Minä suosittelisin että puhuisit kokemuksesta, et mutuja. Sulla ei nyt selvästi ole asiasta mitään tietoa Suotta minä menen bmwlle mitään kyselemään, tänä renkaan lämpeneminen oli ihan normaalissa määrin, eturenkaat lämpeni ihan saman verran, mutta 285/30 rengas alkoi temppuilla, eturenkaat ei. Kylmänä ei ongelmaa. Ja mitä helvettiä huutelet jostain vanteiden et luvuista, kun et voi tietää millaiset vanteet autossani onRicracing kirjoitti:255/35 ja 285/30 20" on F10 M5:sen rengaskoko, siitä se tuli mieleen.
Ja juu, renkaat lämpenee kun Formulat ajaa 300 km/h... Mutta tuskin niin paljon 520dA:ssa. Kokemuksesta voin kertoa!
Kuten myös että 285/30 20" toimii aivan loistavasti F10:n alla, kunhan vanteiden ET:t ovat sopivat, esim OEM.
Huomaa että sulla on alla xDrive, eli vanteiden ET:t ovat omanlaisensa.
Suosittelen lämpimästi että kyselet asioita BMW-jälleenmyyjältäsi!
F10 talvirenkaat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
- Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
- Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13
Lämpö nousi samoin molemmilla akseleilla, takarenkaat ei toiminut etuset toimi. Ongelma oli yksinkertaisesti 285/30 renkaassa, uusi koko ja ei taida olla valmis.Havis kirjoitti:Nelivetoisen renkaiden lämpeneminen toisella akselilla saattaa kieliä siitä, että vierintäkehien ero eri akseleiden rengastuksessa on riittävän suuri jotta jakolaatikko/keskitasauspyörästö pitää toisia renkaita aavistuksen "jarruttamassa" koko ajan (=pyörimisnopeus murto-osan pienempi kuin toisen akselin renkailla), joka sitten lämmittää renkaita. Jos toi on syypää, lämpenee siinä varmaan jakolaatikon öljytkin.Heku kirjoitti:Ei sekarengastus ollut se ongelma, ihan se on sekarengastus tehtaalta M-Sportissa xDrivessäkin. Ongelmat oli takarenkaissa, kun alkoivat lämmetä moottoritiellä, käytös oli holtitonta. Kokeilu jäi lyhyeksi, mutta nyt alla Hakka8:sit ja toimii kyllä kuten kuuluu. Edes ääni ei häiritse, ja tuosta lie vielä hiljenee kun saa vähän kilometrejä. Voin suositella
Kyllä nelivedollakin voi käyttää eri koon renkaita eri akseleilla kunhan vierintäkehän mitta ei poikkea liikaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
- Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13
Ja väännetään vielä rautalangasta Nokian R2 kitka koossa 285/30/20" EI TOIMINUT, joku kesärengas tai toisen merkkinen rengas toimii tuossakin koossa täysin, tästäkin on kokemuksia. Ihan vain ettei nyt jäänyt eräälle epäselväksi
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Tällä foorumilla kovimpia KOKEMUKSEEN perustuvia kommentteja heittelee kuski, jolle vuodessa tulee kilometrejä saman verran kuin esim. itselleni usein kahdessa viikossa, monelle muulle viikossa. Eipä se jää näkymättä kommenttien tasossakaan.
Tuo on mielenkiintoinen ilmiö, että takasten lämpiäminen vaikuttaa käytökseen siviiliajossa. Sehän pitäisi olla kaiken järjen mukaan kompensoitavissa ilmanpaineilla, sillä ei kait se kulutuspinnan lämpeneminen voi sentään siviiliajossa tuntua. Paine renkaassa nousee karkeasti 0.1 bar/10°, ja rengas lämpenee pitkällä matkalla normiajossa n. 20° ulkolämpötilasta, ratajutut sit erikseen. Ja luulisi homman menevän vielä niinpäin, että kun rengas jäykistyisi lämmetessään, kun paine nousee. Paukkupakkasella voi tietty alkaa olemaan päinvastainen tilanne.
