F10/11 aftermarket madallukset
Löytyykö käytännön kokemuksia jälkiasennetuista alustan madalluksista, sekä pelkin jousen vaihdoin, että jouset/iskunvaimentimet vaihtaen? Suosituksia hyvin mukavuuden säilyttävistä vaihtoehdoista kaivataan, miksei myös voimakkaasti alustaa jäykistävistä jotta sellaista osaa välttää. Alustan korkeus edessä ja takana mitattuna pyörän navan keskeltä pyöränkaareen olisi mukava tieto ja kuvat tietysti myös. Ensisijaisesti kiinnostaa Eibach, H&R, AC Schnitzer, KW Street Comfort. Mikäli muita hyviksi osoittautuneita vaihtoehtoja löytyy niin hienoa.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Omassa M3:ssa H&R:n säädettävä alusta ja se on huomattavasti kovempi kuin M-sportit. Kaupungin pompuissa kuski välillä pomppii ylös alas. Toisaalta matkanopeuksissa 100 kieppeillä alusta alkaa vasta toimimaan ja pikaisesti testattuna 160 vauhdissa tuntuma olis just passeli eli jos mukavuus on ykköstekijä, katsoisin ennemmin madaltavia jousia jotka pitäis olla mukavampia.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Itsellänikin on käsitys että H&R on vähän kovan jousen maineessa. Kuitenkin isossa maailmassa käytetään F10:ssä aika paljon ko. merkkiä mutta autot ovat isoilla bensakoneilla ja jousissakin ehkä saattaa olla eroa USA/eurooppa-markkinoilla. Olisikin kiinnostavaa saada kokemuksia täältä suomesta pikkudieselissä ja vakioiskarein.
Uskon että koko alusta H&R:ltä M3:een on oltava aika tiukka kun auto on tuon luonteinen. Saatankin ehkä jossain vaiheessa ottaa sinuun yhteyttä, yritän puhua vaimoni ajamaan tuolla F10:llä että saisin vaihtaa E90:n E46 M3:een. Naiset vaan ei ymmärrä suunnitelman hienoutta...
Uskon että koko alusta H&R:ltä M3:een on oltava aika tiukka kun auto on tuon luonteinen. Saatankin ehkä jossain vaiheessa ottaa sinuun yhteyttä, yritän puhua vaimoni ajamaan tuolla F10:llä että saisin vaihtaa E90:n E46 M3:een. Naiset vaan ei ymmärrä suunnitelman hienoutta...
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Paras vaihtoehto on tietenkin OEM jousien ja iskareiden vaihto.kktune kirjoitti:Löytyykö käytännön kokemuksia jälkiasennetuista alustan madalluksista, sekä pelkin jousen vaihdoin, että jouset/iskunvaimentimet vaihtaen?
Mutta itse tein E60 LCI malliin vain jousten vaihdon ja nelipyöräsuuntauksen. Sitä ennen hankin tietenkin kunnon vanteet ja renkaat. Lisäksi hankin vielä speisserit (15 mm) taakse ja pidemmät pultit, tottakai.
Auto toimi ihan hyvin ja mukavuus oli OK mutta talvella auto raapi pohjaa. Madallus oli melko reilu, joku 2-3 senttiä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 17
- Liittynyt: 13 Maalis 2013, 11:44
- Auto: F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Ei ole kokemusta pikkudieselisestä F10:stä H&R:llä, mutta 6-koneisesta on. Omassani on jo ollut n. 10 tkm alla H&R jousisarja vakioiskarein. Madallus ei ollut ihan 35mm, mutta nyt auton asento on balansissa eikä enää "keuli". Myöskin minua erityisesti vakiojousilla häirinnyt nyökkiminen jäi jousien vaihdolla pois.kktune kirjoitti:Itsellänikin on käsitys että H&R on vähän kovan jousen maineessa. Kuitenkin isossa maailmassa käytetään F10:ssä aika paljon ko. merkkiä mutta autot ovat isoilla bensakoneilla ja jousissakin ehkä saattaa olla eroa USA/eurooppa-markkinoilla. Olisikin kiinnostavaa saada kokemuksia täältä suomesta pikkudieselissä ja vakioiskarein.
Uskon että koko alusta H&R:ltä M3:een on oltava aika tiukka kun auto on tuon luonteinen. Saatankin ehkä jossain vaiheessa ottaa sinuun yhteyttä, yritän puhua vaimoni ajamaan tuolla F10:llä että saisin vaihtaa E90:n E46 M3:een. Naiset vaan ei ymmärrä suunnitelman hienoutta...
Alusta on mielestäni nyt sopivan jämy muttei pintakova, vaikka alla on 245/35 +285/30 x 20" rengastus.
