F10 kokemuksia

F10, F11, F07
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Markku J kirjoitti:En ole vielä huomannut muuta uutta radiossa, mutta en tänään ehtinyt vielä isommin radiota räplätä. Minulla on ollut nyt 3 kertaa ennen päivitystä sellainen ongelma, että radioon ei tule ääntä auton startin jälkeen. Pitää lukita auto ja pitää lukittuna pitkähkö tovi ennenkuin radion saa taas kuuluville. Ehkä tuo päivitys oli just tätä varten. Minun autonihan on ihan niitä ekoja. Toinen F10 Laakkonen Herttoniemeltä ulos luovutettu yksilö.

Lisäksi sain upean ajokokemuksen sijaisauto 530 dA:sta, jonka järjestämisestä koko päiväksi ajoon ISO kiitos suosikkikauppiaalleni Jari Peltoselle Laakkonen Herttoniemeen. Ja siitä pikku raportti:

=========

Minulla oli tänään aamusta iltaan koeajossa 530 dA. Aika sopivasti varusteltu esittelyauto. Varusteina perusnahat (beiget), Professional HiFi, parempi navi, valopaketti, jalopuut, sporttiratti - ja mitä mahtoikaan jäädä huomaamatta.

Olen aivan myyty tuolle koneelle (245 hv ja 540 Nm). Omassa X5:ssä on sen 10 hv ja 20 Nm miedompi versio, ja jo se on ollut elämys. Tässä 530 dA sedanissa tuo kone on mahtava kokemus. Voimaa on aina ja välittömästi tarjolla enemmän kuin tarvitaan. Väännön tuoma välitön voimantunne on jotain aivan mahtavaa tällaiselle 3 -litran vaparikuskille (523 iA).

Oikeasti ajatellen tuon auton tehot ovat "liikaa" Suomeen. Sen kanssa on kovin vaikeaa hillitä kaasujalkaa ohituksissa ja pitää lukemat laillisina. Hienon miehekäs käyntiääni sekin vielä houkuttelee käyttämään tehoja. Ikävältä tuntui jättää se Laakkosen pihaan.

Ja onhan tuosta se tuplaturbo 535 dA -mallikin 306 hv -tehoilla....
Mulla oli Jarilta 530d viikonloppulainassa myöskin keväällä, sä olit 523i:s saanut jo. Kyllähän siinä voima tuntuu, mutta se voiman loppuminen tuntuu aika vahvasti myöskin. Laatikon pitäis vaan vaihtaa nopeammin. Edelleenkin tuo tuplaturbo 3.0 bensa on se suosikki, loistava yhdistelmä dieselin ja bensakoneen parhaita puolia. 535d antaa 300hv, taisit sekoittaa i:hin :tong: (tuttu kone)
Mä en tosiaan oo kyllä parkkitutkan näytössä havainnu mitään toivomisen varaa, info on juuri riittävä. Kaks rinnakaista kuvaa siinä on, mun mielestä 335:en pelkkä "äänitutkakin" oli ihan riittävä. Radiota ei kauheesti tuu kuunneltua, tuntuu kuitenkin toimivan.
Ja ikävää että se foorumin toinen f10 bensakuski ei kovin kauan oo enää f10 bensakuski :dumb:
Edell. E92 335iA
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Tänään ajelin "isänpäiväreissun" ja mittailin kulutusta 523 iA:lla. 300 km lenkki 80 ja 100 kmh rajoituksilla, lähtö 2 kertaa kylmällä koneella ja hiukan kaupunkiajoa toisessa päässä reissua. Pääosin vakkarilla ajettuna 85 ja 110 kmh asetuksilla (80 kmh alueella kamerat ja 100 kmh alue 3-tie). Lenkin todellinen kulutus oli 6,1 litraa sadalla. Aika vähän mielestäni 3 -litran bensakoneelle. Todella pihi on tämä uusi 3 -litrainen, jos nätisti ajaa.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Master H:

raapaisin tuon 306 hv tehon 3 -litran dieselille mieleeni itse asiassa uuden X5 xDrive 40 dA:n faktoista, joita olen viimeksi katsellut. Kuvittelin koneen olevan sama 535 dA:ssa - X5:ssä tehoksi ilmoitetaan 306 hv. Olisiko nuo oikeasti kuitenkin samat koneet softankin osalta, ja tehoilmoitus enemmänkin jotain politiikkaa ?
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Markku J kirjoitti:Master H:
raapaisin tuon 306 hv tehon 3 -litran dieselille mieleeni itse asiassa uuden X5 xDrive 40 dA:n faktoista, joita olen viimeksi katsellut. Kuvittelin koneen olevan sama 535 dA:ssa - X5:ssä tehoksi ilmoitetaan 306 hv. Olisiko nuo oikeasti kuitenkin samat koneet softankin osalta, ja tehoilmoitus enemmänkin jotain politiikkaa ?
Nafta ja bensa koneet toimivat täysin eri periaatteiden mukaisesti. Mutta BMW on oivaltanut fysiikan lakien mukaisesti että puolen litran sylinteri on se kaikkein paras koko. R4 2.0 l ja R6 3.0 l, V8 4.0 l ja V12 6.0 l.
Sattumoisin BMW:n koneet ovat kaikki hyvin läheellä optimia.

Uusien "kaksineuvoisten" turbojen mukaan turbot ovat nyt vähentyneet yhteen vähän aikaan käytettyjen tupla-turbojen siaan, esim. mm. 123i, (3)535i (740iA) ja (3)535dA ja X5(6) 4.0dA ja 740dA koneiden osalta ja on niitä muitakin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Onko kellään ollut ihmetyksen aihetta koskien nopeusnäyttöä? Se tuntuu välistä näyttävän mitä haluaa, yleensä enemmän kuin mitä todellinen rajoitus on...Yritin katsella että josko teiden varsilla olisi jotain merkkejä jotka nostaisivat lukeman (jokin merkki jossa olis numeroita ) mutta en huomannut mitään, tiedä sitten mistä se keksi joskus laittaa 100kmh tai 120 kmh tauluun vaikka rajoitus oli sen -20kmh vähemmän :conf:

Tuli ajeltua autolla vkonloppuna ja todettua että muuten kulkee kuin kiskoilla, hiljainen ja tehokaskin vielä. Matka-ajossa kulutus pyöri 5-5,3 l/100km, eli näillä lukemilla Hybridit tuntuvat täysin turhilta vempeleiltä :)
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

japi2010 kirjoitti:Onko kellään ollut ihmetyksen aihetta koskien nopeusnäyttöä?
Tuolla "kokemuksia ensimmäisestä bemarista" osiossa iko kirjoittaa näin: "Auto kulkee kuin juna ja olen tosi tyytyväinen kokonaisuudessaan, mutta varustelussa tuli virheitä. Esim: nopeusrajoitus näyttö on ihan seko, ei pysty luottamaan :curse: .
shoeshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
Auto: BMW F30 330e iPerformance
Paikkakunta: Helsinki

japi2010 kirjoitti:
Tuli ajeltua autolla vkonloppuna ja todettua että muuten kulkee kuin kiskoilla, hiljainen ja tehokaskin vielä. Matka-ajossa kulutus pyöri 5-5,3 l/100km, eli näillä lukemilla Hybridit tuntuvat täysin turhilta vempeleiltä :)
Hybridin hyöty tulee esiin nimenomaan kaupunkiajossa.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
Avatar
huppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05
Paikkakunta: Rovaniemi

Itse kävin koeajamassa uuden 530d:n syksyllä kun se tuli Wetterille. Aika uskomaton laite, ei voi muuta sanoa :thup: tuommonen touring olis sitten kätevä jos olis perhettä ja rahaa (onko tuossa jotain ristiriitaisuutta?) ;)
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Pitkän etsinnän tuloksena löytyi Saksasta mieleinen F10 tarkemmin 530d sport A. Värinä Black Sapphire metallic ja sisustan nahka beige. Varusteita on minulle "pakollisista" comfort istuimet, pro navi, sport automaatti ja tutkat. Lisukkeena löytyy mm. head-up, comfort access, ambient valo, peruutuskamera, surround view, pro hifi, lasikattoluukku, aurinkosuojat, himmentyvät peilit, kääntyvät selkänojat, kääntyvät xenonit, aktiivivakkari, kaistalla pysymis ja vaihto varoitukset, törmäysvaroitus, kaukovalo assistentti, varashälytin, nopeusrajoitusnäyttö, takaluukun automatiikka, laajennettu ilmastointiautomatiikka, usb:tä jne... Vanteina Radial Spoke 237 RFT 18". Nyt vaan pari viikkoa pitkää odotusta että auto on täällä. Nuo pakolliset varusteet johtuu tietenkin siitä kun ne on jo nykyisessä autossa (535d m-sport -05) eikä nyt ainakaan huonompaan mennä :) Pyöritän noille vanteille talvikumit ja keväällä hankinnassa 19"-20" setti kesärenkaiksi. Ja kyllä, talvirenkaiksi ostin tavalliset en runflatteja. Olen pari kertaa käynyt ajamassa F10:ä 520d:tä ja 530d:tä ja onpahan menty E60:sta eteenpäin joka sekin on hieno peli. Itse en Saksassa kauppoja tehnyt vaan etsin sopivan auton ja autoliikkeen kanssa tehtiin vaihtokaupat ja he ostivat auton ja kuljettavat Suomeen. Kyllähän noita ehdokkaita olisi ollut joka lähtöön, mutta autoliikkeen (ja omana) vaatimuksena oli löytää auto merkkiliikkeestä. Ja tietenkin hinta oli se tekijä joka vaikeutti sen oikean löytymistä. Niin ja autolla ajettu alle 18tkm. Oho tulipas pitkä sepustus :blink:
Grolsch
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 05 Syys 2010, 00:09
Auto: Valkoinen F31 320dA xDrive Sportline
Paikkakunta: Vantaa

