F10 kokemuksia

F10, F11, F07
nk_user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:04
Auto: 4-sarjan Coupé

Nyt on sitten alla 520 dA Business ja peräti 100 km mittarissa. Alkukokemusten perusteella autoa voisi kuvata yhdellä sanalla: LOISTAVA.

Laitatin autoon 18" vanteet EI-Run-Flat-renkailla ja vetelystä ei ole tietoakaan eli kulkee kuin kiskoilla. Myös melutaso on todella alhainen ja kaikenlaiset epätasaisuuksien ylitykset kuuluvat vain vaimeina tömähdyksinä. Karkean ja sileän päällysteen eroa ei juurikaan havaitse (näissä saattaa olla tietysti rengaskohtaisia eroja, omassani Goodyear). Moottorin ääni on todella sivistynyt ja vaikuttaa myös asiallisen tehokkaalta. Vielä en ole ns. kauraa paljoa antanut, mutta kulkee pintakaasullakin todella kevyesti. Ensimmäisen satasen keskikulutus on ollut 5,7 koostuen taajama/kaupunkiajosta.

Varusteista olen erityisen ihastunut Auto Hold-toimintoon. Sen kanssa ei tarvitse olla liikennevaloissa jalka jarrulla, vaan auto pysyy itsellään paikallaan, kunnes kaasua painetaan. Sport-penkit ovat E92:een verrattuna hieman runsaammin mitoitetut ja aavistuksen pehmeämmät, mutta silti erinomaiset. Erityisesti säädettävä niskatuki on asiaa...

Poppikone on asiallinen ja vakiokaiuttimet kelpaavat mainiosti. Otin autooni USB-liittimen, joten siihen kun iskee 4Gb muistitikun, niin eipähän tarvitse levyjen kanssa pelata.

Ainoa soraääni tulee vaihteistosta eli lienee viritetty todella taloudelliseen ajoon, sillä joissain tilanteissa ajattaa niin isolla vaihteella että moottori alkaa ns. jyristämään. Saattaa johtua siitäkin, että näin alussa tulee ajeltua todella rauhallisesti (vaihteistokin lienee älykästä eli oppivaa mallia).

Tällaisia kokemuksia näin alkuun. Kuumeisia odotusaikoja kaikille F10/11 tilaajille. Voisin ennustaa että ette tule pettymään. :thup:
Viimeksi muokannut nk_user, 09 Loka 2014, 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Onneksi olkoon!

Olit muuten ensimmäinen tämän foorumin jäsen joka on saanut 520d:n :)

Erittäin mukava lukea kokemuksiasi, varsinkin alhaisesta melutasosta ja yleisestä mukavuudesta. Tuo 5.7L/100km keskikulutus kuullostaa todella pieneltä vieläpä alkavilla kilometreillä, joilla se normaalisti on aina korkeampi.

Omaani 520d Sport A Business vielä tässä odottelen...heinäkuussa pitäisi tulla...
JukkaE60

Ekat ~200 km ajettu 520 dA:lla ja nk_user:in kommentteihin on helppo yhtyä, tästä voisi tulla "pitoauto". Ainoa miikka tässä vaiheessa tulee tuosta vaihteistosta joka tosiaan jurnuttaa aika isoilla pykälillä hitaassa ajossa, vaivassa olin tosin aistivinani "adaptiivista" parannusta? Helteistä odotusta autojaan vielä odottaville :thuup:
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kade, kade teille nk_user ja Jukka E60.

Ja kiitos nk:lle kivasta kirjoituksesta.

Antaa tulla vaan lisää kertomuksia.

Omani on jossain Hanko - Vaasa akselilla.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
JukkaE60

Tiedän kyllä että kertomukset kiinnostaa ennen kun saa oman alle mutta vähitellen ne alkaa kokea inflaatiota... Silti..:

Ajokokemukset; paljon kiinni siitä millä on ajellu enemmän aiemmin, sähköinen tehostin vaatii harjaannusta siinä mielessä ettei ihan millivirheitä korjaa. Muuten ei valittamista.

