F10 talvirenkaat

F10, F11, F07
Heku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13

Ricracing kirjoitti:255/35 ja 285/30 20" on F10 M5:sen rengaskoko, siitä se tuli mieleen.

Ja juu, renkaat lämpenee kun Formulat ajaa 300 km/h... Mutta tuskin niin paljon 520dA:ssa. Kokemuksesta voin kertoa!
Kuten myös että 285/30 20" toimii aivan loistavasti F10:n alla, kunhan vanteiden ET:t ovat sopivat, esim OEM.

Huomaa että sulla on alla xDrive, eli vanteiden ET:t ovat omanlaisensa.

Suosittelen lämpimästi että kyselet asioita BMW-jälleenmyyjältäsi!
Minä suosittelisin että puhuisit kokemuksesta, et mutuja. Sulla ei nyt selvästi ole asiasta mitään tietoa :lol: Suotta minä menen bmwlle mitään kyselemään, tänä renkaan lämpeneminen oli ihan normaalissa määrin, eturenkaat lämpeni ihan saman verran, mutta 285/30 rengas alkoi temppuilla, eturenkaat ei. Kylmänä ei ongelmaa. Ja mitä helvettiä huutelet jostain vanteiden et luvuista, kun et voi tietää millaiset vanteet autossani on :mus:
Heku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13

Havis kirjoitti:
Heku kirjoitti:Ei sekarengastus ollut se ongelma, ihan se on sekarengastus tehtaalta M-Sportissa xDrivessäkin. Ongelmat oli takarenkaissa, kun alkoivat lämmetä moottoritiellä, käytös oli holtitonta. Kokeilu jäi lyhyeksi, mutta nyt alla Hakka8:sit ja toimii kyllä kuten kuuluu. Edes ääni ei häiritse, ja tuosta lie vielä hiljenee kun saa vähän kilometrejä. Voin suositella :thuup:
Nelivetoisen renkaiden lämpeneminen toisella akselilla saattaa kieliä siitä, että vierintäkehien ero eri akseleiden rengastuksessa on riittävän suuri jotta jakolaatikko/keskitasauspyörästö pitää toisia renkaita aavistuksen "jarruttamassa" koko ajan (=pyörimisnopeus murto-osan pienempi kuin toisen akselin renkailla), joka sitten lämmittää renkaita. Jos toi on syypää, lämpenee siinä varmaan jakolaatikon öljytkin.

Kyllä nelivedollakin voi käyttää eri koon renkaita eri akseleilla kunhan vierintäkehän mitta ei poikkea liikaa.
Lämpö nousi samoin molemmilla akseleilla, takarenkaat ei toiminut etuset toimi. Ongelma oli yksinkertaisesti 285/30 renkaassa, uusi koko ja ei taida olla valmis.
Heku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13

Ja väännetään vielä rautalangasta :lol: Nokian R2 kitka koossa 285/30/20" EI TOIMINUT, joku kesärengas tai toisen merkkinen rengas toimii tuossakin koossa täysin, tästäkin on kokemuksia. Ihan vain ettei nyt jäänyt eräälle epäselväksi :thup:
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Tällä foorumilla kovimpia KOKEMUKSEEN perustuvia kommentteja heittelee kuski, jolle vuodessa tulee kilometrejä saman verran kuin esim. itselleni usein kahdessa viikossa, monelle muulle viikossa. Eipä se jää näkymättä kommenttien tasossakaan.

Tuo on mielenkiintoinen ilmiö, että takasten lämpiäminen vaikuttaa käytökseen siviiliajossa. Sehän pitäisi olla kaiken järjen mukaan kompensoitavissa ilmanpaineilla, sillä ei kait se kulutuspinnan lämpeneminen voi sentään siviiliajossa tuntua. Paine renkaassa nousee karkeasti 0.1 bar/10°, ja rengas lämpenee pitkällä matkalla normiajossa n. 20° ulkolämpötilasta, ratajutut sit erikseen. Ja luulisi homman menevän vielä niinpäin, että kun rengas jäykistyisi lämmetessään, kun paine nousee. Paukkupakkasella voi tietty alkaa olemaan päinvastainen tilanne.

