Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

F10, F11, F07
silveraxe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Heinä 2018, 14:35

Tää modi pitää kyl omaan 2014 vuoden 520D xdriveen tehdä ny, sen verta alkaa talvi täällä Kuusamossa lähestyä :)

Visiin toi vastus riittää , kolvi ja tinat plus johtoa pitäs olla omasta takaa.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Omaani G31 520d tehtiin modaus viimme kevät talvella ja hyvin toimi ilman häirövaloja. Ei toki ehtinyt olla pakkasia enää kuin 2-3 viikkoa mutta ainakin sen aikaa sain testattua. -20 oli monena aamuna kun löi auton tulille.
BeemariX1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 06 Touko 2016, 18:49

Clavurion kirjoitti: 21 Huhti 2015, 18:01 Vaihtoventtiili estää lämmittäessä nesteen kierron moottorille, kunnes sisätilan tavoitelämpötila on saavutettu; oikeilla pakkasilla puolen tunnin lämmityksellä ei lämpöä moottorille ilman vaihtoventtiilin disablointia

Lisälämmittimenä Webasto käynnistyy automaattisesti moottorin käydessä olikohan ulkolämpötilan ollessa <+3 C.
Tuli laitettua tuo vastus tilaukseen, että saadaan kiukaaseenkin hieman lämpöä pakkasilla. Onko tuohon tehdas webaan mahdollista saada edes pidempää lämmitys aikaa ku 0,5 h ? Aattelin vaan kovempia pakkasia...
BeemariX1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 06 Touko 2016, 18:49

Wonderi kirjoitti: 22 Syys 2018, 12:45 Painoitko kaukosäätimen nappia pitkään kunnes kaken merkkivalo herää? Harvaan vilkkuva valo on onnistumisen merkki, tiheä vilkutus kertoo häiriöstä. Patterinvaihtoa jos ei pitkä painallus saa merkkivaloon eloa.

Joo puhtaasti käyttäjä kämmelsi tässä...batterit lopussa :blink: nyt rokkaa niinku pitää :)
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

BeemariX1 kirjoitti: 28 Loka 2018, 14:34 Tuli laitettua tuo vastus tilaukseen, että saadaan kiukaaseenkin hieman lämpöä pakkasilla. Onko tuohon tehdas webaan mahdollista saada edes pidempää lämmitys aikaa ku 0,5 h ? Aattelin vaan kovempia pakkasia...
Lämmitysaikaa ei pysty muuttamaan. Ajastuksella voi toki laittaa kaksi perättäistä ajastusta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Miksi pitäisi yli puoli tuntia webaston pöhistä, aina on riittänyt sekin lämpö? Muista myös että säännöllisemmin webastoidessa pitää ajaa yhtä monta minuuttia kuin webasto on päällä (tai kytkeä latausjohtoon), muuten akku ei ehdi ladata webaston syömää takaisin.
BeemariX1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 06 Touko 2016, 18:49

Wonderi kirjoitti: 29 Loka 2018, 00:41 Miksi pitäisi yli puoli tuntia webaston pöhistä, aina on riittänyt sekin lämpö? Muista myös että säännöllisemmin webastoidessa pitää ajaa yhtä monta minuuttia kuin webasto on päällä (tai kytkeä latausjohtoon), muuten akku ei ehdi ladata webaston syömää takaisin.

No tässä oli vaan ajatuksena se, että kun lämmitetään sekä moottoria että sisätilaa niin riittääkö tuo puolituntia siihen kovilla pakkasilla. Olen jo asentanut ylläpitolaturin auttamaan akun latauksen kanssa. Nytpä sen talvella näkee miten lämpö tulee riittämään :)
Lenster
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Tammi 2019, 21:28

Hei,

Tein itsekin tuon tehdasasennetun webaston modauksen joululomilla.
Auto F11 2015 2.0d.

