F10 rengaspainevalvonta RDC

F10, F11, F07
User520
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Touko 2014, 12:46

Kysymys F10 520d (2012) rengaspainevalvontajärjestelmästä. Uudet vanteet ovat tilauksessa ja tarvitsisin varmuuden tähän kysymykseen (ilman että tarvitsee aukoa nykyisiä renkaita). Olen yrittänyt varmistaa eri keskustelupalstoilta hakemalla, että miten tässä mallissa RDC on toteutettu. Tähän mennessä löydetty tieto on ristiriitaista.
Manuaalissa lukee: Asenna autoon vain pyörät joissa on rengaspainevalvonta. Eli seurantasensorit ovat vanteessa (suora seuranta) jos oikein ymmärtää.
Joissakin foorumeissa mainitaan venttiili eli jos se on kumia niin silloin on epäsuora seuranta. Eli autossani on kumia ja sen perusteella ei renkaan sisään tarvitse sensoreita. Samoin jo haen tiedot auton mallin/valmistusajan jne perusteella (http://realoem.com/bmw/" onclick="window.open(this.href);return false;) niin sieltä ei löydy anturia.
Toisaalta taas antureita googlaamalla löytyy ko autoon anturit. Jos anturit tarvitaan niin mikä olisi oikea koodi, nyt on löytynyt eri koodeja (OEM part#:36-10-6-790-054).
Osaako joku auttaa tietämätöntä?
Jos antureita ei laita vaikka ne kuuluisivat olla, niin saako valvonnan blokattua pois? Ja mitä tähän sanoo sitten katsastus? Onko kokemuksia?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

95% todennäköisyydellä sulla on sama rengaspainevalvonta kuin meillä muillakin, eli renkaan pyörintänopeuteen perustuva seuranta, joka ei käytä mitään antureita, vaan mittailee eroja vierintäkehän pituuksissa ja hälyyttää, jos joku nakeista poikkeaa.

Laita runkonumeron 7 viimeistä tuonne ja kato, onko tehtaalla laitettu tommonen lisävaruste.

http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
User520
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Touko 2014, 12:46

Tarkistin varustelistan ja ei löytynyt tuota lisävaruste mainintaa, eli ilman anturia mennään. Kiitoksia tiedosta.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

3/2014 alkaen tuo aktiivinen painevalvonta eli varuste 2VB on vakiona, sitä ennen löytyy todella harvoista autoista. Pienenä mainoksena, pystyn koodaamalla muuttamaan aktiivivalvonnan vierintänopeuksiin perustuvaksi -> ei tarvitse ostaa renkaisiin antureita.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Böntti kirjoitti:3/2014 alkaen tuo aktiivinen painevalvonta eli varuste 2VB on vakiona, sitä ennen löytyy todella harvoista autoista. Pienenä mainoksena, pystyn koodaamalla muuttamaan aktiivivalvonnan vierintänopeuksiin perustuvaksi -> ei tarvitse ostaa renkaisiin antureita.
Onnistuu ilmeisesti myös F34:ään?
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Merikotka kirjoitti:
Böntti kirjoitti:3/2014 alkaen tuo aktiivinen painevalvonta eli varuste 2VB on vakiona, sitä ennen löytyy todella harvoista autoista. Pienenä mainoksena, pystyn koodaamalla muuttamaan aktiivivalvonnan vierintänopeuksiin perustuvaksi -> ei tarvitse ostaa renkaisiin antureita.
Onnistuu ilmeisesti myös F34:ään?
Kaikkiin malleihin pitäisi onnistua, niin kauan ku tuo ei ole vakiovaruste koko maailmassa. F1x, F2x ja F3x on kokeiltu. Oon muuten Helsingissä 10.-12.10. jos joku tarttee siellä päin jotain koodausta.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ellen nyt ymmärrä ihan väärin, niin mulla on ollut rengaspaineenvalvonta joka Bemarissa ainakin lähtien E39 LCI mallista lähtien.
Siis se epäsuora rengaspainevalvonta joka perustuu ABS-sensoreihin, jota EU nyt vaatii.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Ricracing kirjoitti:Ellen nyt ymmärrä ihan väärin, niin mulla on ollut rengaspaineenvalvonta joka Bemarissa ainakin lähtien E39 LCI mallista lähtien.
Siis se epäsuora rengaspainevalvonta joka perustuu ABS-sensoreihin, jota EU nyt vaatii.
Näin mullakin aiemmissa Bemuissa. Tässä uudessa joka on valmistettu 3/2014 jälkeen on kuitenkin renkaiden sisällä sensorit joka tuli myös omin silmin todistettua kun takarenkaasta meni ruuvi läpi ja jouduin hommaamaan siihen uuden kumin.

