F10 vika-/ongelmalista

F10, F11, F07
nk_user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:04
Auto: 4-sarjan Coupé

Ajattelin avata tällaisen aiheen, jotta saa hieman referenssejä kun joutuu keskustelemaan huollon kanssa.

Eli malli on F10 520 dA ja ongelmat:
- pakkasella kojelaudasta kuuluu melkoinen sirinä
- keskisuutin ääntelee voimakkaasti (joutuu pitämään suljettuna)

Näillä on toistaiseksi selvitty (täytyy koputtaa otsaa :tong: ).
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Minä huomasin myös viime lauantaina vastaavaa automallia koeajaessani resonointia joka tuli joko tuulilasin alareunasta, ns. vesikaukalosta tai kojelaudan päältä läheltä tuulilasin alareunaa. Ääntä oli aika vaikea paikallistaa. Uskoisin että havaintoni koskee vastaavaa asiaa kuin minkä olet itsekin huomioinut. Se resonointi kesti vaihtelevalla volyymilla lähes koko 30min koeajon ajan ja pikkutarkkana tyyppinä se häiritsi ainakin minua. Pakkasta oli silloin about viitisen astetta.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

nk_user kirjoitti:Ajattelin avata tällaisen aiheen, jotta saa hieman referenssejä kun joutuu keskustelemaan huollon kanssa.
Eli malli on F10 520 dA ja ongelmat:
- pakkasella kojelaudasta kuuluu melkoinen sirinä
- keskisuutin ääntelee voimakkaasti (joutuu pitämään suljettuna)
Näillä on toistaiseksi selvitty (täytyy koputtaa otsaa :tong: ).
Ei hassumpi otsikko, mutta en osallistu tähän ainakaan vielä
sillä mitään ongelmia ei autossani ole sisäänajon jälkeen ollut.

Mitä nyt Defan paistinpannua joutuu odottamaan aivan liian kauan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:Minä huomasin myös viime lauantaina vastaavaa automallia koeajaessani resonointia joka tuli joko tuulilasin alareunasta, ns. vesikaukalosta tai kojelaudan päältä läheltä tuulilasin alareunaa. Ääntä oli aika vaikea paikallistaa. Uskoisin että havaintoni koskee vastaavaa asiaa kuin minkä olet itsekin huomioinut. Se resonointi kesti vaihtelevalla volyymilla lähes koko 30min koeajon ajan ja pikkutarkkana tyyppinä se häiritsi ainakin minua. Pakkasta oli silloin about viitisen astetta.
Mun lähes kaikki edelliset Bemarit (ainakin E36, E46, E39 ja E60) ovat kaikki resonoineet takalasista kun sinne on jäänyt jäätä lasin ja korin väliin mutta se johtui rakenteesta.
En ole vielä huomannut sitä F10:ssä mutta talvihan on vasta alussa.

Voisko huomaamanne ilmiö voi johtua jäästä?

E39 ja E60 alkuaikoinaan nitsivät ovitiivisteiden takia. En myöskään hyväksyisi minkäänlaista nitnää tai natinaa omissa autoissani enkä olekaan. Kahteen ekaan E60:seen vaihdettiin ovien tiivisteet mutta LCI:ssä ongelmaa ei enää ollut.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
vaiska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Touko 2010, 21:14
Auto: F10 520dA

nk_user kirjoitti:Ajattelin avata tällaisen aiheen, jotta saa hieman referenssejä kun joutuu keskustelemaan huollon kanssa.

Eli malli on F10 520 dA ja ongelmat:
- pakkasella kojelaudasta kuuluu melkoinen sirinä
- keskisuutin ääntelee voimakkaasti (joutuu pitämään suljettuna)

Näillä on toistaiseksi selvitty (täytyy koputtaa otsaa :tong: ).
Listataan nyt näitä kun on kymppitonni mittarissa:

- keskisuutin ääntelee "kuuma asennossa" joten pidettävä suljettuna
- ohut ajotuntuma. Ensin kuvittelin että johtuu alkuperäisistä RFT renkaista mutta sama vika myös normaalirenkailla (nastat). Eli yliherkkä maantien kallisteluihin, ohjaus ei palauta kunnolla keskiasentoon, vaatii jatkuvaa ohjauksen paimentamista tietynlaisilla tieosuuksilla (levoton). Minulla on ollut useita bemareita ja tässä kyllä ylivoimaisesti huonoin ohjaustuntuma (ns. junamaisuudesta ei tietoakaan).
- -18 asteessa normaalissa kaupunkiliikenteessä lämpömittari ei nouse kuin hitusen 50 asteen yläpuolelle. Maantieajossa n.70 astetta.
- takalasin nitinät kun on jäätä ikkunan ja takaluukun liitoskohdassa mutta tämä yleinen ongelma muissakin bemuissa.
- radion bugi. Jättää edellisen kanavan näkyviin näytölle kun muistipaikasta valitsee uuden.

Muita ongelmia ei ole esiintynyt.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Eikös tuo lämpömittari F10:n tapauksessa kerro öljyn lämpötilan?
Jos näin on, niin sitten nuo lukemat ovat normaaleja talvikelissä.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

vaiska kirjoitti:- takalasin nitinät kun on jäätä ikkunan ja takaluukun liitoskohdassa mutta tämä yleinen ongelma muissakin bemuissa.
Tuon huomasin itsekin, kunnes älysin putsata takaluukun ja ikkunan välisen raon jäästä, ei nitise enää.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

vaiska kirjoitti: - ohut ajotuntuma. Ensin kuvittelin että johtuu alkuperäisistä RFT renkaista mutta sama vika myös normaalirenkailla (nastat). Eli yliherkkä maantien kallisteluihin, ohjaus ei palauta kunnolla keskiasentoon, vaatii jatkuvaa ohjauksen paimentamista tietynlaisilla tieosuuksilla (levoton). Minulla on ollut useita bemareita ja tässä kyllä ylivoimaisesti huonoin ohjaustuntuma (ns. junamaisuudesta ei tietoakaan).
Tämän asian pistin merkille itsekin kun koeajoin F10 530d:n. Jos tämä on tosiaan suunta jatkossa BMW:n ohjaustuntuman suhteen, niin ihmetellä täytyy. Se muistutti etäisesti Volvo V70:stä jota jouduin kerran ajamaan. Voisi epäillä että aktiiviohjaus lisävarusteena parantaisi ohjaustuntumaa sekä tekisi ohjauksesta tarkemman. Harmi vain että se ei ole ihan halpa varuste.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

///Marko kirjoitti:
vaiska kirjoitti: - ohut ajotuntuma. Ensin kuvittelin että johtuu alkuperäisistä RFT renkaista mutta sama vika myös normaalirenkailla (nastat). Eli yliherkkä maantien kallisteluihin, ohjaus ei palauta kunnolla keskiasentoon, vaatii jatkuvaa ohjauksen paimentamista tietynlaisilla tieosuuksilla (levoton). Minulla on ollut useita bemareita ja tässä kyllä ylivoimaisesti huonoin ohjaustuntuma (ns. junamaisuudesta ei tietoakaan).
Tämän asian pistin merkille itsekin kun koeajoin F10 530d:n. Jos tämä on tosiaan suunta jatkossa BMW:n ohjaustuntuman suhteen, niin ihmetellä täytyy. Se muistutti etäisesti Volvo V70:stä jota jouduin kerran ajamaan. Voisi epäillä että aktiiviohjaus lisävarusteena parantaisi ohjaustuntumaa sekä tekisi ohjauksesta tarkemman. Harmi vain että se ei ole ihan halpa varuste.
En omista kyseistä autoa mutta minullekin koeajon perusteella ajamani F10 vakikokoisilla renkailla oli pettymys. Haki kokoajan ja sai paimentaa&oli levoton kun ajelin ns. Orimattilan tietä vauhdin ollessa 80-100km/h. Olen ajanut vertalun vuoksi saman pätkät useita kertoja omalla E91 LCI:llä ja auto menee saman tieosuuden kuin juna kiskoilla, ei hae tai tempoile eikä tarvitse kaitsea. Ajotuntuma on jämäkkä ja tuntuma tiehen sekä ajamiseen todella "maukas" jota ei voinut sanoa F10:stä. E90/E91 tuntuvat enempi ajajan autolta ja F10:n puikoissa tuntui kuin minä en olisi auton käskijä vaan olisin se kyytiläinen. f10:n ohjaustunto oli ohut, etäinen ja jotenkin teennäinen. Pitäisi päästä ajamaan sama auto säädetävällä alustalla ja aktiiviohjauksella sekä ilman RFT:tä jotta tietäisi millainen se sitten on. Mut jotenkin vaan tuntuu että seuraava auto lienee edelleen 3-sarjalainen jos eivät huononna sen ajettavuutta tai tilat vaan riittää. X3 pitää käydä ajamassa jotta tietää onko se samaa tasoa F10:n kanssa vaiko enempi 3-sarjan oloinen.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mitä tarkoittaa se monien valittama keskisuutin ääntelee ajossa kun se on auki?

En ole nimittäin itse huomannut mitään ääntelyä E91:ssä ja keskisuuttimet on aina auki kun ajelen ja siellä täysin punaisella alueella on talvisin se säätöpyörä.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

vaiska kirjoitti: - ohut ajotuntuma. Ensin kuvittelin että johtuu alkuperäisistä RFT renkaista mutta sama vika myös normaalirenkailla (nastat). Eli yliherkkä maantien kallisteluihin, ohjaus ei palauta kunnolla keskiasentoon, vaatii jatkuvaa ohjauksen paimentamista tietynlaisilla tieosuuksilla (levoton). Minulla on ollut useita bemareita ja tässä kyllä ylivoimaisesti huonoin ohjaustuntuma (ns. junamaisuudesta ei tietoakaan).
- -18 asteessa normaalissa kaupunkiliikenteessä lämpömittari ei nouse kuin hitusen 50 asteen yläpuolelle. Maantieajossa n.70 astetta.
- Nyt alla 245/45 18" Michelin ei-RFT renkaat ja juuri tänään ihastelin auton junamaista ja hiljaista kulkua kun auto oli lämmennyt. Kesäläskeillä (20") pahat urat hiukan tuntuvat.
Mutta ohjaus oli hiukan raskas - 16 asteesta käynnistäessä ilman lohkolämppäriä mutta sekin parani kun auto lämpeni.
- Sama lämpökokemus mutta kuulemma normaalia. Lämpöä sentään tuli suht nopeasti ja penkinlämmittimet sopivat nopeaan kinkunpaistoon.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

J1978 kirjoitti:Mitä tarkoittaa se monien valittama keskisuutin ääntelee ajossa kun se on auki?

En ole nimittäin itse huomannut mitään ääntelyä E91:ssä ja keskisuuttimet on aina auki kun ajelen ja siellä täysin punaisella alueella on talvisin se säätöpyörä.
Kun rulla punaisessa asennossa, niin pihinää ja puhinaa kuuluu jatkuvasti. Tuntuu vieläpä, että pihinän ja puhinan äänen korkeus vaihtelee, siksi siihen kiinittää huomiota taajama-ajossa. Eipä tuota maantie/motari jossa enää huomaa.
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

J1978 kirjoitti:Minä huomasin myös viime lauantaina vastaavaa automallia koeajaessani resonointia joka tuli joko tuulilasin alareunasta, ns. vesikaukalosta tai kojelaudan päältä läheltä tuulilasin alareunaa. Ääntä oli aika vaikea paikallistaa. Uskoisin että havaintoni koskee vastaavaa asiaa kuin minkä olet itsekin huomioinut. Se resonointi kesti vaihtelevalla volyymilla lähes koko 30min koeajon ajan ja pikkutarkkana tyyppinä se häiritsi ainakin minua. Pakkasta oli silloin about viitisen astetta.
Hei, jos ääni kuuluu ainoastaan pakkasella, niin syypäinä voivat olla tuulilasinpyyhkimet. Nykyiset kumilerppapyyhkimet menee jäätyessään jäykäksi ja alkavat koputella tuulilasia, omassa autossa(ei ole F10) olen huomioinut tuon asian. Tietenkin vika voi olla autossakin.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

pena69 kirjoitti:Hei, jos ääni kuuluu ainoastaan pakkasella, niin syypäinä voivat olla tuulilasinpyyhkimet. Nykyiset kumilerppapyyhkimet menee jäätyessään jäykäksi ja alkavat koputella tuulilasia, omassa autossa(ei ole F10) olen huomioinut tuon asian.
Tätä epäilen, sillä pyyhkijät ovat aika hyvin suojassa konepellin alla (on F10).
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
JukkaE60

Ricracing kirjoitti:
pena69 kirjoitti:Hei, jos ääni kuuluu ainoastaan pakkasella, niin syypäinä voivat olla tuulilasinpyyhkimet. Nykyiset kumilerppapyyhkimet menee jäätyessään jäykäksi ja alkavat koputella tuulilasia, omassa autossa(ei ole F10) olen huomioinut tuon asian.
Tätä epäilen, sillä pyyhkijät ovat aika hyvin suojassa konepellin alla (on F10).
Mun mielestä voisi hyvinkin olla syynä vaikken itse ole moista ääntä havainnut. Sopivan tiheässä lumisateessa kun lämmin auto aikansa seisoi sateessa niin konepellin ja tuulilasin alareunan väli oli täynnä lunta ja jäätä, ja nuo viipparit muuttui käytännössä liikkuviksi jääpuikoiksi kuten pena69 edellä toteaa. Tuli samalla mieleen että mitähän pissapojan suuttimien suuntaus ja piuhoitukset tykkää kun vähän ronskimmin poistelee jäätä lumiharjan varrella, ne on aika "irrallaan" heti konepellin alareunassa... Vaikuttaa suunnittelu hiukan keskeneräiseltä tuolta kohtaa...
KTTH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Loka 2010, 19:46

Ylläpito on poistanut viestin, koska sama viesti on kirjoitettu useaan eri viestiketjuun.
Avatar
Ville
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 20:47
Auto: F10 525dA Sport

Huomasin tuossa jokin aika sitten, että valkoinen mittariston valaistus on kadonnut ns.DRL-moodissa. Muistaakseni tässä oli ko. toiminto päivänvalossa, vai muistanko omiani?
Onkos muut havainnu vastaavaa? :conf:
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Pidän aina päivisin 0-asennossa ja silloin ainakin mittariston lcd näytön tekstit on valkoiset. Vasta illan tullen käännän Auto-asentoon, jolloin mittaristo muuttuu punaiseksi.
Avatar
Ville
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 20:47
Auto: F10 525dA Sport

Turbo kirjoitti:Pidän aina päivisin 0-asennossa ja silloin ainakin mittariston lcd näytön tekstit on valkoiset. Vasta illan tullen käännän Auto-asentoon, jolloin mittaristo muuttuu punaiseksi.
Nain se LCD naytto toimii myos mulla. Mutta muistaakseni mulla oli myos valkoinen taustavalaistus mittaristossa paivasaikaan Auto-asennossa (?) Nykyaan toimii enaa vain oranssi, tai sitten muistelen omiani. Pidan valot aina Auto-asennossa.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Ville kirjoitti:
Turbo kirjoitti:Pidän aina päivisin 0-asennossa ja silloin ainakin mittariston lcd näytön tekstit on valkoiset. Vasta illan tullen käännän Auto-asentoon, jolloin mittaristo muuttuu punaiseksi.
Nain se LCD naytto toimii myos mulla. Mutta muistaakseni mulla oli myos valkoinen taustavalaistus mittaristossa paivasaikaan Auto-asennossa (?) Nykyaan toimii enaa vain oranssi, tai sitten muistelen omiani. Pidan valot aina Auto-asennossa.
On normaalia että talvella päivällä ajovalot kytkeytyvät päälle - tällöin mittariston väri muuttuu oranssiksi. Talvikeli on vaan semmoinen joka saa valosensorit kytkeytymään valot päälle useammin kuin kesällä. Selkeä keli asia toinen.
- - -
Vastaa Viestiin