Itse vaihdoin taakse uudet R2set, kun vanhoissa oli sisäkantit sileänä tehtaan camber-kulmien jäljiltä, eikä se kuluminen lopu uusilla kulmilka kun on kerran alkuun päässyt. ( ja jouduin jo paneen ne alle ku keväällä uutena alle laittamani Nokian Z-line lojahti jo alle, sisäkantti jälleen loppu mutta myös ulkokantti ja koko kulutuspinta aika selvänä.... mistä kumi joka kestäis ees keväästä syksyyn alla? Näihin tuli n 35 tkm, eturenkaissa ny on vielä muutama milli).
Mutta asiaan..... En tykkää leveistä talvikumeista kun ne nousee loskan päälle helposti, siksipä R2set on kokoa 225/45/18. Just ja just mahtuvat pyöriin, pari milliä jää satuloihin eessä. Nyt kun laitoin uudet taakse (edessä on vielä 6 mm pintaa) niin kovin helposti nuljahtelevat alla jo ihan kohtuunopeuksillakin siten, että vakkari kytkeytyy pois ja luistonesto toppuuttelee. Mun mielestäni aiemmilla ei puuttunut noin herkästi, tosin en mä niitä aikaisemmin oo vielä lokakuussa vaihtanut allekaan, mut nyt oli pakkorako. Paineet ovat entiset, 2.7/3.0 kylmänä. Olisikohan rungon rakenne tullut joustavammaksi, vai mikähän tämän aiheuttaa. Pitää koittaa ainakin nostaa vähän paineita.
Tuo on mielenkiintoinen ilmiö, että takasten lämpiäminen vaikuttaa käytökseen siviiliajossa. Sehän pitäisi olla kaiken järjen mukaan kompensoitavissa ilmanpaineilla, sillä ei kait se kulutuspinnan lämpeneminen voi sentään siviiliajossa tuntua. Paine renkaassa nousee karkeasti 0.1 bar/10°, ja rengas lämpenee pitkällä matkalla normiajossa n. 20° ulkolämpötilasta, ratajutut sit erikseen. Ja luulisi homman menevän vielä niinpäin, että kun rengas jäykistyisi lämmetessään, kun paine nousee. Paukkupakkasella voi tietty alkaa olemaan päinvastainen tilanne.
Itse vaihdoin taakse uudet R2set, kun vanhoissa oli sisäkantit sileänä tehtaan camber-kulmien jäljiltä, eikä se kuluminen lopu uusilla kulmilka kun on kerran alkuun päässyt. ( ja jouduin jo paneen ne alle ku keväällä uutena alle laittamani Nokian Z-line lojahti jo alle, sisäkantti jälleen loppu mutta myös ulkokantti ja koko kulutuspinta aika selvänä.... mistä kumi joka kestäis ees keväästä syksyyn alla? Näihin tuli n 35 tkm, eturenkaissa ny on vielä muutama milli).
Mutta asiaan..... En tykkää leveistä talvikumeista kun ne nousee loskan päälle helposti, siksipä R2set on kokoa 225/45/18. Just ja just mahtuvat pyöriin, pari milliä jää satuloihin eessä. Nyt kun laitoin uudet taakse (edessä on vielä 6 mm pintaa) niin kovin helposti nuljahtelevat alla jo ihan kohtuunopeuksillakin siten, että vakkari kytkeytyy pois ja luistonesto toppuuttelee. Mun mielestäni aiemmilla ei puuttunut noin herkästi, tosin en mä niitä aikaisemmin oo vielä lokakuussa vaihtanut allekaan, mut nyt oli pakkorako. Paineet ovat entiset, 2.7/3.0 kylmänä. Olisikohan rungon rakenne tullut joustavammaksi, vai mikähän tämän aiheuttaa. Pitää koittaa ainakin nostaa vähän paineita.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
- Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13
Mekin kokeiltiin paljon vaihdella paineitakin. Juuri se R2:sen pehmeä runko on haaste saada toimimaan, kun rengas on 285 leveä. On se 255/35/20" etupäässäkin todella huono, varmasti kapeampana kokona toimii paremmin. Voi olla että kun tulee kylmät ilmat, toimii paremmin mutta olivat aivan kauheat ajaa jos lämpötila oli -3 - +5c ja valitettavan usein talvellakin on näin leutoa. Yleisesti ottaen itse pidän bemarin alla enemmän nastoista, johtuen aavistuksen jäykemmästä renkaan rakenteesta vs kitkarenkaat.KariFi kirjoitti:Tällä foorumilla kovimpia KOKEMUKSEEN perustuvia kommentteja heittelee kuski, jolle vuodessa tulee kilometrejä saman verran kuin esim. itselleni usein kahdessa viikossa, monelle muulle viikossa. Eipä se jää näkymättä kommenttien tasossakaan.
