Racechip tai vastaavia kokemuksia/ajatuksia

F10, F11, F07
NBW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
Auto: BMW f10 520d
Paikkakunta: Pohojanmaa

Hydrophyte kirjoitti:Itsellä kohta 3v vanha ja reilu 60.000km ajettu 520d F11 eli takuu mennyt jo umpeen. Tekisi välillä mieli chippiä ja olen KCR-Chippiä katsellut, kun on melkein puoleen hintaan tällä hetkellä. Netistä etsiskellyt KCR:stä tietoa ja eipä ole negatiivista vastaan tullut, niin on alkanut enemmän houkutella. Ei tarvitse ottaa katsastuksessa pois, joka on myös ihan kiva juttu.

BMW 520d: 210hp ja 440Nm -> http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... cleid=2983" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Luin heidän sivultaan, että tämä olisi moottorille turvallinen tapa lisätä tehoja koska heidän systeeminsä ei nosta ahtopaineita joka olisi heidän mukaan konetta enemmän rasittavaa. Heidän ohjelmansa lisää vain polttoaineen syöttöä jonka he kertovat olevan turvallisin ja hellävaraisin tapa lisätä voimaa ja vääntöä :)
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Paljon on näkemyksiä ja ajatuksia mutta miten vikakoodi voidaan nollata jos on oikea vika päällä, eihän se nyt nollaannu kuin korkeintaan hetkeksi ja taas syttyy jos vain vikajärjestelmä toimii. Eli, jos boxi rikkoo vaikka jonkin ohjelman ja ohjelma rikkoo moottorin joka ei enää lähde käyntiin vaan jää tienpäälle, eli miten alat mitään nollailemaan kun kone ei starttaa jne :conf: - en nyt väittele tässä vaan esitän oman mietteeni asiasta miten voi käydä... Kaikki asiat eivät mene nk. laboratoriossa vaan murphin lakien mukaan aika odottamattomasti ja ihmeellisessä paikassa...
bimmerman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2010, 12:34
Auto: BMW G30 530e vm.2017, Audi B9 A4 Avant vm.2016
Paikkakunta: Pirkanmaa

japi2010 kirjoitti:Paljon on näkemyksiä ja ajatuksia mutta miten vikakoodi voidaan nollata jos on oikea vika päällä, eihän se nyt nollaannu kuin korkeintaan hetkeksi ja taas syttyy jos vain vikajärjestelmä toimii. Eli, jos boxi rikkoo vaikka jonkin ohjelman ja ohjelma rikkoo moottorin joka ei enää lähde käyntiin vaan jää tienpäälle, eli miten alat mitään nollailemaan kun kone ei starttaa jne :conf: - en nyt väittele tässä vaan esitän oman mietteeni asiasta miten voi käydä... Kaikki asiat eivät mene nk. laboratoriossa vaan murphin lakien mukaan aika odottamattomasti ja ihmeellisessä paikassa...
Kuten totesin, boxi ei muuta tai liity auton ohjelmistoihin mitenkään. Jos boxi vikaantuu tai ei tuota moottorinohjainyksikölle enää järjellistä mitta-arvoa commonrailin paineesta, purkki vain pois moottorista. Toki ikävä homma tehdä tuolla tien päällä pimeessä pakkasessa, muttei kuitenkaan mahdoton tehtävä. Muovipeite ja ilmanottoröörit sekä filtterikotelo irti, niin se on siinä. Toinen, tienpäällä varmasti helpompi vaihtoehto on pitää aina tuo RaceChipin mukana tuleva "oikosulkupala" mukana hanskalokerossa (kuten itselläni on). Se on käytännössä vain boksin paikalle vaihdettava liitin, jonka sisällä on jumpperoitu tuo railin paineanturilta eculle menevä 0-5v analoginen mittaviesti jota siis boxi muuttaa. Tämä väärän paineen herja ei ole niin fataali, että se estäisi moottorin käynnistyksen sen jälkeen kun vika on poistunut. Jopa keltainen varoitusvalo poistuu, mutta tapahtumasta jää kyllä jälki vikamuistiin.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

En ole kiinnostunut nyt boxin rikoontumisesta vaan auton, jonka boxi on rikkonut (siis teoreettisesti)- eihä se mitään auta vaikka sataa vanhoja mummoja jos auto on tienpäällä ja ottaa boxin irti kun auto ei käynnisty.

