F10 vika-/ongelmalista

F10, F11, F07
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Uudella F10:llä on tullut ajeltua vajaat 1,5kk/3500km ja tässäpä muutamia vikoja/ongelmia mitä olen huomannut:

1. Virtapistokkeen sulake oli kärähtänyt ja sain vaihdettua sen itse hansikaslokeron takaa.

2. Tuulilasin alalaidasta kuuluu epätasaisella tiellä ajaessa pientä "kopinaa". Ei johdu ainakaan tuulilasin pyyhkijöistä eikä todennäköisesti jäästäkään, koska kuuluu myös plussakeleillä. Oma arvio on, että tuulilasinpyyhkijöiden alapuolella oleva muovinen "kaukalo" koputtelee tuulilasiin. Asia on vielä tutkinnan alla...

3. Pimeällä huomasin, että ajovalot tärisevät/tärähtävät hieman epätasaisella tiellä tai esim. tien keskiviivalla olevan syvemmän "tärinäraidan" yli ajaessa.

4. Auto puolsi jonkin verran alusta asti oikealle. (Autossa kaikilta mitoiltaan täsmälleen samankokoiset 18" vanteet/renkaat kuin alkuperäisetkin, joten ei pitäisi vaikuttaa suuntaustulokseen) No, käytin auton nelipyöräsuuntauksessa, jossa säädettiin aurauksia sekä takapään camberia jonkin verran. Puoltaminen ainakin loppui.

Kaikesta huolimatta etupään camber-lukemat olivat ja myös jäivät molemmilla puolilla ohjearvojen ulkopuolelle. Koska etupään camberia ei kuulemma pysty muutoin säätämään kuin uusia mittatilauksena tehtyjä erimittaisia tukivarsia tilaamalla/vaihtamalla niin jätimme asian toistaiseksi selvittelyn alle.

Etupään camberin osalta ohjearvot F10:ssä M-sport alustalla ovat -0º54' _ -0º04' välillä. Minulla on kuskin puolella +0º06' ja apukuskin puolella 0º00'. Eli eturenkaat ovat pystymmässä kuin pitäisi ja sen huomaa jopa ihan paljaalla silmälläkin. Tuota ihmettelin itse suuresti ja sovittiin, että kun vaihdan alkuperäiset 18" kesänakit alle niin käyn sitten vielä uudelleen suuntauksessa ja sitten katsotaan mitä ryhdytään tuon etupään camberin osalta tekemään.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

MKV kirjoitti:Uudella F10:llä on tullut ajeltua vajaat 1,5kk/3500km ja tässäpä muutamia vikoja/ongelmia mitä olen huomannut:

...Kaikesta huolimatta etupään camber-lukemat olivat ja myös jäivät molemmilla puolilla ohjearvojen ulkopuolelle. Koska etupään camberia ei kuulemma pysty muutoin säätämään kuin uusia mittatilauksena tehtyjä erimittaisia tukivarsia tilaamalla/vaihtamalla niin jätimme asian toistaiseksi selvittelyn alle.

Etupään camberin osalta ohjearvot F10:ssä M-sport alustalla ovat -0º54' _ -0º04' välillä. Minulla on kuskin puolella +0º06' ja apukuskin puolella 0º00'. Eli eturenkaat ovat pystymmässä kuin pitäisi ja sen huomaa jopa ihan paljaalla silmälläkin. Tuota ihmettelin itse suuresti ja sovittiin, että kun vaihdan alkuperäiset 18" kesänakit alle niin käyn sitten vielä uudelleen suuntauksessa ja sitten katsotaan mitä ryhdytään tuon etupään camberin osalta tekemään.
Olisiko tässäkin yksilössä sama 'asennusvirhe' jota joissakin muissa F1x malleissa on kuulema tavattu, eli etujoustintuen yläpäässä jotain osia kasattu väärään asentoon.

Voisi kuvitellä, että sellainen ainakin vaikeuttaisi säätöjen saamista ohjearvoihinsa.
HeteroMeteorologi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 18 Touko 2011, 23:09

Pdc failurea ilmoittelee. 9kk ja 75 tkm menty.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

PDC failure!!! Eikö BMW vieläkään osaa tehdä niistä säänkestäviä? Tosin eivät taida suunnitella autoja vain meidän iloksi tänne loskapaska ja pakkaskeleille...
Itsekin olen tuohon mun Jeesuksen aikaseen vekottimeen joutunut vaihattelemaan noita PDC antureita. Kesällä toimii ja talvella taas alkaa tuomionpäivänkellon kongi huutamaan :mad: . Itellä on mennyt jo hermo noihin PDC antureihin, yhen saat vaihetuksi ja kuntoon niin seuraava jo porsii! Noiden vaihattelu on pohjattomankaivon hommaa vaikka alkuperäisissä tuo 2 vuoden takuu onkin.
F11 2012
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Helmi 2012, 14:12