Sisätilat; nothing beats the best. Makuasia.

Ulkomuodot; mun makuun huiput. --- ''-----

Kone ( 2 ltr öljypoltin), en ois ikinä uskonu mihin näin pieni kone pystyy. Ilmankos nuo Ilmavaivojen vehkeet kulkee myös eriasteisilla palmuöljyillä.... Kerosiinia tankkiin siis:)

Kuten totesin toisessa threadissa niin pitoautoainesta; tänään Mli-Lahti-Mli lenkki (280 km) kulutuksella (tietsikan mukaan) 5,8 ltr / 100 km ja keskinopeus 100,8 km/h, pitkät tietyöt n. 30 km välissä (mol. suuntiin:)) joten motarilla mentiin nopeusviisari koillisen paremmalla puolella hollin matkaa ja tuollaset lukemat. Tankatessa tsekkaan mutta pa mittari tukee näitä lukemia.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

No niin, nyt on sitten vihdoin odotus palkittu ja pääsen kertomaan omakohtaisia kokemuksia tästä 520dA Sport Business autosta muutaman ensimmäisen sadan kilometrin osalta.

Auto on erittäin mukava ajaa ja sisätilat viihtyisät. Pikavalinnat loistavat, kun voi laitaa esim. 1-napin taakse Journey -tiedot (auto reset aktivoituna), jolloin näppärästi matkatiedot näytöllä - erittäin hyvä toiminto. Saisikohan Journey tiedot näkymään aina oletuksena käynnistettäessä jotenkin ?

Varsin hiljainen 17" renkailla, ja ajo leppoisan mukavaa. Hifi kuullostaa hyvältä, jopa perus radio kanavilta kuunneltuna.

8-vaihteinen Sport automaatti vaihtaa Normal asennossa varsin alhaisilla kierroksilla, joku voisi jopa sanoa, että hieman turhankin tarmokkaasti pitää suurta/suurinta vaihdetta päällä. Yllätyksekseni napin takaa löytyy Sport ja Sport+ vaihtoehdot Normal asennon lisäksi, jolloin reagointi huomattavasti terhakampaa/rivakampaa. Katsotaan nyt mitä asentoa alan pitemmän päälle pitämään käytössä.

Autohold on näppärä.

Aktiivicruise osaa pysähtyä ja lähteä liikkeelle itsestään - Stop&Go on varsin mainio toiminto jota olin kaivannut, koska aiempi autoni (ei BMW) ei osannut pysähtyä itsestään vaan pudotti cruisen pois aina 20km/h nopeudessa.

Varusteista mitä oikeastaan jäin nyt kaipaamaan on SoftClose ovet, nyt ovi jää helposti auki paksujen tiivisteiden vuoksi - mitkä toki auttavat äänieristyksessä. Mutta voima auttakoon tässäkin asiassa. Tuota en pystynyt mitenkään ennakoimaan varusteita raksitessa, kun ei ollut autoa tilatessa testikappaleena kokeiltavana. Täydellisiä varustevalintoja ei näemmä pystynyt sitten kuitenkaan tekemään vaikka kuinka yritin sitä kuukausien ajan tämän ja monen muun foorumin ja esitteiden avulla. Olen nyt sitten Markku J:n ja Ricracingin kanssa samalla tiellä kun jokin varuste jäikin uupumaan vaikka kuinka yritti rakentaa täydellistä autoa :)

