F10 vika-/ongelmalista

F10, F11, F07
jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 150
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

leecher kirjoitti: 17 Tammi 2018, 14:54 Millä tavalla ne on eriluokan? X3 ei ole kokemusta, mutta olen tykännyt tuosta XC60 korkeudesta ja tilat on olleet riittävät. F10 olisi varmaan koon puolesta riittävä, ei tarttee välttämättä farkkua.
Oliko tuossa LCI mallissa muuta muutosta kuin valot edelliseen versioon? Kannattaako etsiä se LCI versio vs. vanhempi F11?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Minun Bmw-historia koostuu 2014 F11 520dx:stä, jonka tilasin tehtaalta ja ajoin 160tkm. Sitten käytetty 2014 530dx, jolla ajelin 50tkm, mutta rupesi hajoamaan alle niin piti laittaa kiertoon. Sitten löysin elämäni parhaan auton, hain viime syksynä Saksasta X3:n 30d koneella ja taitaa olla kaikki varusteet paitsi M sport. Itse pidän tätä X3:a näistä parhaana. Ehkä tietysti tuo mahtava varustelu, hyvä voimalinja, upea kunto vaikka käytetty, maavara niitä parhaita ominaisuuksia. F10:ssä ja F11:ssa häiritsi tuo adblue-systeemin oikkuilu, tässä sitä ei ole. F10:n alusta ei jotenkin kestänyt kunnolla isoa kuormaa, F11 siinä mielessä parempi. Mutta se on tullut matkalla todettua, että kiitos ei 20d moottorille.
pjuhop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:33

Vaihdoin viime viikolla f30:n vm 15 f10 520d:hen (100tkm ajettu). Pääasiassa autoon olen tyytyväinen, mutta muutamia huomioita olen tehnyt. Autossa on alla 225/55r17 koon Nokian Hakka Black (ei rf) kesärenkaat. Rengaspaineita on suositusten mukaisesti 2.3/2.5. Tällä rengastuksella auto on mielestäni melko meluisa, esim. edellinen f30 tuntui kitkarenkailla hiljaisemmalta. Melun olen osin laittanut karkean asfaltin piikkiin ja vertailukohtaa on hankala tehdä, kun olen aina pyrkinyt keväisin pahimman karkeuden yli ajelemaan kitkarenkailla.
Toiseksi olen kiinnittänyt huomiota ohjauksen vetelyihin. Auto tuntuu varsinkin uraisilla ja pienemmillä mutkateillä levottomalta ajaa ja ohjauksessa tuntuu "mutterimaisuutta". Moottoriteillä auto taas kulkee, kuin juna eivätkä urat pahemmin aiheuttaa vetelyjä. Aluksi epäilin ongelmien johtuvan runflat renkaista, mutta ainakaan FRT- merkintää ei noita ole löytänyt. Seuraavaksi ajattelin tarkistuttaa pyöränkulmat.

Onko kokemuksia noista Hakka Black- renkaista, ovatko erityiset meluiset tai uraherkät?
Mitä rengaspaineita olette käyttäneet vakiokoon renkaissa, toimivatko tehtaan suorituspaineet parhaiten?
Onko ajatuksia mikä muu kuin pielessä olevat pyöränkulmat voisi tehdä tuota ohjauksen levottomuutta?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

pjuhop kirjoitti: 22 Huhti 2018, 20:57 Onko kokemuksia noista Hakka Black- renkaista, ovatko erityiset meluiset tai uraherkät?
Mitä rengaspaineita olette käyttäneet vakiokoon renkaissa, toimivatko tehtaan suorituspaineet parhaiten?
Onko ajatuksia mikä muu kuin pielessä olevat pyöränkulmat voisi tehdä tuota ohjauksen levottomuutta?
Kulmat kannattaa tarkastaa ja säätää ilman muuta jo ton verran ajetussa varsinkin noilla oireilla. Oletko jo kokeillut laittaa reilusti enemmän paineita? Kannattaa kokeilla vaikka niitä täyden kuorman rengaspaineita, että meneekö niillä yhtään paremmin. Lisäksi kannattaa tunnustella että onko lämpötilalla mitään vaikutusta, kesärenkaat voi olla jäykät nollan asteen paikkeilla.
pjuhop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:33

