Huuska kirjoitti:Bmw näyttää olevan sulle uskonto kun oot kerrankin sellaisen saannut ostettua toki vaan 3-sarjalaisen.
Ei jaksa edes kommentoida noin uunoon viestiin
Mutta kommentoit kuitenkin ?
Faktahan on kuten kaikki tietää, että i-ki-öl-jy-jä ei ole ole-mas-sa-kaan. Se vaihtaako niitä vai ei on sitten oman uskomuksen varassa oleva asia.
Mutta kestää ne toki eliniän, ainakin laatikon eliniän
Hauskaa tämä uskovaisten kinaamisen seuraaminen
Jos ei ole varaa ostaa kuin joku hinnat-alkaen vitonen, niin ei kannata aukoa päätään täällä. Siihen vaaditaan kutoskone tai ainakin 200+hv ja neliveto.
Ja kyllä. Tämä oli provo. Ihan sun uunoille kommenteillesi.
BMW:n suhtautuminen tuohon laatikon öljynvaihtoon perustuu varmaankin siihen, että se suunnittelee valmistamilleen autoille käyttöiäksi tietyn iän ja ajettavaksi kilometrimääräksi tietyn kilometrimäärän.
Suurin osa bemareista todennäköisesti kierrätetäänkin BMW:n suunnitteleman käyttösuoritteen tuntumassa, mutta suomalainen autoilija tunnetusti pitää 15v/250tkm ikäistä autoa vielä lähes uutena.
Bmw huollot eivät kunnosta laatikoita, vaan vaihtaa ne uusiin. Lippalakki pojat ajaa samoilla öljyillä laatikon loppuun asti ja muut vaihtaa öljyt ei laatikkoa.
Tähän tomaatin öljynvaihto keskusteluun haluan tuoda oman näkökulmani ja havaintoni asiasta. Nykyään mm Laakkonen vaihtaa öljyjä huuhtelemalla. Asiakas voi valita laitetaanko sinne ZF:n öljyt vai BMW:n omat longlife öljyt. Mikäli asiakas valitsee ZF:n öljyt, suositus on että öljynvaihto tehdään uudelleen 60tkm ajon jälkeen jne. Mikäli asiakas valitsee BMW:n oman longlife öljyn laatikko on taas "ikiöljyinen" Mitä tästä voimme päätellä? ZF:n ohjeet 100tkm:n tai 8 vuoden vaihtovälistä on varmasti asiallinen ja syytä tehdä mikäli laatikossa ns automaattilootan perusöljyt. Mitä tarkoitan tällä, että jos lootassa ns perusöljyt? No kuten kaikki täällä tiedämme, ei koske BMW:tä mutta näitä ZF:n laatikoita on hyvin monessa muussakin automerkissä. Summa summarum ZF:n laatikko BMW:ssä longlife öljyillä, pitäisi kestää hamaan tappiin vaihtamatta öljyjä. Oma mielipiteeni, ei kestä tai minä en ainakaan ajaisi omalla BMW:llä vaihtamatta öljyjä.
Pohdintaa, miksi näin, kun lähes kaikkiin automerkkeihin vaihdetaan tai ainakin suositellaan laatikon öljynvaihtoa mutta BMW ei edes suosita. Mielestäni enemmän tai vähemmän kaikki autonvalmistajat kilpailevat toisiaan vastaan mitä harvemmilla huoltoväleillä ja yhä harvemmilla huoltokohteilla. Mielestäni tämä johtaa/on johtanut siihen, että auto (mikä tahansa) ei välttämättä ole niin pitkäikäinen kuin mitä se tarkemmin huoltamalla voisi olla. Se ei vaan "kuulosta" tänä päivänä järkevältä, mikäli autonvalmistajilla olisi moottoriöljyjen vaihtoväli järjestäen n 15tkm ja esim vaihteistoöljyjen vaihtoväli vaikka 60tkm.
Edelleen, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee......
Nonamelta tuli asiaa. Eli ZF käyttää huonompia öljyjä kuin mitä BMW laittaa ZF laatikkoon, selittää tuon ero suosituksissa. Tietysti jokainen voi silti vaihtaa bemarissakin vaihteiston öljyt, mutta ainakin on selvää että öljyillä on eroja ja vaihtosuositukset sen mukaiset.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Olisi eri asia jos Bemareilla ajettaisiin monta sataa tuhatta kilometriä tai miljoon(i)a, niin kuin busseilla ja rekoilla tehdään, kannattaisikin vaihtaa öljyä. Mutta minä en aio ajaa Bemariani edes 250tkm asti, ja jos onnistun ajamaan autoni vaihtoautotarhaan ilman hinausautoa (todennäköisyys aika suuri), vaihteistoöljynvaihto tai vaihtamatta jättäminen ei vaikuta pennin vertaa hyvityshintaan.
Hieman toisessa topikissa mainitsin ohjauksen raskaudesta- ja palautuksen puutteesta. Tänään vaihtui nastarenkaat, ja sen myötä ohjaus kyllä hieman keveni. Se on siis hyvä.