Itse vaihdoin taakse uudet R2set, kun vanhoissa oli sisäkantit sileänä tehtaan camber-kulmien jäljiltä, eikä se kuluminen lopu uusilla kulmilka kun on kerran alkuun päässyt. ( ja jouduin jo paneen ne alle ku keväällä uutena alle laittamani Nokian Z-line lojahti jo alle, sisäkantti jälleen loppu mutta myös ulkokantti ja koko kulutuspinta aika selvänä.... mistä kumi joka kestäis ees keväästä syksyyn alla? Näihin tuli n 35 tkm, eturenkaissa ny on vielä muutama milli).

Mutta asiaan..... En tykkää leveistä talvikumeista kun ne nousee loskan päälle helposti, siksipä R2set on kokoa 225/45/18. Just ja just mahtuvat pyöriin, pari milliä jää satuloihin eessä. Nyt kun laitoin uudet taakse (edessä on vielä 6 mm pintaa) niin kovin helposti nuljahtelevat alla jo ihan kohtuunopeuksillakin siten, että vakkari kytkeytyy pois ja luistonesto toppuuttelee. Mun mielestäni aiemmilla ei puuttunut noin herkästi, tosin en mä niitä aikaisemmin oo vielä lokakuussa vaihtanut allekaan, mut nyt oli pakkorako. Paineet ovat entiset, 2.7/3.0 kylmänä. Olisikohan rungon rakenne tullut joustavammaksi, vai mikähän tämän aiheuttaa. Pitää koittaa ainakin nostaa vähän paineita.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Heku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13

KariFi kirjoitti:Tällä foorumilla kovimpia KOKEMUKSEEN perustuvia kommentteja heittelee kuski, jolle vuodessa tulee kilometrejä saman verran kuin esim. itselleni usein kahdessa viikossa, monelle muulle viikossa. Eipä se jää näkymättä kommenttien tasossakaan.

Tuo on mielenkiintoinen ilmiö, että takasten lämpiäminen vaikuttaa käytökseen siviiliajossa. Sehän pitäisi olla kaiken järjen mukaan kompensoitavissa ilmanpaineilla, sillä ei kait se kulutuspinnan lämpeneminen voi sentään siviiliajossa tuntua. Paine renkaassa nousee karkeasti 0.1 bar/10°, ja rengas lämpenee pitkällä matkalla normiajossa n. 20° ulkolämpötilasta, ratajutut sit erikseen. Ja luulisi homman menevän vielä niinpäin, että kun rengas jäykistyisi lämmetessään, kun paine nousee. Paukkupakkasella voi tietty alkaa olemaan päinvastainen tilanne.

Itse vaihdoin taakse uudet R2set, kun vanhoissa oli sisäkantit sileänä tehtaan camber-kulmien jäljiltä, eikä se kuluminen lopu uusilla kulmilka kun on kerran alkuun päässyt. ( ja jouduin jo paneen ne alle ku keväällä uutena alle laittamani Nokian Z-line lojahti jo alle, sisäkantti jälleen loppu mutta myös ulkokantti ja koko kulutuspinta aika selvänä.... mistä kumi joka kestäis ees keväästä syksyyn alla? Näihin tuli n 35 tkm, eturenkaissa ny on vielä muutama milli).

Mutta asiaan..... En tykkää leveistä talvikumeista kun ne nousee loskan päälle helposti, siksipä R2set on kokoa 225/45/18. Just ja just mahtuvat pyöriin, pari milliä jää satuloihin eessä. Nyt kun laitoin uudet taakse (edessä on vielä 6 mm pintaa) niin kovin helposti nuljahtelevat alla jo ihan kohtuunopeuksillakin siten, että vakkari kytkeytyy pois ja luistonesto toppuuttelee. Mun mielestäni aiemmilla ei puuttunut noin herkästi, tosin en mä niitä aikaisemmin oo vielä lokakuussa vaihtanut allekaan, mut nyt oli pakkorako. Paineet ovat entiset, 2.7/3.0 kylmänä. Olisikohan rungon rakenne tullut joustavammaksi, vai mikähän tämän aiheuttaa. Pitää koittaa ainakin nostaa vähän paineita.
Mekin kokeiltiin paljon vaihdella paineitakin. Juuri se R2:sen pehmeä runko on haaste saada toimimaan, kun rengas on 285 leveä. On se 255/35/20" etupäässäkin todella huono, varmasti kapeampana kokona toimii paremmin. Voi olla että kun tulee kylmät ilmat, toimii paremmin mutta olivat aivan kauheat ajaa jos lämpötila oli -3 - +5c ja valitettavan usein talvellakin on näin leutoa. Yleisesti ottaen itse pidän bemarin alla enemmän nastoista, johtuen aavistuksen jäykemmästä renkaan rakenteesta vs kitkarenkaat.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

