Minun Bmw-historia koostuu 2014 F11 520dx:stä, jonka tilasin tehtaalta ja ajoin 160tkm. Sitten käytetty 2014 530dx, jolla ajelin 50tkm, mutta rupesi hajoamaan alle niin piti laittaa kiertoon. Sitten löysin elämäni parhaan auton, hain viime syksynä Saksasta X3:n 30d koneella ja taitaa olla kaikki varusteet paitsi M sport. Itse pidän tätä X3:a näistä parhaana. Ehkä tietysti tuo mahtava varustelu, hyvä voimalinja, upea kunto vaikka käytetty, maavara niitä parhaita ominaisuuksia. F10:ssä ja F11:ssa häiritsi tuo adblue-systeemin oikkuilu, tässä sitä ei ole. F10:n alusta ei jotenkin kestänyt kunnolla isoa kuormaa, F11 siinä mielessä parempi. Mutta se on tullut matkalla todettua, että kiitos ei 20d moottorille.leecher kirjoitti: ↑17 Tammi 2018, 14:54 Millä tavalla ne on eriluokan? X3 ei ole kokemusta, mutta olen tykännyt tuosta XC60 korkeudesta ja tilat on olleet riittävät. F10 olisi varmaan koon puolesta riittävä, ei tarttee välttämättä farkkua.
Oliko tuossa LCI mallissa muuta muutosta kuin valot edelliseen versioon? Kannattaako etsiä se LCI versio vs. vanhempi F11?
Sent from my iPhone using Tapatalk
F10 vika-/ongelmalista
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 150
- Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
- Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014
Vaihdoin viime viikolla f30:n vm 15 f10 520d:hen (100tkm ajettu). Pääasiassa autoon olen tyytyväinen, mutta muutamia huomioita olen tehnyt. Autossa on alla 225/55r17 koon Nokian Hakka Black (ei rf) kesärenkaat. Rengaspaineita on suositusten mukaisesti 2.3/2.5. Tällä rengastuksella auto on mielestäni melko meluisa, esim. edellinen f30 tuntui kitkarenkailla hiljaisemmalta. Melun olen osin laittanut karkean asfaltin piikkiin ja vertailukohtaa on hankala tehdä, kun olen aina pyrkinyt keväisin pahimman karkeuden yli ajelemaan kitkarenkailla.
Toiseksi olen kiinnittänyt huomiota ohjauksen vetelyihin. Auto tuntuu varsinkin uraisilla ja pienemmillä mutkateillä levottomalta ajaa ja ohjauksessa tuntuu "mutterimaisuutta". Moottoriteillä auto taas kulkee, kuin juna eivätkä urat pahemmin aiheuttaa vetelyjä. Aluksi epäilin ongelmien johtuvan runflat renkaista, mutta ainakaan FRT- merkintää ei noita ole löytänyt. Seuraavaksi ajattelin tarkistuttaa pyöränkulmat.
Onko kokemuksia noista Hakka Black- renkaista, ovatko erityiset meluiset tai uraherkät?
Mitä rengaspaineita olette käyttäneet vakiokoon renkaissa, toimivatko tehtaan suorituspaineet parhaiten?
Onko ajatuksia mikä muu kuin pielessä olevat pyöränkulmat voisi tehdä tuota ohjauksen levottomuutta?
Toiseksi olen kiinnittänyt huomiota ohjauksen vetelyihin. Auto tuntuu varsinkin uraisilla ja pienemmillä mutkateillä levottomalta ajaa ja ohjauksessa tuntuu "mutterimaisuutta". Moottoriteillä auto taas kulkee, kuin juna eivätkä urat pahemmin aiheuttaa vetelyjä. Aluksi epäilin ongelmien johtuvan runflat renkaista, mutta ainakaan FRT- merkintää ei noita ole löytänyt. Seuraavaksi ajattelin tarkistuttaa pyöränkulmat.
Onko kokemuksia noista Hakka Black- renkaista, ovatko erityiset meluiset tai uraherkät?
Mitä rengaspaineita olette käyttäneet vakiokoon renkaissa, toimivatko tehtaan suorituspaineet parhaiten?
Onko ajatuksia mikä muu kuin pielessä olevat pyöränkulmat voisi tehdä tuota ohjauksen levottomuutta?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Kulmat kannattaa tarkastaa ja säätää ilman muuta jo ton verran ajetussa varsinkin noilla oireilla. Oletko jo kokeillut laittaa reilusti enemmän paineita? Kannattaa kokeilla vaikka niitä täyden kuorman rengaspaineita, että meneekö niillä yhtään paremmin. Lisäksi kannattaa tunnustella että onko lämpötilalla mitään vaikutusta, kesärenkaat voi olla jäykät nollan asteen paikkeilla.pjuhop kirjoitti: ↑22 Huhti 2018, 20:57 Onko kokemuksia noista Hakka Black- renkaista, ovatko erityiset meluiset tai uraherkät?