Ymmärsin hyvin sen että boxi ei muuta varsinaisesti mitää mutta sen verran se muuttaa että jos pumppu joutuu tekemään enemmän töitä korottaakseen painetta niin minusta se muuttaa ja rasittaa auton alkup.osia ja siten heikentään niiden kestävyyttä.
bimmerman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2010, 12:34
Auto: BMW G30 530e vm.2017, Audi B9 A4 Avant vm.2016
Paikkakunta: Pirkanmaa

Totta on, että minkä tahansa komponentin kuormitus (ainakin yli suunnittelurajojen) pääsääntöisesti heikentää sen kestävyyttä. Tässä kohtaa on kuitenkin hyvä mieltää, että sitä korkeapainepumppua ohjaa edelleen se auton oma moottorinohjausyksikkö. Vaikka takaisinkytkentä paineesta onkin vääristelty alaspäin, on ohjainyksikön ulostulollakin joku järkevyystarkastelu ja se ei ohjaa pumppua hajalle. Kestävyydestä pitkällä aikavälillä voidaan toki spekuloida, mutta eiköhän se bemarin insinööri ole jonkinlaista suojakerrointa käyttänyt komponenttien mitoituksessa.

Minä ymmärsin tämän keskustelun pohjalta, että ensisijainen huolenaihe oli auton takuu ja sen mahdollinen menetys. Mielestäni siihen boxin asennus ei vaikuta sikäli mikäli se EI OLE autossa kiinni sillä hetkellä kun vian syitä marmorilla etsitään. Ja uudemmat, alle 5v vanhat katistkat noukkii BMW liikkuvuuspalvelu tien poskesta ja hoitaa jopa sijaisauton tilalle vastikkeetta, joten ehkä tämä vähän kompensoi sitä mielipahaa ja vaivaa joka tapahtuneesta saattaa koitua.

Mutta tästä lienee turha jauhaa enempää. Boxin toimintaperiaatteeseen liittyvän tekniikkapohdiskelun tarkoituksen oli ensijaisesti antaa kullekin kenties lisää eväitä tehdä oma arvio siitä, uskaltaako / onko mieltä viritysboksia hankkia ja toisaalta mitkä mahdolliset riskit sen käyttöön saattaa liittyä. Kukin tekee kuten parhaaksi näkee ja jos auton kesto tai pelko tienposkeen jäämisestä hiemankin kaihertaa mieltä, lienee turha boxia hankkia. Tai virittää autoa ylipäätään millään tavoin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Hyvin yksinkertaista. Jos boxi huolettaa, ei sitä kannata laittaa. Itse olen sitä mieltä että komponenteissa on varmuusvarat joten vehje kestää nuo boxit ja lisätehot. Noita on myyty hirveästi ja tiedän monia jotka noita käyttävät, myös tällä foorumilla, joten jos vehkeet eivät kestäisi niin kyllä niistä olisi enemmän juttua. Eli ostakaa pois, ne tuovat hyvin tehoa. Ja vielä, jos huolettaa niin älä osta, mutta ei luoda myöskään hysteriaa pelkkien arvailujen perusteella.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

japi2010 kirjoitti:En ole kiinnostunut nyt boxin rikoontumisesta vaan auton, jonka boxi on rikkonut (siis teoreettisesti)- eihä se mitään auta vaikka sataa vanhoja mummoja jos auto on tienpäällä ja ottaa boxin irti kun auto ei käynnisty.

Ymmärsin hyvin sen että boxi ei muuta varsinaisesti mitää mutta sen verran se muuttaa että jos pumppu joutuu tekemään enemmän töitä korottaakseen painetta niin minusta se muuttaa ja rasittaa auton alkup.osia ja siten heikentään niiden kestävyyttä.
Tämä nyt on arvailuja, ei siis tietoa, mutta tietääkseni lähes kaikki osat 316d-325d ovat samoja joten samasta 2.0l koneesta otetaan 115-218 heppaa, ja jos boxin laittaa vaikka 320d:hen ja ottaa siitä 228 hv, niin kyllä käsittääkseni turvavarat riittää. Mutta kuten mainittu, jos huolettaa niin sitten ei kannata laittaa. Itsellä 228 hv ja hyvin pelaa. Itse suosittelen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

salmol kirjoitti:
japi2010 kirjoitti:En ole kiinnostunut nyt boxin rikoontumisesta vaan auton, jonka boxi on rikkonut (siis teoreettisesti)- eihä se mitään auta vaikka sataa vanhoja mummoja jos auto on tienpäällä ja ottaa boxin irti kun auto ei käynnisty.