Se ei ollutkaan mikään ihan läpihuutojuttu; ovat laittaneet koslaan Baijerissa Contin SC5 18/50/225 runflatit. Niitä ei myydä lainkaan Suomessa. Marmorilta ilmoitettiin, että saadaan tilattu Saksasta, kestää arviolta kolme viikkoa ja hintaa asennuksineen tulee hieman alle 500 egee. Onneksi jo pitkään käyttämäni rengasliike Meilahdessa sai lopulta pienen säätämisen jälkeen rengaan viikossa ja hinta oli marmoriin nähden maltillisesti vähän päälle kolmesataa.

Nyt oon tilannu ns. välikausirenkaiksi kitkat, jotka olis tarkoitus laittaa X1:stä ylimääräisiksi jääneille vanteille. Jos kuitenkin pitää hommata niihin noi sensorit, niin tälle extra rengassarjalle tulee hintaa jo lähes puolitoista kertaa kumien hinta (sensorit marmorilla vajaa 400 egee). Ei tolla tietty auton kokonaistaan verrattu ole suurtakaan merkitystä, mutta pienistä puroista...
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Merikotka kirjoitti: (sensorit marmorilla vajaa 400 egee)
Ostin viime syksynä sensorit talvirenkaisiin Autokeskuksesta hintaan 70,-/kpl eli 280,- kierros.

Minusta tuo on vielä kohtuuhinta, jos eivät ihan parissa vuodessa väsähdä. Ensiksikin käyttöönotto on täysin automaattista, mitään koodauksia ja virityksiä ei tarvita. Uusi rengassatsi alle ja menoksi, paineet ja lämpötilat ilmestyvät näyttöön muutaman korttelin matkalla. Anturien antama data näyttää myös olevan kiitettävän tarkkaa.

Toisekseen, paineantureiden antama tieto on laadultaan aivan eri maailmasta, kuin pyörimisnopeuden vertailu. E61:ssä oli jälkimmäinen, ja se teki niin paljon turhia hälytyksiä, että aiheellinen jäi helposti huomioimatta. Kun nykyisestä autosta meni naula kulutuspinnasta läpi, hälytys tuli kuten pitääkin. Mutta seuraamalla paineen laskua pystyi hyvin arvioimaan, koska on syytä käydä täyttämässä, ja pääseekö kotipajalle asti ylipäätään. Hyvin pääsi 300 km kun 2 kertaa täytti matkalla.

Lisäksi näytöstä näkee, paljonko renkaat lämpiävät ajossa, ja mikä on sen vaikutus paineisiin - on yllättävän suuri. Itse oon ajatellut, että lämmönnousu on huomioitava lähinnä moottoripyörässä rata-ajossa, mutta näytön perusteella laitan kyllä muutaman kympin enemmän ilmaa keväällä ja syksyllä keskikesään kesään verrattuna, niin ovat sitten ajon aikana samalla tasolla.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Hyviä pointteja KariFi, kyllä niitä antureita kannattaa myös harkita. Niillä on rajallinen käyttöikä ja paristoja ei voi vaihtaa, kestoikää en kyllä muista ulkoa. Tuossa meidän uudessa ei näkyny ku paine, lämpötilanäyttö piti koodata erikseen päälle.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