Tässäpä näitä mietteitä mitä tuli näin alkuun mieleen.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti:No niin, nyt on sitten vihdoin odotus palkittu ja pääsen kertomaan omakohtaisia kokemuksia tästä 520dA Sport Business autosta muutaman ensimmäisen sadan kilometrin osalta.
Auto on erittäin mukava ajaa ja sisätilat viihtyisät. Pikavalinnat loistavat, kun voi laitaa esim. 1-napin taakse Journey -tiedot (auto reset aktivoituna), jolloin näppärästi matkatiedot näytöllä - erittäin hyvä toiminto. Saisikohan Journey tiedot näkymään aina oletuksena käynnistettäessä jotenkin ?
Varsin hiljainen 17" renkailla, ja ajo leppoisan mukavaa. Hifi kuullostaa hyvältä, jopa perus radio kanavilta kuunneltuna.
8-vaihteinen Sport automaatti vaihtaa Normal asennossa varsin alhaisilla kierroksilla, joku voisi jopa sanoa, että hieman turhankin tarmokkaasti pitää suurta/suurinta vaihdetta päällä. Yllätyksekseni napin takaa löytyy Sport ja Sport+ vaihtoehdot Normal asennon lisäksi, jolloin reagointi huomattavasti terhakampaa/rivakampaa. Katsotaan nyt mitä asentoa alan pitemmän päälle pitämään käytössä.
Autohold on näppärä.
Aktiivicruise osaa pysähtyä ja lähteä liikkeelle itsestään - Stop&Go on varsin mainio toiminto jota olin kaivannut, koska aiempi autoni (ei BMW) ei osannut pysähtyä itsestään vaan pudotti cruisen pois aina 20km/h nopeudessa.
Varusteista mitä oikeastaan jäin nyt kaipaamaan on SoftClose ovet, nyt ovi jää helposti auki paksujen tiivisteiden vuoksi - mitkä toki auttavat äänieristyksessä. Mutta voima auttakoon tässäkin asiassa. Tuota en pystynyt mitenkään ennakoimaan varusteita raksitessa, kun ei ollut autoa tilatessa testikappaleena kokeiltavana. Täydellisiä varustevalintoja ei näemmä pystynyt sitten kuitenkaan tekemään vaikka kuinka yritin sitä kuukausien ajan tämän ja monen muun foorumin ja esitteiden avulla. Olen nyt sitten Markku J:n ja Ricracingin kanssa samalla tiellä kun jokin varuste jäikin uupumaan vaikka kuinka yritti rakentaa täydellistä autoa :)
Tässäpä näitä mietteitä mitä tuli näin alkuun mieleen.
Hyvä ensimmäinen kirjoitus, epäilemättä lisää tulee kunhan kilometrejä karttuu,
ja ennen kaikkea onneksi olkoon uudesta hienosta autostasi!

Mulla on nyt eka tankillinen mennyt (1.003.1 km ja 60 litraa löpöö).

Aktiivi cruisee mulla ei oo, mutta syksyllä Kehä (1-3) teillä sitä tod näk tulen kaipaamaan.

Toisaalta omista Hi Fi Professional poppivehkeistä en luopuisi mistään hinnasta.

Mullahan on lähes oma narinapalstakin täällä.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=437" onclick="window.open(this.href);return false;

Tervetuloa myös sinne, koska 520dA Sport ei suinkaan ole ihan täydellinen BMW.
Tulen aivan varmasti reklamoimaan autostani - tervetuloa vaan mukaan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ricracing kirjoitti:Hyvä ensimmäinen kirjoitus, epäilemättä lisää tulee kunhan kilometrejä karttuu, ja ennen kaikkea onneksi olkoon uudesta hienosta autostasi!

Mulla on nyt eka tankillinen mennyt (1.003.1 km ja 60 litraa löpöö).

Aktiivi cruisee mulla ei oo, mutta syksyllä Kehä (1-3) teillä sitä tod näk tulen kaipaamaan.

Toisaalta omista Hi Fi Professional poppivehkeistä en luopuisi mistään hinnasta.

Mullahan on lähes oma narinapalstakin täällä.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=437" onclick="window.open(this.href);return false;

Tervetuloa myös sinne, koska 520dA Sport ei suinkaan ole ihan täydellinen BMW.
Tulen aivan varmasti reklamoimaan autostani - tervetuloa vaan mukaan.
Kiitoksia.