tmikki kirjoitti:Pitkän etsinnän tuloksena löytyi Saksasta mieleinen F10 tarkemmin 530d sport A.
Samoja katsellut ja vaihto venynee ensi kesään ja näillä näkymin hakuun menee 530d sport A.

Milloin tuo oli rekisteröity Saksassa ja mitä vertailuhintaa Tulli tuolle ehdotteli?
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Grolsch kirjoitti:
tmikki kirjoitti:Pitkän etsinnän tuloksena löytyi Saksasta mieleinen F10 tarkemmin 530d sport A.
Samoja katsellut ja vaihto venynee ensi kesään ja näillä näkymin hakuun menee 530d sport A.

Milloin tuo oli rekisteröity Saksassa ja mitä vertailuhintaa Tulli tuolle ehdotteli?
Kuten tuossa kirjoitin niin paikallinen autoliike hoitaa kaiken ja minä vaan laittelen välirahaa tiskiin :mus:
Olikohan rekisteröity 4/10.
Grolsch
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 05 Syys 2010, 00:09
Auto: Valkoinen F31 320dA xDrive Sportline
Paikkakunta: Vantaa

Ok, Mahdista kun ei vielä löydy vertailuhintoja F10:lle. Niin kysytään sitten paljon tuli Suomi-hinnaksi?

Saksassa näytti olevan 60k€ molemminpuolin noilla varusteilla, ensi kesää odotellessa...
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Grolsch kirjoitti:Ok, Mahdista kun ei vielä löydy vertailuhintoja F10:lle. Niin kysytään sitten paljon tuli Suomi-hinnaksi?

Saksassa näytti olevan 60k€ molemminpuolin noilla varusteilla, ensi kesää odotellessa...
Noin 80K€ ja laskin että näillä varusteilla suomesta ostettuna 102K€, mutta tämähän on tietysti käytetty.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

tmikki kirjoitti:Itse en Saksassa kauppoja tehnyt vaan etsin sopivan auton ja autoliikkeen kanssa tehtiin vaihtokaupat ja he ostivat auton ja kuljettavat Suomeen. Kyllähän noita ehdokkaita olisi ollut joka lähtöön, mutta autoliikkeen (ja omana) vaatimuksena oli löytää auto merkkiliikkeestä. :blink:
Fiksu veto, mutta mikä autoliike tekee tuollaista kauppaa? Muitakin kiinnostuneita varmasti löytyy.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Ricracing kirjoitti:
tmikki kirjoitti:Itse en Saksassa kauppoja tehnyt vaan etsin sopivan auton ja autoliikkeen kanssa tehtiin vaihtokaupat ja he ostivat auton ja kuljettavat Suomeen. Kyllähän noita ehdokkaita olisi ollut joka lähtöön, mutta autoliikkeen (ja omana) vaatimuksena oli löytää auto merkkiliikkeestä. :blink:
Fiksu veto, mutta mikä autoliike tekee tuollaista kauppaa? Muitakin kiinnostuneita varmasti löytyy.
Lähes kaikki, sehän on businesta.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Onko palstalaisilla tietoa miten lämmitettävien pesunestesuuttimien kuuluisi F10:ssä toimia - onhan siinä kai sentään sellaiset ? Ovatko ne termostaatin ohjaamina päällä lämpötilan mukaan ?

Yritin tänään testimielessä pestä tuulilasia ajettuani lämpimästä tallista 25 km matkan -10 asteen lämpötilassa. Tuloksena oli, että tuulilasille ei tule nestettä pisaraakaan, mutta lampunpesimille tulee lähes normaalisti. Neste on -20 astetta kestävää Shellin tavaraa.

