gestapo kirjoitti:PS. Onko kellään käsitystä mitä Calixin tai Defan akkulaturi asennettuna kustantaa?
Tänään kyselin X1:een defan akkulaturia:Laakkonen jkl n.390€ ja Bosch car service hieman alle 200€.Hinnat asennettuna.Ajan tilasin jälkimmäiseen maanantaiksi.Akkuherjaa näyttää myös minun Bemu,käyntiin lähtee kyllä hyvin.
Defan akkulaturi maksaa itsessään 120-170eur välillä riippuen liikkeestä ja siitä onko se neliampeerinen vai isompi. Töiden hinnoissa on eroa mutta Bosch car service on ihan ok hintainen. Tuo kyllä pitää akun latingissa mutta se ei kyllä lämmitä akkua eli sitä ongelmaa se ei korjaa. Sitten on erikseen akkulämmitin mikä maksaa n. 170,00eur+työt.
AD hoiti mun lohkis + sisäpistoke asennuksen varsin kohtuulliseen hintaan. Niillä oli muistaakseni joku akkulataus tarjous hintaan 180 €.
Kyllä nuo muutkin autot hyytyvät näillä pakkasilla, naapurin uusi "webasto" Transportteri vaati lisäsähköapua maanantaina.
Mulla ei ole ollut taaskaan ollut mitään ongelmia. 2100 wattinen Defa sisälämppäri lämmittää suksiluukku avattuna jopa takapoksia. Kahden tunnin lämmityksen jälkeen - 20 asteessa ei edes vaadi penkinlämmittimien tahi takalasi vastaavan käyttöä.
PS. Muistakaa diesel kuskit myös arktinen diesel!
PPS. Lukekaa se TM:n lehtiartikkeli kokonaan! Webastaon tms. käyttö lisää kulutusta todella paljon.
Toinen fakta sieltä tuli myös: diesel koneesta tulee kyllä lämpöä vaikka kuinka paljon, eiks vaan?
Ricracing kirjoitti:
Mulla ei ole ollut taaskaan ollut mitään ongelmia. 2100 wattinen Defa sisälämppäri lämmittää suksiluukku avattuna jopa takapoksia. Kahden tunnin lämmityksen jälkeen - 20 asteessa ei edes vaadi penkinlämmittimien tahi takalasi vastaavan käyttöä.
PS. Muistakaa diesel kuskit myös arktinen diesel!
Toi suksiluukku oli erittäin hyvä vinkki, kiitos!
Arktista dieseliä yritinkin etsiä, mutta kele yhdellä mittarilla myytiin kesälaatua, jota epähuomiossa ehdin tankata 3 litraa ennen kuin huomasin pienen valkoisen tarran! Sitten toisesta mittarista talvilaatua 50 litraa päälle, mutta arktista sekään ei ollut.
Pitäs kieltää kokonaan noiden kesälaatujen myynti!!! Kuinkahan monta autoa sen takia jää tielle...
En usko että akkuongelman perimmäinen syy on se että akku on takaboxissa. On se ollut ennen F10/11 sarjaakin ja ilman ongelmia. Olen vieläkin sitä mieltä että ohjelmistossa ongelma. Tuskinpa kellään on ollut startatessa ongelmia vaikka on herjannutkin akun alijännitteestä. Se jos jokin vie virtaa ja ilmenee kyllä heti jos akussa on alikapasiteettia.
vaiska kirjoitti:En usko että akkuongelman perimmäinen syy on se että akku on takaboxissa. On se ollut ennen F10/11 sarjaakin ja ilman ongelmia. Olen vieläkin sitä mieltä että ohjelmistossa ongelma. Tuskinpa kellään on ollut startatessa ongelmia vaikka on herjannutkin akun alijännitteestä. Se jos jokin vie virtaa ja ilmenee kyllä heti jos akussa on alikapasiteettia.
