F10 nelipyöräsuuntaus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Tuossapa olisi liitteinä/kuvina ohjearvot ainakin F10:n vakio- ja sportalustan pyöränkulmista. Lisäksi oman auton viimeisin suuntauslappu. Valmistajan mukaan F10 pitää kuulemma suunnata kuormattuna. Muutoin etupään camber-lukemat saattavat jäädä ohjearvojen ulkopuolelle, ainakin minulla jäi. Ja melkoinen tuo "suuntausjumppa" olikin ennenkuin saatiin lopulta kulmat kohdalleen. Painot seuraavasti: edessä molemmilla puolilla n.68kg paino, takana keskellä n.68kg paino, takakontissa n.20kg paino ja tankki täynnä. Minun auto suunnattu em. tavalla. Auto on suuntauksen jälkeen ollut ok ajettava.
- Liitteet
-
- 1vakio.jpg (96.88 KiB) Katsottu 16600 kertaa
-
- 2sport.jpg (92.7 KiB) Katsottu 16600 kertaa
-
- 3sportsäätö.jpg (92.36 KiB) Katsottu 16600 kertaa
Omaani 520 da tehtiin nelipyöräsuuntaus juurikin noiden arvojen mukaisesti. Tosin ilman lastia. Tankki oli kuitenkin täysi. Sanoivat parempi tehdä ilman lastia kun yksin ajelee. Liekkö näin?
Auraukset laittoivat eteen 0.05 ja taakse 0.09. Taka Camber vasen -1.30 ja oikea -1,35. Edestä eivät voineet säätä Cambereita siellä taisi vasen jäädä enemmän + puolelle.
Ilmeisesti lasti lisäisi negatiivista Camberia? Auraukseen ei kuulemma juurikaan vaikuta? Kertokaahan miten se oikeasti menee:)
Oliko se nyt näin, että se puoli missä enemmän positiivista Camberia niin puoltaa sinne päin? Ei tämä ainakaan ojaan päin lähde herkästi vetämään hyvä niin.
Mutta ei tästä kyllä junamaista ajoltaan saatu vrt ex-audi. Pitäskö käydä säädättämässä jossain rengasliikkeessä lisää aurausta eteen ja taakse?
Tuosta tänne laitetusta rapsasta pistää silmään jousikorkeus. Yllättävän korkeella näyttää auto kulkevan vaikka madallettu alusta ja vielä lastattu.
Auraukset laittoivat eteen 0.05 ja taakse 0.09. Taka Camber vasen -1.30 ja oikea -1,35. Edestä eivät voineet säätä Cambereita siellä taisi vasen jäädä enemmän + puolelle.
Ilmeisesti lasti lisäisi negatiivista Camberia? Auraukseen ei kuulemma juurikaan vaikuta? Kertokaahan miten se oikeasti menee:)
Oliko se nyt näin, että se puoli missä enemmän positiivista Camberia niin puoltaa sinne päin? Ei tämä ainakaan ojaan päin lähde herkästi vetämään hyvä niin.
Mutta ei tästä kyllä junamaista ajoltaan saatu vrt ex-audi. Pitäskö käydä säädättämässä jossain rengasliikkeessä lisää aurausta eteen ja taakse?
Tuosta tänne laitetusta rapsasta pistää silmään jousikorkeus. Yllättävän korkeella näyttää auto kulkevan vaikka madallettu alusta ja vielä lastattu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Jaa-a, minun käsityksen mukaan bemarit yleensä suunnataan kuormattuna ja kun tuolloin asiaa selviteltiin oikein urakalla niin ainakin Kajaanissa sanoivat että tehtaalta tullut ohje, että ainakin F10 pitää kuormata em. tavalla olipa kyydissä kuinka monta henkilöä tahansa. Hommasivat tämän jälkeen sinne oikein painosäkit suuntauksia varten.
Edessä rakenne on sellainen että camberia ei voi säätää. Tuo on hyvä kysymys vaikuttaako kuormaus auraukseen. Camberiin se ainakin vaikuttaa siten, että sitä tulee lisää. Eli menee enemmän miinuksen puolelle. Näin maalaisjärjellä ajateltuna sanoisin, että myös auraus voi muuttua, ainakin jonkin verran. Voin toki olla väärässäkin.
Tuota jousituskorkeutta ihmeteltiin jo tuolloin kun lapun sain kouraan sekä asentajan että työnjohtajan kanssa. Siihen ei löydetty syytä miksi se näyttää tuollaista lukemaa. Autossa on kuitenkin M-Sport varustuksen mukainen 10mm normaalista vakiosta madaltava alusta.
Ennen suuntausta auto puolsi jonkin verran oikealle ja oli jotenkin rauhattoman oloinen. Suuntauksen jälkeen on ollut oikein hyvä ajaa ja on vieläkin kun en ole osunut katukiveyksiin enkä kuoppiin, onneksi. En ole tuon jälkeen käyttänyt suuntauksessa. Seuraavan suuntauksen ajattelin teettää vasta uusille kesärenkaille todennäköisesti viimeistään ensi keväänä.
Edessä rakenne on sellainen että camberia ei voi säätää. Tuo on hyvä kysymys vaikuttaako kuormaus auraukseen. Camberiin se ainakin vaikuttaa siten, että sitä tulee lisää. Eli menee enemmän miinuksen puolelle. Näin maalaisjärjellä ajateltuna sanoisin, että myös auraus voi muuttua, ainakin jonkin verran. Voin toki olla väärässäkin.
Tuota jousituskorkeutta ihmeteltiin jo tuolloin kun lapun sain kouraan sekä asentajan että työnjohtajan kanssa. Siihen ei löydetty syytä miksi se näyttää tuollaista lukemaa. Autossa on kuitenkin M-Sport varustuksen mukainen 10mm normaalista vakiosta madaltava alusta.
Ennen suuntausta auto puolsi jonkin verran oikealle ja oli jotenkin rauhattoman oloinen. Suuntauksen jälkeen on ollut oikein hyvä ajaa ja on vieläkin kun en ole osunut katukiveyksiin enkä kuoppiin, onneksi. En ole tuon jälkeen käyttänyt suuntauksessa. Seuraavan suuntauksen ajattelin teettää vasta uusille kesärenkaille todennäköisesti viimeistään ensi keväänä.
Minkälaiset kumit alla?Jos vielä (puolikuntoiset) "runflätit",niin ei siitä hyvää säätäen saa.Bemmisti kirjoitti:Mutta ei tästä kyllä junamaista ajoltaan saatu vrt ex-audi. Pitäskö käydä säädättämässä jossain rengasliikkeessä lisää aurausta eteen ja taakse?
n. 1000 km ajettu autolla ja renkailla kun suunnattiin. Alla Misukan primacy 3 ei runflat. Eli kohtuu hyvät renkaat ilmeisesti bemariin. Ehkä vaan vaatimukset liian kovat:)
Niin tietikö joku miten paino vaikuttaa kulmiin?.
Niin tietikö joku miten paino vaikuttaa kulmiin?.
Tietäisikö joku Etelä-Savon alueella osaavaa suuntaajaa?
Uusinta hankintaa jo 4 kertaa säädelty kuittien perusteella reilun vuoden aikana, mutta edelleen menee kuin ajokoira.. Paitsi jos sattuu uraton tie niin silloin vänkää vain ojaa kohti.
Uusinta hankintaa jo 4 kertaa säädelty kuittien perusteella reilun vuoden aikana, mutta edelleen menee kuin ajokoira.. Paitsi jos sattuu uraton tie niin silloin vänkää vain ojaa kohti.