------
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Tai edes kuva tai kaksi?kktune kirjoitti:Olisiko Japo mahdollista saada vanteen keskiöstä lokarin kaareen mitat edestä ja takaa?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 17
- Liittynyt: 13 Maalis 2013, 11:44
- Auto: F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Mittasin eilen, kun käytin autoa tallissa tasaisella lattialla. Vanteen keskiöstä on varsinkin takana hankala mitata, koska vanteissa on syvä concave(Breyton GTP Race). Edestä onnistuin mittaamaan ja sitten mittasin etusen ja takasen vanteen alareunasta kaareen ja sain saman mitan. Mitta vanteen keskeltä kaarenreunaan on sekä edessä, että takana nyt n. 365mm. Pudotusta alkuperäiseen on edessä 32mm ja takana 17mm.Ricracing kirjoitti:Tai edes kuva tai kaksi?kktune kirjoitti:Olisiko Japo mahdollista saada vanteen keskiöstä lokarin kaareen mitat edestä ja takaa?
Ankeita kännykameraräpsyjä, koettakaa pärjätä:
- Liitteet
-
- takakaari.jpg (52 KiB) Katsottu 22339 kertaa
-
- etukaari.jpg (52 KiB) Katsottu 22339 kertaa
-
- madallettu.jpg (60 KiB) Katsottu 22339 kertaa
------
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
Onko kktune mahdollista saada kuvia tasaisella alustalla etu- ja takapyörien tasolta?
Itselläkin nyt kovassa pähkäilyssä, että ottaako H&R, Eibach Pro Kit, vai Eibachin kitti (B12) iskareilla (tämä taitaa olla sitten jo liian kova, mikäli olen oikein ymmärtänyt). H&R on kaikkialta lukiessani todellakin kovemman jousen maineessa, mutta laskisi autoa juuri sopivasti.
Onko antaa kommentteja erityisesti vakioalustasta ja päivitetystä alustasta hidastetöysssyissä? Tulee kalliiksi vaihtaa takaisin, mikäli hallitus ei pidäkään muutoksista.
Nyt tympäsee ankarasti, koska autolla ei ole juurikaan tuntumaa tiehen. Lisäksi kyllä tuo aika citymaasturista käy....
Itselläkin nyt kovassa pähkäilyssä, että ottaako H&R, Eibach Pro Kit, vai Eibachin kitti (B12) iskareilla (tämä taitaa olla sitten jo liian kova, mikäli olen oikein ymmärtänyt). H&R on kaikkialta lukiessani todellakin kovemman jousen maineessa, mutta laskisi autoa juuri sopivasti.
Onko antaa kommentteja erityisesti vakioalustasta ja päivitetystä alustasta hidastetöysssyissä? Tulee kalliiksi vaihtaa takaisin, mikäli hallitus ei pidäkään muutoksista.
Nyt tympäsee ankarasti, koska autolla ei ole juurikaan tuntumaa tiehen. Lisäksi kyllä tuo aika citymaasturista käy....
- JayJay-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 147
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
- Auto: Autoton..
- Paikkakunta: jyväskylä
Omassani on vakio iskarit ja h&r madallus jouset. Ajossa huomaa vakaamman käyttäytymisen, mutta tosiaan alusta muuttui hiukan kovemmaksi. Ei häiritse omaa ajoani "ajonautintoa" joten jos parempaa haluaisin niin luultavammin m sportin alustan laittaisin. Autossani on vakio rengastus 225/55 17" joka myös tekee alustasta pehmosen, saas nähdä minkälaiseksi muuttuu ajettavuus ensi keväänä 20" vanteilla. Suosittelen h&r jousia
i smell diesel
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Kylläpä on hienoja madallettuja F10 autoja 20" vanteiila kktune ja JAPO
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:27
- Auto: BMW 535i F10
- Paikkakunta: Kerava
Laitoin omaani myös Eibach sarjan ja olen todella tyytyväinen. Toimii loistavasti säädettävien iskareiden parina. Auton asento on hyvä, "ei keuli", mukavauus ok, eikä minusta edes liian matala.
ex BMW:320i E30-325 E36-330d E90-535d E60-320xd E91-520d m-sport F11-335d E90
Pistäkäähän kuvia ennen/jälkeen asennuksen, jos vain jaksatte! Etenkin JayJay, koska samanlaisella säästöpossulla ajetaan täälläkin:)
Kuvia netissä löytyy F10/H&R yhdistelmällä ainoastaan painavammilta moottoriversioilta (lähinnä 530d, 535 jne..)Ilmeisesti näillä jousilla kestää asettua jonkin aikaa, että tippuvat lopulliseen korkeuteen?
Kovasti alkanut vaaka kääntyä H&R:n suuntaan, jotka olisi tarkoitus laittaa alkuvuodesta.
Kuvia netissä löytyy F10/H&R yhdistelmällä ainoastaan painavammilta moottoriversioilta (lähinnä 530d, 535 jne..)Ilmeisesti näillä jousilla kestää asettua jonkin aikaa, että tippuvat lopulliseen korkeuteen?
Kovasti alkanut vaaka kääntyä H&R:n suuntaan, jotka olisi tarkoitus laittaa alkuvuodesta.
- JayJay-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 147
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
- Auto: Autoton..
- Paikkakunta: jyväskylä
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=32&t=5819" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla topicissa on muutama kuvia jälkeen madalluksen, alusta on tippunu noiden kuvien jälkeen hiukan.f10f kirjoitti:Pistäkäähän kuvia ennen/jälkeen asennuksen, jos vain jaksatte! Etenkin JayJay, koska samanlaisella säästöpossulla ajetaan täälläkin:)
Kuvia netissä löytyy F10/H&R yhdistelmällä ainoastaan painavammilta moottoriversioilta (lähinnä 530d, 535 jne..)Ilmeisesti näillä jousilla kestää asettua jonkin aikaa, että tippuvat lopulliseen korkeuteen?
Kovasti alkanut vaaka kääntyä H&R:n suuntaan, jotka olisi tarkoitus laittaa alkuvuodesta.
i smell diesel
Madallettuna vähän alemmasta kuvakulmasta otettu kuva jossa näkyy asento paremmin ja kuvat ennen madallusta, samanlainen kuin kaikki muutkin vakioalustalla. Tällä hetkellä mitta pyöränkaaresta kesiön keskelle on varmaan 365-370mm.
Ajettavuus ei muuttunut oikeastaan mitenkään niin kauan kun ollaan pienten epätasaisuuksien kanssa tekemisissä, isommissa heitoissa tietysti huomaa joustovaran rajallisuuden ja huolimattomasti isoon hidastetöyssyyn ajaessa varsinkin etupään saa pohjaamaan. Vakioiskunvaimennin on luonnollisesti hieman liian pehmeä kun tuo jousi on vähän vakiota jäykempi.
Ylesesti ottaen:saavat toistaiseksi olla alla.
Jos joku on enemmän kiinnostunut niin täällä pääkaupunkiseudulla saattaisi pikku koeajokin ehkä onnistua.
Auto on vain vaatimaton 520dA ilman mitään varusteita.
Ja Ricracing: nuo vanteet on Breyton Race GT 19 tuumaisena. Vanteet on kylläkin jo myyty ja 20" sarja on ostettu ensi kesää odottamaan.
Ajettavuus ei muuttunut oikeastaan mitenkään niin kauan kun ollaan pienten epätasaisuuksien kanssa tekemisissä, isommissa heitoissa tietysti huomaa joustovaran rajallisuuden ja huolimattomasti isoon hidastetöyssyyn ajaessa varsinkin etupään saa pohjaamaan. Vakioiskunvaimennin on luonnollisesti hieman liian pehmeä kun tuo jousi on vähän vakiota jäykempi.
Ylesesti ottaen:saavat toistaiseksi olla alla.
Jos joku on enemmän kiinnostunut niin täällä pääkaupunkiseudulla saattaisi pikku koeajokin ehkä onnistua.
Auto on vain vaatimaton 520dA ilman mitään varusteita.
Ja Ricracing: nuo vanteet on Breyton Race GT 19 tuumaisena. Vanteet on kylläkin jo myyty ja 20" sarja on ostettu ensi kesää odottamaan.
Tuli laitettua Bilstein B12 Pro Kit tilaukseen. Tarkoitus olisi laittaa alle helmi- maaliskuussa. Laittelen sitten kuvia ennen/jälkeen asennuksen.
Käytin autoa 120k huollossa ja ilmoittivat, että edessä sekä iskarit heikohkossa hapessa että tukivarsion pallot löysät (pitää vaihtaa koko tukivarret...). Tällä hetkellä ei saa edes varaosana iskareita järkevään hintaan, niin sama laittaa koko alusta uusiksi tuolla Bilsteinin kitillä, jota puoltaa myös kktunen kokemukset.
Käytin autoa 120k huollossa ja ilmoittivat, että edessä sekä iskarit heikohkossa hapessa että tukivarsion pallot löysät (pitää vaihtaa koko tukivarret...). Tällä hetkellä ei saa edes varaosana iskareita järkevään hintaan, niin sama laittaa koko alusta uusiksi tuolla Bilsteinin kitillä, jota puoltaa myös kktunen kokemukset.
Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että vaihtoipa näihin minkälaisen alustan tahansa niin muutos on huonompaan suuntaan. BMW:n miljoonat testikilometrit ja alustan säätäminen täydelliseksi ei ole tehty turhaan. Aina kun lähdetään madaltamaan niin ainoastaan ulkonäkö paranee mutta käyttöominaisuudet huononee. Vaikka kaikki muut asiat pysyisivät siedettävinä niin joustovaran lyhentymisestä johtuvaa alustan käyttäytymisen muutosta ei voi estää. Sen kanssa tulee vain elää ja sietää se.
Jos asennuksesta on jo kuvia ja ajokokemuksia, kiinnostaisi kovasti. Itselläni vastaava projekti alkamassa kunhan saan painettua tilausnappia... Mistä tilasit paketin ja asensitko itse vai asennutit jossain?f10f kirjoitti:Tuli laitettua Bilstein B12 Pro Kit tilaukseen. Tarkoitus olisi laittaa alle helmi- maaliskuussa. Laittelen sitten kuvia ennen/jälkeen asennuksen.