Ymmärsin hyvin sen että boxi ei muuta varsinaisesti mitää mutta sen verran se muuttaa että jos pumppu joutuu tekemään enemmän töitä korottaakseen painetta niin minusta se muuttaa ja rasittaa auton alkup.osia ja siten heikentään niiden kestävyyttä.
Tämä nyt on arvailuja, ei siis tietoa, mutta tietääkseni lähes kaikki osat 316d-325d ovat samoja joten samasta 2.0l koneesta otetaan 115-218 heppaa, ja jos boxin laittaa vaikka 320d:hen ja ottaa siitä 228 hv, niin kyllä käsittääkseni turvavarat riittää. Mutta kuten mainittu, jos huolettaa niin sitten ei kannata laittaa. Itsellä 228 hv ja hyvin pelaa. Itse suosittelen.
Ootko mitannut penkistä että pitääkö paikkaansa ne mainitsemasi tehot?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

En ole, eikä siinä varmaan kaikkia luvattuja kaakkeja ole, mutta selvästi piristää. Peppudynolla testattu.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Eri varaosa numero turboilla RealOemin mukaan isommilla hepoilla ja pikku hepoilla.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

ilpo kirjoitti:Eri varaosa numero turboilla RealOemin mukaan isommilla hepoilla ja pikku hepoilla.
Pitää paikkansa, en väittänytkään että kaikki osat olisivat samoja. Ja eikös 325d:ssä ole kaksi turboa, muissa yksi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Samasta valusta ne puolimoottorit tulee mutta sitten eroja, sähköjärjstelmissä, venttiilikoineistoissa, turboissa, mekaniikassa jne. Joka tapauksessa 16d koneesta alkaen tekniikka tarjoaa todella hyvän ja miellyttävän väännön, se on pääasia minulle :thuup:

Toisaalta; kävi to autokeskuksella ja siellä on 135ix joka toki alkoi syyhyttää mutta kun tarkistin illalla tiliotteen niin syyhy hävis :)
JAPO
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 11:44
Auto: F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502

salmol kirjoitti: Tämä nyt on arvailuja, ei siis tietoa, mutta tietääkseni lähes kaikki osat 316d-325d ovat samoja joten samasta 2.0l koneesta otetaan 115-218 heppaa, ja jos boxin laittaa vaikka 320d:hen ja ottaa siitä 228 hv, niin kyllä käsittääkseni turvavarat riittää. Mutta kuten mainittu, jos huolettaa niin sitten ei kannata laittaa. Itsellä 228 hv ja hyvin pelaa. Itse suosittelen.
Penkittäminenhän kannattaa aina näissä, jotta saa oikeanlaisen selvyyden miten boksit oikeasti vaikuttaa.

Oman 525d:n penkitin täysin vakiona kesällä helteisellä kelillä ja tulokset ylitti tehtaan arvot ollen 217hv ja 477Nm tehtaan lupaamien 204hv/450Nm sijaan. Jos ja kun lastukuume tulee keväällä niin sen jälkeen auto penkitetään samassa paikassa uudelleen, niin ei tarvitse mutuilla tehoista. Luulenpa että 2.0d:stäkin lähtee jo vakiona enempi kuin tehdas on paperille raapustanut. Niin takuu loppui omastani kuukausi sitten, mutta en näe vielä talvella tarvetta lisä voimalle.

Sitten noista bokseista. kuten aiemmin on täällä mainittu ne nostavat vain railpainetta eivätkä nosta esim ahtopainetta ollenkaan. Tulee mieleen, että savunmääräkin nousee tuossa yhtälössä ja pitkällä aikavälillä varmaankin filtterikin tukkeutuu nopeammin?
------
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Sitten noista bokseista. kuten aiemmin on täällä mainittu ne nostavat vain railpainetta eivätkä nosta esim ahtopainetta ollenkaan. Tulee mieleen, että savunmääräkin nousee tuossa yhtälössä ja pitkällä aikavälillä varmaankin filtterikin tukkeutuu nopeammin
Noissa boxeissahan taitaa olla kahta koulukuntaa. Halpisboxit nostaa vain railipainetta (esim. Racechips) ja sitten on boxeja jotka pidentää suuttimen aukioloaikaa ja muuttavat mahdollisesti muutakin anturidataa esim. AC Schnitzer, Hartge ja Steinbauer mutta ovat vastaavasti paljon kalliimpia. Jos haluaa autoonsa boxin laittaa niin kannattaa ehkä harkita noita jälkimmäisiä vaihtoehtoja esim. Steinbaueria taitaa saada 700-800 € hintaan ja Hartge ja AC taitaa maksaa n. 2000€.
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

"We read the data from ECU in real time, and optimize many characteristics. These data include items such as injection timing, injection quantity, injection pressure, boost pressure and air mass", lukee Racechipsin sivuilla.

