F10 520d(A) median testit.

F10, F11, F07
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Taas aloitan uuden otsikon.

Tässä eka linkki, päivätty AM&S (Saksa) 16.8.2010.

http://www.auto-motor-und-sport.de/einz ... 48226.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Tuo AMS testi taisi olla manuaali mallista, ainakin kuvien perusteella. Mitattu kiihtyvyys 8.6s, joten jäi hieman valmistajan 8.1s arvosta. Kehuivat voimakasta moottoria, alhaista kulutusta ja hyvää ajettavuutta.

Kotimaisten autolehtien luulisi myös piakkoin tekevän omat testinsä samalle moottorille.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti:Tuo AMS testi taisi olla manuaali mallista, ainakin kuvien perusteella. Mitattu kiihtyvyys 8.6s, joten jäi hieman valmistajan 8.1s arvosta. Kehuivat voimakasta moottoria, alhaista kulutusta ja hyvää ajettavuutta.
Kotimaisten autolehtien luulisi myös piakkoin tekevän omat testinsä samalle moottorille.
Kyllä niitä varmaan tulee lisää.

Itseäni mietityttää alusta ja laatikko vaihtoehdot, testaako joku perus Suomi 520dA Sportin?
Huomaako joku fiksu myös vaihtaa renkaat ei RFT:hin?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Autocar
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/Fir ... SE/251620/" onclick="window.open(this.href);return false;

HonestJohn
http://www.honestjohn.co.uk/news/new-mo ... nd-touring" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:Autocar
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/Fir ... SE/251620/" onclick="window.open(this.href);return false;
HonestJohn
http://www.honestjohn.co.uk/news/new-mo ... nd-touring" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvät linkit!

Toinen kehuu ja toinen haukkuu ohjausta, kaikki kuitenkin kehuvat konetta ja autoa
noin yleisesti. Totta puhuvat.

Mielestäni ohjaus on ehkä jopa liiankin tunteikas (herkkä) maantiellä mutta muuten loistava.
Vertaan sitä tietenkin -08 LCI E60 520dA:n ohjaukseen.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Siirsin viimeisen viestin tänne, koska kyseessä ei ollut 520d: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 7&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Video Saksan teollisuudesta ja Dingolfing tehtaan toiminnasta
(jossa valmistetaan F01 , F07 ja F10 ja F11).

http://www.cbsnews.com/video/watch/?id= ... photovideo" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Topgearin tuore 530d koeajo vertaa autoa 520d:hen..

http://www.topgear.com/uk/bmw/5-series/ ... 30d-driven" onclick="window.open(this.href);return false;

Yhteenvetona: 530d on loistava auto, mutta 520d on vain liian hyvä että hinnan erotus olisi perusteltavissa.

Toim. huom: Suomessahan hintaero on vielä isompi. :mad:
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Suomessa hintaeroa lisää kivasti 520:n business-paketti.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Uusimmassa Tuulilasissa on koeajossa 520d ja yllättäen ei taas ylisanoja saanut, kuten ei aiemmin testattu 530d. Kuulemma E60 on parempi.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Antinontoxic kirjoitti:Uusimmassa Tuulilasissa on koeajossa 520d ja yllättäen ei taas ylisanoja saanut, kuten ei aiemmin testattu 530d. Kuulemma E60 on parempi.
Tuulilasi on pelkkää VW ja Skoda hekumaa ja hehkutusta. Mikään muu ei niille juuri kelpaa ja tuota lehteä suomen kansa uskoo.
JukkaE60

J1978 kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti:Uusimmassa Tuulilasissa on koeajossa 520d ja yllättäen ei taas ylisanoja saanut, kuten ei aiemmin testattu 530d. Kuulemma E60 on parempi.
Tuulilasi on pelkkää VW ja Skoda hekumaa ja hehkutusta. Mikään muu ei niille juuri kelpaa ja tuota lehteä suomen kansa uskoo.
No, hienohan tää uus F10 on. Mutta, onko siinä samaa "munaa" kuin E60:ssä varsinkin vuonna 2003, jolloin se julkistettiin, ei mun mielestä. Kun näin ekan kerran E60:n luonnossa, ajattelin, ei koskaan mulle tuollasta, parin vuoden päästä ajattelin että kuinka auto voi olla noin hieno linjoiltaan.

Nyt kävi F10:n kanssa silleen että kuvissä näytti niin hienolta että henkinen ostopäätös tuli tehtyä ennen virallista suomiesittelyä, mutta en usko että se ihan ylettyy E60:n karismaan ja arroganssiin, ajan mittaan, tavallaan. Toisaalta, tyhmää puhua autoista näillä adjektiiveilla.

Mutta mutta, E60 oli aikaansa selvästi edellä, F10 on ehkä enemmän ajan kuva eli ensimmäinen meni futuurissa ja toinen preesensissä, aika näyttää.