Mutta otettiin tänään pienet lenkit omalla ja työkaverin autolla (hänellä 525dA -11), ja ei ajettavuudessa muuten järisyttävää eroja ollut paitsi hänen autonsa ohjaus palauttaa ja minun ei. Tuumittiin että voiko se johtua vain nelivedosta vai jostain muustakin? Omassani on hydraulinen tehostin ja hänellä ilmeisesti erilainen sähköinen.
Täytyy omassa teettää nelipyöräsuuntaus, mutta onko jotain muuta mitä voisi vielä tsekata? Ei kai ohjauksen oletusarvoisesti kuulu olla sellainen ettei palauta?
Kvee kirjoitti:Hieman toisessa topikissa mainitsin ohjauksen raskaudesta- ja palautuksen puutteesta. Tänään vaihtui nastarenkaat, ja sen myötä ohjaus kyllä hieman keveni. Se on siis hyvä.
Mutta otettiin tänään pienet lenkit omalla ja työkaverin autolla (hänellä 525dA -11), ja ei ajettavuudessa muuten järisyttävää eroja ollut paitsi hänen autonsa ohjaus palauttaa ja minun ei. Tuumittiin että voiko se johtua vain nelivedosta vai jostain muustakin? Omassani on hydraulinen tehostin ja hänellä ilmeisesti erilainen sähköinen.
Täytyy omassa teettää nelipyöräsuuntaus, mutta onko jotain muuta mitä voisi vielä tsekata? Ei kai ohjauksen oletusarvoisesti kuulu olla sellainen ettei palauta?
Ainakaan mersuissa se ohjaus ei palauta, siitä sen tunnistaakin. Nykyinen f11 palauttaa huomattavasti paremmin kuin edellinen w204.
Kvee kirjoitti:Hieman toisessa topikissa mainitsin ohjauksen raskaudesta- ja palautuksen puutteesta. Tänään vaihtui nastarenkaat, ja sen myötä ohjaus kyllä hieman keveni. Se on siis hyvä.
Mutta otettiin tänään pienet lenkit omalla ja työkaverin autolla (hänellä 525dA -11), ja ei ajettavuudessa muuten järisyttävää eroja ollut paitsi hänen autonsa ohjaus palauttaa ja minun ei. Tuumittiin että voiko se johtua vain nelivedosta vai jostain muustakin? Omassani on hydraulinen tehostin ja hänellä ilmeisesti erilainen sähköinen.
Täytyy omassa teettää nelipyöräsuuntaus, mutta onko jotain muuta mitä voisi vielä tsekata? Ei kai ohjauksen oletusarvoisesti kuulu olla sellainen ettei palauta?
Nelipyöräsuuntaus tehtiin viime perjantaina. Arvoissa oli pientä heittoa, ja nyt auto on kyllä niin suuntavakaa kuin ikinä voi olla. Vaan ei se auttanut ohjauksen palautuksen puuttumiseen. Edelleen viimeinen "vartti" pitää palauttaa käsin. Myyjäliikkeelle infosin, ja sanoi että se on ominaisuus. En vaan oikein usko siihen. Ensi viikolla yritän saada testattua kaverin 520Xdan. Autossani Finntakuu Extra johon kyllä ohjauksen komponentit kuuluvat.
Vanteet on alkuperäiset BMW vanteet, en ole ET:tä katsonut, koko 17". Renkaat on Goodyear nastat.
Tänään ajoin F11 525Xdan -14. Olihan ohjauksella eroa, Ohjaus keskitti hienosti, eikä ollut tahmeudesta tietoakaan. Aivan erilainen kuin omani, sellainen kuin ohjauksen kuuluu ollakin.
Ahaa niissäkin siis eroa vuoden mukaan. Halusin tuon toisen nelikon ajaa - vaikkakin eri koneella - koska joku arveli ohjauksen tahmeuden johtuvan nelivedosta. Jatkan asian selvittelyä. Mutta jos oikeasti on niin, että tuon hintaluokan auton ohjauksen kuuluu olla tahmea eikä palauttaa viimeistä varttikierrosta, niin sitten asia on niin, eikä minun aina kaikkea tarvitse ymmärtääkään
Kvee kirjoitti:Ahaa niissäkin siis eroa vuoden mukaan. Halusin tuon toisen nelikon ajaa - vaikkakin eri koneella - koska joku arveli ohjauksen tahmeuden johtuvan nelivedosta. Jatkan asian selvittelyä. Mutta jos oikeasti on niin, että tuon hintaluokan auton ohjauksen kuuluu olla tahmea eikä palauttaa viimeistä varttikierrosta, niin sitten asia on niin, eikä minun aina kaikkea tarvitse ymmärtääkään
Harmillisesti en löydä tarkkaa listaa mistä lähtien tehostus on sähköinen, ehkä joku toinen tietää. Mun käsitys on se, että ekat F10/F11 xdrivet ei olleet vielä sähköisenä, mutta nopeasti sähköinen lisättiin neljän sylinterin moottoreiden kanssa (ainakin vm 2012 jo ollut bensassa) ja myöhemmin (vai koskaan?) kutosiin.
Huomenna liikenteessä PK-seudulla, ja käyn samalla näyttämässä autoa yhdelle Tuusulassa toimivalle BMW expertille. Katsotaan minkälaisen tuomion hän antaa.