Vaihteisto- ja peräöljyt.

F10, F11, F07
maijas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Joulu 2014, 14:59

Avaan tässä vielä uuden aiheen.
Mulla on Bmw F10 520d Automaatti.
Moottorilla ajettu 72tkm ja korilla 240tkm.
Miten usein vai pitääkö vaihtaa automaattiöljyjä? jos pitää niin mitä öljyä ja paljon?
Sama kysymys peräöljyyn, mitä öljyä ja kuinka usein ?
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Automaattiöljyn kannattaa vaihdattaa liikkeessä, koska tarvitset vaihteiston lämpötilatietoa oikean täyttömäärän varmistamiseksi(muistaakseni 35 C). Aika pitkäksi on öljyt menneet, suodatin vaihtoon myös!
Peräöljyn voi vaihtaa itse ja laadun ja määrän saa googlettamalla, mutta jos ei kuvan palaa mitä tehdää, jätä tekemättä! Vaihdata molemmat liikkeessä, niin saat jonkinmoisen takuun työlle.
maijas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Joulu 2014, 14:59

Huuska kirjoitti:Automaattiöljyn kannattaa vaihdattaa liikkeessä, koska tarvitset vaihteiston lämpötilatietoa oikean täyttömäärän varmistamiseksi(muistaakseni 35 C). Aika pitkäksi on öljyt menneet, suodatin vaihtoon myös!
Peräöljyn voi vaihtaa itse ja laadun ja määrän saa googlettamalla, mutta jos ei kuvan palaa mitä tehdää, jätä tekemättä! Vaihdata molemmat liikkeessä, niin saat jonkinmoisen takuun työlle.


Kiitos Huuska vastauksesta. Mutta kyselin autokeskuksesta niin sanoivat että laatikossa on lifetime öljyt?
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

maijas kirjoitti:kyselin autokeskuksesta niin sanoivat että laatikossa on lifetime öljyt?
No jos sun 240 000 km ajettuun autoon on 170 000 km:n kohdalla vaihdettu uusi kone, niin siinähän se on se lifetime, 170 000 km. ;)

Vakavasti ottaen, ehkä kannattaa vaihtaa jos autoaan pitää kauemmin kuin vuoden per auto.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

maijas kirjoitti:
Huuska kirjoitti:Automaattiöljyn kannattaa vaihdattaa liikkeessä, koska tarvitset vaihteiston lämpötilatietoa oikean täyttömäärän varmistamiseksi(muistaakseni 35 C). Aika pitkäksi on öljyt menneet, suodatin vaihtoon myös!
Peräöljyn voi vaihtaa itse ja laadun ja määrän saa googlettamalla, mutta jos ei kuvan palaa mitä tehdää, jätä tekemättä! Vaihdata molemmat liikkeessä, niin saat jonkinmoisen takuun työlle.


Kiitos Huuska vastauksesta. Mutta kyselin autokeskuksesta niin sanoivat että laatikossa on lifetime öljyt?
On Autokeskukselle kannattavampaa vaihtaa laatikko, kuin öljyt. Markkinamiesten juttuja nuo lifetime öljyt, toki lifetime on lyhyempi ilman vaihtoa kuin vaihdetuilla öljyillä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Huuska kirjoitti:toki lifetime on lyhyempi ilman vaihtoa kuin vaihdetuilla öljyillä.
Perustuuko mielipiteesi johonkin ihan konkreettiseen faktaan vai "mutuun"?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

salmol kirjoitti:
Huuska kirjoitti:toki lifetime on lyhyempi ilman vaihtoa kuin vaihdetuilla öljyillä.
Perustuuko mielipiteesi johonkin ihan konkreettiseen faktaan vai "mutuun"?
Perustuuko oma epäilevä kantasi kattavaan ja todistettuun tilastointiin ikiöljyjen erinomaisuudesta?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Havis kirjoitti:Perustuuko oma epäilevä kantasi kattavaan ja todistettuun tilastointiin ikiöljyjen erinomaisuudesta?
Joo, perustuu. Nimittäin autonvalmistajan ja heidän edustajien ohjeistuksiin. Onko sulla todisteita että joku tietää heidän valmistamistaan autoista enemmän kuin he itse?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Perustuu kokemukseen arktisissa olosuhteissa ja veden kondensoitumiseen ko. olosuhteissa kaikkiin suurissa lämpötilaeroissa oleviin öljytäytteisiin tiloihin.

