestä. Tuolla estetään luukun kolhiintuminen jos perässä on esim. vinssillä varustettu autotraileri, kärry vähän vinossa ja painat epähuomiossa kontin auki ja kolahtaa vinssiin. Kärryjäkin on monenlaisia.Turbo kirjoitti:Okei, mutta en kyllä ymmärrä tuota ideaa. Koko sähköluukun ideahan on, että kädet ei likaannu, mutta kärryä vedettäessä koko idea vesittyy ja koko toiminto menee täysin hukkaan.ts636 kirjoitti:Toimii minullakin samoin ainoastaan napsahtaa lukko auki.
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Erittäin hyvä pointti jotenkin ajattelin kokoajan, että puhutaan farmarista. Sedanissa en minäkään tuota ymmärräTurbo kirjoitti:Farkkussa tuon jollain tavalla ymmärtää, mutta sedanissa luukku ei noustessaan ulkonemaa tee. Eli siksi ei minun päähäni mahdu tuo turvatoimi sedan autossa.
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 17
- Liittynyt: 13 Maalis 2013, 11:44
- Auto: F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Olit laittanut privaakin, kun ei tule täällä vierailtua usein, mutta toivottavasti vastaus ei ole paljoa myöhässä...vesil kirjoitti:Oletko Japo jo asentanut/asennuttanut Westfalia koukun? Minullakin on jo F11:ta Westfalian koukku ja merkkikohtainen sähkösarja asennusta odottelemassa, joten olisi hyödyllistä kuulla kokemuksia.JAPO kirjoitti:Asia selvisi, eli ainakin westfalian irroitettava pystykiinnitteinenkoukku käy myös M-Sport sarjan kanssa. -> sellainen tilaukseen.JAPO kirjoitti:Itsellä olisi kanssa koukun hankinta edessä F10:iin. Miten lie sopiikohan nuo westfalian tai thulen koukut M-Sport korisarjan kanssa?
Itseasiassa en ole saanut aikaiseksi tilata vielä koko koukkua. Kattelin muutaman kerran silloin noita berchoffilta, vai mikä se nyt oli, niin aina oli joko koukut tai 13-nap sähkösarjat loppu. Mistä sä tilasit omasi?
Mekaanisesta asennuksesta sen verran, että westfalian ohje kehottaa ottamaan takalamput irti, mutta se ei ole tarpeen, vaan lamppujen vierusmuovit riittää. Takapuskurin ruuvit on sen muovin alla. Tiedän tämän, kun M-Sporttasin tuon oman kulkineeni aiemmin.
------
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Ei lainkaan. Ei tässä nyt sellainen kiire ole Vaan töissä on niin kiire, että haittaa harrastuksia.....
Tilasin oman koukkuni PF Jonesilta Englannista. Westfalian koukku ja 13 pin sähkösarjan hinta oli toimituskuluinen n. neljäsataa, mutta UPS:n kuriiri toikin koukun ja merkkikohtiaisen 7pin sähkösarjan. No, mulla ei oikeasti ole mitään tarvetta 13 pinniselle, joten sovimme 50 punnan hyvityksestä. Tuli varmaan Euroopan halvin Westfalian koukku :-) Tuo sähkösarjan loppuminen Saksassa voisi selittää myös Briteille sattuneen 'virheen'.
Asennusohjeet on kyllä sen verran hyvät, että meinaan tehdä homman itse kesäloman aluksi. Kiitos lamppuvinkistä! Pidetään se mielessä kun rupean puuhaan.
Tilasin oman koukkuni PF Jonesilta Englannista. Westfalian koukku ja 13 pin sähkösarjan hinta oli toimituskuluinen n. neljäsataa, mutta UPS:n kuriiri toikin koukun ja merkkikohtiaisen 7pin sähkösarjan. No, mulla ei oikeasti ole mitään tarvetta 13 pinniselle, joten sovimme 50 punnan hyvityksestä. Tuli varmaan Euroopan halvin Westfalian koukku :-) Tuo sähkösarjan loppuminen Saksassa voisi selittää myös Briteille sattuneen 'virheen'.
Asennusohjeet on kyllä sen verran hyvät, että meinaan tehdä homman itse kesäloman aluksi. Kiitos lamppuvinkistä! Pidetään se mielessä kun rupean puuhaan.