salmol kirjoitti: ↑30 Syys 2018, 14:31
Paljonko maksoi ja onko laittaa kuvaa?
Ainakin Schmiedmanilla on tällainen myynnissä. Alkuperäinen sarja. Muistaakseni, mitä muualta katsonut, niin tuo 10-osainen pyörii joka paikassa aika samoissa hinnoissa.
salmol kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 21:19
Onko tuossa mukana jotkut vaihto-ohjeet, vai onko niin helppo, että valkokaulustyöläinenkin siinä onnistuu?
Ei ole ohjeita. ja parilla saatananperkeleen lausunnalla homma rokkaa :-) Takakontti, hanskalokero ja ovet ovat 30 sekuntia per valo, mutta kattomoduulien kanssa saa taistella.
salmol kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 21:19
Onko tuossa mukana jotkut vaihto-ohjeet, vai onko niin helppo, että valkokaulustyöläinenkin siinä onnistuu?
Ei ole ohjeita. ja parilla saatananperkeleen lausunnalla homma rokkaa :-) Takakontti, hanskalokero ja ovet ovat 30 sekuntia per valo, mutta kattomoduulien kanssa saa taistella.
salmol kirjoitti: ↑01 Loka 2018, 21:19
Onko tuossa mukana jotkut vaihto-ohjeet, vai onko niin helppo, että valkokaulustyöläinenkin siinä onnistuu?
Ei ole ohjeita. ja parilla saatananperkeleen lausunnalla homma rokkaa :-) Takakontti, hanskalokero ja ovet ovat 30 sekuntia per valo, mutta kattomoduulien kanssa saa taistella.
Erinomaisia olivat kokemukset 4,5 vuotta F10:n kanssa! Tänään vaihtuu F10 F11:een jossa pari sylinteriä lisää. Ilmastoituja penkkejä ei ole sitten enää joten ans' kattoo kuinka elo sujuu
Oma F10 520dA vm. 2012 siirtyi uudelle omistajalle tuossa muutama viikko sitten ja ajattelin kirjoitella yhteenvedon omista kokemuksistani. Jos joku miettii tällaisen ostamista, niin tästä voi olla jotain hyötyä.
Ostin auton uutena ja nyt myydessä mittarissa oli 210tkm. Auto oli aika perusvarusteltu, eli business paketti, hifi pro ja vähän tunnelmavalaistusta päälle. 17” rengastus ei-runflateilla. Huollettu aina merkkiliikkeessä (Laakkonen) hävyttömään hintaan.
Plussat:
- Voimalinja kokonaisuudessaan
- Hiljainen
- Taloudellinen
- Erinomainen ajoasento (vaikka vakiopenkit) ja ergonomia muutenkin
- Laatu. Ei nitinöitä, natinoita tai kolinoita missään vaiheessa. Kaikki pelasi loppuun asti.
Miinukset:
- Puutteet suuntavakaudessa (on tehty 4-pistemittaus ja säätö). Uudella asfaltilla tyynellä säällä menee nätisti suoraan, mutta urat vie tätä autoa, samoin sivutuuli. Ja jos ne sattuu molemmat yhtäaikaa, niin matka-ajo on jopa ärsyttävää. Jos ajaa paljon matka-ajoa, niin katselisin muiden merkkien suuntaan. Tämä tuntuu olevan Bemareiden helmasynti.
- Hieman tunnoton ohjaus. Tosin siihen tottuu ja se ei varsinaisesti häiritse.
Viat tässä yksilössä:
Jakopään ketju venyi ja vaihdettiin huollon suosituksesta n. 150tkm kohdalla. Maahantuoja maksoi puolet. Mitään muita vikoja tässä ei sitten ollutkaan.
Muuta:
- Jos omaa perustyökalut, niin jarrupalat ja -levyt kannattaa vaihtaa itse. Ohjeet löytyy YouTubesta, helppo homma. Pääsee hyville palkoille.
- Suosittelen nelivetoa. Omani ei ollut. Ohittaminen liukkailla keleillä on aika tuskaista puuhaa ja ne sekunnit liukkaissa risteyksissä pitkiä. Varsinkin kitkarenkailla.