lnaukkar kirjoitti: 23 Huhti 2018, 09:00
pjuhop kirjoitti: 22 Huhti 2018, 20:57 Onko kokemuksia noista Hakka Black- renkaista, ovatko erityiset meluiset tai uraherkät?
Mitä rengaspaineita olette käyttäneet vakiokoon renkaissa, toimivatko tehtaan suorituspaineet parhaiten?
Onko ajatuksia mikä muu kuin pielessä olevat pyöränkulmat voisi tehdä tuota ohjauksen levottomuutta?
Kulmat kannattaa tarkastaa ja säätää ilman muuta jo ton verran ajetussa varsinkin noilla oireilla. Oletko jo kokeillut laittaa reilusti enemmän paineita? Kannattaa kokeilla vaikka niitä täyden kuorman rengaspaineita, että meneekö niillä yhtään paremmin. Lisäksi kannattaa tunnustella että onko lämpötilalla mitään vaikutusta, kesärenkaat voi olla jäykät nollan asteen paikkeilla.
Kiitos vastauksesta. Nostin paineet täyden kuorman paineisiin 2.6/3.1. Tällä auton kulku tuli hieman vakaammaksi (en tosin testannut tiellö, jossa eniten esiintyi tuota vetelyä). Lisäksi melu tuntui hieman vähentyneen lämpötilan noustua lähelle 10 astetta. Mahtaakohan vain olla, että jäykät kesärenkaat eivät vain toimi kylmissä lämpötiloissa optimaalisesti melun ja ajettavuuden suhteen.
Olen vähän alkanut miettimään, että jos renkaat kuitenkin ovat runflatit, vaikka FRT merkintää en löydä. Pitäisikö renkaissa olla sama selvä FRT merkintä kuin talvirenkaissa, jotka ovat runflatit?

Varasin loppuviikolle ajan rengaskulmien tarkastukseen niin selviää, että onko siellä heittoa.
pjuhop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:33

Ehdinkin jo tänään käydä tarkistuttamassa pyöränkulmat. Takana oli kuulema pientä heittoa, mutta sanoivat, että ei pitäisi vaikuttaa ajettavuuteen.
Ohessa pyöränkulmien arvot. Osaisiko joku sanoa, että ovatko nuo ok?
kulmat.jpg
kulmat.jpg (184.83 KiB) Katsottu 25322 kertaa
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vasemman takapyörän auraus on säädön jälkeenkin alle ohjearvon. "You had one job..."
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Oliko säkit penkeillä vai tyhjä auto?
Mighty68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Elo 2017, 17:14
Auto: BMW 330e M-sport
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Lähtökohtaisesti taitavat kesärenkaat olla meluisammat kuin kitkarenkaat, kumiseos kovempaa. itselläni on myös kesärenkaina 225/55x17 Nokian Hakka Blackit. Ovat meluisammat kuin omani 225/55x17 kitkarenkaat, Nokian Hakkapeliitat. Hakka Blackien mukana tulee myös lievä ujellus. Paineet kesärenkaissani on 2,5/2,7. En varsinaisesti ole havainnut eritystä uraherkkyyttä.
pjuhop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:33

Wonderi kirjoitti: 24 Huhti 2018, 19:08 Vasemman takapyörän auraus on säädön jälkeenkin alle ohjearvon. "You had one job..."
Mitään säätöjä eivät kyllä omien sanojensa mukaan tehneet (eivät ainakaan laskuttaneet) ja sanoivat, että pieni heitto ei aiheuta vetelyjä. Säkkejä ei ollut penkeillä.
Voiko tuo heitto mielestänne vaikuttaa ajettavuuteen?

Mighty68 kirjoitti: 24 Huhti 2018, 20:40 Lähtökohtaisesti taitavat kesärenkaat olla meluisammat kuin kitkarenkaat, kumiseos kovempaa. itselläni on myös kesärenkaina 225/55x17 Nokian Hakka Blackit. Ovat meluisammat kuin omani 225/55x17 kitkarenkaat, Nokian Hakkapeliitat. Hakka Blackien mukana tulee myös lievä ujellus. Paineet kesärenkaissani on 2,5/2,7. En varsinaisesti ole havainnut eritystä uraherkkyyttä.
Mitä vuosimallia autosi on? Täytyypä kokeilla 2,5/2,7 paineita, että miten kulku muuttuu. Ovatko Hakka Blackit mielestäsi erityisen meluisat muihin renkaisiin verrattua? Onko auto mielestäsi hiljainen tuolla rengastuksella?
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Ei ollut ilmeisesti merkkikorjaamo, koska nelipyöräsuuntaus tehdään ohjeen mukaan säkit penkeillä?
Edessä 2x68kg takapenkki 1x68kg, takakontti 21kg ja täysi pa-tankki.
2013 520d touring ohjekirjan mukaiset rengaspaineet 225/55/17 renkailla on 2.0 edessä ja 2.5 takana.
Noilla paineilla kuluu tasisesti ja menee suoraan vetelemättä.
Talvirenkaan hiljaisuus johtuu kuvion leikkauksesta lamelleihin ja pehmeämmästä kumiseoksesta.
pjuhop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:33