Tänään katsoin Istalla vikakoodit ja oli herjannut usean kerran lämpötila-antureiden mahdollisesta viasta.
Tämä johtui siis siitä että kun auto vertaa polttoaineen ja jäähdytinnesteen lämpötilaa, ilmeisesti käynnistäessa niin jos ero on yli 32C niin antaa herjaa että mahdollisesti jompikumpi lämpötila-antureista olisi virheellinen. Onko tällä mitään vaikutusta normaalissa käytössä?
Miksus81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Tammi 2019, 19:04

Vanhaa aihetta esiin. Tein ton modauksen omaani, mutta vastus kuumenee niin kuumaksi ettei kärsi koskea. Epäilen että lähettivät 4,7ohm vastuksen 47 ohmisen sijaan, eikös se sillon kuumene liikaa? Anyone?
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Miksus81 kirjoitti: 24 Tammi 2019, 19:10 Vanhaa aihetta esiin. Tein ton modauksen omaani, mutta vastus kuumenee niin kuumaksi ettei kärsi koskea. Epäilen että lähettivät 4,7ohm vastuksen 47 ohmisen sijaan, eikös se sillon kuumene liikaa? Anyone?
Juu, virta kasvaa resistanssin pienentyessä ja lämpenee enemmän. Yleismittarillahan tuo selviää.
Miksus81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Tammi 2019, 19:04

Nyt on 50w 47ohm vastus paikoillaan ja tuntus toimivan. Onkohan tuolla suuremmalla watti määrällä minkälainen vaikutus toimintaan?
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Miksus81 kirjoitti: 25 Tammi 2019, 14:22 Nyt on 50w 47ohm vastus paikoillaan ja tuntus toimivan. Onkohan tuolla suuremmalla watti määrällä minkälainen vaikutus toimintaan?
Eikai minkäänlaista - tuohan vaan kertoo paljonko tehoa se vastus kestää.
Miksus81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Tammi 2019, 19:04

Ok, kiitokset nopeista vastauksista. Eiköhän tällä nyt nämä pakkaset selätetä.
kallek77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Loka 2018, 18:15

Vastuksen tilalle voi tehdä modauksen myös itse venttiiliin, venttiili muutamalla ruuvilla auki ja pohjasta tiivistekumi pois ja tilalle vähän prikkaa että toimii. Tiivisteen poisto päästää veden kiertämään moottorissa ja sisätilassa ja ilmeisesti sisätila lämpeää hieman nopeammin kun pitää lämppärin kierron tavallaan puoliksi olemassa. Koneen käydessä venttiili kääntyy normaaliasentoon ja toimii niinkuin suunniteltukin. Modaus tuli ilmi purettaessa kun yhdestä vanhasta venttiilistä oli pohjakumi hapertunut ja toimi väärin (muistaakseni siinä toiminta oli toisinpäin). Vois olla toimivampi varsinkin kylmillä keleillä kun sitä moottoria ei tarvii kiukaaksi lämmittää, sisätila sais mahdollisimman nopeasti kuitenkin lämmetä.
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

kallek77 kirjoitti: 28 Tammi 2019, 19:12 Vastuksen tilalle voi tehdä modauksen myös itse venttiiliin, venttiili muutamalla ruuvilla auki ja pohjasta tiivistekumi pois ja tilalle vähän prikkaa että toimii. Tiivisteen poisto päästää veden kiertämään moottorissa ja sisätilassa ja ilmeisesti sisätila lämpeää hieman nopeammin kun pitää lämppärin kierron tavallaan puoliksi olemassa. Koneen käydessä venttiili kääntyy normaaliasentoon ja toimii niinkuin suunniteltukin. Modaus tuli ilmi purettaessa kun yhdestä vanhasta venttiilistä oli pohjakumi hapertunut ja toimi väärin (muistaakseni siinä toiminta oli toisinpäin). Vois olla toimivampi varsinkin kylmillä keleillä kun sitä moottoria ei tarvii kiukaaksi lämmittää, sisätila sais mahdollisimman nopeasti kuitenkin lämmetä.
Ei ole ihan ongelmaton tämä vaihtoventtiilin tiivisteen poisto. Tästähän on BTCF:llä kilometrin mittainen keskustelu.
kallek77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Loka 2018, 18:15

