F10 20d jakoketjuvikoja on edelleen

F10, F11, F07
tun_keijo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Maalis 2016, 21:40
Auto: BMW 525d xDrive -12
Paikkakunta: Espoo

No niin. Asia selvisi mukavan nopeasti. BMW suostuu maksamaan good-will periaatteella 30% osien kustannuksesta ja myyjäliike Laakkonen 1100e jäljelle jäävästä summasta. Itselle jää tämän jälkeenkin ilmeisesti maksettavaa sellainen 1500e, mutta tuo nyt on ihan siedettävä summa vielä. Pitää nyt varmistaa vielä että käsitin asiat oikein, mutta tällaista Wetterin huoltoneuvoja jutteli. Auto siis 9.11.12 otettu ajoon, olen toinen omistaja ja ostin auton 28.2.16. Kilometrejä tuolloin 138tkm ja nyt 175tkm.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

[emoji106]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

salmol kirjoitti:
tun_keijo kirjoitti:Käytin auton jarrunesteen vaihdossa. Samalla mekaanikko havaitsi että jotain kahnutusta kuuluu moottorista ja diagnoosina tässä vaiheessa jakoketju. Auto on 525d xdrive, vm 2012 ja ajettu 175tkm. Olen toinen omistaja ja auton olen ostanut Tampereen Laakkoselta. Kustannusarvio noin 3000e. Onko kokemuksia muilla? Onko maahantuoja tullut asiassa vastaan tämän mallin osalta näillä kilometreillä?
Ilmeisesti maahantuoja tulee vastaan vain jos kyseessä on auton ensimmäinen omistaja. Jos olet auton hiljattain ostanut, Laakkonen periaatteessa vastaa.
En tiedä meneekö offtopiciksi, mutta sain GW:nä molemmat takailmapussit, kun toinen meni puhki 4v vanhasta ja 100.000km ajetusta. Auto tuotu Saksasta 3v käytettynä.
Melkokallista
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Elo 2017, 16:55

10/2010 rekisteröity ja 200tkm 520d F11 ajettu bemmi ei sammutuksen jälkeen enää suostunut käynnistymään. Öljynvaihto tehty pari viikkoa aikaisemmin ilman mitään kommentteja. Pajalla eivät saaneet mitään vikailmoitusta ulos ja ilmeisesti pako työntyi väkisin imun puolelle. Korjaamon ja muutamien tuttujen asiantuntijoiden kommenttien perusteella ei lähdetty enempää purkamaan ja selvittelemään vaan tartuin tilaisuuteen tilata 20tkm ajettu vaihtomoottori. Purkutyöt ja osien vaihtaminen kun tulee helposti yhtä kalliiksi tai jopa kalliimmaksi. Laakkonen sanoi että vaikka purkutyöt tehtäisiin heillä, niin koska kyseinen moottori ei ole kuulunut takaisin-kutsu-kampanjaan, ja ketjuvika todettaisiin (tuntityönä laskutettavan selvityksen jälkeen), niin on hyvin epätodennäköistä saada mitään korvauksia mistään koska auto on 7v vanha ja 200tkm ajettu, eli ei kannata.
Kun en ole itse automies, niin otan mielellään vinkkejä vastaan jos jollain on samankaltaisia kokemuksia?
-mitäköhän tuo jälleenmyyjän (Laakkonen/Autokeskus?) purkutyö ja selvitys maksaa ja onko sitä kautta mahdollista saada jotain korvauksia?
-vanhan moottorin myynti varaosiksi, onko realistista saada tätä kautta edes hieman taskurahaa takaisin tästä katastrofista?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kyllä kuluttajaviranomainen on linjannut että maahantuoja on velvollinen osallistumaan pippaloihin vaikka auto olisi ajettu 200tkm noin 50% kuluista jos olet ENSIMMÄINEN omistaja. Muille autoliikkeet vastaa 6kk myynnistä, sen jälkeen tai yksityiseltä ostaessa kukaan ei vastaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Melkokallista
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Elo 2017, 16:55

Ok, kiitos! Eipä täyty kumpikaan ehto meikäläisen kohdalla, joten pitää vielä selvitellä onko vanhalla moottorilla jotain arvoa.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Muistuttaisin että nokkaketjuja on mennyt jo n. 20tkm kohdalla ettei vaihtomoottori ole mikään onni ja autuus. Käsittääkseni noita tehdaskunnostettuja vaihtomoottoreita on saatavilla ja niissä on sitten jo jonkinlainen takuu...
Jipex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Maalis 2017, 12:10
Auto: F20 116iA -14