Huuska kirjoitti: 25 Huhti 2018, 08:56 Ei ollut ilmeisesti merkkikorjaamo, koska nelipyöräsuuntaus tehdään ohjeen mukaan säkit penkeillä?
Edessä 2x68kg takapenkki 1x68kg, takakontti 21kg ja täysi pa-tankki.
2013 520d touring ohjekirjan mukaiset rengaspaineet 225/55/17 renkailla on 2.0 edessä ja 2.5 takana.
Noilla paineilla kuluu tasisesti ja menee suoraan vetelemättä.
Talvirenkaan hiljaisuus johtuu kuvion leikkauksesta lamelleihin ja pehmeämmästä kumiseoksesta.
Joo ei ollut merkkikorjaamo. Kävi tuon suuntauslapun kanssa Laakkosella ja sanoivat, että kulmat ovat kunnossa, eikä tarvi painoilla katsoa. Laakkosella eivät osanneet sanoa miita syytä tuolle vetelylle kuin renkaat. Täytynee harkita renkaiden vaihtoa toisenmerkkisiin.
Mighty68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Elo 2017, 17:14
Auto: BMW 330e M-sport
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Autoni on vuosimallia 2012. Eivät Hakka Blackit ole sinänsä erityisen meluisat. Riippumatta renkaista, ainakaan omaani F11 en pidä mitenkään hiljaisena rengasmelun suhteen. Tämä olikin oikeastaan suurin pettymys auton suhteen. Mutta mitään vetelyä ei kuitenkaan ole ollut noilla vakiokokoisilla talvi- tai kesärenkailla.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Mighty68 kirjoitti: 25 Huhti 2018, 21:01 ...ainakaan omaani F11 en pidä mitenkään hiljaisena rengasmelun suhteen. Tämä olikin oikeastaan suurin pettymys auton suhteen. Mutta mitään vetelyä ei kuitenkaan ole ollut noilla vakiokokoisilla talvi- tai kesärenkailla.
Täytyy tosin ottaa huomioon, että mikäli autosta / renkaista ei ole aikaisempaa kesäkokemusta, näin keväällä ei pysty tekemään todellisia johtopäätöksiä rengasäänistä. On meinaan tiet niin karheita ettei niissä äänettömänä pyöri juuri mikään. Ellei pysty ajamaan aina urien vieressä, tien sileimmässä osassa.

Sen tietty kyllä saa selville, onko renkaat ja auto miten herkät tien pinnan karkeuden eroille. Joissakin sitä ei juuri huomaa, toisissa taas ei voi olla huomaamatta.
kailinds
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 15 Marras 2015, 00:27
Auto: F11 535dA xDrive
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

VolvostaBemariin kirjoitti: 18 Tammi 2018, 07:54
Böntti kirjoitti:Käy kokeilemassa niin huomaat. XC60 ja X3 on samaa sarjaa, F10 vastine Volvolla olisi V70 tai nykyään V90. Hommassa on muitakin muuttujia kuin ulkomitat.
Komppaan tässä äärimmäisen vahvasti toveri Rönttiä. Olen molempien merkkien kaikkia noita merkkejä omistanut (3 kpl V70, 1 kpl XC60, 2 kpl F25 ja nyt siis alla F10). Muitakin Volvoja on ollut (vanhoja 200-sarjalaisia, 940 ja XC90). Yleisellä taoslla sanoisin, että BMW:t ovat snadisti kaikissa malleissa Volvon yläpuolella. Mm. nkyisen F10:ni ominaisuuskia ei saanut / saa mistään Volvon mallista.
Kun itse vaihdoin helmikuussa F10 520dA:n F11 535xdA:han, niin sitä ennen oli vaihtoehtoina X3, X5 ja vähän muitakin, kuten E-Mersu, Volvo XC60/70, jne. Lopulta valinta päätyi F11:een sen moderniuden ja hienostuneisuuden vuoksi. Vertailussa oli siis 2011-2014 mallisia autoja ja esim. W212 Mersu oli faceliftinäkin sisältä todella vanhanaikainen verrattuna hyvinvarusteltuun 5-sataseen.
X3 30d:tä koeajettua ei tullut sitten minkäänlaista omistamisen halua. Se ohjaamon muovisuus ja kapeus verrattuna tilavaan F11:een ja X5:een eivät sytyttäneet yhtään. X5 jäi pois koska vaimo piti sitä liian isona ja E70:n "parasta ennen" -leima oli mielestäni jo vanhentunut. F11:n kabiini on kuitenkin merkittävästi uudenaikaisempi.
Mutta siis jos noita eri autoja vertailee, niin helppona vertailuna voidaan todeta: X3 = perustuu 3-sarjaan, X5 = perustuu 5-sarjaan.
Sama juttu esim. Audilla: Q5 perustuu A4/A5:een. Samanhintainen A6 on paremmin viimeistelty, hiljaisempi, jne.
5-sarja (ja A6 ja S/V90, jne.) on kuitenkin jo ns. executive level -auto, jossa laatutaso on selkeästi korkeampi kuin 3/4/X3 -Bemareissa.
Katumaasturit kun on kovassa huudossa, niin niistä voidaan pyytää enemmän ja tehtaat saa siten paremmat katteet kuin perinteisistä sedaneista ja farkuista. Eihän kukaan voi oikeasti uskoa, että X3:n valmistaminen olisi yhtään sen kalliimpaa kuin vastaavalla tekniikalla varustetun 3-sarjalaisen.