Toivottavasti tästä oli jollekin jotain hyötyä.
Oma matkani jatkuu seuraavaksi 530eX LCI:n puikoissa.
F10 suuntavakauteen vaikutta eniten oikeat paineet renkaissa. Suurin synti on ylisuuret paineet. 2013 f11 paineet edessä 2.0 takana 2,5 , siis ei run flat renkaat ja vakio koko. Menee suoraan tuuli tai ei.
Kiikarissa 3-litrainen nelivetoautomaatti. Kriteereinä riittävä suorituskyky, järkevä kulutus ja hiljainen rengasmelu, joista viimeinen käytännössä rajaa 3-sarjalaiset ja A4:t (varsinkin farkkuna) pois. Vahvoja vaihtoehtoja olisi FL-malliset loppupään F11 530d ja 535d xDrive. Hyvät nahkat ja comfort-jakkarat must.
Millä kulutuslukemilla olette kaupungissa ja maantiellä pääsee noilla?
Onko tasaisessa ajossa 530/535d välillä kulutuseroa? Spritmonitorin raporttien perusteella jälkimmäinen kuluttaisi melkein litran enemmän, josta varmaankin osa selittyy, että tehokkaampaa autoa ajetaan agressiivisemmin.
Jokerina toki olisi G30 530d, joka olisi ilmeisesti taloudellisempi, mutta budjetti riittäisi aivan alkupään malleihin, joka ei välttämättä aina vikatiheydeltään ole se mallisarjan paras ostos. Myöskään 640d ei ole aivan poissuljettu, vaikka farkku toki olisi itselle käytännöllisempi. Tarkoitus olisi ostaa pitoauto neljäksi-viideksi vuodeksi, ja kukaan ei tiedä mitä diesel tai bensa maksaa 5 vuoden päästä..
Kesällä maantiellä 5.5-6l/100km, kaupungissa pari litraa enemmän. Itsellä tuo F11 LCI 530xd touring lähinnä mökkiautona, eli perässä lähes poikkeuksetta vähän reilumman kokoinen kuomukärry, jolloin ei juuri alle kympin mennä. Sit kun se 250tkm mittarissa niin rupeaa adbluet ja muut päästövähennystekniikat temppuilemaan.
[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑01 Joulu 2021, 17:56
Kesällä maantiellä 5.5-6l/100km, kaupungissa pari litraa enemmän. Itsellä tuo F11 LCI 530xd touring lähinnä mökkiautona, eli perässä lähes poikkeuksetta vähän reilumman kokoinen kuomukärry, jolloin ei juuri alle kympin mennä. Sit kun se 250tkm mittarissa niin rupeaa adbluet ja muut päästövähennystekniikat temppuilemaan.
Kiitos vastauksesta!
Jotain tuon suuntaisia kulutuslukemia odotin kutoskoneiselle nelivedolle. Vaikea sitten sanoa, kuluttaako 535d xd maantiellä tasaisessa ajossa enemmän.
Kiikarissa olisi n. 150 tkm ajettu auto. Automaatin öljyt menisi suoraan vaihtoon Siekkisellä, ehkä profylaktisesti uudet pussit taakse. Nelivedon jakolaatikon öljyt kannattanee myös ASAP vaihtaa ainakin kertaalleen. Temostaatit taitavat olla aika kulutustavaraa, ja auki juminut termari kuluttaa myös dpf:ää, että ehkäpä termostaatitkin voisi olla järkevä vaihtaa jo ennakoivasti? Tukivarsijumpat yms. rutiinihommat ei sinänsä jännitä, jos joutuu uusimaan.
Ostin joulukuussa 187 tkm ajetun Saksasta tuodun 535d:n. Saksalainen oli ajanut 50 tkm vuodessa.
Kilometrejä on tähän mennessä tullut lisää 10 tkm lisää. Normaaleille ihmisille näillä ei varmasti ole merkitystä, mutta puoli-aspergerille "must" oli laajennettu Individual nahkapaketti ja ruskeat merinonahkat sekä mukavuusistuimet.