Olen katsellut autoksi vm 2013-2014 518d tai 520d. Noissa mietityttää jakopään kestävyys. Paikallinen bmw huolto sanoi, että 2011 jälkeen valmistatuissa jakopää olisi korjattu ja täältäkään en löydä pahemmin raporttia, että uudemmissa olisi jäkopää temppuillut. Auto olisi tarkoitus hankkia bmw premium selection takuulla, joten ainakin 2 vuoden ajan jakopäärempan pitäisi mennä takuuseen.
Mielipitetiä, uskaaltaako uudemman N47 koneellisen bemarin ostaa vai kannattaisiko sijoittaa autoon vähän enemmän ja hankkia vm 2015 B47 koneella?
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Luetun perusteella on niitä 2011-> uudempia jakopäitä vaihdeltu erilaisilla kilsoilla. Kun olin F20:stä ostamassa niin yksi kriteeri oli B47 moottori. Mikään ei ole kiusallisempaa kun tietää että tyyppivika on olemassa ja ajaa aikapommin kanssa, tietämättä millä kilsoilla alkaa leegot tipumaan lattialle. Tällä fiiliksellä ajettiin toisen merkin tyyppivikojen kanssa useita vuosia ja aika usein mielessä pyöri koska kilahtaa, maine myös vaikutti jälleenmyyntiarvoon ja sitäkin kannattaa miettiä, millä hinnalla saa myytyä paljon ajetun N47 auton kun moottorilla on oma maine jakopään osalta, oli sitä vuosien aikana parannettu tai ei.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

*Ari* kirjoitti: 19 Maalis 2018, 06:24 Luetun perusteella on niitä 2011-> uudempia jakopäitä vaihdeltu erilaisilla kilsoilla. Kun olin F20:stä ostamassa niin yksi kriteeri oli B47 moottori. Mikään ei ole kiusallisempaa kun tietää että tyyppivika on olemassa ja ajaa aikapommin kanssa, tietämättä millä kilsoilla alkaa leegot tipumaan lattialle. Tällä fiiliksellä ajettiin toisen merkin tyyppivikojen kanssa useita vuosia ja aika usein mielessä pyöri koska kilahtaa, maine myös vaikutti jälleenmyyntiarvoon ja sitäkin kannattaa miettiä, millä hinnalla saa myytyä paljon ajetun N47 auton kun moottorilla on oma maine jakopään osalta, oli sitä vuosien aikana parannettu tai ei.
Uudesta moottorimallista ei ole/ollut vielä tietoa onko siinäkin samanlainen tyyppivika, helpompi elää ja ajaa kun ei tiedä että mahdollinen tyyppivika voi olla:)
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Tieto lisää tuskaa joten ajellaan autuaan tietämättöminä siitä koska kilahtaa :)
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Oma autoni (F10/520dA/2012/146tkm) tuli tänään jakopään remontista Herttoniemen Laakkoselta. Auto on ollut minulla uudesta asti ja maahantuoja maksoi GW:na puolet kustannuksista, minulle jäi maksettavaa noin 1500€. Oireina oli tyhjäkäynnillä ja ryömittäessä keulasta kuuluva raklatus/kalkatus. Ei onneksi ehtinyt rikkoa mitään. Remontin jälkeen nyt huomaa, että moottori käy tyhjäkäynnillä nätimmin ja moottorijarrutuksen/vedon rajamailla ollut pieni ’klappi’ katosi. Samoin automaatti tuntuu toimivan pehmeämmin alhaisissa nopeuksissa, todellisuudessa tämäkin johtunee tuon klapin poistumisesta. Tuo jakopään ongelma on hankala huomata, kun se kehittyy hiljalleen.

Tämä oli nyt ensimmäinen vika tässä autossa. Millään muulla autolla en ole näin pitkälle päässyt ennen ensimmäistä remonttia, perheessä on ollut myös Volkkaria, Volvoa, Audia ja Toyotaa. Audissa (A6 2.0 TDI) jakopään hihna piti vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti 120tkm kohdalla ja hintaa sille kertyi muistaakseni noin 1000€. Eli eipä noissa isoa eroa ole, tosin tässä Bemarissa tuo kulu tulee ihan puskista. Hieman ristiriitainen fiilis tästä Bemarista nyt jää, sanotaanko vaikka niin, että pieni ryppy tuli rakkauteen 💔.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^^^Olit liian kiltti. Olis kuulunut maksaa vaan öljyt , öljynsuodatin jne. eli paljo vähemmän. Paljo enemmän ajettujakin mennyt paremmalla GW:llä, vaikkei olis edes eka omistaja. Sinä kun ilmeisesti olet niin sua vedätettiin siellä Hertsikassa. Mutta hyväksyit jo maksamalla, joten no-can-do.
f11525xd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 10:25

