Sivu 5/55

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 05 Helmi 2011, 19:36
Kirjoittaja Markku J
ratz: minulla jäätymisongelma on just kuin sinullakin. Lampuille yleensä tulee nestettä, mutta lasille ei yhtään. Kun auto on tallissa pari tuntia, niin taas toimii lasillekin. Outoa !

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Helmi 2011, 20:08
Kirjoittaja Turbo
Nyt on jo kolmena aamuna peräkkäin ajon jälkeen (siis auton sammutuksen jälkeen) mittariston info näyttöön tullut varoitus "Battery level too low". Vaikka siis ajoa tulee päivisin yhteensä noin 2h. Tänään tuli myös ekaa kertaa iltapäivän ajon jälkeen sama varoitus. Kun tuo varoitus ilmestyy, niin sisävalot sammuu, samoin ulkokahvojen valot pimeänä.

Auto on kylmässä tallissa yön (toki lohko+sis. lämppäri päällä) ja päivät ulkosalla.

Onko kukaan muu huomannut samaa asiaa ? Ei kai akku nyt näin uudessa autossa (10tkm) vielä pitäisi olla kaput ?

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Helmi 2011, 20:15
Kirjoittaja Ricracing
Kiitos tiedosta nk_user!

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Helmi 2011, 20:28
Kirjoittaja JukkaE60
Turbo kirjoitti:Nyt on jo kolmena aamuna peräkkäin ajon jälkeen (siis auton sammutuksen jälkeen) mittariston info näyttöön tullut varoitus "Battery level too low". Vaikka siis ajoa tulee päivisin yhteensä noin 2h. Tänään tuli myös ekaa kertaa iltapäivän ajon jälkeen sama varoitus. Kun tuo varoitus ilmestyy, niin sisävalot sammuu, samoin ulkokahvojen valot pimeänä.

Auto on kylmässä tallissa yön (toki lohko+sis. lämppäri päällä) ja päivät ulkosalla.

Onko kukaan muu huomannut samaa asiaa ? Ei kai akku nyt näin uudessa autossa (10tkm) vielä pitäisi olla kaput ?
Pari kertaa herjannut tuota - molemmilla kerroilla kova pakkanen (yli 25 c). Ekalla kertaa latasin akun, tokalla en tehnyt mitään ja ilmoitus hävisi. Voisiko johtua siitä kun akku on peräkontissa kylmässä....

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Helmi 2011, 20:35
Kirjoittaja Turbo
Sinänsä tuo ei haittaa niin kauan kuin auto vain toimii, eikä jää akun varaustason takia tielle.

Eli pitäisikö tuosta akun varaustasosta alkaa olla huolissaan ?

Pakkastahan nyt on pidemmän aikaa öisin ollut reilut -20C vaikka päivisin -15C.

Onko nämä uudet akut jotain "ei pakkasta kestäviä", kun missään autossa milloinkaan minulle ei ole tuollaista ongelmaa ollut (toisaalta eipä ehkä ne olisi siitä edes ilmottaneetkaan varoituksella).

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Helmi 2011, 20:50
Kirjoittaja JukkaE60
Oiskohan syynä se ettei akku lataudu kunnolla kylmässä (siis peräkontissa). Ei varmaan haittaa vaikka laturilla lataisi välillä.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Helmi 2011, 20:52
Kirjoittaja vaiska
Turbo kirjoitti:Sinänsä tuo ei haittaa niin kauan kuin auto vain toimii, eikä jää akun varaustason takia tielle.

Eli pitäisikö tuosta akun varaustasosta alkaa olla huolissaan ?

Pakkastahan nyt on pidemmän aikaa öisin ollut reilut -20C vaikka päivisin -15C.

Onko nämä uudet akut jotain "ei pakkasta kestäviä", kun missään autossa milloinkaan minulle ei ole tuollaista ongelmaa ollut (toisaalta eipä ehkä ne olisi siitä edes ilmottaneetkaan varoituksella).
Sama homma. Tänään ei ole herjannut mutta eilen ja edellispäivänä herjasi akkujännitettä. Päivittäin ajoa tulee vähintään 40-50km joten pitäisi kyllä ladata noilla määrillä. Saattaa olla että ottaa nokkiinsa jos käyttää pershehkuja taajaan. Mulla on lisäksi näillä pakkasilla rattilämmitys lähes aina päällä.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Helmi 2011, 21:02
Kirjoittaja Ricracing
JukkaE60 kirjoitti: Ekalla kertaa latasin akun, tokalla en tehnyt mitään ja ilmoitus hävisi. Voisiko johtua siitä kun akku on peräkontissa kylmässä....
Ei huono ajatus!