F11:lla nyt takana 1500km. Auto on manuaali 520d. Paikalla seistessä vaihde ykkösellä, vaihdekepin ympäristöstä kuuluu tärisevää ääntä. Kun keskikonsolista pitää kiinni tärinä loppuu. Onko muilla ollut vastaavaa?
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Sama täällä. Tämä muuten jäi tuosta edellisestä listastani pois. Minulla ainakin tuo vaihdekepin ympärillä oleva keinonahka "natisee" jonkin verran varsinkin kylmällä kelillä ja nimenomaan ykkösellä vaihde päällä paikallaan.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

HeteroMeteorologi kirjoitti:Pdc failurea ilmoittelee. 9kk ja 75 tkm menty.
Mulla ei ole ollut kuin kaksi autoa missä on ollut PDC:t. Toki ne talvella ryppyilee kun on lunta ja pas**a puskureissa, mutta
miten ne tarkkaan ottaen hajoaa? Eikö iDrive kerro tarkkaan mikä anturi on rikki?
Onko vika siis antureissa vai kaapeloinnissa?
Pitääkö siis PDC anturitkin lisätä tyyppivikoihin?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Ricracing kirjoitti:Mulla ei ole ollut kuin kaksi autoa missä on ollut PDC:t. Toki ne talvella ryppyilee kun on lunta ja pas**a puskureissa, mutta
miten ne tarkkaan ottaen hajoaa? Eikö iDrive kerro tarkkaan mikä anturi on rikki?
Onko vika siis antureissa vai kaapeloinnissa?
Pitääkö siis PDC anturitkin lisätä tyyppivikoihin?
Kerron nyt vain kokemuksia tuosta kuuskymppisen pdc:stä(saa poistaa jos karkaa aiheesta kovastikin). Hajoaa juurikin näin: Talvella päivällä voi olla rapakeli ja yöllä 20 C pakkasta. Niksnaks ja joku komponetti anturissa sanoo sopimuksensa irti! Heikkoja ovat. Ei auta vaikka mulla auto on joka yö lämpimässä tallissa. Lohdutuksena Wetterillä sanoivat vian olevan yleisiä kaikissa autoissa joissa nuo härpäkkeet ovat. Varsinkin kuulemma Volvoissa noita menee vielä enemmän kuin Bemareissa kun takapään pohjassa ei ole minkäänlaista muovilevyä suojana.

Mulla idrive herjaa vain failurea ja lisätietoina "vie lähimpään jämy huoltoon". Huollossa testerillä vasta selviää mikä anturi kyseessä. Toki myös sormenpäällä voi kokeilla tykyttääkö anturi. Jos "pulssia" ei tunnu on anturi silloin sökönä. Näin siis e60:ssä ja uskoisin saman periaatteen olevan äffissäkin. On muuten ihanan hintasia nuo anturit marmorilla, n. 180€ kipale maalattuna. Elämä on :lol: !
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Ja minulla taas ollut nuo anturit kolmessa viimeisissä Bemuissa eikä koskaan vielä rikki yksikään anturi.Toki talvella peräpää lumessa ei tutka toimi,niinkuin ei muissakaan.
Auto on ulkona kesät talvet sekä talviaikaan pesuja ei ole mahdollista tehdä kuin erittäin harvoin.
No nyt ko.X1:ssä yksi anturi rikki:itseaiheutettu,josta jo olen aikaisemmin maininnut jonkun muun ketjun yhteydessä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

OT noista PDC-antureista: entinen työkaveri valitteli E60:ssä noita menevän vuosittain pari kappaletta. Itsellä ollut taas A6 viitisen vuotta (tutkat molemmissa päissä) eikä yhtään hajalle, joten ehkä juuri joku tuollainen suojausongelma kuten Moskun Volvo-esimerkissä?
juggernaut
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 23:23
Auto: E92 335i -07

Meillä perheessä F10, E87 ja E92 joissa jokaisessa peruutustutkat. Viime talvena ei yksikään anturi hajonnut, vaikka olikin todella kovia pakkasia. Voisiko tuo vika olla ihan E6x liittyvä? F10:ssä tutkat kyllä jäätyivät usein ja niitä sai olla koputtelemassa, mutta sen jälkeen toimivatkin sitten jälleen. En siis omien kokemusten jälkeen sanoisi, että F10 parkkitutkissa olisi minkäänlaista suunnittelu- tai tyyppivikaa.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

EI täällä ainakaan vielä ole erityisiä ongelmia ollut E61:n tutkien kanssa (edessä ja takana). EI myöskään E90:n kanssa. Jopa tuossa E39ssä on tutkat takana ja niissäkin anturit pelaa, mutta ne ei kyllä kestä vettä juurikaan. Riittää, että perä on märkä, niin tutkat huutaa köytenään peruutettaessa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Onhan se mahdolista että "nappi" valmistaja on ryhdistäytynyt.
Asioilla ja komponenteillä kun on tapana kehittyä.

