F11 xdrive jarrupalojen kuluminen
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Mistä takajarrupalat löytää kohtuu hintaan, Wetterin kokonaisedullinen paketti vain 205 e + satanen vaihdosta.
Johtuu todennäköisesti luistoneston / ajonhallintajärjestelmän toiminnasta. Järjestelmät jarruttavat yksittäisiä pyöriä kulkua rauhoittaakseen, ja varsinkin talvella ohjauksen kohteena todennäköisesti useiten juuri takapää. Näin mä vähän veikkaan, koska sama ilmiö on tuttu jo E39 ajoista, takapalojen elinikä kilometreinä lyhyempi kuin etupalojen.MKV kirjoitti:Minulla myös n. 19tkm ajettu ja näytti jäljellä olevaa matkaa edessä 90tkm ja takana 60tkm. Mekaanikko totesi, että on useamman F1X:n kanssa ihmetellyt asiaa, koska yleensä etupalojen pitäisi kulua "maalaisjärjellä" ajateltuna nopeammin. Eipä osannut muuta selitystä sanoa kuin että takapalat voivat olla "pehmeämpää" materiaalia kuin edessä.
Varsinaisessa jarrutustapahtumassa uskoisin että suurin osa pysähdysvoimasta tulee etujarruista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Jännää tässä kulumisessa on että edellinen autoni (F10) näytti palojen vaihtoa reilusti yli satkun lukemilla ja takavetoisena vilkutteli luistoneston valoa huomattavasti tiheämmin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Jotenkin en vain usko pelkästään tuohon teoriaan. Voihan se toki osittain noinkin olla. Minulla ajotyyli kun on sellainen, ettei tuo luistoneston valo vilku kesällä ollenkaan ja talvellakin vain erittäin harvoin. Ajan lähes pelkästään rauhallista matka-ajoa. Edellisessäkin BMW:ssä oli DSC ja siinä palat kuluivat juuri toisinpäin. Tasaisesti, mutta kuitenkin edestä enemmän. Ajoinkin sillä lähes 200tkm eikä siihen mennessä ollut tarvinnut vielä paloja eikä levyjä vaihtaa. Tosin palat olivat jo tuolloin minimirajassa.Havis kirjoitti:Johtuu todennäköisesti luistoneston / ajonhallintajärjestelmän toiminnasta.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Onko tässä keskustelussa unohtunut että otsikko on xDrive?MKV kirjoitti: Ajan lähes pelkästään rauhallista matka-ajoa. Edellisessäkin BMW:ssä oli DSC ja siinä palat kuluivat juuri toisinpäin. Tasaisesti, mutta kuitenkin edestä enemmän. Ajoinkin sillä lähes 200tkm eikä siihen mennessä ollut tarvinnut vielä paloja eikä levyjä vaihtaa. Tosin palat olivat jo tuolloin minimirajassa.
Neliveto ja väkivanha 530d kone sekä ajo esim. lumisessa Lapissa vaikuttaa aivan varmasti palojen kulumiseen.
Jos ajaa vaan moottoritietä ees taas niin eihän jarruja juuri edes tarvita. Toinen ääripää olisi esim. Stadin taksi.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Olet oikeassa, lisäksi siinä lukee: jarrupalojen kuluminen.Ricracing kirjoitti:Onko tässä keskustelussa unohtunut että otsikko on xDrive?
Pointtini ei ole siinä, että millaisella F1X 5-sarjalaisella ajat. Pointti on siinä, että moottorin koosta, vetotavasta, korimallista tai ajotyylistä/-tavasta riippumatta kaikissa uusissa 5-sarjalaisissa takapalat kuluvat nopeammin kuin etupalat.
Yksi ajaa siten, että jarrupalat kuluvat nopeammin ja toinen taas siten, että ne kuluvat hitaammin ja vaihto tulee vastaan myöhemmin. Yhteinen tekijä on se, että takapalat kuluvat aina loppuun ennen etupaloja!!! Ja tämä seikka on se mikä ainakin minua ihmetyttää.
Lisäksi pahoittelen, jos meni jonkun mielestä vieläkin enemmän OT:ksi.
Ihan vertailun vuoksi tarkistin omasta kulkineesta nuo vastaavat tiedot. Autolla ajettu 18600 km ja takapalojen vaihtoon 47000 km ja etupaloihin 70000 km. Aika samansuuntaisia lukemia taitaa olla.
Ex: E60/F10
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 894
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
- Auto: bmw X6 40d
- Paikkakunta: Luxembourg
Sama juttu X6:ssa.MKV kirjoitti:Pointti on siinä, että moottorin koosta, vetotavasta, korimallista tai ajotyylistä/-tavasta riippumatta kaikissa uusissa 5-sarjalaisissa takapalat kuluvat nopeammin kuin etupalat.
- FullFrame
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 55
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
- Auto: BMW F10 520da Sport Business
Tsekkasinpa huvikseni auton infosta: ajettu n. 26000km, huoltoinfo kertoo etupaloille 60tkm ja takapaloille 70tkm. Jos tuo ennuste tulee toteutumaan, niin sitten omastani menee etupalat ensin vaihtoon.MKV kirjoitti:Pointti on siinä, että moottorin koosta, vetotavasta, korimallista tai ajotyylistä/-tavasta riippumatta kaikissa uusissa 5-sarjalaisissa takapalat kuluvat nopeammin kuin etupalat.
Tarkoittaako tuo jäljellä olevaa matkaa vai mittarilukemaa jossa vaihto pitäisi tehdä??
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Jäljellä olevaa matkaa. Omassa takapaloille 10 tkm ja etupaloille 70 tkm kun tänään tarkistin.
Tuolta satkulla kotiin vai käyvätkö nelivetoiseen?:Kynäkauppias kirjoitti:Mistä takajarrupalat löytää kohtuu hintaan, Wetterin kokonaisedullinen paketti vain 205 e + satanen vaihdosta.
http://www.ebay.de/itm/Original-BMW-Bre ... 3a7b63fff2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2012, 14:19
- Auto: BMW 325i E90 ja BMW 540i G30 m-sport
- Paikkakunta: Köyliö
Perin kummallista, millaista infoa auton huoltotiedot näyttää. Itsellä 8.6.12 rekisteröity 520da, jolla nyt ajettu helpohkoa maantieajoa 14.800 km. I-drive näyttää, että öljynvaihtoon 20.000km, etupalat 47.000 km, mutta takapalat 11.000km!!! Noinkohan mennään raudoilla, ennen öljynvaihtoa
Ex- bemut: BMW 316 E30 , BMW 316 E30 , BMW 318 is E30, BMW 520 i E34 BMW 323i E30, BMW 520 i touring E39, BMW 316 i E30, BMW 520i E34, BMW 520ia E60, BMW 325i E90 , BMW 525da E60 M-sport, BMW 520da M-sport F10, BMW 640 da M-sport F06, BMW 320i E91
Onkohan kenelläkään oikeasti näyttöä että nuo ilmoitetut palojen vaihtokm-määrät pitäisivät totuuden kanssa paikkaansa? Onko siellä oikeasti joku anturi jarrunpalan todellista paksuutta mittaamassa? Rohkenen epäillä, varmaan jonkinlainen arvioon perustuva logiikka.jiihaa kirjoitti:Perin kummallista, millaista infoa auton huoltotiedot näyttää. Itsellä 8.6.12 rekisteröity 520da, jolla nyt ajettu helpohkoa maantieajoa 14.800 km. I-drive näyttää, että öljynvaihtoon 20.000km, etupalat 47.000 km, mutta takapalat 11.000km!!! Noinkohan mennään raudoilla, ennen öljynvaihtoa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2012, 14:19
- Auto: BMW 325i E90 ja BMW 540i G30 m-sport
- Paikkakunta: Köyliö
Ihmettelin yhdessä BMW huollon työnjohtajan kanssa kyseistä informaatiota, kun kävin 2 viikoa sitten asennuttamassa lämmitimen. Avainta luettaessa oli tarkat tiedot, että biili oli ollut viikoittain liikkeellä n.550km ja kerran oli ajettu ilman turvavyötä, mutta selvyyttä siihen , miksi takapalojen info oli noinkin outo, he eivät osanneet selittää. Silloin, jos olisi ajettu pelkkää rata-ajoa, mutta koko auton historian keskikulutus 5.7 ei kylläkään kerro kovinkaan nopeista kierrosajoista....Havis kirjoitti:Onkohan kenelläkään oikeasti näyttöä että nuo ilmoitetut palojen vaihtokm-määrät pitäisivät totuuden kanssa paikkaansa? Onko siellä oikeasti joku anturi jarrunpalan todellista paksuutta mittaamassa? Rohkenen epäillä, varmaan jonkinlainen arvioon perustuva logiikka.jiihaa kirjoitti:Perin kummallista, millaista infoa auton huoltotiedot näyttää. Itsellä 8.6.12 rekisteröity 520da, jolla nyt ajettu helpohkoa maantieajoa 14.800 km. I-drive näyttää, että öljynvaihtoon 20.000km, etupalat 47.000 km, mutta takapalat 11.000km!!! Noinkohan mennään raudoilla, ennen öljynvaihtoa
Ex- bemut: BMW 316 E30 , BMW 316 E30 , BMW 318 is E30, BMW 520 i E34 BMW 323i E30, BMW 520 i touring E39, BMW 316 i E30, BMW 520i E34, BMW 520ia E60, BMW 325i E90 , BMW 525da E60 M-sport, BMW 520da M-sport F10, BMW 640 da M-sport F06, BMW 320i E91
Eivät vaikuta kovin luotettavilta nuo jarrupalasensorit:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=627449" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannattaa ehkä silmäillä palojen todellista kuntoa ennen kuin ryhtyy vaihtamaan, ainakaan omalla rahalla.
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=627449" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannattaa ehkä silmäillä palojen todellista kuntoa ennen kuin ryhtyy vaihtamaan, ainakaan omalla rahalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Kiitti. Toivottavasti tuo tunnistin kuiten oireilee, kun ei edellisessäkään ollut tarvetta vaihdolle alle satkun. No eipä tuo kummoisia maksa, ärsyttävä pikku lisä silti.gestapo kirjoitti:Tuolta satkulla kotiin vai käyvätkö nelivetoiseen?:Kynäkauppias kirjoitti:Mistä takajarrupalat löytää kohtuu hintaan, Wetterin kokonaisedullinen paketti vain 205 e + satanen vaihdosta.
http://www.ebay.de/itm/Original-BMW-Bre ... 3a7b63fff2" onclick="window.open(this.href);return false;
- JiiJii71
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 252
- Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
- Auto: keltainen tsekkiverrari
- Paikkakunta: Imatra
Kokemuksia F20:sta. Jarrupalat olivat loppu (vaihtoon 1500 km) alle 30tkm kohdalla. Takajarrupalat palatsissa irti ja vasta ensimmäinen lanka (kulumistunnistin) poikki. Jarrupalat takaisin, auto piuhan päähän puoleksitoista tunniksi ja kas kummaa - nyt takajarrupaloilla pitäisikin päästä vielä 60 000km. Tällä hetkellä n. 49 tkm ajettu ja näytössä 27 000 takajarrupalojen vaihtoon.
Takajarrupalojen kulumisessa on totta se toinen puoli, että ainakin F20 (ilmeisesti myös F1X) jarruttaa kevyesti jarrutettaessa takajarruilla. Tällöin vältytään kiusalliselta niiausefektiltä vauhdin vähetessä. Tyypillinen tälläinen jarrutus on esim. vakkarista tipattaminen 110 kmh -> 90 kmh.
Takajarrupalojen kulumisessa on totta se toinen puoli, että ainakin F20 (ilmeisesti myös F1X) jarruttaa kevyesti jarrutettaessa takajarruilla. Tällöin vältytään kiusalliselta niiausefektiltä vauhdin vähetessä. Tyypillinen tälläinen jarrutus on esim. vakkarista tipattaminen 110 kmh -> 90 kmh.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Vanhana moottoripyörä harrastajana, tiedän että ajopeliä hidastetaan ensipäässä etupyörällä, ja sama lienee myös autoissa. Varmaa tietoa on että ainakin vanhemmissa Bemareissa (autoissa) niin etupalat ja levyt kuluvat npeammin kuin takapyörissä.
Jarrupala anturit voivat olla melko epäluotettavia, siitäkin on kokemusta. Pitää toki muistaa että DSC järjestelmä käyttää jarruja myös luistonestoon, joten se voi vaikuttaa asiaan.
Oman kokemuksen mukaan, ei rata ajoa vaan normaalia kehä kolmosen sisällä ajettua ajoa, niin etupalat kuluvat pajon nopeammin kuin takapalat.
Jarrupala anturit voivat olla melko epäluotettavia, siitäkin on kokemusta. Pitää toki muistaa että DSC järjestelmä käyttää jarruja myös luistonestoon, joten se voi vaikuttaa asiaan.
Oman kokemuksen mukaan, ei rata ajoa vaan normaalia kehä kolmosen sisällä ajettua ajoa, niin etupalat kuluvat pajon nopeammin kuin takapalat.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2012, 14:19
- Auto: BMW 325i E90 ja BMW 540i G30 m-sport
- Paikkakunta: Köyliö
Vielä palatakseni huoltonäytön tietoihin ja sen luotettavuuten. Omalta osaltani tuo jarrupalojen takapalojen näyttämä (11.000km ja ajokilometrit 14.800km tällähetkellä) ei ole luotettava. Palat ovat uudenveroiset ja en usko , ikä syy voi olla sekään, että auto olisi seissyt jossain ennen myyntiä, koska pirssi on tehty 5 / 2012 ja luovutettu 6 / 2012. Erikoista on sen sijaan se, että ensimmäinen öljynvaihto näyttäis tulevan vasta 34.000km (vaikkakin uskon , että se nopeutuu ja todellinen ensihuoltovaihto on n. 28.000km paikkeilla, vaikkakin jarrupalaherja tulee jo aiemmin.) Mutta, mitä näistä, autohan toimii muuten kuin unelma...
Ex- bemut: BMW 316 E30 , BMW 316 E30 , BMW 318 is E30, BMW 520 i E34 BMW 323i E30, BMW 520 i touring E39, BMW 316 i E30, BMW 520i E34, BMW 520ia E60, BMW 325i E90 , BMW 525da E60 M-sport, BMW 520da M-sport F10, BMW 640 da M-sport F06, BMW 320i E91