Ja ZF vaihteistoöljy ohjeeseen.
http://www.zf.com/brands/content/en/zf_ ... e-oil.html" onclick="window.open(this.href);return false;
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuo ohje sanoo että suositellaan kovan ajotyylin ollessa kyseessä vaihtoa 80-120 tkm jälkeen, muutoin viimeistään 8 vuoden kohdalla.

ZF automatic transmissions are filled with specially developed oils. At very high operating temperatures, the oil ages faster than under normal conditions. Depending on the driving style (e.g., many trips at high speeds or sporty driving), ZF recommends a transmission oil change every 80 000 to 120 000 km, or after 8 years at the latest.

Vähän epäselvästi sanottu, mutta noin sen ymmärsin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Ei siinä noin sanota, vaan että vaihto 80-120 riippuen ajotyylistä mutta viimeistään 8 vuoden jälkeen. Ja arktisissa olosuhteissa vaihtoväli on sitten jotain aivan muuta.
tjvv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Maalis 2012, 22:59
Auto: G31 520dA Sportline 2017

Moi,

Jatkeeksi tähän viestiin, jos joku on selvitellyt.

- Missä onnistuisi vaihto siten, että voi olla varma vaihdon onnistumisesta? Merkkihuolto voisi olla yksi, mutta sielläkin vaihtelu suurta auton hoivaajan valinnassa...haluisin jokun mekaanikon nimen joka todella osaa tehdä vaihdon oikein.

- Mitä vaihdosta kannattaa maksaa?

EDIT:
vaihteisto: ZF 8 HP 45
öljy: ZF LifeGuardFluid 8 (voiko korvata jollain?)
ts636
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 06 Marras 2011, 17:36
Auto: F10 525da
Paikkakunta: Jyväskylä

Laakkosella vaihteiston öljynvaihto 724,25€
Kannattaako maksaa siihen en ota kantaa mutta tuon verran kuitenkin Laakkosella.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

ts636 kirjoitti:Laakkosella vaihteiston öljynvaihto 724,25€
Kannattaako maksaa siihen en ota kantaa mutta tuon verran kuitenkin Laakkosella.
Ihan mielenkiinnosta:Onko tuossa vaihto edes tehty huuhtelemalla,vai pelkkä laatikon tyhjennys/täyttö+suodatin?Paikallisesta kerran uteliaisuuttani huuhteluvaihdon hintaa kysäisin,niin heittivät noin tonnin arvion.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

tjvv kirjoitti:Moi,

Jatkeeksi tähän viestiin, jos joku on selvitellyt.

- Missä onnistuisi vaihto siten, että voi olla varma vaihdon onnistumisesta? Merkkihuolto voisi olla yksi, mutta sielläkin vaihtelu suurta auton hoivaajan valinnassa...haluisin jokun mekaanikon nimen joka todella osaa tehdä vaihdon oikein.

- Mitä vaihdosta kannattaa maksaa?

Wetteri Rovaniemi Miikka-Pekka Karppinen

EDIT:
vaihteisto: ZF 8 HP 45
öljy: ZF LifeGuardFluid 8 (voiko korvata jollain?)
Noname
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 31 Joulu 2014, 14:00

Muutama seikka tähän keskusteluun. Miettikääpä millä muulla automerkillä on ns ikiöljyt automaattilaatikoissaan? Taitaapa olla aika harvassa. Tästä syystä ainakin minä suosittelen laatikon öljynvaihtoa. Mutta sitten jokaisen on arvioitava itse seuraava fakta, kannattaako enää omassa autossaan tehdä....