Tuskin noin Bemarin anturit ovat eri valmistajan tekemiä kun Audilla tai Volvolla.
Toki kilpailun takia toivon olevani väärässä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Luin tämän "F10 vika-/ongelmalistan" tänään melko huolellisesi läpi. Kyllä ovat forumilaiset tehneet hyvää työtä! :thup:

Olen päivittänyt oman tulevan 2. vuotis takuuhuolto listan tällaiseksi:
- uusi laatikon ohjelmointi, vaihdot 1-4 ja cruise ongelmat (itse asiassa pitää saada täysi data-update)
- keskikonsolin vinkuna/pihitys lämmitys (punaisessa) asennossa
- hiusmurtumat kummassakin takaluukun valoklusterissa
- akun uusiminen (suurempaan), ”jos akun päästää jäätymään se on vaihtokunnossa koska sisäosat vääntyilee ja tekee oikosulkuja”, ”käytetty akkutyyppi ei vastaanota latausvirtaa kylmänä.”
- ilmeisesti eturipustuksista tai -iskareista kuuluvaan lonksahteluun pitää saada korjaus *

* onko yhteyttä
- ohjauksen oikealle vetäminen pitää tarkastaa. Moinilla F10 autoilla ongelma on esiintynyt!
”etupään camber-lukemat olivat ja myös jäivät molemmilla puolilla ohjearvojen ulkopuolelle.”
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Onko muilla ilmennyt ongelmaa ongelmaa ylimääräisestä äänitehosteesta eli kuljettajan korvan juuressa kuuluu naksumista? Kuulunut ihan uudesta asti (8/11).

Ensin ihmettelin, miten motarilla voi osua kiviä etupäähän, kun edessä ei ole ketään (ääni muistuttaa tätä), kunnes alkoi paikantua kuljettajan oven suuntaan. Nyt ääni pahentunut niin, että kuuluu hitaammassakin menossa eli melkein koko ajan. Kun ikkunan muovista sisäkehystä painaa ajossa kädellä, niin ääntä ei tule. Lisäksi vastaavia yksittäisiä naksahduksia alkanut kuulumaan pelkääjän puolelta, kun lähtee ajamaan.

Ilmeisesti joku liimausongelma tai vastaava? Ei vaan olisi uskonut, että edellisissä japanilaisissa ei ollut mitään vastaavaa, mutta kun vaihtaa saksalaiseen laatumerkkiin... :rolle: Muuta valittamista ei ole ollut (pl. dielselin "ylimääräinen" metallinen ääni kylmillä ulkolämpötiloilla korkeilla kierroksilla, joka oli kai normaalia).

edit: Ja selvennykseksi, että ääni ei siis ole sellaista natinaa, jota kuulee vanhemmissa autoissa, vaan terävämpi naksahdus.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Jotakin sinulla on siellä irti mj1973, ei sellaisia pitäisi kuulua. Älä kärsi, vaan vie korjattavaksi. Itselläni (1/2012) seilaa pa-mittari ajon aikana vaihtelevasti eteen ja taakse, mutta enimmäkseen tyhjää kohti, vaikka tankki olisi täynnä. Seuraavan käynnistyksen yhteydessä näyttää kuitenkin aluksi aina oikeita lukemia. Ajattelin korjauttaa kesällä vähemmän kiireisenä aikana.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Joo, pitää hoitaa pois. Ei syksyllä ja talvella ollut niin paha, mutta nyt ottaa päähän melkein joka ajolla. Nämä on vaan harmillisia, kun itse pidä siitä, että vähempi on parempi autohuollossa käyntien suhteen.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

mj1973 kirjoitti:Onko muilla ilmennyt ongelmaa ongelmaa ylimääräisestä äänitehosteesta eli kuljettajan korvan juuressa kuuluu naksumista? Kuulunut ihan uudesta asti (8/11).
Ensin ihmettelin, miten motarilla voi osua kiviä etupäähän, kun edessä ei ole ketään (ääni muistuttaa tätä), kunnes alkoi paikantua kuljettajan oven suuntaan. Nyt ääni pahentunut niin, että kuuluu hitaammassakin menossa eli melkein koko ajan. Kun ikkunan muovista sisäkehystä painaa ajossa kädellä, niin ääntä ei tule. Lisäksi vastaavia yksittäisiä naksahduksia alkanut kuulumaan pelkääjän puolelta, kun lähtee ajamaan.
Hyvä mj1973. Olisi hyvä tietää missäpäin asut. Tuo voisi johtua jäästä ikkunapuitteiden ympärillä mutta harvassa paikassa Suomea enää on niinkin kylmää.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Ei ole llunta/jäätä enää... 60 km Helsingistä.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

Pitääkö tuon F10:n jäähdyttimen edessä olevan "viimasuojan" olla edelleen näinkin lämpimillä keleillä kiinni? Olisin kuvitellut, että rimat olisivat jo avoinna.
Vastaa Viestiin