F10 520d - hyviä ja huonoja puolia

F10, F11, F07
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:Yleiset F10 lämmitinkeskustelut siirretty niille paremmin sopivaan ketjuun: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=560" onclick="window.open(this.href);return false;
Erityisesti F10 520d lämmitinkeskustelua voi jatkaa täällä: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=24&t=825" onclick="window.open(this.href);return false;
On toki selvää, että lämmittimien puuttuminen hiertää F10:n omistajia, mutta pyritään silti pysymään asiassa ja keskustelemaan asialliseen sävyyn oikeassa viestiketjussa. Tämän ketjun tarkoituksena on jakaa ja tarjota kokemuksia 520d:stä joten pyritään ketju sellaisena, että siitä on mahdollisimman paljon hyötyä ko. auton ostamista harkitseville tai sellaisen jo omistaville. Kiitokset huomautuksesta Digille ja hienoa että foorumista on ollut hyötyä!
Ei muuta, jatkakaa.
Kun kerran on F10/11 keskustelussa on aloite aiheesta tehty niin hyvä että linja pitää, mutta sen voisi kyllä laajentaa
koko F10/11 mallistoon.

Myös sinä Antinontoxic - jatketaan.
Keskusteltavaa kyllä riittää.
Onhan 5-sarja (2010- ) ylivoimaisesti eniten katsottu/keskusteltu tällä saitilla!

Tsemppiä!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ricracing kirjoitti:Kun kerran on F10/11 keskustelussa on aloite aiheesta tehty niin hyvä että linja pitää, mutta sen voisi kyllä laajentaa
koko F10/11 mallistoon.

Myös sinä Antinontoxic - jatketaan.
Keskusteltavaa kyllä riittää.
Onhan 5-sarja (2010- ) ylivoimaisesti eniten katsottu/keskusteltu tällä saitilla!

Tsemppiä!
Nyt myönnetään etten ihan tajunnut pointtiasi? :blush:
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

F10 520d:ssä on hämäävä tuo pakoputken ulostulo, E60:ssä kun tuli aina tsekattua siitä onko auto nelisylinterinen.
Avatar
Rooker
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 20:34
Auto: BMW 520 iA -90, 520 dA -10, Z4 28iA -12
Paikkakunta: BXL

...back to the business, eli kyseisen mallin ja varustetason +/- puoliin. Kyseessä omaan käyttöön ostettu 520 dA, seuraavilla lisävarusteilla:

Kuva

Aiheen tiimoilta esitettyihin yleisiin havaintoihin voi yhtyä; todella hyvännäköinen korimalli, automaattilaatikko toimii kuin ajatus ja on vaivaton käytössä. Rengasmelu ja uraherkkyys yllätti negatiivisesti jopa Keski-Euroopan teillä ajellessa, liekö nuo parjatut runflatit sitten syynä, en tiedä. Jos saisi viimeinkin nuo tavalliset kitkat alle niin voisi vertailla (ei muuten tunnu kaikki vanteet todellakaan sopivan :curse: ).

Noista lisävarusteista voi todeta sen verran, että sporttialusta,- penkit- ja ratti vaikuttaa toimivalta yhdistelmältä. 18" renkaat on mielestäni minimi tähän malliin. Hifit on ihan ok, ei tosin niin hifit kun odotin, mutta poppi soi ihan hyvin. Puhelimen ja musavehkeiden liitäntöjä tuli otettua "riittävästi", USB ja muistitikku on kätevä kampe. 6NF:n osalta ajatuksena oli Nokian kautta ladattujen biisien soitantamahdollisuus, tosin adapteria ei ole vielä saanut aikaiseksi hommata, joten ei kokemuksia. Ambient-valot on vaan yksinkertaisesti aika räyhät. Pakkikamera on ihan ok, tosin vaatii totuttelua ja tietty jos linssi on likainen kuva on sen mukainen. Takaikkunanverho otettiin kun siihen ehti tottumaan edellisessä kiesissä ja tummentaa kivasti takaosaa kabiinista. Adaptiivisista ajovaloista ei ole muita kokemuksia kuin, että näyttää ne todellakin kääntyvän kun rattia ruuvailee parkkihallissa... :lol:
Life
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Loka 2010, 23:04
Auto: F10 520dA Business

Oli kova luotto auton akun kestolle koska on tuo jarruenergian varastointi ominaisuuskin. 4kk ajettu autolla ja nyt kun on ollut helvetin kylmät ilmat ja pari viikkoa joutunut ulkoa käynnistelemään autoa -20c viiva -27c lämpötiloista ilman lohkolämmitintä niin kylläpä se vain alko eilen herjaamaan että battery level low, change battery. Mulla on ollu jatkuvasti autossa kaikki jouluvalot päällä kun oon käynnistelly ja seisotellu autoa. Kylmä ilma ja sähkölaitteiden runsas käyttö siis syö akun kuin akun näköjään.