Nythän joku voisi jaksaa esittää tuonne kysymyksen, että telepaattisestiko luette ja säädätte, kun mokkula kytketään vaan commonrailin päähän? Toisaalta, miksi boksissa on osia sisällä viittävaille helvetisti ollakseen vain pelkkä yksinkertainen(?) Volttihuijaus tjsp. Kai se sitten vaan on monimutkaista puuhaa tommonen vääristys.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

314da kirjoitti:Jos haluaa autoonsa boxin laittaa niin kannattaa ehkä harkita noita jälkimmäisiä vaihtoehtoja esim. Steinbaueria taitaa saada 700-800 € hintaan ja Hartge ja AC taitaa maksaa n. 2000€.
Miksi noita kalliita eikä halpoja?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

JAPO kirjoitti: Penkittäminenhän kannattaa aina näissä, jotta saa oikeanlaisen selvyyden miten boksit oikeasti vaikuttaa.

Oman 525d:n penkitin täysin vakiona kesällä helteisellä kelillä ja tulokset ylitti tehtaan arvot ollen 217hv ja 477Nm tehtaan lupaamien 204hv/450Nm sijaan. Jos ja kun lastukuume tulee keväällä niin sen jälkeen auto penkitetään samassa paikassa uudelleen, niin ei tarvitse mutuilla tehoista.
Näissä "penkeissä" on sitten ongelmana vielä se kalibrointi. Miten se on tehty ja mihin verraten. Ei kai noista mitään absoluuttisia totuuksia voi saada, mutta se on totta että lastun/ohjelman vaikutuksen saa selville käyttämällä samassa penkissä ennen ja jälkeen.
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Miksi noita kalliita eikä halpoja?
Taitavat toimia paremmin juurikin tuon eri toimintaperiaatteen vuoksi. Käsittääkseni tuo Railipaineen nosto on ainakin asiansa osaavilla lastuttajilla ns. mustalla listalla eli ei kosketa jos ei ole aivan pakko.
Toki nuo halpisboksitkin yleensä toimii ja tuo lisää voimaa.
JAPO
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 11:44
Auto: F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502

TKR kirjoitti:
JAPO kirjoitti: Penkittäminenhän kannattaa aina näissä, jotta saa oikeanlaisen selvyyden miten boksit oikeasti vaikuttaa.

Oman 525d:n penkitin täysin vakiona kesällä helteisellä kelillä ja tulokset ylitti tehtaan arvot ollen 217hv ja 477Nm tehtaan lupaamien 204hv/450Nm sijaan. Jos ja kun lastukuume tulee keväällä niin sen jälkeen auto penkitetään samassa paikassa uudelleen, niin ei tarvitse mutuilla tehoista.
Näissä "penkeissä" on sitten ongelmana vielä se kalibrointi. Miten se on tehty ja mihin verraten. Ei kai noista mitään absoluuttisia totuuksia voi saada, mutta se on totta että lastun/ohjelman vaikutuksen saa selville käyttämällä samassa penkissä ennen ja jälkeen.
Tämäkin on tiedossa. Aika monta autoa testattiin ko kerralla samaisessa penkissä ja kyllä tehot oli muissakin sitä luokkaa mitä olivat muissakin penkeissä mittailleet. Toisella kertaa mittautin tuon oman 328I avon penkissä ja siitä lähti sen 200hv, joka on realistinen teho siitä koneesta.

Mutta kuten mainitsin, jos ja kun lastu/boksi tulee niin sitten mittautan uudelleen samassa penkissä. Sittenhän sen näkee onko katteettomia lupauksia vai ei. Postaan kyllä tänne sitten tulokset.
------
F10 525d
E36 328i cabriolet
E28 518i
E10 1502
NBW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
Auto: BMW f10 520d
Paikkakunta: Pohojanmaa

Kyllä tässä taitaa niin käydä, että ostan ja asennutan BMW:n oman performance power kitin autooni noitten epävirallisten palikkojen sijaan. Eihän tuota nyt välttämättä tarvitsisi ollenkaan koska hyvinhän auto vakionakin ohitustilanteet hoitaa, mutta kun kesäisin tulee vedettyä aika paljon asuntovaunua, niin siinä lisävääntö on aina tervetullutta, eikä siitä tieten haittaa ole muutenkaan :) .
Vastaa Viestiin