Tuo on mielenkiintoinen ilmiö, että takasten lämpiäminen vaikuttaa käytökseen siviiliajossa. Sehän pitäisi olla kaiken järjen mukaan kompensoitavissa ilmanpaineilla, sillä ei kait se kulutuspinnan lämpeneminen voi sentään siviiliajossa tuntua. Paine renkaassa nousee karkeasti 0.1 bar/10°, ja rengas lämpenee pitkällä matkalla normiajossa n. 20° ulkolämpötilasta, ratajutut sit erikseen. Ja luulisi homman menevän vielä niinpäin, että kun rengas jäykistyisi lämmetessään, kun paine nousee. Paukkupakkasella voi tietty alkaa olemaan päinvastainen tilanne.
Itse vaihdoin taakse uudet R2set, kun vanhoissa oli sisäkantit sileänä tehtaan camber-kulmien jäljiltä, eikä se kuluminen lopu uusilla kulmilka kun on kerran alkuun päässyt. ( ja jouduin jo paneen ne alle ku keväällä uutena alle laittamani Nokian Z-line lojahti jo alle, sisäkantti jälleen loppu mutta myös ulkokantti ja koko kulutuspinta aika selvänä.... mistä kumi joka kestäis ees keväästä syksyyn alla? Näihin tuli n 35 tkm, eturenkaissa ny on vielä muutama milli).
Mutta asiaan..... En tykkää leveistä talvikumeista kun ne nousee loskan päälle helposti, siksipä R2set on kokoa 225/45/18. Just ja just mahtuvat pyöriin, pari milliä jää satuloihin eessä. Nyt kun laitoin uudet taakse (edessä on vielä 6 mm pintaa) niin kovin helposti nuljahtelevat alla jo ihan kohtuunopeuksillakin siten, että vakkari kytkeytyy pois ja luistonesto toppuuttelee. Mun mielestäni aiemmilla ei puuttunut noin herkästi, tosin en mä niitä aikaisemmin oo vielä lokakuussa vaihtanut allekaan, mut nyt oli pakkorako. Paineet ovat entiset, 2.7/3.0 kylmänä. Olisikohan rungon rakenne tullut joustavammaksi, vai mikähän tämän aiheuttaa. Pitää koittaa ainakin nostaa vähän paineita.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Samaa mieltä, mutta oikeastiko F11:ssa sulla rengaskoko 225/45/18? Eikö ole yhtään hassun näköinen? Sillä kysyn kun ns. "oikea" koko olisi 245/45/18.KariFi kirjoitti: En tykkää leveistä talvikumeista kun ne nousee loskan päälle helposti, siksipä R2set on kokoa 225/45/18.
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
^^ Kyllä ne on 225/45/18.... hassuus on varmaan enempi katsojan silmissä, itse oon panostanut enemmän toimivuuteen. Kyllä mä ensimmäisiä R2sia ostaessani varmaakin vähän tutkiskelin, ettei halkaisija liikaa muuttuisi. Eikä noilla ainakaan nopeusmittarin virhe kovin suureksi kasva, muistaakseni 5 km/h- luokkaa talvinopeuksissa. Kulutus tippuu liki litran kesäkumeihin 245/40/19 verrattuna.
Toisaalta aika tarkkasilmä saa olla jos huomaa eron 245/45/18 kontra 225/45/18.... leveydessä eroa 2 senttiä ja kantin korkeudessa alle sentti.
