BMW F11 Navigointi Professional jälkiasennus?

F10, F11, F07
Hesemonni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 14:31
Auto: BMW 520d xdrive touring
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Tervehdys,

Uusi ja hieno F11-sarjan Bemari ilmaantui pihaan männä viikolla. Hienoisesta vajaatehoisuudesta huolimatta mainio värkki.

Asia, mikä alkoi kuitenkin rassaamaan hiukan eteläisessä naapurivaltiossamme sompaillessa, oli navigoinnin puute. Nuukuus iski navigoinnin ja kattoluukun hankinnan hetkellä...Ja kieltämättä, ~3k € on vähintäänkin kohtuullinen hinta moisesta ratkaisusta.

Noh, näitä laitteitahan on eBay pullollaan tottakai. Esimerkiksi näin. Itselläni ei taidot moisen asentamiseen riitä, mutta onkohan kenelläkään kokemusta moisen asennuttamisesta Suomessa tahi Virossa?

Webaston asennutin Virossa ja säästyneillä rahoilla maksoi mukavasti perheviikonlopun Tallinnassa matkoineen, majoituksineen ja ruokineen.
legionofboom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22

Mietin myös vastaavaa operaatiota Saksassa mutta lopulta ajattelin että siinä menee takuut kaikille kojelaudan narinoille ja sähkölaitteille jos tuo jossain pajassa vaihdetaan? 7 tuuman tabletti pitäisi mahtua siihen ruudun päälle ja siihen saa nätimmät kartat :thup:
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

On noita tullut laitettua. Mihinkäs ne takuut menee kun käytetään alkuperäisiä bmw:n osia ja alkuperäisiä kytkentöjä? On kuitenkin parempi ottaa varman päälle ja heittää paikalleen alkuperäinen radio ennen auton vientiä huoltoon. Vaihtoon menee 20min aikaa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Osta Hesemonni TomTom ikuisilla päivityksillä noin satasella. Käytä kun tarvitset. BMW Navi on vain rahaimuri.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Ricracing kirjoitti:Osta Hesemonni TomTom ikuisilla päivityksillä noin satasella. Käytä kun tarvitset. BMW Navi on vain rahaimuri.
Mielipiteistä saa väitellä, joten täältä tulee :tong: vitossarja ilman leveää näyttöä navilla on kuin tyylikäs herrasmies frakki päällä ja lenkkarit jalassa. Se on muutakin kuin navi. So on osa arvokkaampaa auton kojelautailmettä.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

VolvostaBemariin kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Osta Hesemonni TomTom ikuisilla päivityksillä noin satasella. Käytä kun tarvitset. BMW Navi on vain rahaimuri.
Mielipiteistä saa väitellä, joten täältä tulee :tong: vitossarja ilman leveää näyttöä navilla on kuin tyylikäs herrasmies frakki päällä ja lenkkarit jalassa. Se on muutakin kuin navi. So on osa arvokkaampaa auton kojelautailmettä.
Just näin. Sitäpaitsi sen rahan imuroinninkin saa loppumaan, kun tietää konstit :mus:
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Hesemonni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 14:31
Auto: BMW 520d xdrive touring
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

VolvostaBemariin kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Osta Hesemonni TomTom ikuisilla päivityksillä noin satasella. Käytä kun tarvitset. BMW Navi on vain rahaimuri.
Mielipiteistä saa väitellä, joten täältä tulee :tong: vitossarja ilman leveää näyttöä navilla on kuin tyylikäs herrasmies frakki päällä ja lenkkarit jalassa. Se on muutakin kuin navi. So on osa arvokkaampaa auton kojelautailmettä.
Molemmat pitävät paikkansa. Edellisessä 3-sarjalaisessa oli Professional navi ja jotenkin tuo pikkunäyttö tuntuu vain...riittämättömältä. Siis riittämättömältä myös paitsi navittomuutensa puolesta, mutta myös kokonsa puolesta. TomTomhan olisi järkihankinta, mutta toisaalta, jos järkihankinnoista puhutaan, niin ajeltaisiinko tässä BMW:llä? :mus:

...ja sitten aletaankin puhumaan eri asioiden kompensoimisesta...
legionofboom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22

Kompromissina käytän itse 5,5 tuumaista puhelinta kierroslukumittarin päällä. Eihän se hieno ole mutta siinä kestää akku vaikka päivän ajon ja siinä se on sellaisella paikalla että ohjeet on riittävän suurella fontilla.

