F10 vika-/ongelmalista

F10, F11, F07
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

jusape kirjoitti:Ohjaus jäykistynyt minullakin pahasti, pakkasella enemmänkin. Ei palauta kunnolla ja välillä mutterimaisuutta.
Apukuskin etuiskari kitisee sisäänjoustossa, kitisevän kumin inahdus.
Olisiko näillä yhteinen syy, iskaritolpan kääntölaakeri epäkunnossa?
jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 150
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

Kiitos arvailuista ja asiantuntemuksesta. Nyt on jo sen verran monenlaista heittoa, että vien huoltoon tutkimuksiin. Taidan luottaa Laakkoseen kuitenkin, kerran se kirpasee..
tun_keijo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Maalis 2016, 21:40
Auto: BMW 525d xDrive -12
Paikkakunta: Espoo

Kyllähän tuota kulkinetta on saanut korjata ihan kiitettävän isolla rahalla. 176tkm ajettu ja egr-venttiili, egr-lauhdutin, jakopää ja pallonivelet edestä. Halvempaa olisi ajaa taksilla. :D
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jahas. Aika tarkasti 37tkm ajettu ja sitten ensimmäinen ongelma edessä. Tänään mennyt kahdesti vikatilaan "Käyttömoottori, tehoa rajoitettu, ota yhteys huoltoon". Huollettu 25tkm kohdilla, jolloin myös suoritettiin EGR-venttiilin vaihtokampanja.

Hemmetin hyvää markkinointia, sillä tänään SAMANA PÄIVÄNÄ tuli postissa kutsu ilmaiseen takuutarkastukseen, paperin toisella puolella on BMW Turva -sopimuksen mainos. :thup:
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Auto taas kasassa. EGR-venttiili oli rikki, vaihdettu. Autoon oli myös avoinna kampanja "tarkista EGR-venttiilin toiminta" joka suoritettiin kätevästi tässä samalla :lol: Autona siis F11 520dx vm 2015 B47-moottorilla.
Ileh
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 10:11

Kyseessä 518D, kilometrejä takana reilusti. Ilmiönä vastaava https://www.youtube.com/watch?v=s6M1s4KVX6Q eli satunnaisesti neloselta vitoselle vaihto ei mene ihan kuin elokuvissa. Ei ole riippuvainen ajomoodista. Öljyt vaihdettu hiljattain.

Laatikossa on vielä takuuta, missäköhän tuo olisin järkevin tutkituttaa? Sijainti Seinäjoki
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ileh kirjoitti:Kyseessä 518D, kilometrejä takana reilusti. Ilmiönä vastaava https://www.youtube.com/watch?v=s6M1s4KVX6Q eli satunnaisesti neloselta vitoselle vaihto ei mene ihan kuin elokuvissa. Ei ole riippuvainen ajomoodista. Öljyt vaihdettu hiljattain. Laatikossa on vielä takuuta, missäköhän tuo olisin järkevin tutkituttaa? Sijainti Seinäjoki
Järkevintä on viedä sinne mistä ostit, eli katsovat sitä takuun piikkiin siellä. Tapahtuuko juuri tuolla isoilla kierroksilla vai alempana? Tuossa videossahan oli mainittu että kyseessä ei ole laatikon vika, vaan kyse on siitä että koneessa ei riitä voima ja noilla kierroksilla koneesta pyydetään tehoa enemmän kuin rahkeita on, joka johtaa siihen että laatikko rupeaa arpomaan ja yrittää löytää paremman tehoalueen. En tiedä sitten onko sinulla tästä kyse, mutta kohtuu järkevä teoria. Osta lisää tehoa koneeseen.... :thup:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Bmw5F10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Syys 2017, 10:05

No niin,

Tuli sitten tuommoinen F10 520d hommattua. Auto on todella mukava ajaa ja varsin nautinnollinen ostos, paitsi.. Nyt olis semmonen vika (kai) esillä etten ole vielä nettipalstoilla törmännyt:

Aina kun auton huolto väliltä häipyy 1000 km (eli siitä ilmoituksesta, joka tulee näyttöön käynnistyksen yhteydessä) tapahtuu jotain. En tiedä mikä on syy-seuraus suhde eli onko kilometrien häviäminen syy vai seuraus, mutta tarina menee suurin piirtein näin: Auton ostaessani auto oli ajettu n. 51tkm. Tällä hetkellä mittarissa on noin 59tkm. Auto on ollut minulla toukokuun alusta alkaen. Auto on kaksi kertaa vähentänyt seuraavaan huoltoon kuuluvaa väliä. Eli alunperin auto ilmoitti seuraavaan huoltoon 21tkm. Nyt eilen tilanteeksi päivittyi 19tkm. Ensimmäisen kerran kun 21tkm muuttui 20tkm:ksi. Auto samalla nollasi trippimittarin ja päivämäärän sekä kellonajan. Mitään muuta ei tuolloin löytynyt eikä mitään vikailmoituksi kun katsoo iDrivesta. En tuosta niin huolestunut, kun eivät nuo viat olleet kovin kriittisiä. tiedot olivat siis hävinneet kun käynnistin auton lämpimästä tallista (n.2 vrk seisomisen jälkeen). Auto ilmoitti että kello ja pvm laittamatta, joten en tiedä milloin ko asia on tarkalleen tapahtunut. Noh, nyt sitten eilen auto avasi takaluukun moottoritiellä kesken ajon! Ajoin sivuun tarkastin menetetyn omaisuuden ja laitoin luukun kiinni. Sammutin auton ja käynnistin sen uudelleen. Väli seuraavaan huoltoon oli päivittynyt 19tkm:iin ja näytössä käyttämäni info paljonko tankillisella vielä pääsee oli vaihtunut näyttämään keskikulutusta. Pikkuvikoja voisi sietää, mutta peräluukun aukeaminen moottoritiellä ei ole suotavaa..

Onko ideoita mikä ongelma ja mitä pitäisi tehdä? Mihin auto kannattaisi viedä softapäivitykseen/vianlukuun pk-seudulla? Mitä moinen lysti mahtaisi maksaa?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Kellon nollaantuminen yleensä on tarkoittanut akun huonoa jännitettä.
Ja jotta asia ei olisi liian yksinkertainen nykyakut ovat siitä ihmeellisiä, että auto saattaa käynnistyä pakkasellakin kuin "palmun alta", mutta silti kello on nollaantunut yön aikana. Uudella akulla viat häviää.
Auton huoltovälihän ei tule mittalukemasta yksistään, vaan ajotietokone/moottorinohjausyksikkö laskee tarpeen riippuen erilaisista parametreista (lämpötila, käynnistysten määrä, kuinka paljon moottoria rasitetaan jne jne). Tuo huoltovälin lyhentyminen (siis nopeammin kuin ajetut kilometrit), voi johtua myös akun varauksesta.
Jos akku on loppu, auton diagnostiikka osaa kertoa senkin. Se selviää lukemalla vikakoodit.
Mutta: F- sarjalaisissa alkaa jo olla erilaisia, kummallisia ohjelmistovikojakin.
Tuo takaluukkujuttu viittaisi johonkin muuhun vikaan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

En ollenkaan tässä nyt miettisi tuota "seuraavaan huoltoon" mittaria, koska se elää muutenkin jo omaa elämäänsä. Varsinkin jos jarrupalat siellä tulossa seuraavaksi niin voi heitellä yllättäen suuntaan tai toiseen.

Mutta tosiaan akku tuosta autosta kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Muutakin sähkövikaa voi tuon kuvauksen mukaan olla.

Ja kun oikein pakka sekaisin, niin tuo kontti on myös ehkäpä mahdollista sulkea sen verran huonosti, että auto väittää luukun olevan kiinni, kunnes sopiva töyssy tulee kohdalle. Mulle kävi takaoven kanssa. Ihmettelin että mikä ikkuna suhisee kun auto näytti että kaikki ovet kiinni. Sitten mutkan jälkeen kun vähän heilahti, niin autokin jo tajusi että ovi on muuten auki... Motarille asti ehdin kuitenkin siinä välissä.
Bmw5F10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Syys 2017, 10:05

Kiitoksia asiallisista vastauksista.

Itsekin vähän mietin tuota yhteyttä. Ainut ihmetyksen aihe on se, että auto ei milloinkaan muuten oireile, vaan ainoastaan silloin kun tuosta seuraavasta huollosta häviää 1000 km. Itse ajattelisin, että noita pikkuvikoja ilmaantuisi aina silloin tällöin, mikäli akku olisi syyllinen. Nyt kuitenkin kaikki pelaa normaalisti siihen asti, kunnes taas päivittyy tuo huollon tarve. Voiko noiden nykyakkujen kuntoa itse tarkastaa vai kannattaako suoraan pyytää huoltoa varmistamaan akun kunto?

toivottavasti Inaukkar anoppi tippui kyydistä.. :lol: Ei kun siis ei tippunut.. :blink: Vai kuinka se nyt oli :conf:
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Itse akun kuntoa ei voi testata oikein muuten kuin kokeilemalla toimiiko start-stop, liian tyhjällä akulla se ei stoppaa (se vaatii myös 20°C lämpötilan akkuosastolla).