Toisaalta aika tarkkasilmä saa olla jos huomaa eron 245/45/18 kontra 225/45/18.... leveydessä eroa 2 senttiä ja kantin korkeudessa alle sentti.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
OK. Eipä tuo tuon kuvan perusteella mitenkään hassun näköinen ole. Itse olen joskus miettinyt talvirenkaaksi 225/50/18 vaihtoehtoa, mutta päätynyt sitten kuitenkin "vakio" 245/45/18 kokoon. Loska-/ reilummalle lumikelillehän tuo 245 on jo turhan leveä.KariFi kirjoitti:^^ Kyllä ne on 225/45/18.... hassuus on varmaan enempi katsojan silmissä, itse oon panostanut enemmän toimivuuteen. Kyllä mä ensimmäisiä R2sia ostaessani varmaakin vähän tutkiskelin, ettei halkaisija liikaa muuttuisi. Eikä noilla ainakaan nopeusmittarin virhe kovin suureksi kasva, muistaakseni 5 km/h- luokkaa talvinopeuksissa. Kulutus tippuu liki litran kesäkumeihin 245/40/19 verrattuna.Toisaalta aika tarkkasilmä saa olla jos huomaa eron 245/45/18 kontra 225/45/18.... leveydessä eroa 2 senttiä ja kantin korkeudessa alle sentti.
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin ei kumpikaan noista 18" kokoisista ole toista virallisempi tähän kärryyn. Tämä on tyypitetty vain 19" ja 20" renkaille. Minä halusin omien kokemusten perusteella kuitenkin max 225 levyiset talvirenkaat, ja ne olisivat omasta mielestä olleet vähän kapean oloiset 19" koossa. Ja kun 18" vanteet tosiaan sopivat nippanappa pyörimään, jarrukilpeen ei juuri milliä enempää rakoa jää, niin otin sitten tämänkokoiset. Etupäässä olleet vanteet ovatkin sisältä karmean näköiset, kun pienikin hiekanmuru hankaa heti jälkeä vanteen ja kilven/satulan välissä. Eivät ole kuitenkaan pitempiä matkoja kirkuneet.
Olen ollut tosi tyytyväinen joka suhteessa näihin: pito, kulutus, kulutuskestävyys ja hiljaisuus ovat olleet kaikki tosi hyvällä mallilla. Vasta nyt, kun laitoin pari uutta, alkoi vähän ihmetyttämään tietty velttous.
Olen ollut tosi tyytyväinen joka suhteessa näihin: pito, kulutus, kulutuskestävyys ja hiljaisuus ovat olleet kaikki tosi hyvällä mallilla. Vasta nyt, kun laitoin pari uutta, alkoi vähän ihmetyttämään tietty velttous.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Orggista kapeempi kitkarengas voi olla ihan pätevä valinta, kannattaa kuitenkin tarkistaa että kantavuus on riittävä. Toinen seikka mikä on hyvä huomioida jos halkaisija pienenee, niin myös maavara laskee hieman. Mulla oli aikoinaan E36 jossa ekan omistajan hankkimat talvirenkaat jotka olivat leveemmät ja matalammat kuin alkup.koko ja maavara tippui hieman. Kun auto oli muutenkin madallettu, tuli talviajosta välillä hankalaa kun pohja viisti lunta/jäätä helponkin näköisissä paikoissa. Seuraaviksi talvirenkaiksi hommasin sitten ylikoom renkaat joilla maavaraa tuli vähän lisää Toisaalta pelisilmä oli jo siinä vaiheessa kehittynyt ja lumilapio oli vakiovaruste kunnon lumikeleillä
Täytyy hattua nostaa näille tosirattimiehille, jotka tuntee ajossa auton renkaan lämpötilan vaikutuksen ajettavuuteen. Itse en tuohon pysty.Heku kirjoitti: Lämpö nousi samoin molemmilla akseleilla, takarenkaat ei toiminut etuset toimi. Ongelma oli yksinkertaisesti 285/30 renkaassa, uusi koko ja ei taida olla valmis.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
- Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13
Kokeileppa ajaa renkailla, joissa on ilmeisesti suunnitteluvirhe. Jos rengas alkaa täristää ja muljuta alla niin että tuntuu että lähtee vanteelta, ei tarvitse olla tosirattimies. Autoa ajoi kahdenkin rengasliikeen edustajat itseni lisäksi, samalla kun olimme yhteydessä Nokian edustajaan reklamoiden asiasta.Huivei kirjoitti:Täytyy hattua nostaa näille tosirattimiehille, jotka tuntee ajossa auton renkaan lämpötilan vaikutuksen ajettavuuteen. Itse en tuohon pysty.Heku kirjoitti: Lämpö nousi samoin molemmilla akseleilla, takarenkaat ei toiminut etuset toimi. Ongelma oli yksinkertaisesti 285/30 renkaassa, uusi koko ja ei taida olla valmis.