Olisiko niin, että lämmitys on teholtaan mitoitettu vain suolaloskakeleille jonnekin max -5 asteen tietämille, jolloin lasin pesua oikeasti tarvitaan.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Olen ymmärtänyt, että lämpötilan mukaan pitäisi mennä suuttimissa lämmitys päälle.

Outoa, jos pihaustakaan et saanut konepellin suuttimista vaikka auto oli lämpimästä tallista.

Kyllä itse olen käyttänyt -10 astessa vielä pissapoikaa - viimeksi eilen, tähän asti ainankin toiminut ok. Autoa tosin säilytän kylmässä tallissa koko ajan, jos sillä on merkitystä asiaan.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Markku J kirjoitti:Onko palstalaisilla tietoa miten lämmitettävien pesunestesuuttimien kuuluisi F10:ssä toimia - onhan siinä kai sentään sellaiset ? Ovatko ne termostaatin ohjaamina päällä lämpötilan mukaan ?
Yritin tänään testimielessä pestä tuulilasia ajettuani lämpimästä tallista 25 km matkan -10 asteen lämpötilassa. Tuloksena oli, että tuulilasille ei tule nestettä pisaraakaan, mutta lampunpesimille tulee lähes normaalisti. Neste on -20 astetta kestävää Shellin tavaraa.
Olisiko niin, että lämmitys on teholtaan mitoitettu vain suolaloskakeleille jonnekin max -5 asteen tietämille, jolloin lasin pesua oikeasti tarvitaan.
Hyvä kysymys, mun piti tänään lisätä -20 astetta kestävää sitruunantuoksuista valmisseosta mutta ei pissapoikaan mahtunut kun joku tippa. Luulin sen jopa vuotavan ja olevan täysin tyhjä mutta ei näköjään. Nyt se on täynnä 99% vettä.

Auto on taas seissyt muutaman päivän (nyt noin -10C täällä) ja pitäisi saada se vesi pois, mutta tuntinen sulatus parkkihallissa ei näköjään riittänyt kun ei tippaakaan tullut ulos. Pitänee viedä auto johonkin talliin yöksi ja sitten suihkuttaa tavara ulos tai muuten pissapojantankki alkaa todellakin vuotaa...

Mutta itse asiaan. Samaa ihmettelin viime talvena mun LCI E60:n kanssa, sen suuttimet eivät näyttäneen sulavan koskaan toisin kun kahden edellisen E60:n.

Oletin että suutinlämmitys pelaa rinnakkain automaattisen sivupelilämmityksen- tai ainakin takalasilämppärin kanssa
mutta mene ja tiedä.
Pitää kysyä viisaammilta tuolla 5series.netssä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ei se kauaa kestä että forums.5series.netistä saa vastauksen.

Kyllä niiden pitäisi lämmetä automaattisesti kun joku tietty lämpötila alittuu.
Mikä lämpötila - jää vielä kysymykseksi.

Ks. http://forums.5series.net/topic/107033- ... s-heating/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Turbo kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että lämpötilan mukaan pitäisi mennä suuttimissa lämmitys päälle.

Outoa, jos pihaustakaan et saanut konepellin suuttimista vaikka auto oli lämpimästä tallista.

Kyllä itse olen käyttänyt -10 astessa vielä pissapoikaa - viimeksi eilen, tähän asti ainankin toiminut ok. Autoa tosin säilytän kylmässä tallissa koko ajan, jos sillä on merkitystä asiaan.
Joo tuohon tapaan ne toimii myös E91/E90 malleissa ja kilpailevan konsernin eli ns. VAG-konsernin tuotteissa. Hyvin ainakin on ruikkinut tähän asti E91:ssä nesteet lampuille ja lasille ja lasinpesuneste jota olen käyttänyt on ollut jotain halpahallin valmista seosta joka kestää pakkasta -20-astetta. Välillä auto on parkkihallissa ja muuten sitten ulkona/katoksessa. Shellin valmiiista tökötistä ei itselläni ole kuin huonoa sanottavaa: ei pyyhi kunnolla, jättää kalvoa, jäätyy herkästi, kuluu äkkiä kun pyyhkii huonosti ja on kallista (käytin tuota Volkkareissa muutamia kertoja).

Tänäänkin pelasi lasinpesimet hienosti vaikka oli jo noin -10-astetta pakkasella nuo kelit.
Vastaa Viestiin