Eihän tuo bemun vika tietenkään ole, että en sinällään huonona puolena pidä. Mutta silti jotenkin yllätyin kun akusta tuli vedettyä mehut pois.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Life kirjoitti:Oli kova luotto auton akun kestolle koska on tuo jarruenergian varastointi ominaisuuskin. 4kk ajettu autolla ja nyt kun on ollut helvetin kylmät ilmat ja pari viikkoa joutunut ulkoa käynnistelemään autoa -20c viiva -27c lämpötiloista ilman lohkolämmitintä niin kylläpä se vain alko eilen herjaamaan että battery level low, change battery. Mulla on ollu jatkuvasti autossa kaikki jouluvalot päällä kun oon käynnistelly ja seisotellu autoa. Kylmä ilma ja sähkölaitteiden runsas käyttö siis syö akun kuin akun näköjään.

Eihän tuo bemun vika tietenkään ole, että en sinällään huonona puolena pidä. Mutta silti jotenkin yllätyin kun akusta tuli vedettyä mehut pois.
Miten pitkää matkaa ajat? Noilla pakkasilla ei edes 30minuutin ajo lataa akkua täyteen.
Ongelma on AGM-tyyppiset akut jotka ovat Bemareissa ensiasennusakkuina. Ne kestävät syväpurkauksia "tavallisia" akkuja paremmin ja luovuttavat virtaa enemmän, mutta taas ottavat kylmänä huonommin varausta vastaan vs. "tavalliset" akut. Tämä taas johtuu käsittääkseni siitä, että "tavallinen" akku on ns. nesteakku, jota ladatessa aiheutuva kemiallinen reaktio lämmittää -> lämmin akku latautuu paremmin. AGM-akku on hyytelötyyppinen, ja siinä tätä lämpiämistä ei tapahdu.
Lämpimissä, tai siis eurooppalaisittain normaaleissa käyttöolusuhteissa (lämpötila max -0C ) tuo akku ottaa varausta vastaan nopeammin kuin tavallinen, joten suurimmassa osassa maailmaa nämä toimivat kuten ne on suunniteltukin, ei valitettavasti täällä pohjoisessa. Samoja ongelmia oli jo E6x:n kanssa, ja ongelmaa vain lisäsi Vartalta päässyt viallinen akkuerä, joka kesti käyttöä optimiolosuhteissakin vain muutamia kuukausia.

Korjatkaa toki jos meni ihan metsään, olin puoliksi unessa kun tätä akkujen eroa minulle opetettiin :tong:
JukkaE60

Life kirjoitti:Oli kova luotto auton akun kestolle koska on tuo jarruenergian varastointi ominaisuuskin. 4kk ajettu autolla ja nyt kun on ollut helvetin kylmät ilmat ja pari viikkoa joutunut ulkoa käynnistelemään autoa -20c viiva -27c lämpötiloista ilman lohkolämmitintä niin kylläpä se vain alko eilen herjaamaan että battery level low, change battery. Mulla on ollu jatkuvasti autossa kaikki jouluvalot päällä kun oon käynnistelly ja seisotellu autoa. Kylmä ilma ja sähkölaitteiden runsas käyttö siis syö akun kuin akun näköjään.

Eihän tuo bemun vika tietenkään ole, että en sinällään huonona puolena pidä. Mutta silti jotenkin yllätyin kun akusta tuli vedettyä mehut pois.
Oliko change vai charge -battery ilmoitus, melkoinen ero meinaan ilmoituksessa jos nyt niin viisas systeemi olisi?
JukkaE60

Worm kirjoitti:Korjatkaa toki jos meni ihan metsään, olin puoliksi unessa kun tätä akkujen eroa minulle opetettiin :tong:
Tyyliin Jope: Unes...rapul...unes...rapul... Siis toisena päivänä koulutuksessa??? :thuup:
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Hyvää juttua Rooker, Life ja Worm.