Suottapa edes kerroin asiasta täällä, tämäkin foorumi on näköjään täynnä nettitietäjiä joilla ei ole omaa kokemusta oikeastaan yhtään mistään ja ollaan eniten kommentoimassa.
Sen kyllä tunnistaisin jos rengas täristää muljuilee ja meinaa lähteä vanteelta. Kommenttini koski renkaan lämpötilan nousemista, mitä minä en ajossa huomaa.Heku kirjoitti: Kokeileppa ajaa renkailla, joissa on ilmeisesti suunnitteluvirhe. Jos rengas alkaa täristää ja muljuta alla niin että tuntuu että lähtee vanteelta, ei tarvitse olla tosirattimies. Autoa ajoi kahdenkin rengasliikeen edustajat itseni lisäksi, samalla kun olimme yhteydessä Nokian edustajaan reklamoiden asiasta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
- Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13
Vaan tiedätkö, sen renkaan lämpenemisen myötä moinen alkoi. En tiedä miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtääHuivei kirjoitti:Sen kyllä tunnistaisin jos rengas täristää muljuilee ja meinaa lähteä vanteelta. Renkaan lämpötilan nousemista minä en huomaa.Heku kirjoitti: Kokeileppa ajaa renkailla, joissa on ilmeisesti suunnitteluvirhe. Jos rengas alkaa täristää ja muljuta alla niin että tuntuu että lähtee vanteelta, ei tarvitse olla tosirattimies. Autoa ajoi kahdenkin rengasliikeen edustajat itseni lisäksi, samalla kun olimme yhteydessä Nokian edustajaan reklamoiden asiasta.
Kokeillaan helpommin; ajoon lähtiessä ei ollut ongelmaa, joku kymmenen kilometriä moottoritietä alkoi ongelmat ja edellä mainittu käytös renkaassa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
- Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13
Jos joku moderaattori jaksaa, voi mun puolesta poistaa kaikki mun kommentit tästä ketjusta Selkeästi pahoitin nyt muutaman henkilön mielen kertomalla jotain mitä on liian vaikeaa selkeästi ymmärtää.
No ei nyt kannata tuosta isommin välittää. Jos joku sanoo että joku rengas ei toimi jonkun alla, niin silloin se on mielipide jota sopii kunnioittaa. Joku muu voi olla niin puuperse ettei huomaa että rengas ei toimi ja sellainen voisi siirtyä ajamaan Daciaa vaikka. Väitteen ei tarvitse olla faktaa joka on joka tilanteessa tosi tai todistettavissa, se on mielipide ja sillä selvä. Vähän liikaa täällä vängätään mielipiteistä.Heku kirjoitti:Jos joku moderaattori jaksaa, voi mun puolesta poistaa kaikki mun kommentit tästä ketjusta Selkeästi pahoitin nyt muutaman henkilön mielen kertomalla jotain mitä on liian vaikeaa selkeästi ymmärtää.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Eikös tuo riipu täysin oireista mitä siitä seuraa huomaako ne vaiko ei.Huivei kirjoitti:Täytyy hattua nostaa näille tosirattimiehille, jotka tuntee ajossa auton renkaan lämpötilan vaikutuksen ajettavuuteen. Itse en tuohon pysty.
Itse esim en harrasta rata- tai muutakaan autourheilua, mutta kuitenkin itseäni alkaa häirtsemään jos esim yhden renkaan ilmanpaine poikkeaa muista esim. 0.3-0.5 baria. Varsinkin omasta autostaan johon on tottunut, toispuoleseksi muuttuvaa käytöstä on kyllä vaikea olla huomaamatta.