Vaihteistosto alkaa Normal asennolla kyllä helposti jurnuttamaan ~80km/h nopeudessa, tuttava huomioi myös saman asian, kun oli kyydissä. Sport asennolla toimii paremmin, koska vaihteisto pitää yhtä pykälää pienempää vaihdetta kuin Normal asennossa. Vaihteet sisänsä kyllä vaihtuvat erittäin mukavasti ja sujuvasti.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Tänään sain pitkästä aikaa ajella meidän 523iA F10:llä reilun matkasiivun (400 km mökkireissua). Auto kun on normaalisti puolison käyttöönsä "varastama", kun pitää siitä enemmän kuin minun ex-Audeistani. Eikä ole vielä uskaltanut X5:n rattiin tarttua.

Suuntavakavuus tässä on erinomainen vakiorenkain. Parannusta E60 -perusmalliin on tuntuvasti. Tämä hinnaston "hinta alkaen" -bensakonekin tarjoaa upean matka-auton ominaisuudet Suomen teille. Kolmostiellä 130 kmh vakkarissa menee sukkasillaan 2300 rpm paikkeilla. Ja jos tuosta haluaa kiihdyttää ohitukseen, niin varsin mukavasti lähdetään. Lisää en osaa kaivata.

Kaasupolkimessa on havaittavissa pieni vastekohta, johon painamalla laatikko hakee pienempää ja noin 4000 rpm mittariin, jolloin kiihtyvyys on mukavan ripeää - ja se korviahivelevä kuutoskoneen käyntiääni palkitsee. Jos painaa kaasupolkimen lattiaan kick downille ohi tuon vastekohdan, vaihtaa ZF niin pienen vaihteen, että kierroksia on liki 6 th rpm. Silloin koneen ääni on jo hieman ylikireä, eikä tuota mielestäni tarvitse käyttää kuin "hätätilanteissa". Kiva homma, että kaasussa tuntuu tuollainen pieni vastekohta - helpompi valita miten haluaa kiihdyttää.

Kulutusnäyttö osoitteli tuossa kolmostiellä 130 kmh vakkarissa noin 7,5 litran lukemia. Ei paha minusta 3 -litran koneelle. Tankkasin aamulla ja laskin sekalaisen nurkka-ajon kulutukseksi reilun 600 km:n tankilliselle 7,61 l / 100 km. Hieno matka-auto tämä 523 iA !
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Markku J kirjoitti:...Suuntavakavuus tässä on erinomainen vakiorenkain. Parannusta E60 -perusmalliin ontuntuvasti. Tämä hinnaston "hinta alkaen" -bensakonekin tarjoaa upean matka-auton ominaisuudet Suomen teille. Kolmostiellä 130 kmh vakkarissa menee sukkasillaan 2300 rpm paikkeilla. Ja jos tuosta haluaa kiihdyttää ohitukseen, niin varsin mukavasti lähdetään. Lisää en osaa kaivata...
Mielenkiintoinen kommentti tuo suuntavakavuus pointti. Kaikissa lehtiartikkeleissa F10:n suurimmaksi viaksi on laskettu sairaalloinen uraherkkyys.

Vaikka itsellä on "vain" E39, eikä F10 malliin ihan näillä näkymin tulla ylettämään kuin tyypitystasolla (omistaminen voidaan unohtaa kuluvan vuosikymmenen ajaksi...), niin sisäinen pikku insinööri minussa haluaa innolla nyt päästä selville onko tässä nyt rengastus vaiko lisävaruste jutska joka tekee tuo uraongelman.

Oletko Markku mahdollisesti ajanut muita F10 malleja joissa olisi suurempi kuin 17" rengastus? Jos, et, niin siinäpä olis pioneeritutkimusnakki sinulle! ;)

Eli jos joku saisi ajettua niin monenlaisella rengastuksella ja ajovarusteilla olevia F10:ejä, että tämä kysymys ratkeaisi/selvenisi, niin olisipa vallan erinomainen asia.