Mitä rengaspaineita olette käyttäneet vakiokoon renkaissa, toimivatko tehtaan suorituspaineet parhaiten?
Onko ajatuksia mikä muu kuin pielessä olevat pyöränkulmat voisi tehdä tuota ohjauksen levottomuutta?
Kiitos vastauksesta. Nostin paineet täyden kuorman paineisiin 2.6/3.1. Tällä auton kulku tuli hieman vakaammaksi (en tosin testannut tiellö, jossa eniten esiintyi tuota vetelyä). Lisäksi melu tuntui hieman vähentyneen lämpötilan noustua lähelle 10 astetta. Mahtaakohan vain olla, että jäykät kesärenkaat eivät vain toimi kylmissä lämpötiloissa optimaalisesti melun ja ajettavuuden suhteen.lnaukkar kirjoitti: ↑23 Huhti 2018, 09:00Kulmat kannattaa tarkastaa ja säätää ilman muuta jo ton verran ajetussa varsinkin noilla oireilla. Oletko jo kokeillut laittaa reilusti enemmän paineita? Kannattaa kokeilla vaikka niitä täyden kuorman rengaspaineita, että meneekö niillä yhtään paremmin. Lisäksi kannattaa tunnustella että onko lämpötilalla mitään vaikutusta, kesärenkaat voi olla jäykät nollan asteen paikkeilla.pjuhop kirjoitti: ↑22 Huhti 2018, 20:57 Onko kokemuksia noista Hakka Black- renkaista, ovatko erityiset meluiset tai uraherkät?
Mitä rengaspaineita olette käyttäneet vakiokoon renkaissa, toimivatko tehtaan suorituspaineet parhaiten?
Onko ajatuksia mikä muu kuin pielessä olevat pyöränkulmat voisi tehdä tuota ohjauksen levottomuutta?
Olen vähän alkanut miettimään, että jos renkaat kuitenkin ovat runflatit, vaikka FRT merkintää en löydä. Pitäisikö renkaissa olla sama selvä FRT merkintä kuin talvirenkaissa, jotka ovat runflatit?
Varasin loppuviikolle ajan rengaskulmien tarkastukseen niin selviää, että onko siellä heittoa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 20
- Liittynyt: 07 Elo 2017, 17:14
- Auto: BMW 330e M-sport
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Lähtökohtaisesti taitavat kesärenkaat olla meluisammat kuin kitkarenkaat, kumiseos kovempaa. itselläni on myös kesärenkaina 225/55x17 Nokian Hakka Blackit. Ovat meluisammat kuin omani 225/55x17 kitkarenkaat, Nokian Hakkapeliitat. Hakka Blackien mukana tulee myös lievä ujellus. Paineet kesärenkaissani on 2,5/2,7. En varsinaisesti ole havainnut eritystä uraherkkyyttä.
Mitään säätöjä eivät kyllä omien sanojensa mukaan tehneet (eivät ainakaan laskuttaneet) ja sanoivat, että pieni heitto ei aiheuta vetelyjä. Säkkejä ei ollut penkeillä.
Voiko tuo heitto mielestänne vaikuttaa ajettavuuteen?
Mitä vuosimallia autosi on? Täytyypä kokeilla 2,5/2,7 paineita, että miten kulku muuttuu. Ovatko Hakka Blackit mielestäsi erityisen meluisat muihin renkaisiin verrattua? Onko auto mielestäsi hiljainen tuolla rengastuksella?Mighty68 kirjoitti: ↑24 Huhti 2018, 20:40 Lähtökohtaisesti taitavat kesärenkaat olla meluisammat kuin kitkarenkaat, kumiseos kovempaa. itselläni on myös kesärenkaina 225/55x17 Nokian Hakka Blackit. Ovat meluisammat kuin omani 225/55x17 kitkarenkaat, Nokian Hakkapeliitat. Hakka Blackien mukana tulee myös lievä ujellus. Paineet kesärenkaissani on 2,5/2,7. En varsinaisesti ole havainnut eritystä uraherkkyyttä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
Ei ollut ilmeisesti merkkikorjaamo, koska nelipyöräsuuntaus tehdään ohjeen mukaan säkit penkeillä?
Edessä 2x68kg takapenkki 1x68kg, takakontti 21kg ja täysi pa-tankki.
2013 520d touring ohjekirjan mukaiset rengaspaineet 225/55/17 renkailla on 2.0 edessä ja 2.5 takana.
Noilla paineilla kuluu tasisesti ja menee suoraan vetelemättä.
Talvirenkaan hiljaisuus johtuu kuvion leikkauksesta lamelleihin ja pehmeämmästä kumiseoksesta.