Olen itse todennut seuraavaa käytännössä sekä kuullut hyvin monelta taholta. Mikäli autolla on ajettu jo yli 200tkm alkuperäisillä laatikkoöljyillä kannattaa harkita vakavasti onko vaihdossa järkeä syystä että:

Kaikki se metallipuru ja epäpuhtaudet joita öljyn sekaan on irronnut tuon 200tkm: aikana lähtee liikkeelle laatikon pohjasta/seinämistä etc öljynvaihdon yhteydessä, mikä puolestaan saattaa jopa huonontaa laatikon toimintaa entistä pahemmaksi. Tästä on faktuaalisia todisteita käytännössä!

Toiseksi olen keskustellut useamman BMW asiantuntija mekaanikon kanssa ja he tunnistavat ongelman! Aikanaan jopa puhuttiin että E39 5-sarjan Bemuissa laatikon öljynvaihto ensimmäisen kerran 200tkm:n jälkeen saattoi jopa rikkoa lootan kun kaikki vanha skeida lähti liikkeelle ja tukki öljykanavat!!

Laatikon öljyt kannattaa vaihtaa mutta se pitäisi aloittaa kohtuukilometreillä.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Zf 8 HP45 laatikossa on onne
Noname kirjoitti:Muutama seikka tähän keskusteluun. Miettikääpä millä muulla automerkillä on ns ikiöljyt automaattilaatikoissaan? Taitaapa olla aika harvassa. Tästä syystä ainakin minä suosittelen laatikon öljynvaihtoa. Mutta sitten jokaisen on arvioitava itse seuraava fakta, kannattaako enää omassa autossaan tehdä....

Olen itse todennut seuraavaa käytännössä sekä kuullut hyvin monelta taholta. Mikäli autolla on ajettu jo yli 200tkm alkuperäisillä laatikkoöljyillä kannattaa harkita vakavasti onko vaihdossa järkeä syystä että:

Kaikki se metallipuru ja epäpuhtaudet joita öljyn sekaan on irronnut tuon 200tkm: aikana lähtee liikkeelle laatikon pohjasta/seinämistä etc öljynvaihdon yhteydessä, mikä puolestaan saattaa jopa huonontaa laatikon toimintaa entistä pahemmaksi. Tästä on faktuaalisia todisteita käytännössä!

Toiseksi olen keskustellut useamman BMW asiantuntija mekaanikon kanssa ja he tunnistavat ongelman! Aikanaan jopa puhuttiin että E39 5-sarjan Bemuissa laatikon öljynvaihto ensimmäisen kerran 200tkm:n jälkeen saattoi jopa rikkoa lootan kun kaikki vanha skeida lähti liikkeelle ja tukki öljykanavat!!

Laatikon öljyt kannattaa vaihtaa mutta se pitäisi aloittaa kohtuukilometreillä.
ZF 8HP 45 laatikossa on onneksi suodatin johon suurin osa irtopartikkeleista jää. Sama kuin moottoriöljyn kanssa, longlifet markkinmiesten höpötyksiä, arktisissa olosuhteissa kannattaa öljyjä vaihtaa tihennetysti. Esimerkiksi viime päivien läpötilamuutokset härmistivät vettä öljyjen sekaan.
Noname
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 31 Joulu 2014, 14:00

Tiedän että siellä on suodatin mutta siitä huolimatta ongelmia saattaa esiintyä kun öljyt vaihdetaan ekan kerran liian myöhään!
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Aina on parempi ajaa kuitenkin uusilla öljyillä kuin vanhalla kuralla. Aika turhaa pelottelua tuo paskojen liikkeelle lähteminen suodattimella varustetussa laatikossa, toisin kuin esim AW 55 laatikossa jossa ei ole suodatinta. Ja ZF on jo laittanut myyntiin 8Hp sarjan öljyhuoltokitin.
http://www.incarmotorfactors.co.uk/en/o ... 98006.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tjvv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Maalis 2012, 22:59
Auto: G31 520dA Sportline 2017

Ilmeisesti porukka täällä ei oo vaihtanut öljyjä.....ainakaan hyvällä kokemuksella ja kohtuuhintaan kun vinkkejä ei ala kuulumaan. ;).

Pk-seutu kiinnostaa allekirjoittanutta....Turun seudullakin tulee liikuttua.
Vastaa Viestiin