Mitä noihin vikoihin tulee, niin mullahan laukesi parin viikon ajon jälkeen heti toinen ilmapussi takaa :rolle:
Vaihdelaatikkoon ja jakolaatikkoon ei ole varmaan koskaan vaihdettu öljyjä, joten se on edessä kesän aikana.
Mut semmoista se on, aina joutuu varautumaan käytetyn kanssa muutamaan touhutonniin... ja kaikissa autoissa on vikansa - Volvoissa ja Mersuissa on jakopääongelmia, VAGin tuotteissa DSG, jne.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

VolvostaBemariin kirjoitti: 08 Maalis 2017, 10:09
salmol kirjoitti:
VolvostaBemariin kirjoitti:Etujarrulelvy/levyt lievästi kierossa F10:ssä. Aika ihme homma 67 000 kilometrissä.
OT, mutta miten palat menee noin nopeasti? Minulla auto ehdottaa 110tkm etupaloille, ja paksuudesta päätellen veikkaan että kestää pidempään vielä. Takapaloille reilusti enemmän.
Ihmettelin itse samaa. Veikkaan aktiivivakkarin syövän paloja
.

Päivitys tähän. Jarrutärinät loppuivat mystisesti vappuna. Ja syy-yhteys on se, että Tallinnassa vaihdettiin takuuseen etuylätukivarsien puslat. Enpä edes tajunnut noiden olevan mahdollinen syypää. Eipä toisaalta tajunnut Autokeskuskaan - ei tajunnut edes tutkia, vaan samoin tein ehdotti 9 huntin jarruremonttia.....
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

VolvostaBemariin kirjoitti: 23 Touko 2018, 14:00 Ja syy-yhteys on se, että Tallinnassa vaihdettiin takuuseen etuylätukivarsien puslat. Enpä edes tajunnut noiden olevan mahdollinen syypää.
Mulla vaihdettiin reaktiotankojen puslat kun olivat menossa finaaliin ja siinä myös oireena ilmeisesti täristys jarruttaessa ja huonolla säkällä sitä myöten levytkin voi mennä huonoksi.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Auto kävi huollossa ja manitsivat että alapallonivelissä havaittu pieni välys ja OT vetarin tiiviste hieman hikoilee perästä. Sanoivat että ei ole akuutteja vielä tässä vaiheessa.

Luin että tukivarsia menee n. 100 tkm välein, mutta onko vetarin tiivisteen hikoilu normaalia? Ei varmaan tarvitse toimenpiteitä ellei ala tiputtelemaan maahan öljyä?

Auto F11, 20d, 11/2011.
Kuva
TTE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 124
Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
Auto: BMW 530d X-drive touring 2014

Täällä meni F11 koko takajousitus hajalle, kilsoja silloin 69800. Vaihtoon meni kompura, tasonsäädin, rele, ilmajouset sekä iskarit. Lisätakuun piikkiin meni. Seuraavaksi "paikataan" egr-jäähdytin. 2 litraa oli vuotanut jäähdytinnestettä pihalle.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Itsellä menee myös F11:ssä EGR kokonaan vaihtoon. Eli siis sen syylärinnestettä vuotavan vikakampanjan piikkiin. Samalla vaihdetaan kaksi renkaan paineanturia kun pimenivät. Takuun piikkin nämä
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

VolvostaBemariin kirjoitti: 05 Helmi 2019, 08:44 Itsellä menee myös F11:ssä EGR kokonaan vaihtoon. Eli siis sen syylärinnestettä vuotavan vikakampanjan piikkiin. Samalla vaihdetaan kaksi renkaan paineanturia kun pimenivät. Takuun piikkin nämä
Sama tuomio täälläkin, ilmoittelee vaihtoajan kun saavat osat korjaamolle. Ei ollut pahasti karstanen ja sanoi että voi huoletta ajella kunnes saavat osat.
Kuva
Vastaa Viestiin