3-sarjassa mielestäni pienempi näyttö istui paremmin ohjaamoon. Vitosessa näkee heti että tuossa on paikka paljon isommalle laitteelle.
Juu5o
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Maalis 2016, 06:24

Moi, paljonko tulee about hintaa kun laitattaa tuon pro navin hiluineen? Ja saako pikku näytölliseen mitenkään navia puukotettua auki vai vaatiiko sekin lisä palikoita?
Hesemonni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 14:31
Auto: BMW 520d xdrive touring
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Sellainen päivitys, että Forumin käyttäjä Böntti asensi allekirjoittaneelle Navin ja olen todella tyytyväinen sekä asennukseen, että laitteeseen. Eli isoa peukkua täältä!

Kuva
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Voisitko laittaa vähän speksejä hinnalle ja lähtökohdalle eli mitä autossa oli alunperin ja mitä lisättiin. Mulla olisi sama suunnitelmissa ja piti tehdä tänä kesänä, mutta nyt siirtyy vähintään syksyyn ja kyselen sitten uudelleen Böntin aikatauluja. Hoiditko muuten itse osat vai tulivatko kaikki Böntin kautta?
Hesemonni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 14:31
Auto: BMW 520d xdrive touring
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

mikse kirjoitti:Voisitko laittaa vähän speksejä hinnalle ja lähtökohdalle eli mitä autossa oli alunperin ja mitä lisättiin. Mulla olisi sama suunnitelmissa ja piti tehdä tänä kesänä, mutta nyt siirtyy vähintään syksyyn ja kyselen sitten uudelleen Böntin aikatauluja. Hoiditko muuten itse osat vai tulivatko kaikki Böntin kautta?
Böntti hoiti kaiken kalustohankintaan liittyvän VIN-numeron perusteella ja omaksi osakseni jäi auton touhuaminen sovittuna ajankohtana Tampereen lähistölle asennusta varten. Verkkopankkia jouduin vinguttelemaan n. 1/3 alkuperäisen hinnasta. Kannattaa olla YV:llä yhteyksissä mieheen, jos asia herättää mielenkiintoa.
Nysse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 06 Kesä 2015, 16:21

Alkaisikohan nämä China Navit olemaan jo sillä tasolla, että niitä kehtaa alkaa harkitsemaan.
Tuollaisella saisi F-sarjalaiseen naviin kosketusnäytön G-sarjan tapaan ja lisäksi vielä MirrorLink-tuen, mitä BMW itse ei ole edes tarjoamassa auton ostajille. CarPlaykin pitäisi toimia (langattomasti?).

http://www.youtube.com/watch?v=nypLQHw1WTQ

https://avinusa.com/bmw-5-series-1025-f ... ystem.html

https://www.realmediashop.de/BMW-F11-To ... -SD-WIFI_1

https://www.aliexpress.com/store/produc ... df471NZ9gw
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Nysse kirjoitti:Alkaisikohan nämä China Navit olemaan jo sillä tasolla, että niitä kehtaa alkaa harkitsemaan.
Tuollaisella saisi F-sarjalaiseen naviin kosketusnäytön G-sarjan tapaan ja lisäksi vielä MirrorLink-tuen, mitä BMW itse ei ole edes tarjoamassa auton ostajille. CarPlaykin pitäisi toimia (langattomasti?).