Ennen vanhaan akku vaihdettiin vasta kun ei lähtenyt käyntiin, nämä nykyautot kiukuttelee jo paljon ennen sitä.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Wonderi kirjoitti:Itse akun kuntoa ei voi testata oikein muuten kuin kokeilemalla toimiiko start-stop, liian tyhjällä akulla se ei stoppaa (se vaatii myös 20°C lämpötilan akkuosastolla).

Ennen vanhaan akku vaihdettiin vasta kun ei lähtenyt käyntiin, nämä nykyautot kiukuttelee jo paljon ennen sitä.
Akun voi testata korjaamolla syväpurkamalla.
tun_keijo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Maalis 2016, 21:40
Auto: BMW 525d xDrive -12
Paikkakunta: Espoo

Menihän tässä puoli vuotta ilman vaikeuksia. Auto siis F10 525d xdrive ja ajettu 200tkm. Viime viikolla auto sai hitaassa nopeudessa kiihdytettäessä lyhyen, noin 5s kestäneen tutinakohtauksen. Tuo toistui vielä kertaalleen samana iltana. Nyt sitten viikkoa myöhemmin samanlainen vaiva toistui maantienopeudessa kiihdtytettäessä, mutta tällä kertaa oire kesti noin 30s. Eli auto siis ikään kuin tutisee/vapisee suhteellisen voimakkaasti. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Moottori vetää ja käy normaalisti ja vaihteet vaihtuvat myöskin normaalisti. Väliaikoina täysin oireeton. Lisäksi kun päästää kaasun ja antaa tuon rullata, niin tuota tärinää ei tunnu. Joskus huollossa mainitsivat, että taaemman rättinivelen kumi tms on kulunut. Voisiko tämä olla rättinivelestä johtuva oire?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Epäkuntoinen kardaanin nivel tuntuu juurikin tutinana vedättäessä. Mutta tuntuu kyllä joka kerta reippaammin vedättäessä. Jos vain joskus ilmenee niin ehkä sittenkin nelivedon vika.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuntuuko matalilla kierroksilla vedättäessä, vai myös korkeilla kierroksilla? Jos matalilla, niin veikkaan kardaania/perää, jos korkeilla niin ehkä vaihteisto tai jotain muuta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tun_keijo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Maalis 2016, 21:40
Auto: BMW 525d xDrive -12
Paikkakunta: Espoo

Hmmm vaikea sanoa, että millä kierroksilla tuntuu eniten, ku tuo tilanne on niin yllättävä ja auto siis kohtausten välissä täysin oireeton. Ensi torstaina menee Wetterille tutkittavaksi. Toivottavasti ei mene kovin montaa tonnia.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Taas pettäny oven kosteussulut :curse: Miten tämä on oikein mahdollista. Vuosi sitten tuli kuntoon, mutta näköjään vai tilapäisesti.
Palomies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:04
Auto: 535D X-drive

Kannattaa korjata itse ovien vuoto, sikafleksiä tms. liimamassaa siihen kalvon ja ovipellin väliin. Näin omassa tein ja on ollut tiivis.
tun_keijo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Maalis 2016, 21:40
Auto: BMW 525d xDrive -12
Paikkakunta: Espoo

tun_keijo kirjoitti:Menihän tässä puoli vuotta ilman vaikeuksia. Auto siis F10 525d xdrive ja ajettu 200tkm. Viime viikolla auto sai hitaassa nopeudessa kiihdytettäessä lyhyen, noin 5s kestäneen tutinakohtauksen. Tuo toistui vielä kertaalleen samana iltana. Nyt sitten viikkoa myöhemmin samanlainen vaiva toistui maantienopeudessa kiihdtytettäessä, mutta tällä kertaa oire kesti noin 30s. Eli auto siis ikään kuin tutisee/vapisee suhteellisen voimakkaasti. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Moottori vetää ja käy normaalisti ja vaihteet vaihtuvat myöskin normaalisti. Väliaikoina täysin oireeton. Lisäksi kun päästää kaasun ja antaa tuon rullata, niin tuota tärinää ei tunnu. Joskus huollossa mainitsivat, että taaemman rättinivelen kumi tms on kulunut. Voisiko tämä olla rättinivelestä johtuva oire?

Auto kävi Wetterillä tarkistuksessa ja mitään selittävää syytä ei löytynyt. Rättinivel oli kohtalaisen kulunut, mutta huollon mukaan ei selitä oiretta. Vaihdettiin kuitenkin tuo rättinivel ja nyt on mennyt +1000km ilman mitään oiretta.
Vastaa Viestiin