Itsellä 2013 525xd:ssä GW anomus käsittelyssä huollon kuultua ääntä jakoketjusta. Saapa nähdä mikä on tuomio, ajettu 150 000 ja huollot laakkosella tehty, 2. omistaja. Saisi valmistaja ottaa vastuuta kyllä näissä ongelmissa kun ei tunnu olevan ihan yksittäistapauksia..
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^^^Espoon Laakkosen korjaamopäällikkötäti on noissa asioissa haka, toivottavasti siellä vetämässä...
f11525xd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 10:25

^^^Espoon Laakkosen korjaamopäällikkötäti on noissa asioissa haka, toivottavasti siellä vetämässä...


Sielläpä juuri.. no odotellaan mikä prosentti arvotaan. Vanhempiin ja jopa enemmän ajettuihin on maksettu kokonaankin, uudemmissa kuulemani mukaan enemmän ongelmia.
f11525xd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 10:25

Itsellä 2013 525xd:ssä GW anomus käsittelyssä huollon kuultua ääntä jakoketjusta. Saapa nähdä mikä on tuomio, ajettu 150 000 ja huollot laakkosella tehty, 2. omistaja. Saisi valmistaja ottaa vastuuta kyllä näissä ongelmissa kun ei tunnu olevan ihan yksittäistapauksia..


Vastaus saapui Laakkoselta, tehtaan GW nolla eli omasta pussista kaikki. Ei hirveästi vakuuta tämä Premium merkki enää, itse pysyttelen jatkossa erossa tästä N47:sta. Auto oli siis huollettu asianmukaisesti maahantuojalla ja yksikään huolto ei ole mennyt yliajalle.
tun_keijo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Maalis 2016, 21:40
Auto: BMW 525d xDrive -12
Paikkakunta: Espoo

f11525xd kirjoitti: 26 Huhti 2018, 11:39 Itsellä 2013 525xd:ssä GW anomus käsittelyssä huollon kuultua ääntä jakoketjusta. Saapa nähdä mikä on tuomio, ajettu 150 000 ja huollot laakkosella tehty, 2. omistaja. Saisi valmistaja ottaa vastuuta kyllä näissä ongelmissa kun ei tunnu olevan ihan yksittäistapauksia..


Vastaus saapui Laakkoselta, tehtaan GW nolla eli omasta pussista kaikki. Ei hirveästi vakuuta tämä Premium merkki enää, itse pysyttelen jatkossa erossa tästä N47:sta. Auto oli siis huollettu asianmukaisesti maahantuojalla ja yksikään huolto ei ole mennyt yliajalle.
Minulla oli aika tasan vuosi sitten 2012 vuosimallin 525d xdrivessa jakopääremontti. Olen toinen omistaja ja tuolloin 175tkm ajettu. Myyjäliike eli Laakkonen ja BMW korvasivat yhdessä puolet rempasta, eli itselle jäi huokeat 1500e maksettavaa. :D
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Aika käsittämätöntä miksi korvauspäätökset vaihtelee laidasta laitaan, kuulostaa ihan vag:n touhuilta ja päätökset tehdään onnenpyörää pyörittämällä.
f11525xd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 10:25

"Minulla oli aika tasan vuosi sitten 2012 vuosimallin 525d xdrivessa jakopääremontti. Olen toinen omistaja ja tuolloin 175tkm ajettu. Myyjäliike eli Laakkonen ja BMW korvasivat yhdessä puolet rempasta, eli itselle jäi huokeat 1500e maksettavaa. :D"


Tässä lienee vaikuttanut, että auto ostettu Laakkoselta, omani ei ole ostettu sieltä vaikka huollot onkin tehty siellä. Ketjua ei mitattu edes mitenkään vaan mekaanikon korvakuulolla todettu. Itse olen kuunnellut noiden rikkinäisten ääniä nyt ja samaa en omasta kuule.. tasainen käyntiääni on mielestäni. Täytynee käydä jossain muualla kuunteluttamassa tai sitten ihan mittaus.

Onko tietoa saako gw päätöstä kirjallisena, itselle se ilmoitettiin vaan puhelimessa.

Mutta ei herätä luottamusta kun korvauspäätöksissäkään ei mitään linjaa, luulisi että kun ketjussa ei ole vaihtoväliä sen kuuluisi kestää yli 150 000km.
Vastaa Viestiin