F11 xdrive jarrupalojen kuluminen

F10, F11, F07
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Mistä takajarrupalat löytää kohtuu hintaan, Wetterin kokonaisedullinen paketti vain 205 e + satanen vaihdosta. :tong:
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

MKV kirjoitti:Minulla myös n. 19tkm ajettu ja näytti jäljellä olevaa matkaa edessä 90tkm ja takana 60tkm. Mekaanikko totesi, että on useamman F1X:n kanssa ihmetellyt asiaa, koska yleensä etupalojen pitäisi kulua "maalaisjärjellä" ajateltuna nopeammin. Eipä osannut muuta selitystä sanoa kuin että takapalat voivat olla "pehmeämpää" materiaalia kuin edessä.
Johtuu todennäköisesti luistoneston / ajonhallintajärjestelmän toiminnasta. Järjestelmät jarruttavat yksittäisiä pyöriä kulkua rauhoittaakseen, ja varsinkin talvella ohjauksen kohteena todennäköisesti useiten juuri takapää. Näin mä vähän veikkaan, koska sama ilmiö on tuttu jo E39 ajoista, takapalojen elinikä kilometreinä lyhyempi kuin etupalojen.

Varsinaisessa jarrutustapahtumassa uskoisin että suurin osa pysähdysvoimasta tulee etujarruista.
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Jännää tässä kulumisessa on että edellinen autoni (F10) näytti palojen vaihtoa reilusti yli satkun lukemilla ja takavetoisena vilkutteli luistoneston valoa huomattavasti tiheämmin.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Havis kirjoitti:Johtuu todennäköisesti luistoneston / ajonhallintajärjestelmän toiminnasta.
Jotenkin en vain usko pelkästään tuohon teoriaan. Voihan se toki osittain noinkin olla. Minulla ajotyyli kun on sellainen, ettei tuo luistoneston valo vilku kesällä ollenkaan ja talvellakin vain erittäin harvoin. Ajan lähes pelkästään rauhallista matka-ajoa. Edellisessäkin BMW:ssä oli DSC ja siinä palat kuluivat juuri toisinpäin. Tasaisesti, mutta kuitenkin edestä enemmän. Ajoinkin sillä lähes 200tkm eikä siihen mennessä ollut tarvinnut vielä paloja eikä levyjä vaihtaa. Tosin palat olivat jo tuolloin minimirajassa.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

MKV kirjoitti: Ajan lähes pelkästään rauhallista matka-ajoa. Edellisessäkin BMW:ssä oli DSC ja siinä palat kuluivat juuri toisinpäin. Tasaisesti, mutta kuitenkin edestä enemmän. Ajoinkin sillä lähes 200tkm eikä siihen mennessä ollut tarvinnut vielä paloja eikä levyjä vaihtaa. Tosin palat olivat jo tuolloin minimirajassa.
Onko tässä keskustelussa unohtunut että otsikko on xDrive?

Neliveto ja väkivanha 530d kone sekä ajo esim. lumisessa Lapissa vaikuttaa aivan varmasti palojen kulumiseen.
Jos ajaa vaan moottoritietä ees taas niin eihän jarruja juuri edes tarvita. Toinen ääripää olisi esim. Stadin taksi.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Ricracing kirjoitti:Onko tässä keskustelussa unohtunut että otsikko on xDrive?
Olet oikeassa, lisäksi siinä lukee: jarrupalojen kuluminen.

Pointtini ei ole siinä, että millaisella F1X 5-sarjalaisella ajat. Pointti on siinä, että moottorin koosta, vetotavasta, korimallista tai ajotyylistä/-tavasta riippumatta kaikissa uusissa 5-sarjalaisissa takapalat kuluvat nopeammin kuin etupalat.

Yksi ajaa siten, että jarrupalat kuluvat nopeammin ja toinen taas siten, että ne kuluvat hitaammin ja vaihto tulee vastaan myöhemmin. Yhteinen tekijä on se, että takapalat kuluvat aina loppuun ennen etupaloja!!! Ja tämä seikka on se mikä ainakin minua ihmetyttää.