Hiljainen ja mukava auto. Jotkut ovat F10:n ohjausta moittineet, mutta minusta xDriven LCI-mallin hydraulinen melko raskas ohjaustehostus tuo vielä mieleen vanhat Bemarit. Uudet sähkötehosteiset ovat paljon kevyempiä ohjaukseltaan. Comfort penkit ovat erinomaiset. Sähköinen takaluukku aukeaa nopeasti ja taittuva sähkökoukku on kiva. Laatuvaikutelma on pääosin hyvä, joskin M-Sport ratin muoviosat ovat aivan luvattoman huonolaatuisen ja natisevan tuntuista muovia, vaikka ratti on muutoin OK. Takapenkki on yllättävän ahdas pituussuunnassa. Väittäisin, että oman (186 cm) ajoasentoni takana takajalkatila jää huonommaksi mitä esimerkiksi mk 7 sukupolven VW Golfissa. Harman Kardonit oli ihan positiivinen yllätys, ei nyt mitkään DSP Genelecit, mutta autossa kuunteluun riittävät.
Viikko sitten käytin tyhjällä tankilla puntarissa, ja mittari asettui 2080 kg lukemaan. Painon kyllä huomaa lähinnä pahassa mielessä kaupunkikulutuksen nousuna ja toki se vie parhaan terän suorituskyvystä. 335d kiihtyisi samalla koneella todennäköisesti huomattavasti paremmin käytännössä.
Vikojakin tässä on ollut. NOX-anturi, etuvetarien suojakumit, lasinpesurin pumppu, urearuiskun letku ja kardaanin limppu uusittiin liikkeen piikkiin. Takailmapussit oli alkuperäiset ja rapeassa kunnossa, joten vaihdoin Dunlopin tarvikepussit taakse. Automaatti kävi Siekkisellä öljynvaihdossa, ilmastointi huollettiin ja sisustuksen olen pariin kertaan hoitanut Furniture Clinicsin aineilla. EGR kamppis tähän on jo tehty aiemmin tehtaan pikkiin. Takapuskuri on lievästi eri sävyinen tietyssä valossa mitä muu kori, mutta maalaamo ehdotteli, että ei kannata maalata tuon vuoksi, koska sävyn saaminen korin kanssa kohdalleen on ko. värissä aika haasteellista.
Liitteet
_DSC5714.JPG (278.46 KiB) Katsottu 8425 kertaa
_DSC5758-Edit-2.jpg (596.88 KiB) Katsottu 8425 kertaa
_DSC5730.JPG (631.77 KiB) Katsottu 8425 kertaa
_DSC5751.JPG (512.31 KiB) Katsottu 8425 kertaa
_DSC5707.JPG (684.55 KiB) Katsottu 8425 kertaa
Viimeksi muokannut Kraftwerk, 05 Maalis 2023, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olisiko kyseessä rattiläpysköillä tai ilman, molempia löytyy. Ja kyllähän vaihteistosoftissa on eroavaisuuksia jokaisessa malliversiossa, koska moottorien teho- ja vääntökäyrät ovat ihan erilaiset, jolloin vaihteisto pyritään säätämään muulle voimalinjalle sopivaksi. Lisäksi laatikko eroaa myös sisäisiltä hilppeiltään, kun F10/F11 voi olla 8HP-450, 8HP-500 tai 8HP-700.
[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑03 Loka 2022, 12:40
Olisiko kyseessä rattiläpysköillä tai ilman, molempia löytyy. Ja kyllähän vaihteistosoftissa on eroavaisuuksia jokaisessa malliversiossa, koska moottorien teho- ja vääntökäyrät ovat ihan erilaiset, jolloin vaihteisto pyritään säätämään muulle voimalinjalle sopivaksi. Lisäksi laatikko eroaa myös sisäisiltä hilppeiltään, kun F10/F11 voi olla 8HP-450, 8HP-500 tai 8HP-700.
Sport vaihdelaatikko ( sis läpysköt) on hieman nopeampi vaihtamaan( ehkä kait mainosmiesten mukaan ja siinä on comfort - normal -sport -sport+ , josta viimeinen sama kuin sport mutta luistonesto pois samalla. Muistaakseni näin aikanaan omassa f10 versiossa. Ohjaus huonompi kuin g30 ja far, far away nykyisestä kulkineesta.