Osaisi muutkin sitten valita sellaisen paketin jossa on omaan hanskaan sopiva uraominaisuudet. ;)

Ettei vaan olis niin yksinkertainen "vika" kun mitä oli esim. kun ensimmäiset E-carina mallit tuli Suomeen. Lähes kaikki moitti kyseisen mallin suuntavakavuutta, kunnes muistaakseni Tuulilasin kestotestin aikana huomattiin, että maahantuojalla oli virheelliset pyöränsuuntaustiedot. Kun pyöränkulmat laitettiin kohdilleen niin jopa tojotastakin tuli lähes ajettava kulkuneuvo ;)
kivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 14:14
Auto: F10 520dA

Havis kirjoitti:
Markku J kirjoitti:...Suuntavakavuus tässä on erinomainen vakiorenkain. Parannusta E60 -perusmalliin ontuntuvasti. Tämä hinnaston "hinta alkaen" -bensakonekin tarjoaa upean matka-auton ominaisuudet Suomen teille. Kolmostiellä 130 kmh vakkarissa menee sukkasillaan 2300 rpm paikkeilla. Ja jos tuosta haluaa kiihdyttää ohitukseen, niin varsin mukavasti lähdetään. Lisää en osaa kaivata...
Mielenkiintoinen kommentti tuo suuntavakavuus pointti. Kaikissa lehtiartikkeleissa F10:n suurimmaksi viaksi on laskettu sairaalloinen uraherkkyys.

Vaikka itsellä on "vain" E39, eikä F10 malliin ihan näillä näkymin tulla ylettämään kuin tyypitystasolla (omistaminen voidaan unohtaa kuluvan vuosikymmenen ajaksi...), niin sisäinen pikku insinööri minussa haluaa innolla nyt päästä selville onko tässä nyt rengastus vaiko lisävaruste jutska joka tekee tuo uraongelman.

Oletko Markku mahdollisesti ajanut muita F10 malleja joissa olisi suurempi kuin 17" rengastus? Jos, et, niin siinäpä olis pioneeritutkimusnakki sinulle! ;)

Eli jos joku saisi ajettua niin monenlaisella rengastuksella ja ajovarusteilla olevia F10:ejä, että tämä kysymys ratkeaisi/selvenisi, niin olisipa vallan erinomainen asia.

Osaisi muutkin sitten valita sellaisen paketin jossa on omaan hanskaan sopiva uraominaisuudet. ;)

Ettei vaan olis niin yksinkertainen "vika" kun mitä oli esim. kun ensimmäiset E-carina mallit tuli Suomeen. Lähes kaikki moitti kyseisen mallin suuntavakavuutta, kunnes muistaakseni Tuulilasin kestotestin aikana huomattiin, että maahantuojalla oli virheelliset pyöränsuuntaustiedot. Kun pyöränkulmat laitettiin kohdilleen niin jopa tojotastakin tuli lähes ajettava kulkuneuvo ;)
Itse ajattelin käydä ensi viikolla ajamassa 520d:n 17" vanteilla, kun on ylimääräistä luppoaikaa. Koeajossa n. kk sitten ollut 530d oli varustettu style 328 18" vanteilla ja uraherkkyyttä oli havaittavissa. Katsotaan, jos koeajo onnistuu, niin voisin hieman tänne raportoida tänne, jos huomaan eroja.
You can't get ahead while you're getting even
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

kivi kirjoitti: Itse ajattelin käydä ensi viikolla ajamassa 520d:n 17" vanteilla, kun on ylimääräistä luppoaikaa. Koeajossa n. kk sitten ollut 530d oli varustettu style 328 18" vanteilla ja uraherkkyyttä oli havaittavissa. Katsotaan, jos koeajo onnistuu, niin voisin hieman tänne raportoida tänne, jos huomaan eroja.
Jos viitsit, niin ota muistiin mikä rengastus kärryssä oli alla