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Helmi 2011, 21:25
Kirjoittaja Turbo
vaiska kirjoitti:Sama homma. Tänään ei ole herjannut mutta eilen ja edellispäivänä herjasi akkujännitettä. Päivittäin ajoa tulee vähintään 40-50km joten pitäisi kyllä ladata noilla määrillä. Saattaa olla että ottaa nokkiinsa jos käyttää pershehkuja taajaan.
Minulla tulee päivittäin ajoa ~100km, eikä käynnistyksiä ole kuin kaksi-kolme per päivä. Eli kyllä latausaikaa pitäisi olla riittävästi. Ehkäpä nämä uudet akut eivät vain ota riittävästi jännitettä pakkasella, mitä lie akkuja sitten ovatkaan...

Peffagrilli on päällä max 5min ajoon lähdön jälkeen.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 16 Helmi 2011, 22:22
Kirjoittaja vaiska
Uskoisin tässä olevan kyse siitä että akun hälytystaso ohjelmassa on liian alhainen... ohjelmabugi tms.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 17 Helmi 2011, 07:53
Kirjoittaja Xenxen
Akku ei tosiaankaan ota virtaa vastaan kovalla pakkasella. Minulla on työmatkaa 100 km per sivu ja siitä huolimatta polttoainelämmitin ei ole käynnistynyt ajastuksella töistä lähdettäessä. Ilmoittaa liian vähän polttoainetta (ei totta) tai akun varaus alhainen.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 17 Helmi 2011, 09:07
Kirjoittaja Worm
vaiska kirjoitti:Uskoisin tässä olevan kyse siitä että akun hälytystaso ohjelmassa on liian alhainen... ohjelmabugi tms.
Ainakin E60:ssä jos jännite putoaa alle 12V:n niin alkaa auto herjata akusta. Tosin pelkkä jännitehän ei kerro
akun kunnosta mitään, amppeerit ratkaisevat ja niitähän ei voi mitata kuin kunnollisella rasitusmittarilla.
Huollossa voivat mitata akun kunnon ja jos epäilee huollon puolueettomuutta niin ei em.mittaus akkuliikkeessäkään maksa paria kymppiä enempää.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 17 Helmi 2011, 09:15
Kirjoittaja Hydrophyte
Tänään aamulla oli -27C, eilen ja edellis aamulla -30C. Tehdasasenteinen Webasto oli ~25min päällä ja Defan säteilijä + laturi oli kytkettynä ~3h eli homma toimii aivan loistavasti noilla vermeillä. Sätelijästä en usko olevan paljoakaan hyötyä tälläisillä pakkasilla, mutta laturi varmasti tekee sen, että auto ei valita akkujännitteestä ja näin ollen antaa Webaston käydä maximi ajan tarvittaessa.

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 18 Helmi 2011, 09:46
Kirjoittaja Hydrophyte
Hydrophyte kirjoitti:Tänään aamulla oli -27C, eilen ja edellis aamulla -30C. Tehdasasenteinen Webasto oli ~25min päällä ja Defan säteilijä + laturi oli kytkettynä ~3h eli homma toimii aivan loistavasti noilla vermeillä. Sätelijästä en usko olevan paljoakaan hyötyä tälläisillä pakkasilla, mutta laturi varmasti tekee sen, että auto ei valita akkujännitteestä ja näin ollen antaa Webaston käydä maximi ajan tarvittaessa.

Outoa, kun eilen hehkuvalo välähti, mutta tänään ei edes välähtänyt, vaikka oli -37C:
20110218_007.jpg
20110218_007.jpg (154.67 KiB) Katsottu 13108 kertaa

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 18 Helmi 2011, 13:52
Kirjoittaja Miguel
Moro,
Piti nyt lopultakin kirjautua tähän foorumiin kun olen seuraillut keskustelua tästä akun varaus-ongelmasta. Itsellä on myös joulukuussa liikenteeseen otettu F10 ja tuo akun herja on jo tuttua puuhaa. Tänään sitten paloi hermo kun alhaisen varauksen johdosta koppiin ei tullut lämpöä kun pudotti vastukset pois päältä ja ulkona -33 pakkasta. Eihän se nyt näin voi olla, että tämän luokan autossa pitää pilkkihaalarit olla vakiovarusteena. Soitin myyjälle ja pyysin saada asiaan selvyyden, mitä voi tehdä ja voiko esim. ohjelmallisesti korjata asiaa niin, ettei nuo lämppärin sähkövastukset tipahda pois päältä. Vastaus: ei voi. Ja jatkoksi, että hanki akkuvahti. AMG akku on kuulemma niin kylmässä paikassa peräkontissa, ettei sen jännitetaso pysy tarpeeksi korkealla kovilla pakkasilla. Eli ei kait muu auta kuin harmitella merkin vaihtoa ja palella kunnes tulee kesä tai vaihtaa autoa :tong:

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 18 Helmi 2011, 13:58
Kirjoittaja Hydrophyte
Miguel kirjoitti:Eihän se nyt näin voi olla, että tämän luokan autossa pitää pilkkihaalarit olla vakiovarusteena.
Olisit hommannut F11:sen, niin olisit saanut Tekniikan Maailman VIIDEN tähden talviauton :)
Minkähänlaisia tuon testin muut autot enää onkaan, jos VIIDEN tähden talviautolla tulee akun kanssa ongelmia?

Tuolla ylläpitolaturilla kyllä pääset eroon ongelmasta, mutta onhan se jotenkin säälittävää mun mielestä (vaikka itse käytänkin).

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 18 Helmi 2011, 14:41
Kirjoittaja 540iA
Semmoinen tästä tuli mieleen, että miten se ulkopuolinen laturi auttaa tossa ongelmassa jos akku edelleen on kylmä?

Eikö akku pitäisi saada lämpimämmäksi jotta ottaa latausta vastaan? Vai?

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 18 Helmi 2011, 15:02
Kirjoittaja altsu
Miguel kirjoitti:Eihän se nyt näin voi olla, että tämän luokan autossa pitää pilkkihaalarit olla vakiovarusteena. Soitin myyjälle ja pyysin saada asiaan selvyyden, mitä voi tehdä ja voiko esim. ohjelmallisesti korjata asiaa niin, ettei nuo lämppärin sähkövastukset tipahda pois päältä. Vastaus: ei voi. Ja jatkoksi, että hanki akkuvahti.
Eikös tää nyt kuitenkin ollu tää auto, joka melkeen tuli valituksi vuoden 2011 TM talviautoksi :mus:

PS. Onko kellään käsitystä mitä Calixin tai Defan akkulaturi asennettuna kustantaa?

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 18 Helmi 2011, 16:19
Kirjoittaja JukkaE60
Miguel kirjoitti:Moro,
Vastaus: ei voi. Ja jatkoksi, että hanki akkuvahti. AMG akku on kuulemma niin kylmässä paikassa peräkontissa, ettei sen jännitetaso pysy tarpeeksi korkealla kovilla pakkasilla. Eli ei kait muu auta kuin harmitella merkin vaihtoa ja palella kunnes tulee kesä tai vaihtaa autoa :tong:
Ongelma on kyllä sitä luokkaa että autossa saisi olla akunlämmitin jotta auton oma laturi hoitaisi latauksen kylmälläkin säällä joita tämä meneillään oleva ilmastonmuutos (lämpiäminen?) tuntuu aiheuttavan talvesta toiseen. Mitähän tuo F10/F11 kylmänilmanversio muutoin on syönyt....

Re: F10 vika-/ongelmalista

Lähetetty: 18 Helmi 2011, 17:15
Kirjoittaja gestapo
PS. Onko kellään käsitystä mitä Calixin tai Defan akkulaturi asennettuna kustantaa?
Tänään kyselin X1:een defan akkulaturia:Laakkonen jkl n.390€ ja Bosch car service hieman alle 200€.Hinnat asennettuna.Ajan tilasin jälkimmäiseen maanantaiksi.Akkuherjaa näyttää myös minun Bemu,käyntiin lähtee kyllä hyvin.