Omat akut ovat olleet aina kunnossa ainakin kolme vuotta. Mutta on niilläkin rajansa.
Joku on sanonut että jos akkuja huudattaa niin pitää ajaa yhtä kauan saman ajan
latauksen takasinsaamiseksi.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

JukkaE60 kirjoitti:
Worm kirjoitti:Korjatkaa toki jos meni ihan metsään, olin puoliksi unessa kun tätä akkujen eroa minulle opetettiin :tong:
Tyyliin Jope: Unes...rapul...unes...rapul... Siis toisena päivänä koulutuksessa??? :thuup:
Saattoi se vähän johtua tästä.. :drink: :lol:
Life
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Loka 2010, 23:04
Auto: F10 520dA Business

Worm kirjoitti: Miten pitkää matkaa ajat? Noilla pakkasilla ei edes 30minuutin ajo lataa akkua täyteen.
Ongelma on AGM-tyyppiset akut jotka ovat Bemareissa ensiasennusakkuina. Ne kestävät syväpurkauksia "tavallisia" akkuja paremmin ja luovuttavat virtaa enemmän, mutta taas ottavat kylmänä huonommin varausta vastaan vs. "tavalliset" akut. Tämä taas johtuu käsittääkseni siitä, että "tavallinen" akku on ns. nesteakku, jota ladatessa aiheutuva kemiallinen reaktio lämmittää -> lämmin akku latautuu paremmin. AGM-akku on hyytelötyyppinen, ja siinä tätä lämpiämistä ei tapahdu.
Lämpimissä, tai siis eurooppalaisittain normaaleissa käyttöolusuhteissa (lämpötila max -0C ) tuo akku ottaa varausta vastaan nopeammin kuin tavallinen, joten suurimmassa osassa maailmaa nämä toimivat kuten ne on suunniteltukin, ei valitettavasti täällä pohjoisessa. Samoja ongelmia oli jo E6x:n kanssa, ja ongelmaa vain lisäsi Vartalta päässyt viallinen akkuerä, joka kesti käyttöä optimiolosuhteissakin vain muutamia kuukausia.

Korjatkaa toki jos meni ihan metsään, olin puoliksi unessa kun tätä akkujen eroa minulle opetettiin :tong:
Kaupunkiajoja ajelin vain joten ei varmasti latautunut akku ollenkaan noilla ajokerroilla. Kävin sit latailemassa maantiellä akkua pidempään ja herjaukset loppui (latautui taas hyvälle tasolle).

Mielenkiintoista tietoa noista neste- ja hyytelöakuista.
Life
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Loka 2010, 23:04
Auto: F10 520dA Business

JukkaE60 kirjoitti: Oliko change vai charge -battery ilmoitus, melkoinen ero meinaan ilmoituksessa jos nyt niin viisas systeemi olisi?
Olin jo noussut autosta kun huomasin ikkunan läpi mittariston ruudulta tuon herjaustekstin, enkä kovin tarkkaan sitä lukenut, vilkaisin vain ja päivittelin että jopas jotakin. Nyt tarkemmin ajatellen siinä varmastikin luki (vain) että chaRge battery, eikä change. Toivotaan ainakin näin, että auto käytti vähän tuollaista "säästävämpää logiikkaa" :tong:
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Worm kirjoitti:Ongelma on AGM-tyyppiset akut jotka ovat Bemareissa ensiasennusakkuina. Ne kestävät syväpurkauksia "tavallisia" akkuja paremmin ja luovuttavat virtaa enemmän, mutta taas ottavat kylmänä huonommin varausta vastaan vs. "tavalliset" akut.
Löytyykö tuosta AGM:n huonosta varauksenotosta kylmänä jostain lisätietoa tai testiä?
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

E61:ssä tuo akkuherja menee "Increase battery charging" ainakin omassa näin muistelisin, siihen tosin on jo turtunut kun nämä pakkaset vaan kestää. Sama herja viime talvenakin sen 8 viikon pakkaskauden ajan. Herjaamaan alkaa kun pakkanen -20 asteen kylmemmällä puolen.

Tulipa minullekin uutena tietona tuo että hyytelöakku ottaa kylmänä huonommin latausta vastaan. Oma saattaa vaatia sen 50 km ajoa ennen kuin herja häviää. Aina on kuitenkin käynnistynyt kuin palmun alta herjasta huolimatta kaupunkipyörittelyssäkin.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Makkis kirjoitti:Tulipa minullekin uutena tietona tuo että hyytelöakku ottaa kylmänä huonommin latausta vastaan.
AGM ei ole hyytelöakku.
JukkaE60

http://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla artikkelin lopussa mainittu myös BMW:n 5-sarja...
JSu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 08:13
Auto: Z4 2.0 2023
Paikkakunta: Lahti

Nyt 12000 km takana kyseisellä laitteella ja verrokkina aikaisempi E60 520dA. Kyllä täytyy ilolla todeta, että eteenpäin on menty todella paljon - ainakin normaaliin käyttöön liittyvillä osa-alueilla.