Ja jos jostain sais selville vielä ajoon vaikuttavien varusteiden läsnäolo, esim onko takapyöräohjaus vaiko ei tms. ei muuta oikeestaan tarvitakkaan ;)

Onko muuten noi RF kumit kuinka tarkkoja rengaspaineille? Joskus nimittäin ainakin täälläpäin autoliikkeet laittoi varsinkin talviaikaan kitkakumeihin valmistajan suosituksia alhaisemmat paineet, jotta kulku olisi mahd. mukavaa. Jos auton sitten osti omakseen, monille oli yllätys kun kyyti ei ollutkaan niin hiljaista ja mukavaa kuin esittelyautolla...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Suuntavakavuus ongelmia en ole ainakaan itse havainnut, alla 17" vakio RF-renkaat, hyvin kulkee. Rengas paineet oli liikkeestä saataessa 2,2 kiloa ja ajelin niillä pari viikkoa. Viime viikolla nostin sitten paineet 2,5 kiloon ja en ainakaan itse ajettavuudessa havainnut mitään eroa. Kulutus ainakin pitäisi teorissa olla myös pienempi suuremmilla rengas paineilla.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minä en ole ajanut muita F10:ä kuin meidän liisaria. Uskon kyllä vahvasti renkaiden olevan syyllisiä uraherkkyyteen. Niin moni on raportoinut esittelyautojen ajettavuuden ongelmista. Ja nämä ekan sarjan esittelyautot näyttivät olevan aikalailla varusteltuja ja yli 17" renkain.

Saman koin ex-A4:n kanssa. 245 -levein renkain se oli melko inhottava vetelijä, mutta muuttui aivan loistavaksi, kun vaihdoin siihen 225 -leveät alle. Ja tämä kapeampi oli vieläpä suurempi halkaisijaltaan, 18"
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mulla ei ole minkäänlaisia uraherkkyysongelmia vaikka alla on 20" kumit.
Tosin 245/35 edessä ja 285/30 takana olevat renkaat eivät ole RF:t :tong:

RFT:t ovat niin... :curse: ei suomen teille sopivat.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
kivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 14:14
Auto: F10 520dA

Nyt on sitten tuo 520dA Business koeajossa. Rengastus on vakio R17 225/55 Run Flatit eikä uraherkkyyttä ole havaittavissa. Tosin tiet olivat ajamillani alueilla kohtalaisessa kunnossa, mutta ei pitäisi olla ainakaan 17" renkailla ongelmia. Hyvinä puolina voi mainita myös hiljaisuuden sisätiloissa ja koneen riittävän tehon mukavaan kruisailuun. Ainoastaan paikaltaan täyskiihdytyksessä automaatti hieman miettii ennen kuin lähdetään. Tosin tie taisi olla hieman kostea ja luistonesto päällä, joten ehkä luistonesto piti maltillista lähtöä parempana ratkaisuna.

Huonona puolena voi mainita liian suuren vaihteen käyttämisen tietyillä nopeuksilla, jolloin koneen ääni tulee sisään ikävästi. Täytyy toivoa, että vaihteisto oppii vähitellen kuskin haluamille tavoille. Myös takaluukku vaatii "kohtuutonta" voimaa sulkeutuakseen, joten sähköinen takaluukku ei ole varmastikaan huono ratkaisu.