Oisko akkutyypi vaihtunu, lisäksi tuo ED -konsepti on ainakin itselleni epäselvä että miten akkua ladataan; aina jos se tarvitsee vai vain silloin kun mittari on sinisellä ja akku tarvii latausta?? Ja jos akkutyyppi ei ota kylmänä latausta niin melkoinen soppa on käsissä.
Ihan muisteluna, oman autoilun alkuaikoina oli muutaman vuoden alla käytetty Toytota Corolla E30, melko lyhyttä pätkää tuli ajettua kovillakin pakkasilla kämpiltä koululle (n. 2 km) neljä vuotta, aina lähti käyntiin ilman mitään lämmitystä ja pelas kun kello, ja kyllä siellä hytissä ajastaan tarkenikin. Automaatiota ei ollu lainkaan mutta ei myöskään ongelmia, ajamisen ilo jne. on sitten kokonaan muita asioita muta Corillasta ei jääny sinänsä kulkuneuvona huonoa sanottavaa.
Tälläinen tuli mieleen:BMWn oma latausjärjestelmä pitää akun 80% täynnä.Se 20% on taas varattu moottorijarrutuksen talteenotolle.Tämä yhdistettynä kylmään talveen,tekee sitten kepposet.Jos tuo BMWn akku ei ottais kylmällä virtaa vastaan(niin kuin täälläkin on mainittu),ajohan tyssäisi äkkiä.Kun kylmällä akun jännite laskee,niin herjaahan nuo värkit ilmoittaa.Joku tais mainita,että on "webasto,säteilylämmitin päällä,eikä herjaa näytä.Mutta on myös akkulaturi".Tämä taitaa auttaa sen verran,että homma toimii.Itselläni on,kuten kerroin aikaisemmin,maanantaina tuo akkulaturin asennus.Täytyypi laitella sitten kommenttia, jos/kun akkuvaraus herja loppuisi.
vaiska kirjoitti:En usko että akkuongelman perimmäinen syy on se että akku on takaboxissa. On se ollut ennen F10/11 sarjaakin ja ilman ongelmia. Olen vieläkin sitä mieltä että ohjelmistossa ongelma. Tuskinpa kellään on ollut startatessa ongelmia vaikka on herjannutkin akun alijännitteestä. Se jos jokin vie virtaa ja ilmenee kyllä heti jos akussa on alikapasiteettia.
Sama ongelma on ainakin E6X ja E9X-malleissa. Tosin uskoisin, että nämä ongelmat koskevat kummassakin em.mallissa LCI-versioita, joissa on tuota ED-tekniikkaa, joka taas aiheuttaa sen, että autot on varustettu AGM-akuilla.
vaiska kirjoitti:En usko että akkuongelman perimmäinen syy on se että akku on takaboxissa. On se ollut ennen F10/11 sarjaakin ja ilman ongelmia. Olen vieläkin sitä mieltä että ohjelmistossa ongelma. Tuskinpa kellään on ollut startatessa ongelmia vaikka on herjannutkin akun alijännitteestä. Se jos jokin vie virtaa ja ilmenee kyllä heti jos akussa on alikapasiteettia.
Sama ongelma on ainakin E6X ja E9X-malleissa. Tosin uskoisin, että nämä ongelmat koskevat kummassakin em.mallissa LCI-versioita, joissa on tuota ED-tekniikkaa, joka taas aiheuttaa sen, että autot on varustettu AGM-akuilla.
Mulla on E91 LCI enkä kyllä usko että akku olisi AGM-akku...Ehkä jossain 6-sylinterisessä voi olla mut tuskin 318i:ssä on AGM-akkua?
vaiska kirjoitti:En usko että akkuongelman perimmäinen syy on se että akku on takaboxissa. On se ollut ennen F10/11 sarjaakin ja ilman ongelmia. Olen vieläkin sitä mieltä että ohjelmistossa ongelma. Tuskinpa kellään on ollut startatessa ongelmia vaikka on herjannutkin akun alijännitteestä. Se jos jokin vie virtaa ja ilmenee kyllä heti jos akussa on alikapasiteettia.