KariFi kirjoitti: En tykkää leveistä talvikumeista kun ne nousee loskan päälle helposti, siksipä R2set on kokoa 225/45/18.
Samaa mieltä, mutta oikeastiko F11:ssa sulla rengaskoko 225/45/18? Eikö ole yhtään hassun näköinen? Sillä kysyn kun ns. "oikea" koko olisi 245/45/18.
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

^^ Kyllä ne on 225/45/18.... hassuus on varmaan enempi katsojan silmissä, itse oon panostanut enemmän toimivuuteen. Kyllä mä ensimmäisiä R2sia ostaessani varmaakin vähän tutkiskelin, ettei halkaisija liikaa muuttuisi. Eikä noilla ainakaan nopeusmittarin virhe kovin suureksi kasva, muistaakseni 5 km/h- luokkaa talvinopeuksissa. Kulutus tippuu liki litran kesäkumeihin 245/40/19 verrattuna.

Toisaalta aika tarkkasilmä saa olla jos huomaa eron 245/45/18 kontra 225/45/18.... leveydessä eroa 2 senttiä ja kantin korkeudessa alle sentti.
20151025_154520_resized.jpg
20151025_154520_resized.jpg (633.88 KiB) Katsottu 13135 kertaa
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

KariFi kirjoitti:^^ Kyllä ne on 225/45/18.... hassuus on varmaan enempi katsojan silmissä, itse oon panostanut enemmän toimivuuteen. Kyllä mä ensimmäisiä R2sia ostaessani varmaakin vähän tutkiskelin, ettei halkaisija liikaa muuttuisi. Eikä noilla ainakaan nopeusmittarin virhe kovin suureksi kasva, muistaakseni 5 km/h- luokkaa talvinopeuksissa. Kulutus tippuu liki litran kesäkumeihin 245/40/19 verrattuna.Toisaalta aika tarkkasilmä saa olla jos huomaa eron 245/45/18 kontra 225/45/18.... leveydessä eroa 2 senttiä ja kantin korkeudessa alle sentti.
OK. Eipä tuo tuon kuvan perusteella mitenkään hassun näköinen ole. Itse olen joskus miettinyt talvirenkaaksi 225/50/18 vaihtoehtoa, mutta päätynyt sitten kuitenkin "vakio" 245/45/18 kokoon. Loska-/ reilummalle lumikelillehän tuo 245 on jo turhan leveä.
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin ei kumpikaan noista 18" kokoisista ole toista virallisempi tähän kärryyn. Tämä on tyypitetty vain 19" ja 20" renkaille. Minä halusin omien kokemusten perusteella kuitenkin max 225 levyiset talvirenkaat, ja ne olisivat omasta mielestä olleet vähän kapean oloiset 19" koossa. Ja kun 18" vanteet tosiaan sopivat nippanappa pyörimään, jarrukilpeen ei juuri milliä enempää rakoa jää, niin otin sitten tämänkokoiset. Etupäässä olleet vanteet ovatkin sisältä karmean näköiset, kun pienikin hiekanmuru hankaa heti jälkeä vanteen ja kilven/satulan välissä. Eivät ole kuitenkaan pitempiä matkoja kirkuneet.

Olen ollut tosi tyytyväinen joka suhteessa näihin: pito, kulutus, kulutuskestävyys ja hiljaisuus ovat olleet kaikki tosi hyvällä mallilla. Vasta nyt, kun laitoin pari uutta, alkoi vähän ihmetyttämään tietty velttous.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Orggista kapeempi kitkarengas voi olla ihan pätevä valinta, kannattaa kuitenkin tarkistaa että kantavuus on riittävä. Toinen seikka mikä on hyvä huomioida jos halkaisija pienenee, niin myös maavara laskee hieman. Mulla oli aikoinaan E36 jossa ekan omistajan hankkimat talvirenkaat jotka olivat leveemmät ja matalammat kuin alkup.koko ja maavara tippui hieman. Kun auto oli muutenkin madallettu, tuli talviajosta välillä hankalaa kun pohja viisti lunta/jäätä helponkin näköisissä paikoissa. Seuraaviksi talvirenkaiksi hommasin sitten ylikoom renkaat joilla maavaraa tuli vähän lisää :rolle: Toisaalta pelisilmä oli jo siinä vaiheessa kehittynyt ja lumilapio oli vakiovaruste kunnon lumikeleillä :thuup:
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Heku kirjoitti: Lämpö nousi samoin molemmilla akseleilla, takarenkaat ei toiminut etuset toimi. Ongelma oli yksinkertaisesti 285/30 renkaassa, uusi koko ja ei taida olla valmis.
Täytyy hattua nostaa näille tosirattimiehille, jotka tuntee ajossa auton renkaan lämpötilan vaikutuksen ajettavuuteen. Itse en tuohon pysty.
Heku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13