Clavurion kirjoitti: 28 Tammi 2019, 22:14
kallek77 kirjoitti: 28 Tammi 2019, 19:12 Vastuksen tilalle voi tehdä modauksen myös itse venttiiliin, venttiili muutamalla ruuvilla auki ja pohjasta tiivistekumi pois ja tilalle vähän prikkaa että toimii. Tiivisteen poisto päästää veden kiertämään moottorissa ja sisätilassa ja ilmeisesti sisätila lämpeää hieman nopeammin kun pitää lämppärin kierron tavallaan puoliksi olemassa. Koneen käydessä venttiili kääntyy normaaliasentoon ja toimii niinkuin suunniteltukin. Modaus tuli ilmi purettaessa kun yhdestä vanhasta venttiilistä oli pohjakumi hapertunut ja toimi väärin (muistaakseni siinä toiminta oli toisinpäin). Vois olla toimivampi varsinkin kylmillä keleillä kun sitä moottoria ei tarvii kiukaaksi lämmittää, sisätila sais mahdollisimman nopeasti kuitenkin lämmetä.
Ei ole ihan ongelmaton tämä vaihtoventtiilin tiivisteen poisto. Tästähän on BTCF:llä kilometrin mittainen keskustelu.
Käsitin niin että silloin kun otetaan kaikki pois sisältä niin ongelmia tulee, tuossa esimerkissä toimii ajon aikana normaalisti ja muuten kierto jakaantuu lämppärille ja moottorille. No pääasia että toimii, uusissa koneissa toki moottoria ei passaa lämmittää liian kuumaksi jollei halua vikamuistia lämpötiloista.
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

kallek77 kirjoitti: 29 Tammi 2019, 07:48 Käsitin niin että silloin kun otetaan kaikki pois sisältä niin ongelmia tulee, tuossa esimerkissä toimii ajon aikana normaalisti ja muuten kierto jakaantuu lämppärille ja moottorille. No pääasia että toimii, uusissa koneissa toki moottoria ei passaa lämmittää liian kuumaksi jollei halua vikamuistia lämpötiloista.
Jos tiiviste poistetaan, moottorin käydessä moottorilta vaihtoventtiilille tuleva jäähdytysneste pääsee osittain myös suoraan moottorin paluulinjaan, vaikka sen pitäisi mennä kokonaisuudessaan Webastolle ja sieltä sisäkennolle. Eli moottorin käydessä siihen voi syntyä osittainen hullun kierto, eikä sisäkennon lämmitys toimi maksimaalisesti.
kallek77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Loka 2018, 18:15

Clavurion kirjoitti: 29 Tammi 2019, 17:04
kallek77 kirjoitti: 29 Tammi 2019, 07:48 Käsitin niin että silloin kun otetaan kaikki pois sisältä niin ongelmia tulee, tuossa esimerkissä toimii ajon aikana normaalisti ja muuten kierto jakaantuu lämppärille ja moottorille. No pääasia että toimii, uusissa koneissa toki moottoria ei passaa lämmittää liian kuumaksi jollei halua vikamuistia lämpötiloista.
Jos tiiviste poistetaan, moottorin käydessä moottorilta vaihtoventtiilille tuleva jäähdytysneste pääsee osittain myös suoraan moottorin paluulinjaan, vaikka sen pitäisi mennä kokonaisuudessaan Webastolle ja sieltä sisäkennolle. Eli moottorin käydessä siihen voi syntyä osittainen hullun kierto, eikä sisäkennon lämmitys toimi maksimaalisesti.
Kysessä oli F15 jossa siis tällainen venttiili. Webasto päällä kara on pohjassa jolloin ilman tiivistettä imee ylhäältä ja alhaalta ja menee siis tuohon keskimmäiseen jossa webaston kiertovesipumpun imu. Auto käydessä venttiilin kara liikkuu ylös jolloin siellä oleva tiiviste estää ettei ime enää 2:sta joka siis lämppärin kennolta palaava ja toimii samalla tavalla kuin ilman modausta eli imee alhaalta tuonne keskimmäiseen. Kennolta palaava menee siis tuossa tapauksessa suoraan moottoriin niinkuin vakiossakin. Testattiin että ei ainakaan päästä painetta tuonne ylimmäiseen eli linja on tiivis.
Liitteet
venttiili.jpg
venttiili.jpg (31.67 KiB) Katsottu 12938 kertaa
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
kallek77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Loka 2018, 18:15

Tässä vielä venttiilin kuva lähdöt selitettynä
venttiili2.jpg
venttiili2.jpg (71.95 KiB) Katsottu 12897 kertaa
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Vastaa Viestiin