Sama ongelma on ainakin E6X ja E9X-malleissa. Tosin uskoisin, että nämä ongelmat koskevat kummassakin em.mallissa LCI-versioita, joissa on tuota ED-tekniikkaa, joka taas aiheuttaa sen, että autot on varustettu AGM-akuilla.
Mulla on E91 LCI enkä kyllä usko että akku olisi AGM-akku...Ehkä jossain 6-sylinterisessä voi olla mut tuskin 318i:ssä on AGM-akkua?
Mikäli autossa on jarruenergian talteenotto, niin olen aika varma, että silloin siihen on tehtaalla asennettu AGM.
Normaalilla akulla tuo järjestelmä ei nimittäin toimi. Mutta varmuden taitaa saada ainoastaan kysymällä huollosta, tosin ainakin Laakkosella saattaa tulla vaikka mitä satua vastaukseksi
Eilen auton käyntiääni muuttui karkeaksi erityisesti tyhjäkäynnillä. Aamulla käynnistäessä konepellin alta kuului selvä resonointi, mutta ajaessa ei ongelmia. Pikavisiitti korjaamolle tuotti tuomion: "Auto jää nyt sitten tähän". Veikkasivat "koneen tasapainoon vaikuttavia juttuja" tai vaihtoehtoisesti kiinnitystä. Rock'n roll!
Perstuntuma sanoo, että kohta pääsee kokeilemaan BMW Suomen joustavuutta laina-auton kanssa takuuajalla. Autolla ajettu kokonaiset 4tkm.
JohnB kirjoitti:Eilen auton käyntiääni muuttui karkeaksi erityisesti tyhjäkäynnillä. Aamulla käynnistäessä konepellin alta kuului selvä resonointi, mutta ajaessa ei ongelmia. Pikavisiitti korjaamolle tuotti tuomion: "Auto jää nyt sitten tähän". Veikkasivat "koneen tasapainoon vaikuttavia juttuja" tai vaihtoehtoisesti kiinnitystä. Rock'n roll!
Perstuntuma sanoo, että kohta pääsee kokeilemaan BMW Suomen joustavuutta laina-auton kanssa takuuajalla. Autolla ajettu kokonaiset 4tkm.
Mun faijalla oli joskus 70-luvulla joku BMW:n kaksiovinen malli jossa moottori irtosi ajon aikana osittain kannakkeiltaan. Oli tehtaalla jäänyt homma puolitiehen Sorry off topic!
Meidän firman bemun luovutus oli viime vuoden puolella joulukuussa 10-20 pakkasasteen lukemissa. Aivan alusta alkaen systeemi herjasi että 'Replace Battery'.
No, akku vaihdettiin takuuna heti kun saatiin huoltoaika sovittua. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Viimeisen viikon aikana on tehty lukuisia kylmäkäynnistyksiä 27-34 asteesta ilman mitään lämmittimiä tai akkuvahteja. Osa ajosta on ollut lyhyttä, osa pitkää. Ei ainukaistakaan 'Low Battery' -herjaa.
Olisikohan tehtaalta päässyt tuotantoon erä viallisia akkuja? Sellainen ajatus tässä väkisinkin tulee mieleen...
feelgood kirjoitti:Meidän firman bemun luovutus oli viime vuoden puolella joulukuussa 10-20 pakkasasteen lukemissa. Aivan alusta alkaen systeemi herjasi että 'Replace Battery'.
No, akku vaihdettiin takuuna heti kun saatiin huoltoaika sovittua. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Viimeisen viikon aikana on tehty lukuisia kylmäkäynnistyksiä 27-34 asteesta ilman mitään lämmittimiä tai akkuvahteja. Osa ajosta on ollut lyhyttä, osa pitkää. Ei ainukaistakaan 'Low Battery' -herjaa.
Olisikohan tehtaalta päässyt tuotantoon erä viallisia akkuja? Sellainen ajatus tässä väkisinkin tulee mieleen...