Huivei kirjoitti:
Heku kirjoitti: Lämpö nousi samoin molemmilla akseleilla, takarenkaat ei toiminut etuset toimi. Ongelma oli yksinkertaisesti 285/30 renkaassa, uusi koko ja ei taida olla valmis.
Täytyy hattua nostaa näille tosirattimiehille, jotka tuntee ajossa auton renkaan lämpötilan vaikutuksen ajettavuuteen. Itse en tuohon pysty.
Kokeileppa ajaa renkailla, joissa on ilmeisesti suunnitteluvirhe. Jos rengas alkaa täristää ja muljuta alla niin että tuntuu että lähtee vanteelta, ei tarvitse olla tosirattimies. Autoa ajoi kahdenkin rengasliikeen edustajat itseni lisäksi, samalla kun olimme yhteydessä Nokian edustajaan reklamoiden asiasta.

Suottapa edes kerroin asiasta täällä, tämäkin foorumi on näköjään täynnä nettitietäjiä joilla ei ole omaa kokemusta oikeastaan yhtään mistään ja ollaan eniten kommentoimassa.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Heku kirjoitti: Kokeileppa ajaa renkailla, joissa on ilmeisesti suunnitteluvirhe. Jos rengas alkaa täristää ja muljuta alla niin että tuntuu että lähtee vanteelta, ei tarvitse olla tosirattimies. Autoa ajoi kahdenkin rengasliikeen edustajat itseni lisäksi, samalla kun olimme yhteydessä Nokian edustajaan reklamoiden asiasta.
Sen kyllä tunnistaisin jos rengas täristää muljuilee ja meinaa lähteä vanteelta. Kommenttini koski renkaan lämpötilan nousemista, mitä minä en ajossa huomaa.
Heku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13

Huivei kirjoitti:
Heku kirjoitti: Kokeileppa ajaa renkailla, joissa on ilmeisesti suunnitteluvirhe. Jos rengas alkaa täristää ja muljuta alla niin että tuntuu että lähtee vanteelta, ei tarvitse olla tosirattimies. Autoa ajoi kahdenkin rengasliikeen edustajat itseni lisäksi, samalla kun olimme yhteydessä Nokian edustajaan reklamoiden asiasta.
Sen kyllä tunnistaisin jos rengas täristää muljuilee ja meinaa lähteä vanteelta. Renkaan lämpötilan nousemista minä en huomaa.
Vaan tiedätkö, sen renkaan lämpenemisen myötä moinen alkoi. En tiedä miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää :lol:
Kokeillaan helpommin; ajoon lähtiessä ei ollut ongelmaa, joku kymmenen kilometriä moottoritietä alkoi ongelmat ja edellä mainittu käytös renkaassa.
Heku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13

Jos joku moderaattori jaksaa, voi mun puolesta poistaa kaikki mun kommentit tästä ketjusta :) Selkeästi pahoitin nyt muutaman henkilön mielen kertomalla jotain mitä on liian vaikeaa selkeästi ymmärtää.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Heku kirjoitti:Jos joku moderaattori jaksaa, voi mun puolesta poistaa kaikki mun kommentit tästä ketjusta :) Selkeästi pahoitin nyt muutaman henkilön mielen kertomalla jotain mitä on liian vaikeaa selkeästi ymmärtää.
No ei nyt kannata tuosta isommin välittää. Jos joku sanoo että joku rengas ei toimi jonkun alla, niin silloin se on mielipide jota sopii kunnioittaa. Joku muu voi olla niin puuperse ettei huomaa että rengas ei toimi ja sellainen voisi siirtyä ajamaan Daciaa vaikka. Väitteen ei tarvitse olla faktaa joka on joka tilanteessa tosi tai todistettavissa, se on mielipide ja sillä selvä. Vähän liikaa täällä vängätään mielipiteistä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Huivei kirjoitti:Täytyy hattua nostaa näille tosirattimiehille, jotka tuntee ajossa auton renkaan lämpötilan vaikutuksen ajettavuuteen. Itse en tuohon pysty.
Eikös tuo riipu täysin oireista mitä siitä seuraa huomaako ne vaiko ei.

Itse esim en harrasta rata- tai muutakaan autourheilua, mutta kuitenkin itseäni alkaa häirtsemään jos esim yhden renkaan ilmanpaine poikkeaa muista esim. 0.3-0.5 baria. Varsinkin omasta autostaan johon on tottunut, toispuoleseksi muuttuvaa käytöstä on kyllä vaikea olla huomaamatta.

Luulen tuon ylikuumenemisen muutokset tuntuvan vähän samaan tapaan.

Pääasia että syy outoon käytökseen löyty ja autoon sai toimivat renkaat. BMW:t on tehty ajettaviksi, ei pajalla seisomaan ;)
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Käsittääkseni kyseessä ei ollut ylikuumeneminen vaan normaali lämmönnousu syyskeleillä ja tällöin havaittu ongelma.

Onko sulla Heku lämpötilat ja paineet näkyvillä iDrivessa? Missä lämpötilassa alkoivat oireet ja kuinka paljon olivat rengaspaineet nousseet ja mihin? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itselläni on myös R2:t alla ja seurailen lämpöjä ja paineita.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Heku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 09:41
Auto: F10 520dA '15 xDrive Msport
Mini Cooper '13

TurboKoo kirjoitti:Käsittääkseni kyseessä ei ollut ylikuumeneminen vaan normaali lämmönnousu syyskeleillä ja tällöin havaittu ongelma.

Onko sulla Heku lämpötilat ja paineet näkyvillä iDrivessa? Missä lämpötilassa alkoivat oireet ja kuinka paljon olivat rengaspaineet nousseet ja mihin? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itselläni on myös R2:t alla ja seurailen lämpöjä ja paineita.
Juurikin näin, lämpö nousi normaaliin jolloin ongelmat alkoi. Mun autossa ei ole lämpötilan näyttö päällä, Hannulla on ( toinen auto jonka alla renkaita ajettiin ) niin en ulkoa muista arvoja. Paineita kokeiltiin 2,7 - 3,3 väliltä, ei ne paljoa nouse lähtöpaineesta. Sinänsä R2 varsinkin leveänä, lämpenee vs Hakka8 enemmän luonnollisesti pehmeämmän rakenteen takia.

Sitä en tiedä onko R2:sta muutettu jotenkin esim viime vuodesta, entisessä olleet 255/35-20" R2:set ei ollut yhtä veltot kuin tämän vuotiset eturenkaat. Voi olla yksilöllistä eroakin, ja entinen auto oli takaveto kun nykyinen xDrive niin ei voi täysin verrata.
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

KariFi kirjoitti:
R2set on kokoa 225/45/18. Just ja just mahtuvat pyöriin, pari milliä jää satuloihin eessä. Nyt kun laitoin uudet taakse (edessä on vielä 6 mm pintaa) niin kovin helposti nuljahtelevat alla jo ihan kohtuunopeuksillakin siten, että vakkari kytkeytyy pois ja luistonesto toppuuttelee. Mun mielestäni aiemmilla ei puuttunut noin herkästi, tosin en mä niitä aikaisemmin oo vielä lokakuussa vaihtanut allekaan, mut nyt oli pakkorako. Paineet ovat entiset, 2.7/3.0 kylmänä. Olisikohan rungon rakenne tullut joustavammaksi, vai mikähän tämän aiheuttaa. Pitää koittaa ainakin nostaa vähän paineita.
Reipas kolme tuhatta kilometriä myöhemmin on tunnelma ihan toinen, ja ylimääräinen kiemurtelu on tiessään. Eihän nuo mitenkään suvikumien tukevuutta vastaa, mutta nyt on sama tuntuma kuin aikaisemmissakin R2sissa. Jonkinlainen herkemmin peräänantava pintakerros noissa täytyy olla, joka tasoittuu melko nopeasti.

Ja nyt ei ole kysymys siitä, että olisin tottunut renkaiden käytökseen. Mä ajelen työpaikalleni samaa mutkatietä samalla vauhdilla, ja enää vakkari ei irtisanoudu mutkissa. Ja tunteehan sen takapuolessaankin, että ylimääräinen luistelu on pois.
Nokialaisen kitkarenkaan pinnat on edelleen korkealla.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Vastaa Viestiin