E39:anturit kesti vuodesta 2002 vuoteen 2008, jolloin myin auton pois. Eli ainakin 6 vuotta samoilla pattereilla.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Vähintään 6 vuotta on ihan kohtuullinen aika. Sen verran vielä että meillä on ollut passiivinen valvonta E46, E93 ja F11 -koreissa, kertaakaan ei ole tullut turhaa hälytystä. Autoilla ajettu yhteensä lähemmäs 200 tkm. Kaks kertaa puhkes E93:stä 19-tuumainen matalaprofiilinen runflat-rengas, auto hälytti kun painetta oli hävinnyt noin 0,5 baria.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Böntti kirjoitti:
Merikotka kirjoitti:
Böntti kirjoitti:3/2014 alkaen tuo aktiivinen painevalvonta eli varuste 2VB on vakiona, sitä ennen löytyy todella harvoista autoista. Pienenä mainoksena, pystyn koodaamalla muuttamaan aktiivivalvonnan vierintänopeuksiin perustuvaksi -> ei tarvitse ostaa renkaisiin antureita.
Onnistuu ilmeisesti myös F34:ään?
Kaikkiin malleihin pitäisi onnistua, niin kauan ku tuo ei ole vakiovaruste koko maailmassa. F1x, F2x ja F3x on kokeiltu. Oon muuten Helsingissä 10.-12.10. jos joku tarttee siellä päin jotain koodausta.
Jos noi saa Autokeskuksesta tolla rahalla, saatan taipua niihin. Paitsi että mulla ei näy näytössä paineita eikä lämpötiloja mikä saattaa johtua siitä, että en tajunnu ruksia mukaan laajennettua mittarinäyttöä. Kuvittelin, että sillä on vaikutusta vain kojetaulussa näkyvään tietoon. Totuus on toinen.

Böntti, saatko paine ja lämpötilatiedot näkyviin vaikkei mulla ole laajennettua näyttöä? Jos onnistuu, voitais tehdä treffit kun oot pääkaupunkiseudulla. Voisit samalla koodata takavalot palamaan angeleiden kanssa.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Böntti kirjoitti:Vähintään 6 vuotta on ihan kohtuullinen aika. Sen verran vielä että meillä on ollut passiivinen valvonta E46, E93 ja F11 -koreissa, kertaakaan ei ole tullut turhaa hälytystä. Autoilla ajettu yhteensä lähemmäs 200 tkm. Kaks kertaa puhkes E93:stä 19-tuumainen matalaprofiilinen runflat-rengas, auto hälytti kun painetta oli hävinnyt noin 0,5 baria.
Jeps, jos kuusi vuotta kestää niin joutaa jo vaihtaan uudet.

Passiivisessa systeemissä on varmaan melko isoja yksilöeroja, kun olet noin hyvin välttynyt vikahälytyksiltä. Kun ostin E61:n 2004, niitä tuli ensimmäisenä vuonna noin kerta kuussa. Siihen tuli joku päivitys 2005, jonka jälkeen vikahälytykset harvenivat huomattavasti, ehkä 1-2 kertaan vuodessa. Auto on edelleen suvussa ja sama tahti jatkuu. Vaikka vikahälyjä tulee harvakseen, sekin on riittävän paljon siihen, ettei hälytystä ota välttämättä tosissaan silloin kun se on aiheellinen.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Merikotka kirjoitti: Jos noi saa Autokeskuksesta tolla rahalla, saatan taipua niihin. Paitsi että mulla ei näy näytössä paineita eikä lämpötiloja mikä saattaa johtua siitä, että en tajunnu ruksia mukaan laajennettua mittarinäyttöä. Kuvittelin, että sillä on vaikutusta vain kojetaulussa näkyvään tietoon. Totuus on toinen.

Böntti, saatko paine ja lämpötilatiedot näkyviin vaikkei mulla ole laajennettua näyttöä? Jos onnistuu, voitais tehdä treffit kun oot pääkaupunkiseudulla. Voisit samalla koodata takavalot palamaan angeleiden kanssa.
Kyllä ne pitäis saada näkyviin keskusnäytölle. Milloin auto on valmistettu? Onko siinä varmasti varuste 2VB? Takavalot tietty onnistuu, pistä privaviestiä niin sovitaan tarkemmin.

KariFi:Kyllähän tuohon vaikuttaa monikin muuttuja kuten renkaan mitat, rft tai ei, rengaspaineet jne. Meillä on ollut suhteellisen matalaprofiiliset kumit ja paineet jossain kolmen ihmisen ja täyden lastin paineiden puolivälissä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
kauko734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 20 Elo 2011, 09:39
Auto: F10 530d X-Drive Sport Business -13
Paikkakunta: Tuusula

Omassa autossa on lisävarusteena valvonta, siis näytössä on jokaisen renkaan lämpötila ja renkaan ilmanpaine. Tämä tietysti vaatii lähettimen renkaan sisälle, eikä ole toteutettavissa vakiona olevalla systeemillä, mikä perustunee tuohon renkaiden pyörintä nopeuksien vertaamiseen.
Kun hankin uudet BMW:n alkuperäiset vanteet, olikin aika sohraaminen noiden antureiden kanssa, ne tulevat venttiiliin kiinni vanteen sisäpinalle. Rengasliike epäili, etteivät sovi, mutta sinne ne meni ja homma pelittää. Anturit tilasin Bemu Oy:stä Tuusulasta.