Tai olisiko teidän autoonne vaihdettu erilainen akku tuon alkuperäisen agm:n tilalle?
Tuli pörrättyä sedan mallin F10 520d:llä ja huomasin myös hetimiten kojelaudan keskisuuttimien vinkunan. Oli melko ärsyttävä vinkuna. Ohjaus ei ollut omaan makuun mitenkään huono, tosin selvästi jäykempi kuin omassa vuoden vanhassa E61:ssä ja samaa mieltä olen että jotenkin teennäisen oloinen tuntuma oli.
jsl300 kirjoitti:Tuli pörrättyä sedan mallin F10 520d:llä ja huomasin myös hetimiten kojelaudan keskisuuttimien vinkunan. Oli melko ärsyttävä vinkuna. Ohjaus ei ollut omaan makuun mitenkään huono, tosin selvästi jäykempi kuin omassa vuoden vanhassa E61:ssä ja samaa mieltä olen että jotenkin teennäisen oloinen tuntuma oli.
Tuo keskisuuttimen vinkuna löytyy myös mutta ei haittaa kun pidän suljettuna. Ajotuntuma onkin jo sitten ihan eri juttu. Ohjaus oli aivan karmea, jopa vaarallinen ennen kuin käytin huollossa ja säätivät jousituksen esijännityksen "tappiin", näin ainakin sanoivat. Ajomukavuus kärsi eli alusta on huomattavasti kovempi kuin ennen. Ilmeisesti sain sporttialustan normaalin hinnalla Ei se vieläkään ole sellainen kuin sen pitäisi olla mutta käy paremman puutteessa. 5postin sivuilla näyttää olevan aikamoinen ongelma tämä EPS ohjaus F10/11 malleissa.
Turbo kirjoitti:Arktista dieseliä yritinkin etsiä, mutta kele yhdellä mittarilla myytiin kesälaatua, jota epähuomiossa ehdin tankata 3 litraa ennen kuin huomasin pienen valkoisen tarran! Sitten toisesta mittarista talvilaatua 50 litraa päälle, mutta arktista sekään ei ollut.
Pitäs kieltää kokonaan noiden kesälaatujen myynti!!! Kuinkahan monta autoa sen takia jää tielle...
Tää on taas tätä "Neste Suomi"-meininkiä. Luin eilen txt-TV:stä että arktinen diesel on loppu, mutta hinnat kyllä nousevat!
Ja diesel autot ovat hyytyneitä ympäri suomenmaan.
Kukaan ei asiasta puhu, autothan ovat Sovijet-Finlandin punainen vaate - vieläkin, mutta nyt viherkommareiden johdolla.
Lakialoite: Suomessa pitää olla tarjolla talveen soveltuvaa dieselpolttoainetta talvirengaspakko ajan kaikilla asemilla!
jsl300 kirjoitti:Tuli pörrättyä sedan mallin F10 520d:llä ja huomasin myös hetimiten kojelaudan keskisuuttimien vinkunan. Oli melko ärsyttävä vinkuna. Ohjaus ei ollut omaan makuun mitenkään huono, tosin selvästi jäykempi kuin omassa vuoden vanhassa E61:ssä ja samaa mieltä olen että jotenkin teennäisen oloinen tuntuma oli.
Tuo keskisuuttimen vinkuna löytyy myös mutta ei haittaa kun pidän suljettuna. Ajotuntuma onkin jo sitten ihan eri juttu. Ohjaus oli aivan karmea, jopa vaarallinen ennen kuin käytin huollossa ja säätivät jousituksen esijännityksen "tappiin", näin ainakin sanoivat. Ajomukavuus kärsi eli alusta on huomattavasti kovempi kuin ennen. Ilmeisesti sain sporttialustan normaalin hinnalla Ei se vieläkään ole sellainen kuin sen pitäisi olla mutta käy paremman puutteessa. 5postin sivuilla näyttää olevan aikamoinen ongelma tämä EPS ohjaus F10/11 malleissa.