Ajolleen tämmöiselle Pekka Perusmiehelle molemmat kelpaa hyvin, erot on sitten enemmän tuolla moottoripuolella kun edellinen oli bensa ja nyt on diesel niin ei voi oikein verrata. 60:ssä oli ainakin isommat ovilokerot eli silleen parempi, F10 on ehkä vähän herraskaisempi peli, 60:n oli aika spartalainen perusmallina verrattuna nykyiseen 10:iini jonka senkin luen perusmalliksi, eli siinä suhteesssa on kait edistytty.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic Pääseekö ei Tuulilasin tilaaja lukemaan tuon F10 testin (tyyliin Copy Paste)?

E60 oli ehkä hieman sporttisempi kuin F10, hiukan lujempaa mutkateillä ajaessa auto tuntui kokoistaan paljon ketterämmältä. Siinä ne E60:n paremmat puolet.
F10 on hyvännäköinen auto, eikä niin ristiriitainen kuin E60. Mun mielestä E60 näyttää nyt vanhalta, mutta tulihan
sitä tuijotettua 6 vuotta ja kolmen auton verran.

Nyt kun uusi autoni on saavuttanut jo kunnioitetun ajomäärän (3 tkm) ja alusta sekä laatikko ovat asettautuneet
eikä lasipyyhkimien oikean puolen katvekaan enää häiritse, niin sanoisin että F10:ssa on vain yksi häiritsevä piirre;
Aaltoileva konepelti joka estää auton leveyden arvioimisen kuskin paikalta.
Kantakaupungissa ja parkkihalleissa ajaminen vaatii tarkkuutta (ja PDC:tä) vaikka F10 ei ole kuin 1,6 sm leveämpi kuin E60.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Ricracing luonnehti varsin osuvasti E60:n ja F10:n eroja. Saman voin allekirjoittaa. Pitkä keula vaatii tarkkuutta parkkihalleissa ja ahtaissa paikoissa. PDC on lähes välttämtön varuste ainakin minulle.

Kuljettajan miljööstä pidän reilusti enemmän tässä uudessa. Kuskin paikka on kivan tyköistuva ja sporttinenkin. Korkea keskikonsoli on mukava ja iDrive on helposti käsillä koko ajan. Ajo-ominaisuuksissa ei ole merkittävää kehitystä havaintojeni mukaan. Ohjaus on hitusen parempi, ja sivutuuliherkkyys myös. Ulkonäkö sitten onkin reilusti hienompi - kuten uudessa useimmiten on, kun vanhaan on "kyllästynyt". Erityisesti F11 on minusta todella onnistunut muodoiltaan.

Sama sivistynyt alusta on tässä uudessakin kuin oli E60:ssä. Todella laadukkaasti vaimennettu. Ei kolise eikä rämise mikään paikka terävissä röykyissäkään (raitsikkakiskot on aina se hyvä testipaikka). Tekniikkapuoli myös on ajan tasalla. Viimeinen tankkaukseni tällä 3 -litran bensakoneella oli 7,9 l/100 km. Kunnioitettava seka-ajon tulos minusta (kun minun ex-verrokki A4 B8 vei 9,7 litraa 2.0 TFSI quattro S tronicina).
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Eilen oli Hesarissa F11 520dA koeajo jossa oli alla 19" kesäkumit.
Arvosanaksi tuli erittäin hyvä 8,7.

Hyvää siinä oli heidän mielestä
- Jousitusmukavuus
- Vakiomaavara
- Hienostunut moottori
- Vaihteiston toiminta (siis automaatin)
- Sisustuksen viimeistely
- Valinnaisvarusteden saatavuus

Huonoa oli
- RF renkaat
- Uraherkkyys (RF renkaiden takia!)
- Kojelaudan heijastukset ikkunaan (Beige kojelauta!)
- Lisävausteiden hinta
- Vaikea kulku keskipaikalle

Lisäksi autoa moitittiin kömpelöksi, minkä minäkin allekirjoitan kuten oikeastaan kaikki muutkin välitteet.
Omassa autossani ei ole RF-renkaita joten siitä en tiedä, mutta uskon vahvasti että ne ovat perseestä.
Muuten autoa kehuttiin laadultaan loisteliaaksi, tyylikkääksi, energiapihiksi, hiljaiseksi ja turvalliseksi.

AutoBild Suomi taas sanoi F11:sta että "se on edeltäjäänsä joka suhteessa vähän parempi".
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

TopGearin sivuilta esittely F11 520d, lisätty elokuussa 2010 http://www.topgear.com/uk/bmw/5-series- ... est/driven" onclick="window.open(this.href);return false;

TG tasoista läpänheittoa autosta, josta eivät oikeastaan löytäneet mitään pahaa sanottavaa. Sangen viihdyttävää luettavaa koko artikkeli :thuup:
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Vastaa Viestiin