Lisäksi pahoittelen, jos meni jonkun mielestä vieläkin enemmän OT:ksi.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Ihan vertailun vuoksi tarkistin omasta kulkineesta nuo vastaavat tiedot. Autolla ajettu 18600 km ja takapalojen vaihtoon 47000 km ja etupaloihin 70000 km. Aika samansuuntaisia lukemia taitaa olla.
Ex: E60/F10
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

MKV kirjoitti:Pointti on siinä, että moottorin koosta, vetotavasta, korimallista tai ajotyylistä/-tavasta riippumatta kaikissa uusissa 5-sarjalaisissa takapalat kuluvat nopeammin kuin etupalat.
Sama juttu X6:ssa.
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

MKV kirjoitti:Pointti on siinä, että moottorin koosta, vetotavasta, korimallista tai ajotyylistä/-tavasta riippumatta kaikissa uusissa 5-sarjalaisissa takapalat kuluvat nopeammin kuin etupalat.
Tsekkasinpa huvikseni auton infosta: ajettu n. 26000km, huoltoinfo kertoo etupaloille 60tkm ja takapaloille 70tkm. Jos tuo ennuste tulee toteutumaan, niin sitten omastani menee etupalat ensin vaihtoon.

Tarkoittaako tuo jäljellä olevaa matkaa vai mittarilukemaa jossa vaihto pitäisi tehdä??
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Jäljellä olevaa matkaa. Omassa takapaloille 10 tkm ja etupaloille 70 tkm kun tänään tarkistin.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kynäkauppias kirjoitti:Mistä takajarrupalat löytää kohtuu hintaan, Wetterin kokonaisedullinen paketti vain 205 e + satanen vaihdosta. :tong:
Tuolta satkulla kotiin vai käyvätkö nelivetoiseen?:
http://www.ebay.de/itm/Original-BMW-Bre ... 3a7b63fff2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
jiihaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2012, 14:19
Auto: BMW 325i E90 ja BMW 540i G30 m-sport
Paikkakunta: Köyliö

Perin kummallista, millaista infoa auton huoltotiedot näyttää. Itsellä 8.6.12 rekisteröity 520da, jolla nyt ajettu helpohkoa maantieajoa 14.800 km. I-drive näyttää, että öljynvaihtoon 20.000km, etupalat 47.000 km, mutta takapalat 11.000km!!! Noinkohan mennään raudoilla, ennen öljynvaihtoa :wassat:
Ex- bemut: BMW 316 E30 , BMW 316 E30 , BMW 318 is E30, BMW 520 i E34 BMW 323i E30, BMW 520 i touring E39, BMW 316 i E30, BMW 520i E34, BMW 520ia E60, BMW 325i E90 , BMW 525da E60 M-sport, BMW 520da M-sport F10, BMW 640 da M-sport F06, BMW 320i E91
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

jiihaa kirjoitti:Perin kummallista, millaista infoa auton huoltotiedot näyttää. Itsellä 8.6.12 rekisteröity 520da, jolla nyt ajettu helpohkoa maantieajoa 14.800 km. I-drive näyttää, että öljynvaihtoon 20.000km, etupalat 47.000 km, mutta takapalat 11.000km!!! Noinkohan mennään raudoilla, ennen öljynvaihtoa :wassat:
Onkohan kenelläkään oikeasti näyttöä että nuo ilmoitetut palojen vaihtokm-määrät pitäisivät totuuden kanssa paikkaansa? Onko siellä oikeasti joku anturi jarrunpalan todellista paksuutta mittaamassa? Rohkenen epäillä, varmaan jonkinlainen arvioon perustuva logiikka.
jiihaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2012, 14:19
Auto: BMW 325i E90 ja BMW 540i G30 m-sport
Paikkakunta: Köyliö

Havis kirjoitti:
jiihaa kirjoitti:Perin kummallista, millaista infoa auton huoltotiedot näyttää. Itsellä 8.6.12 rekisteröity 520da, jolla nyt ajettu helpohkoa maantieajoa 14.800 km. I-drive näyttää, että öljynvaihtoon 20.000km, etupalat 47.000 km, mutta takapalat 11.000km!!! Noinkohan mennään raudoilla, ennen öljynvaihtoa :wassat:
Onkohan kenelläkään oikeasti näyttöä että nuo ilmoitetut palojen vaihtokm-määrät pitäisivät totuuden kanssa paikkaansa? Onko siellä oikeasti joku anturi jarrunpalan todellista paksuutta mittaamassa? Rohkenen epäillä, varmaan jonkinlainen arvioon perustuva logiikka.
Ihmettelin yhdessä BMW huollon työnjohtajan kanssa kyseistä informaatiota, kun kävin 2 viikoa sitten asennuttamassa lämmitimen. Avainta luettaessa oli tarkat tiedot, että biili oli ollut viikoittain liikkeellä n.550km ja kerran oli ajettu ilman turvavyötä, mutta selvyyttä siihen , miksi takapalojen info oli noinkin outo, he eivät osanneet selittää. Silloin, jos olisi ajettu pelkkää rata-ajoa, mutta koko auton historian keskikulutus 5.7 ei kylläkään kerro kovinkaan nopeista kierrosajoista....
Ex- bemut: BMW 316 E30 , BMW 316 E30 , BMW 318 is E30, BMW 520 i E34 BMW 323i E30, BMW 520 i touring E39, BMW 316 i E30, BMW 520i E34, BMW 520ia E60, BMW 325i E90 , BMW 525da E60 M-sport, BMW 520da M-sport F10, BMW 640 da M-sport F06, BMW 320i E91
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Eivät vaikuta kovin luotettavilta nuo jarrupalasensorit:

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=627449" onclick="window.open(this.href);return false;

Kannattaa ehkä silmäillä palojen todellista kuntoa ennen kuin ryhtyy vaihtamaan, ainakaan omalla rahalla.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Eiks helpointa olisi ottaa esp pois päältä. Se kun pilaa hyvät luisut jarruttelemalla.. Esp on tarkoitettu niille ketkä on epävarmoja osaamisestaan..
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

gestapo kirjoitti:
Kynäkauppias kirjoitti:Mistä takajarrupalat löytää kohtuu hintaan, Wetterin kokonaisedullinen paketti vain 205 e + satanen vaihdosta. :tong:
Tuolta satkulla kotiin vai käyvätkö nelivetoiseen?:
http://www.ebay.de/itm/Original-BMW-Bre ... 3a7b63fff2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitti. Toivottavasti tuo tunnistin kuiten oireilee, kun ei edellisessäkään ollut tarvetta vaihdolle alle satkun. No eipä tuo kummoisia maksa, ärsyttävä pikku lisä silti.
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Kokemuksia F20:sta. Jarrupalat olivat loppu (vaihtoon 1500 km) alle 30tkm kohdalla. Takajarrupalat palatsissa irti ja vasta ensimmäinen lanka (kulumistunnistin) poikki. Jarrupalat takaisin, auto piuhan päähän puoleksitoista tunniksi ja kas kummaa - nyt takajarrupaloilla pitäisikin päästä vielä 60 000km. Tällä hetkellä n. 49 tkm ajettu ja näytössä 27 000 takajarrupalojen vaihtoon.

Takajarrupalojen kulumisessa on totta se toinen puoli, että ainakin F20 (ilmeisesti myös F1X) jarruttaa kevyesti jarrutettaessa takajarruilla. Tällöin vältytään kiusalliselta niiausefektiltä vauhdin vähetessä. Tyypillinen tälläinen jarrutus on esim. vakkarista tipattaminen 110 kmh -> 90 kmh.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Vanhana moottoripyörä harrastajana, tiedän että ajopeliä hidastetaan ensipäässä etupyörällä, ja sama lienee myös autoissa. Varmaa tietoa on että ainakin vanhemmissa Bemareissa (autoissa) niin etupalat ja levyt kuluvat npeammin kuin takapyörissä.
Jarrupala anturit voivat olla melko epäluotettavia, siitäkin on kokemusta. Pitää toki muistaa että DSC järjestelmä käyttää jarruja myös luistonestoon, joten se voi vaikuttaa asiaan.
Oman kokemuksen mukaan, ei rata ajoa vaan normaalia kehä kolmosen sisällä ajettua ajoa, niin etupalat kuluvat pajon nopeammin kuin takapalat.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
jiihaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2012, 14:19
Auto: BMW 325i E90 ja BMW 540i G30 m-sport
Paikkakunta: Köyliö

Vielä palatakseni huoltonäytön tietoihin ja sen luotettavuuten. Omalta osaltani tuo jarrupalojen takapalojen näyttämä (11.000km ja ajokilometrit 14.800km tällähetkellä) ei ole luotettava. Palat ovat uudenveroiset ja en usko , ikä syy voi olla sekään, että auto olisi seissyt jossain ennen myyntiä, koska pirssi on tehty 5 / 2012 ja luovutettu 6 / 2012. Erikoista on sen sijaan se, että ensimmäinen öljynvaihto näyttäis tulevan vasta 34.000km (vaikkakin uskon , että se nopeutuu ja todellinen ensihuoltovaihto on n. 28.000km paikkeilla, vaikkakin jarrupalaherja tulee jo aiemmin.) Mutta, mitä näistä, autohan toimii muuten kuin unelma...
Ex- bemut: BMW 316 E30 , BMW 316 E30 , BMW 318 is E30, BMW 520 i E34 BMW 323i E30, BMW 520 i touring E39, BMW 316 i E30, BMW 520i E34, BMW 520ia E60, BMW 325i E90 , BMW 525da E60 M-sport, BMW 520da M-sport F10, BMW 640 da M-sport F06, BMW 320i E91
Vastaa Viestiin