Minusta varuste on yksi parhaita, mm Saksassa reissutessa kovilla nopeuksilla on mukava tietää et asia on kunnossa. Kesäisessä kelissä baanalla nousee renkaan lämpötila helposti yli +50C. Kuten KariFi kirjoittaa, on lämpötiloilla yllättävän suuri vaikutus rengaspaineisiin jo täällä Suomessa. Suosittelen!
Banzai
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Syys 2014, 11:12
Auto: F10 520d -15
Paikkakunta: Tampere

Omalla F10:llä on nyt n. 1200 km takana, mutta tämä RDC on aiheuttanut vähän ihmetystä herkkänahkaisuudellaan. Autossa on tavalliset talvirenkaat, joissa anturit. Tuntuu, että RDC rupeaa urputtamaan ja vaatii tarkastusta/resetointia vähän väliä. Eilenkin jouduin resetoimaan sen kolmesti, kun sen mittaamat arvot vaihtuivat 0,1 bar suuntaan tai toiseen jostain syystä. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai arvausta, mistä tuo johtuu? Tallentuvatko arvot mahdollisesti avaimeen, joka ollessaan hieman liian kaukana auton käydessä, voisi laukaista tuon? Tämä arvaus siitä syystä, että jouduin ensimmäisen kerran resetoimaan arvot, kun laitoin auton käyntiin ja avain taskussa kiersin auton ulkopuolelta putsaten ikkunat lumesta, minkä jälkeen RDC halusi resetoinnin. Pystyykö RDC-hälyytyksen raja-arvoa kasvattamaan?
Tsei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Tammi 2013, 22:17
Auto: F11 530d xDrive -11

Banzai kirjoitti:Omalla F10:llä on nyt n. 1200 km takana, mutta tämä RDC on aiheuttanut vähän ihmetystä herkkänahkaisuudellaan. Autossa on tavalliset talvirenkaat, joissa anturit. Tuntuu, että RDC rupeaa urputtamaan ja vaatii tarkastusta/resetointia vähän väliä. Eilenkin jouduin resetoimaan sen kolmesti, kun sen mittaamat arvot vaihtuivat 0,1 bar suuntaan tai toiseen jostain syystä. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai arvausta, mistä tuo johtuu? Tallentuvatko arvot mahdollisesti avaimeen, joka ollessaan hieman liian kaukana auton käydessä, voisi laukaista tuon? Tämä arvaus siitä syystä, että jouduin ensimmäisen kerran resetoimaan arvot, kun laitoin auton käyntiin ja avain taskussa kiersin auton ulkopuolelta putsaten ikkunat lumesta, minkä jälkeen RDC halusi resetoinnin. Pystyykö RDC-hälyytyksen raja-arvoa kasvattamaan?
En tiedä onko nuo raja-arvot muuttuneet uudempiin malleihin, mutta omassa -11 mallissani en ole saanut ainuttakaan herjaa. Näytöltä kun seuraa niin paineet kyllä vaihtelevat lämpötilamuutosten mukana ja renkaiden välillä on usein 0,2 bariakin eroa hetkellisesti.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Kyllä Banzain pitää nyt viedä auto takuuhuoltoon, ei sen noin kuulu toimia. Antureissa on myös lämpötilan mittaus, laite osaa siis huomioida myös lämpötilanvaihtelut. Muutenkaan se ei ole aivan idiootti systeemi.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Tänään BMW huollossa yrittivät asentaa autooni noita heiltä tilattuja antureita tarvikevanteisiin ja eivät kuulemma saaneet tunnistumaan, sopivat kyllä paikalleen.
Olivat tilanneet vain ne anturit mutta eivät niitä metallisia venttiilivarsia.
Yrittivät normiventtiileillä ja eihän auto tunnistanut antureita.
Lisäksi selvisi että venttiilejä on kolmea mallia eri alkuperäisiin vannemalleihin.
Taitaa olla vaan pituuseroa kun eri vannemalleissa tarvitaan näin (leveä vanne ->pitempi venttiilivarsi?)
No tilattiin joka mallia 1 kpl ja jos joku niistä toimii niin loppuihinkin tilataan samanlaiset.
Ei aina mene putkeen :mus:
Vastaa Viestiin