Edessä 2x68kg takapenkki 1x68kg, takakontti 21kg ja täysi pa-tankki.
2013 520d touring ohjekirjan mukaiset rengaspaineet 225/55/17 renkailla on 2.0 edessä ja 2.5 takana.
Noilla paineilla kuluu tasisesti ja menee suoraan vetelemättä.
Talvirenkaan hiljaisuus johtuu kuvion leikkauksesta lamelleihin ja pehmeämmästä kumiseoksesta.
Joo ei ollut merkkikorjaamo. Kävi tuon suuntauslapun kanssa Laakkosella ja sanoivat, että kulmat ovat kunnossa, eikä tarvi painoilla katsoa. Laakkosella eivät osanneet sanoa miita syytä tuolle vetelylle kuin renkaat. Täytynee harkita renkaiden vaihtoa toisenmerkkisiin.Huuska kirjoitti: ↑25 Huhti 2018, 08:56 Ei ollut ilmeisesti merkkikorjaamo, koska nelipyöräsuuntaus tehdään ohjeen mukaan säkit penkeillä?
Edessä 2x68kg takapenkki 1x68kg, takakontti 21kg ja täysi pa-tankki.
2013 520d touring ohjekirjan mukaiset rengaspaineet 225/55/17 renkailla on 2.0 edessä ja 2.5 takana.
Noilla paineilla kuluu tasisesti ja menee suoraan vetelemättä.
Talvirenkaan hiljaisuus johtuu kuvion leikkauksesta lamelleihin ja pehmeämmästä kumiseoksesta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 20
- Liittynyt: 07 Elo 2017, 17:14
- Auto: BMW 330e M-sport
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Autoni on vuosimallia 2012. Eivät Hakka Blackit ole sinänsä erityisen meluisat. Riippumatta renkaista, ainakaan omaani F11 en pidä mitenkään hiljaisena rengasmelun suhteen. Tämä olikin oikeastaan suurin pettymys auton suhteen. Mutta mitään vetelyä ei kuitenkaan ole ollut noilla vakiokokoisilla talvi- tai kesärenkailla.
Täytyy tosin ottaa huomioon, että mikäli autosta / renkaista ei ole aikaisempaa kesäkokemusta, näin keväällä ei pysty tekemään todellisia johtopäätöksiä rengasäänistä. On meinaan tiet niin karheita ettei niissä äänettömänä pyöri juuri mikään. Ellei pysty ajamaan aina urien vieressä, tien sileimmässä osassa.
Sen tietty kyllä saa selville, onko renkaat ja auto miten herkät tien pinnan karkeuden eroille. Joissakin sitä ei juuri huomaa, toisissa taas ei voi olla huomaamatta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 15 Marras 2015, 00:27
- Auto: F11 535dA xDrive
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Kun itse vaihdoin helmikuussa F10 520dA:n F11 535xdA:han, niin sitä ennen oli vaihtoehtoina X3, X5 ja vähän muitakin, kuten E-Mersu, Volvo XC60/70, jne. Lopulta valinta päätyi F11:een sen moderniuden ja hienostuneisuuden vuoksi. Vertailussa oli siis 2011-2014 mallisia autoja ja esim. W212 Mersu oli faceliftinäkin sisältä todella vanhanaikainen verrattuna hyvinvarusteltuun 5-sataseen.VolvostaBemariin kirjoitti: ↑18 Tammi 2018, 07:54Komppaan tässä äärimmäisen vahvasti toveri Rönttiä. Olen molempien merkkien kaikkia noita merkkejä omistanut (3 kpl V70, 1 kpl XC60, 2 kpl F25 ja nyt siis alla F10). Muitakin Volvoja on ollut (vanhoja 200-sarjalaisia, 940 ja XC90). Yleisellä taoslla sanoisin, että BMW:t ovat snadisti kaikissa malleissa Volvon yläpuolella. Mm. nkyisen F10:ni ominaisuuskia ei saanut / saa mistään Volvon mallista.Böntti kirjoitti:Käy kokeilemassa niin huomaat. XC60 ja X3 on samaa sarjaa, F10 vastine Volvolla olisi V70 tai nykyään V90. Hommassa on muitakin muuttujia kuin ulkomitat.
X3 30d:tä koeajettua ei tullut sitten minkäänlaista omistamisen halua. Se ohjaamon muovisuus ja kapeus verrattuna tilavaan F11:een ja X5:een eivät sytyttäneet yhtään. X5 jäi pois koska vaimo piti sitä liian isona ja E70:n "parasta ennen" -leima oli mielestäni jo vanhentunut. F11:n kabiini on kuitenkin merkittävästi uudenaikaisempi.
Mutta siis jos noita eri autoja vertailee, niin helppona vertailuna voidaan todeta: X3 = perustuu 3-sarjaan, X5 = perustuu 5-sarjaan.