Jostain kumman syystä auto menee valmistukseen jo kahden viikon päästä ja oli järjestelmässä jo keltaisella. Alunperin luovutuksen piti olla marraskuun puolessa välissä, mutta nyt ennuste oli lokakuun alkupuoli/puoliväli. Ihan mukava yllätys, mutta olisihan leasingyhtiö siitä voinut jollain tavalla ilmoittaa etukäteen. Onneksi yllätys oli kuitenkin näin päin ja vieläpä nuo syyskuun tuotannon muutokset iPod-liitäntään ehtivät mukaan :thuup:
You can't get ahead while you're getting even
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

F10 Kokemuksia?
Melko surullisia. Maksoin auton ennen juhannusta (528iSportA). Sain auton n. 2vk sen jälkeen. Kone kesti n. 40km (25min). Tämän jälkeen auto huoltoon n. neljäksi viikoksi. Mitään ei ollut tapahtunut, ensimmäinen kaasunpainallus ja auto antaa samat vikailmoitukset eikä suostu enää käynnistymään, jipii! Nyt on auto ollut taas n.3vk huollossa ja VIKA on LÖYTYNYT! Työkalua vaan ei kuulemma Suomesta löydy ja niitä joudutaan odottamaan.
Onko kellään kokemuksia miten valmistajan edustajat Suomessa ovat suhtautuneet tämän tyyppisiin tapauksiin? Merkki kun yleensä koetaan laadukkaaksi & luotettavaksi. Tällä hetkellä luottamus merkkiin kun on tasolla 0. Mahtaako heillä olla mitään kiinostusta pitää yksityisasiakkaista kiinni?

Harmittaa kovasti, muita kun BMW merkkisiä autoja en koskaan ole omistanut ja näin siitä palkitaan :curse:
Edell. E92 335iA
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Jopas on sattunut harmillinen vika, kun 7 viikkoa jo ollut huollossa, kai sentään olet veloituksetta sijaisauton saanut tilalle ?
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Kylläpä on uskomattoman huono tuuri matkassa MasterH:lla uuden auton kanssa. Ihmetyttää noin pitkät huollon reaktioajat uuden auton kanssa. Luulisi, että vaihtaisivat tarpeeksi ison osakokonaisuuden saadakseen homman tyylikkäästi ja nopeasti toimimaan. Ovatko vian laadusta kertoneet mitään ? Mekaaninen vai ohjauselektroniikan vika ?

Minulla oli aikaan W211 Mersun ostaessani suuria ongelmia uuden auton kanssa (ostin heti mallin tultua markkinoille). Vaihtoivat siihen aina laatikko kerrallaan erilaisia ohjausyksiköitä. Pisin odotusaika oli automaattilaatikon ohjausyksiköllä, joka piti alustanumerolla tilata erikseen Saksasta. Sijaisautopalvelu kylläkin toimi.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Kiitokset myötätunnosta.
Sijaisauto on mullakin ihan ok, 330xD. Pienempi, mutta pääseehän silläkin.
Vika on kuulemma sellainen että nokka-akseli pääsee liikkumaan niin että koneen ajoitus menee pois oikeasta asennosta. Eli yksinkertaisesti koneessa on yksi ruuvi jäänyt löysäksi. Ensimäisellä huoltokerralla vaihdettiin elektroniikka, moottorin ohjauslaatikko ja mitä nää ketjut sielä nyt on. Eli korjattiin ihan vääriä asioita, eivät siis käytännössä tienneet lainkaan mitä tekivät. Ärsyttävää oli myöskin se että itse olin autolla ajanut mittariin n.50km, huollosta haettuani mittarissa oli 130km :curse: Tosiaan kick-down pitää polkasta jotta vika tulee esiin, koneen pitää saada painetta.
Tokalla kerralla auto vietiin toiseen huoltoon, sieltä ei vaan tunnu löytyvän työkaluja... n.2vk sitten työkalut olivat tulossa Saksasta ja eilen ne olivat tulossa Ruotsista :conf:

Uutta toimivaa autoa ei BMW sitten pystynyt koskaan toimittamaan. Perk... tyylikkyys kaukana tästä toiminnasta. Faktahan on se että tässä alkaa jo kohta kaupanpurunkin perusteet täyttymään, laittaisivat vaikka talvirenkaat tai jotain hyvityksenä.
Edell. E92 335iA
Vastaa Viestiin