Luulen tuon ylikuumenemisen muutokset tuntuvan vähän samaan tapaan.
Pääasia että syy outoon käytökseen löyty ja autoon sai toimivat renkaat. BMW:t on tehty ajettaviksi, ei pajalla seisomaan
- TurboKoo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 329
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
- Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018 - Paikkakunta: Helsinki
Käsittääkseni kyseessä ei ollut ylikuumeneminen vaan normaali lämmönnousu syyskeleillä ja tällöin havaittu ongelma.
Onko sulla Heku lämpötilat ja paineet näkyvillä iDrivessa? Missä lämpötilassa alkoivat oireet ja kuinka paljon olivat rengaspaineet nousseet ja mihin? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itselläni on myös R2:t alla ja seurailen lämpöjä ja paineita.
Onko sulla Heku lämpötilat ja paineet näkyvillä iDrivessa? Missä lämpötilassa alkoivat oireet ja kuinka paljon olivat rengaspaineet nousseet ja mihin? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itselläni on myös R2:t alla ja seurailen lämpöjä ja paineita.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Walter Röhrl
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
- Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13
Juurikin näin, lämpö nousi normaaliin jolloin ongelmat alkoi. Mun autossa ei ole lämpötilan näyttö päällä, Hannulla on ( toinen auto jonka alla renkaita ajettiin ) niin en ulkoa muista arvoja. Paineita kokeiltiin 2,7 - 3,3 väliltä, ei ne paljoa nouse lähtöpaineesta. Sinänsä R2 varsinkin leveänä, lämpenee vs Hakka8 enemmän luonnollisesti pehmeämmän rakenteen takia.TurboKoo kirjoitti:Käsittääkseni kyseessä ei ollut ylikuumeneminen vaan normaali lämmönnousu syyskeleillä ja tällöin havaittu ongelma.
Onko sulla Heku lämpötilat ja paineet näkyvillä iDrivessa? Missä lämpötilassa alkoivat oireet ja kuinka paljon olivat rengaspaineet nousseet ja mihin? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itselläni on myös R2:t alla ja seurailen lämpöjä ja paineita.
Sitä en tiedä onko R2:sta muutettu jotenkin esim viime vuodesta, entisessä olleet 255/35-20" R2:set ei ollut yhtä veltot kuin tämän vuotiset eturenkaat. Voi olla yksilöllistä eroakin, ja entinen auto oli takaveto kun nykyinen xDrive niin ei voi täysin verrata.
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Reipas kolme tuhatta kilometriä myöhemmin on tunnelma ihan toinen, ja ylimääräinen kiemurtelu on tiessään. Eihän nuo mitenkään suvikumien tukevuutta vastaa, mutta nyt on sama tuntuma kuin aikaisemmissakin R2sissa. Jonkinlainen herkemmin peräänantava pintakerros noissa täytyy olla, joka tasoittuu melko nopeasti.KariFi kirjoitti:
R2set on kokoa 225/45/18. Just ja just mahtuvat pyöriin, pari milliä jää satuloihin eessä. Nyt kun laitoin uudet taakse (edessä on vielä 6 mm pintaa) niin kovin helposti nuljahtelevat alla jo ihan kohtuunopeuksillakin siten, että vakkari kytkeytyy pois ja luistonesto toppuuttelee. Mun mielestäni aiemmilla ei puuttunut noin herkästi, tosin en mä niitä aikaisemmin oo vielä lokakuussa vaihtanut allekaan, mut nyt oli pakkorako. Paineet ovat entiset, 2.7/3.0 kylmänä. Olisikohan rungon rakenne tullut joustavammaksi, vai mikähän tämän aiheuttaa. Pitää koittaa ainakin nostaa vähän paineita.
Ja nyt ei ole kysymys siitä, että olisin tottunut renkaiden käytökseen. Mä ajelen työpaikalleni samaa mutkatietä samalla vauhdilla, ja enää vakkari ei irtisanoudu mutkissa. Ja tunteehan sen takapuolessaankin, että ylimääräinen luistelu on pois.
Nokialaisen kitkarenkaan pinnat on edelleen korkealla.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.