Sama juttu esim. Audilla: Q5 perustuu A4/A5:een. Samanhintainen A6 on paremmin viimeistelty, hiljaisempi, jne.
5-sarja (ja A6 ja S/V90, jne.) on kuitenkin jo ns. executive level -auto, jossa laatutaso on selkeästi korkeampi kuin 3/4/X3 -Bemareissa.
Katumaasturit kun on kovassa huudossa, niin niistä voidaan pyytää enemmän ja tehtaat saa siten paremmat katteet kuin perinteisistä sedaneista ja farkuista. Eihän kukaan voi oikeasti uskoa, että X3:n valmistaminen olisi yhtään sen kalliimpaa kuin vastaavalla tekniikalla varustetun 3-sarjalaisen.
Mitä noihin vikoihin tulee, niin mullahan laukesi parin viikon ajon jälkeen heti toinen ilmapussi takaa
Vaihdelaatikkoon ja jakolaatikkoon ei ole varmaan koskaan vaihdettu öljyjä, joten se on edessä kesän aikana.
Mut semmoista se on, aina joutuu varautumaan käytetyn kanssa muutamaan touhutonniin... ja kaikissa autoissa on vikansa - Volvoissa ja Mersuissa on jakopääongelmia, VAGin tuotteissa DSG, jne.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
.VolvostaBemariin kirjoitti: ↑08 Maalis 2017, 10:09Ihmettelin itse samaa. Veikkaan aktiivivakkarin syövän palojasalmol kirjoitti:OT, mutta miten palat menee noin nopeasti? Minulla auto ehdottaa 110tkm etupaloille, ja paksuudesta päätellen veikkaan että kestää pidempään vielä. Takapaloille reilusti enemmän.VolvostaBemariin kirjoitti:Etujarrulelvy/levyt lievästi kierossa F10:ssä. Aika ihme homma 67 000 kilometrissä.
Päivitys tähän. Jarrutärinät loppuivat mystisesti vappuna. Ja syy-yhteys on se, että Tallinnassa vaihdettiin takuuseen etuylätukivarsien puslat. Enpä edes tajunnut noiden olevan mahdollinen syypää. Eipä toisaalta tajunnut Autokeskuskaan - ei tajunnut edes tutkia, vaan samoin tein ehdotti 9 huntin jarruremonttia.....
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Mulla vaihdettiin reaktiotankojen puslat kun olivat menossa finaaliin ja siinä myös oireena ilmeisesti täristys jarruttaessa ja huonolla säkällä sitä myöten levytkin voi mennä huonoksi.VolvostaBemariin kirjoitti: ↑23 Touko 2018, 14:00 Ja syy-yhteys on se, että Tallinnassa vaihdettiin takuuseen etuylätukivarsien puslat. Enpä edes tajunnut noiden olevan mahdollinen syypää.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Auto kävi huollossa ja manitsivat että alapallonivelissä havaittu pieni välys ja OT vetarin tiiviste hieman hikoilee perästä. Sanoivat että ei ole akuutteja vielä tässä vaiheessa.
Luin että tukivarsia menee n. 100 tkm välein, mutta onko vetarin tiivisteen hikoilu normaalia? Ei varmaan tarvitse toimenpiteitä ellei ala tiputtelemaan maahan öljyä?
Auto F11, 20d, 11/2011.
Luin että tukivarsia menee n. 100 tkm välein, mutta onko vetarin tiivisteen hikoilu normaalia? Ei varmaan tarvitse toimenpiteitä ellei ala tiputtelemaan maahan öljyä?
Auto F11, 20d, 11/2011.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 124
- Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
- Auto: BMW 530d X-drive touring 2014
Täällä meni F11 koko takajousitus hajalle, kilsoja silloin 69800. Vaihtoon meni kompura, tasonsäädin, rele, ilmajouset sekä iskarit. Lisätakuun piikkiin meni. Seuraavaksi "paikataan" egr-jäähdytin. 2 litraa oli vuotanut jäähdytinnestettä pihalle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Itsellä menee myös F11:ssä EGR kokonaan vaihtoon. Eli siis sen syylärinnestettä vuotavan vikakampanjan piikkiin. Samalla vaihdetaan kaksi renkaan paineanturia kun pimenivät. Takuun piikkin nämä
Sama tuomio täälläkin, ilmoittelee vaihtoajan kun saavat osat korjaamolle. Ei ollut pahasti karstanen ja sanoi että voi huoletta ajella kunnes saavat osat.VolvostaBemariin kirjoitti: ↑05 Helmi 2019, 08:44 Itsellä menee myös F11:ssä EGR kokonaan vaihtoon. Eli siis sen syylärinnestettä vuotavan vikakampanjan piikkiin. Samalla vaihdetaan kaksi renkaan paineanturia kun pimenivät. Takuun piikkin nämä