Uskomattomin "suoritus" sattui eilen: ajelin vanhaa Lahdentietä pitkin kehäkolmoselta Lahteen ja piruuttani nollasin tuon kulutusmittarin alkumatkasta... tulos oli kohtuullisen hämmästyttävä.

Duration 1:03 hr, Distance 78 km, Con. 3,9l/100km, Speed 76,7km/h.... ( muutama valokuvakin näytöstä löytyy todisteeksi)

Siis tähän lukemaan sisältyy Mäntsälän läpi ajaminen ( pari pysähdystä liikennevaloihin ), lähes koko matkan käytin cruisea , mittarinopeudella 83-84 km/h, mitään ihmetemppuilua naftan säästämiseksi en tehnyt.

Mulla ei ole mitään käsitystä miten hyvin tuohon ajotietokoneen näyttöön voi luottaa, mutta silti ...

Olisi kiva kuulla, minkälaisia "haamulukemia" muut F10 kuskin ovat saaneet aikaiseksi.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

9.1l/100km oli tankillisen keksikulutus noin kuukausi sitten. Parhaimmillaan päässyt vähän alle 7l/100km. Uskoisin kesällä menevän 6.5l/100km, johon olisin tyytyväinen ajotyylilläni.
Suuri kulutus johtuu Webastosta ja erittäin kylmästä talvesta. Tuo 9.1l tuli siitä, kun käytin Webastoa joka aamu ~30min ja ajoin 30-40min töihin 25km (Webasto päällä). Iltapäivällä ennen kotiinlähtöä Webasto ~30min päällä ja 25km ajoa Webasto päällä. Ruuhkissa seisomista jne. Kyllähän on eri asia kulutuksen kannalta ajaa pidempää matka-ajoa tasaista nopeutta.

Ajotietokone näyttää paljon alhaisempia keskikulutuksia kuin todellisuudessa ja varmasti johtuu Webastosta? Mutta kesällähän tuokin selviää..
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

JSu kirjoitti:Nyt 12000 km takana kyseisellä laitteella ja verrokkina aikaisempi E60 520dA. Kyllä täytyy ilolla todeta, että eteenpäin on menty todella paljon - ainakin normaaliin käyttöön liittyvillä osa-alueilla.

Uskomattomin "suoritus" sattui eilen: ajelin vanhaa Lahdentietä pitkin kehäkolmoselta Lahteen ja piruuttani nollasin tuon kulutusmittarin alkumatkasta... tulos oli kohtuullisen hämmästyttävä.

Duration 1:03 hr, Distance 78 km, Con. 3,9l/100km, Speed 76,7km/h.... ( muutama valokuvakin näytöstä löytyy todisteeksi)

Siis tähän lukemaan sisältyy Mäntsälän läpi ajaminen ( pari pysähdystä liikennevaloihin ), lähes koko matkan käytin cruisea , mittarinopeudella 83-84 km/h, mitään ihmetemppuilua naftan säästämiseksi en tehnyt.

Mulla ei ole mitään käsitystä miten hyvin tuohon ajotietokoneen näyttöön voi luottaa, mutta silti ...

Olisi kiva kuulla, minkälaisia "haamulukemia" muut F10 kuskin ovat saaneet aikaiseksi.
Onko autosi mahdollisesti valkoinen F10? Sellainen pyörii täällä Lahdessa aika tiuhaan ja mm. Saksalassa olen sen bongannut ja useasti autoa liikenteessä kuolannut. Täällä on myös tummanharmaa sekä kullanruskea F10. Kullanruskea tullut kanssa välillä vastaan pikkupoika vänkärin puolella istuen. Loput F10:t onkin sitten takseja joita on täällä ainakin kaksi tai jopa kolmekin. Sorry tämä aiheeseen liittymättömyys.
JSu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 08:13
Auto: Z4 2.0 2023
Paikkakunta: Lahti

Ei ole valkoinen vaan musta , liikkuu enemminkin Lahti-Hki motarilla ja Lahden pohjoisosissa.
Tuntomerkkeinä V-spoke style32 18" vanteet ja M-sport alusta.
Vastaa Viestiin