http://www.youtube.com/watch?v=nypLQHw1WTQ

https://avinusa.com/bmw-5-series-1025-f ... ystem.html

https://www.realmediashop.de/BMW-F11-To ... -SD-WIFI_1

https://www.aliexpress.com/store/produc ... df471NZ9gw
Aika kaukana näpeistä on tuo F11 näyttö käytettäväksi kosketusnäytöllä. Kannattaa varmaan kylmätestata, kuinka kätevää on kurkottelu...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ei kai niitä ylenkatsoa voi. Monet pyörii Androidin tai jonkin perinteisemmän linuxin päällä. En itse epäilisi etteikö toimisi mutta voi toki vaatia vähän harrastuneisuutta. Tuki voi jäädä aika heikoksi. Ominaisuuksia kuitenkin on enemmän kuin tarpeeksi. Olisi silti mielenkiintoista tietää miten ovat nuo tehneet. Nykysuuntaus näyttää esim. BMW:llä ohausmoduleiden osalta olevan verkostoituminen eli laitteet eivät enää ole itsenäisiä vaan nojaavat toiselta tuleviin ohjauksiin ja verkottuvat. Esim. NBT ohjaa aika montaa juttua jotka ei sinänsä ole mitenkään siihen liityviä.

Silti samoilla linjoilla Juhan kanssa että kosketusnäyttö ei yksin ole kyllä riittävän toimiva tapa ohjata laitetta. Kaikki vuokra-autot jossa sellaista olen joutunut pakosta käyttämään on saaneet kirosanoja aikaseksi. Kandee olla sellainen joka tukee myös iDrivea ja hommata rinnalle langaton touchpad. Jos ei muuten niin kartturin käyttöön.

Hinnat ei kyllä ole pahoja.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vieras

Olen näitä myös miettinyt omaa f11 kopperooni. BMW:n oma kosketustoiminen ohjain keskikonsoliin ja tällainen android "älynäyttö" vanhan paikalle.

En ole netistä oikein löytänyt luotettavia referenssejä toimivuudesta. Sitten noiden hintahaitari on aika laaja - mitähän käytännön eroa niissä lopulta on?

Pitääkö jossain kohtaa tehdä kimppatilaus. On sitten jonkinlainen tuki olemassa. Kun tietäisi mitä pitää ohjelmoida ja millä.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
JeanMichell
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
Auto: Ford Ranger Wildtrak

Olen näitä myös miettinyt omaa f11 kopperooni. BMW:n oma kosketustoiminen ohjain keskikonsoliin ja tällainen android "älynäyttö" vanhan paikalle.

En ole netistä oikein löytänyt luotettavia referenssejä toimivuudesta. Sitten noiden hintahaitari on aika laaja - mitähän käytännön eroa niissä lopulta on?

Pitääkö jossain kohtaa tehdä kimppatilaus. On sitten jonkinlainen tuki olemassa. Kun tietäisi mitä pitää ohjelmoida ja millä.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Kuten Bööntti kirjoittikin, noissa jälkiasennuksissa on se huono puoli, että joissakin tapauksissa merkkihuolto- ja moni muukin huolto nostaa kädet pystyyn, jos tulee jotain vikaa jossa tuo "infotainment" on mahdollisrdti osa vikaa. Samoin auton ohjelmistojen päivitys ei onnistu, ei ainakaan virallisella systeemillä.
Kysyin kerran yhdelle asiakkaalle virallisen (= uuden) proffanavin osien hintaa BMW:ltä Saksasta F10:iin. Siinä vaiheessa, kun oltiin päästy reiluun 4500 euroon (jotain osia taisi vielä puuttua), todettiin, että eiköhän tämä ole tässä :w00t:
En muista mitä aktivointikoodi (FSC) olisi Saksasta maksanut, mutta löysin netistä jutun millä käytetty CIC saadaan nollattua täysin (varmaan sama tieto on Böntillläkin :) ). Tuohan voisi olla kohtuullisempi ratkaisu. Silloin autoon tulisi virallinen proffa ja tuon jälkeen missään diagnostiikkssa jne ei tulisi huomauttamista.
Nuo käytetyt CIC:thän maksaa murto-osan uuden hinnasta.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin