F10 talvirenkaat

F10, F11, F07
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Enää pari kk ja sitten sen pitäisi saapua maahan. Olen tuossa katsellut kitkarenkaita, eli kokoa 245/45-18 eteen ja 275/40-18 taakse, se sama koko millä renkailla m-sport vanteet autossa tulevat. Näyttää tällä hetkellä sille ettei 275/40 leveyttä ole missään saatavilla. Onko teistä kukaan huomannut samaa vai oletteko kenties jostain löytänyt kyseistä rengaskokoa? :conf:

Olen etsinyt nordenrengas, rengasonline, michelin, nokia ym..mutta huonolla menestyksellä...

Mieluusti laittaisin vakiokoot talveksi, tokihan kapeampia saa muttei 275:ta
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

japi2010 kirjoitti:Enää pari kk ja sitten sen pitäisi saapua maahan. Olen tuossa katsellut kitkarenkaita, eli kokoa 245/45-18 eteen ja 275/40-18 taakse, se sama koko millä renkailla m-sport vanteet autossa tulevat. Näyttää tällä hetkellä sille ettei 275/40 leveyttä ole missään saatavilla. Onko teistä kukaan huomannut samaa vai oletteko kenties jostain löytänyt kyseistä rengaskokoa? :conf:
Olen etsinyt nordenrengas, rengasonline, michelin, nokia ym..mutta huonolla menestyksellä...
Mieluusti laittaisin vakiokoot talveksi, tokihan kapeampia saa muttei 275:ta
Tää F kympin rengaskoko on hyvin hankala, taas vaihteeksi.

Itse jouduin ottamaan 285/30 taakse kun ei sopivaa kumia löytynyt 275 levyisenä -
siis kesärenkaisiin - mutta ei siitä mitään haittaa ole, ero ympärysmitassa on yksi prosentti.

Talveksi on tilattu turvalliset 245/45 18" Contin kitkat eteen ja taakse.

Talvi Noksut ovat liian pehmeitä Bemariin, eli joko Contit tai Misukat alle ja avot.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Täytyy vielä odotella kun aikaa on, josko ne oikeat koot löytyisivät. 245 saattaa näyttää vähän hölmöltä leveämmässä takavanteessa ja vanteen reunakin on alttiimpi kosketuksille.

Totta on että nokian r kitkarengas ei kestä bemussa, sen sijaan wr kestää mutta ihan paska rengas muuten, ei pitoa ja halkeilee oudosti muutaman sadan kilometrin jälkeen - nokia vain totesi renkaan olevan kunnossa vaikka kaikki lamellien reunat (kiinnityskohta renkaan runkoon) olivat täynnä hiushalkeamia. Nokiaa en ostais enää vaikka tekisivät kuinka ihmeellisen rengaskeksinnön... :thdw:
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ricracing kirjoitti:Talvi Noksut ovat liian pehmeitä Bemariin, eli joko Contit tai Misukat alle ja avot.
Itsellä aina ollut nokian hakkikset alla ja kovin tyytyväinen ollut...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Tulee kohta ajankohtaiseksi talvirenkaiden hankinta myös itselläni.

Kitkoja olen alkanyt nyt miettimään, vaikka tähän asti olen aina nastoilla ajellut.
Tuntuu nastoilla turhalta rouhia kuivaa asfalttia talvisin ja äänekkäätkin ovat.

Mitäs kitkoja (17") suosittelisitte ? Niin ja RunFlat pitäisi olla.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Pari settiä Michelin X-Icea minulla oli, viimeisin tämä Xi2 -versio. Valinnan perustana ennen Hakkiksen R:ää ja Contin viitosta oli TM:n rengastestin hyvä tulos ja painotettuna sulan kelin asfaltin etevämmyydellä noihin kilpailijoihin verraten. Hyvät renkaat olivat.

Nyt meidän F10:iin otin Nokian 7:t kun puoliso sillä ajelee, niin nastat ovat kuitenkin turvallisemmat hänelle.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Täytynee varmaan odotella TM:n ja Tuulilasin talvirengas testi tulokset vielä. Eiköhän ne syksyn mittaan ilmesty, ainakin perinteisesti.
Moguli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 12 Elo 2010, 08:01
Auto: Numero 43
Paikkakunta: Hki

Markku J kirjoitti:Pari settiä Michelin X-Icea minulla oli, viimeisin tämä Xi2 -versio. Valinnan perustana ennen Hakkiksen R:ää ja Contin viitosta oli TM:n rengastestin hyvä tulos ja painotettuna sulan kelin asfaltin etevämmyydellä noihin kilpailijoihin verraten. Hyvät renkaat olivat.

Nyt meidän F10:iin otin Nokian 7:t kun puoliso sillä ajelee, niin nastat ovat kuitenkin turvallisemmat hänelle.
Nokian seiskoja olen ajatellut itsekin, en saanut vielä talvikiekkoja mukaan, koska niitä ei jälleenmyyjällä vielä kuulemma ollut...
Tähän viestiin olisi varmaan kuulunut liittää erilaisia söpöjä hymiöitä, mutta en nyt vaan pysty niitä käyttämään...
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Talvi Noksut ovat liian pehmeitä Bemariin, eli joko Contit tai Misukat alle ja avot.
Itsellä aina ollut nokian hakkikset alla ja kovin tyytyväinen ollut...
Puhun siis kitkatalvirenkaista, vain ja ainoastaan.
Vuoden '95 316i Compactista lähtien olen talvet ajanut vain kitkoilla.

Mulla on ollut pari settiä Noksun kitkoja E39:ssä ja E60:ssä.
Ne ovat aivan liian pehmeät. DSC valo vilkkuu vielä yli 80 km/h kiihdytyksissä.

Nykyaikaisen Bemarin DSC on niin hyvä ettei mielestäni nastoja tarvitse teitä rikkomaan.
Tosin viime talvena piti useamman kerran käyttää DST:tä.

Mutta pitää aina muistaa että kitkat tosi liukkaalla (jäällä) eivät pysähdy yhtä
nopeasti kuin nastarenkailla. Tämä erityisesti tiedoksi nelivedolla ajaville!

Lumella ja sulassa kitkat ovat paremmat.

Tarkennukseksi: mulle tulee Continetal ContiVikingContact 5:t alle, ei-RF:t.
Ne tulevat markkinoille vasta tänä syksynä koossa 245/45 18".
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Minä pitäydyn vain ja ainoastaan kitkarenkaissa, ne ovat niin hiljaiset ja mukavat sekä antavat pitoa varsin hyvin. Amerikkalaiset ajelevat kaikki kitkoilla ja vielä ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetuilla kovaseos renkailla. Ja jos he pysyvät jotenkuten tiellä niillä renkailla ja heidän ajotaidoillaan niin uskon että lähes kaikki suomalaiset pystyvät samaan tai jopa parempaan. :thup:

Tiet pysyisivät paljon parempina eikä pölyä tai uria syntyisi samalla tapaa, jos vain kitkoilla ajettaisiin.

Nykyajan autoissa on vielä kaikki mahdolliset avustimetkin...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Itse taas vankkumaton nastojen kannattaja. Sen verran on kyllä viime talvina ollut lunta vähemmän, että kitkatkin on käyneet mielessä. Melkein pitäisin parhaana vaihtoehtona kolmea settiä renkaita vuoteen. Yhdet kesät, kitkat ja nastat.

Sikäli ärsyttää ajella kuivilla ja sulilla teillä nastoilla, mutta tosiaalta juuri silloin sitä jäätä voi tulla jolloin kitka ei taas pidä. Kunnon talvikelillä taas laittaisin nastat, vaikka silloin kitkat pitäisivät aivan yhtä hyvin jos ei jopa paremmin.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Koska kitka ja nastarengas tuntuu aiheuttavan puolesta ja vastaan keskustelua, niin laitoinpa gallupin pystyyn:

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=15&t=500" onclick="window.open(this.href);return false;

Joten nyt valitsemaan se mieluisin vaihtoehto, niin jonkin ajan päästä on mielenkiintoista nähdä kumpaa vaihtoehtoa enemmän suositaan.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

japi2010 kirjoitti: Nykyajan autoissa on vielä kaikki mahdolliset avustimetkin...
Itsellä liki kaikki tilanteet autoiluhistoriassa, joissa p*ska on meinannut valua lahkeesta, ovat olleet äkkitilanteita joissa auto ei meinaa pysähtyä. Eli kitkoilla on vain luisuttu jäisellä pinnalla etiäpäin. Jos uusissa pemuissa ei ole perän alla jotain hakkua joka iskeytyy tiehen paniikkijarrutuksessa, niin mitä tähän auttavat avustimet ovat? ;) Ajonvakautus ei lyhennä jarrutusmatkaa. :)
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Micco kirjoitti:
japi2010 kirjoitti: Nykyajan autoissa on vielä kaikki mahdolliset avustimetkin...
Itsellä liki kaikki tilanteet autoiluhistoriassa, joissa p*ska on meinannut valua lahkeesta, ovat olleet äkkitilanteita joissa auto ei meinaa pysähtyä. Eli kitkoilla on vain luisuttu jäisellä pinnalla etiäpäin. Jos uusissa pemuissa ei ole perän alla jotain hakkua joka iskeytyy tiehen paniikkijarrutuksessa, niin mitä tähän auttavat avustimet ovat? ;) Ajonvakautus ei lyhennä jarrutusmatkaa. :)
Ei fysiikanlakeja kumota millään avustimilla mutta suurin ongelma on penkin ja ratin välissä, itse vihaan ylitse kaiken niitä jotka roikkuu perseessä kiinni eivätkä halua ajaa ohitse. Ei siis ihme että peräänajoja syntyy, toinen on se kun ajetaan ihan kuin liikenteessä ei muita olisikaan, eli vaihdellaan kaistoja miten sattuu, ajetaan liian hiljaa jne....Nopeus ei ole ongelma vaan hitaus ja aivottomuus. Ennakoiva ajotyyli on se jolla eteenpäin mennään, oli alla sitten kesä,-kitka tai nastarenkaat :thuup:
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Täysin samaa mieltä! Mutta kitkarenkaista ja noista avustimista kun oli puhe, niin oma mielipide/kokemus on selvä. Jos/kun eteen hyppää hirvi tai mikä vain äkkijarrutuksen vaativa este maantienopeudessa, niin valintani on nastarengas.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Tuli muutos talvirenkaisiin.

Tilasin Contin kitka viitoset muuta niitä ei vielä tänä sykysynä saa oikeassa koossa.

Nyt tulee sitten alle Misukan X-ice:t ei RF:nä.

Koko on 245/45 18".
Viimeksi muokannut Ricracing, 27 Elo 2010, 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Kitkarengas 225/55/17" RF mallina tuntuu olevan hankalasti saatavilla oleva koko, lähinnä Nokian valikoimista löytyy, tiesi rengasliike kertoa. RF kitkan tuotanto alkaa vasta lokakuussa, joten toivoa sopii, että renkaat ehtii ennen talvikeliä.
E60fun
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Syys 2010, 10:37
Auto: BMW F10 523iA

Michelin X-ICE Xi2 tassut talveksi, edelliset X-ice jo sut mukavat
BMW F10 523i Autom
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Tilasin äsken 225/55R17 Hakkapeliitta 7 ei-RF:t. Parisataa halvemmaksi tuli ilman runflatia ja eiköhän se ole eritoten talvirenkaassakin hyvä olla "normirengas".

Hakkapeliitta RSi (195/65R15 muistaakseni) kitka oli liian pehmeä jopa 116i:n alle, mutta 320d:n alla Hakkapeliitta 5 (205/55R16) toimi ihan hienosti, joten uskallan olettaa seiskankin lamellien pärjäävän myös F10:n luistoneston kanssa. Totuus selvinnee marraskuussa.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Nokian tehtaat oli aloittanut Nokian R kitka 225/55/17 RunFlat tuotannon ennakoitua aiemmin, joten nyt on talvirenkaat original vanteineen tallissa odottamassa talvea.

Eli jos joku sattuu olemaan tuosta rengasmallista kiinnostunut, niin nyt niitä sitten saa, ei tarvitse lokakuulle asti odotella.
Vastaa Viestiin