F10 520dA -11 jyrisee 90km/h nopeudessa

F10, F11, F07
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

salmol kirjoitti:Jos aurauskulmat on pahasti pielessä, niin käsittääkseni eri nopeuksilla ääntää ja jopa käyttäytyy erilailla.
...ja syö renkaan/renkaat epätasaisesti, kokemusta on aiemmista velkavankkureistani... Nyt renkaat ovat kauniin tasaisesti kuluneet ja auto kulkee suoraan, eli en osta tuota aurauskulmaideaa, tänks enivei :thuup:
Yx mikä ..tuttaa pitkässä juoksussa eniten, on tää mun luonne: se kun ei mahdu ihan kaikkiin merkkeihin ja malleihin :dumb: Samalla 31k€ rahalla olis' jo saanut jonkun ihka uuden vaatimattomamman 0 km ajetun katiskan :blush:
terv. Tapsa
Arialainen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Kesä 2015, 23:02
Auto: BMW 520d xDrive vm 2015

Moi,

Mulla oli vastaavanlainen jyrinäkokemus F11 520d vm 2014 viime vuoden lopulla ja se sen tutkimus vei 4 kk. Autollani oli ajettu siihen aikaan n. 60tkm ja talvirenkaat alla. Jyrinä alkoi n. 90km/h kohdalla ja kun nostin nopeuden 110km/h, jyrinä hellitti huomattavasti. Kuriositeettina mainittakoon, että ajan työkseni autolla n. 60tkm vuodessa.

Olin yhteydessä useamman kerran merkkihuoltoon (takuuauto) ja sieltä vain pyydettiin pesemään vanteet paskasta ja jäästä. Tämän tehtyäni useamman kerran, pienen pieni helpotus tärinään tuli (korvienväli efekti), mutta tärinä silti jatkui. Sit tuli aika jarrupalojen vaihtoon (eteen) ohjelman mukaisesti ja palojen lisäksi piti yllätys yllätys vaihtaa levyt. Toimittuani ajotietokoneen ohjeen mukaan, levyt olivat menneet pilalle siitähuolimatta palojen epäsäännöllisen kulumisen takia:-) BMW goodwill kustansi levyt (ei takuunalainen kuluminen). Samalla taas selvitettiin jyrinää pesemällä vanteet ja huoltomies koeajon jälkeen totesi, että auto ei enää täristä. Niin, ei tärissy ensimmäiset 15min ja tärinä palasi. Sit rupes jo hihat käryään…..

Ostin autoni uutena ja talvirenkaat tuli BMW liikeestä paikallisen rengasliikkeen (valtakunnallinen ketju) kautta. Menin rengasliikkeeseen mistä talvirenkaat olivat tulleet ja pyysin tarkistamaan myydyn rengasmallin toimivuuden autossani, koska epäilin vian olevan renkaissa. Siellä pojat mittasi auton aurauskulmat ja löivät mittaustulokset käteen ja pyysi menemään takaisin BMW huoltoon ja korjauttamaan aurauskulmat. Kuulemma vinossa ja jyrinä johtuu siitä. Vuoden vanha auto ja omalla ajollani en varmasti ole auraskulmia tärvellyt. Nyt rupes vi…..aaa. Menin BMW merkkihuoltoon ja siellä tutkittiin mittaustuloksia. Siellä ilmoitettiin, että tulokset on täysin spekseissä ja näinhän ne kuuluu olla BMW:ssä. Nyt vasta rupesikin vi…aaaa! Näinkö sitä ihmispoloa kyykytetään….keneen tässä pitäisi uskoa.

No…kokenut BMW huoltomies lähti samalla kertaa koeajamaan autoa ja toteamaan jyrinää. Auto kulki kuin taikamatto ja jyrinästä ei ollut tietoakaan. Mitä vi…a! Siinä vaiheessa tunsin itseni mitä suuremmassa määrin vainoharhaiseksi ääliöksi samalla muistaen kuinka rengasliikkeen poika mainitsi ohimennen tasapainottaneen renkaat "varmuuden vuoksi". Nousimme autosta ja totesimme, kuinka painolaattoja oli ilmestynyt renkaisiin lisää. Rengasliike tiesi samantien syyn olleen tasapainotuksessa, mutta eivät myöntäneet sitä. Vetosivat auraskulmiin!

Näin yksinkertaista viankorjausta pomputeltiin 4 kuukautta ja syynä oli kenties yleisin syy -renkaiden tasapainotus, jota rengasliike yritti hieman peitellä eikä merkkiliike koskaan maininnut vian voivan olevan siinä.

Toivottavasti Akilleus sinun tärinäcase vielä saa onnellisen lopun.

Hyvät Jussit

Arialainen
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

+1, täältä ääni tasapainoitukselle myös.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

Kiitos jätkät vastauksista ja kannanotoista :thuup: Mutta kertokaapas mulle takarivin taaville se, että miksi toisilla kesti 15 min tai kuten mulla öpaut 40 km, ennen kuin renkaiden epätasapaino alkaisi vaikuttaa :dumb: Beats me..... :conf:
Pitää ostaa perhana vieköön kokonaan uudet kesägummit....vaikka ihan varmuuden vuoksi ;)
terv. Tapsa
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Varmaan liittyy jotenkin renkaiden lämpenemiseen.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Sivuhuomatuksena jyrinästä. Sukulaisen F11 520 xdrivestä vaihdettiin kardaaniakseli 60tkm jälkeen jyrinän selättämiseksi, tosin ilmeentyi vain veto päällä.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

jleinonen kirjoitti:Sivuhuomatuksena jyrinästä. Sukulaisen F11 520 xdrivestä vaihdettiin kardaaniakseli 60tkm jälkeen jyrinän selättämiseksi, tosin ilmeentyi vain veto päällä.
... ja siitä seurasi... mitä?

Puuttuu oleellinen tieto siitä auttoiko operaatio vai oliko silkkaa ajanhukkaa.
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

Poistin turhan viestin. Tuli väärälle otsikolle.
Viimeksi muokannut thebluenile, 22 Syys 2015, 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

thebluenile kirjoitti:Sent from my iPad using Tapatalk HD
O.T.
Sent from my xp kompuutter using two fingers ;)

Oikeesti, vois ottaa pois noi ilmaiset mainoslauseet noista ii-päti ohjelmien automaatti allekirjoituksista, niin kornin kuulosta pätemistä...
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Havis kirjoitti:
jleinonen kirjoitti:Sivuhuomatuksena jyrinästä. Sukulaisen F11 520 xdrivestä vaihdettiin kardaaniakseli 60tkm jälkeen jyrinän selättämiseksi, tosin ilmeentyi vain veto päällä.
... ja siitä seurasi... mitä?

Puuttuu oleellinen tieto siitä auttoiko operaatio vai oliko silkkaa ajanhukkaa.
Auttoi kyllä. Ilmeisesti vika oli niin selkeä että heti ensimmäisenä meni se osa vaihtoon mikä piti ääntä.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Havis kirjoitti:
thebluenile kirjoitti:Sent from my iPad using Tapatalk HD
O.T.
Sent from my xp kompuutter using two fingers ;)

Oikeesti, vois ottaa pois noi ilmaiset mainoslauseet noista ii-päti ohjelmien automaatti allekirjoituksista, niin kornin kuulosta pätemistä...
Kun itse näen tuon, niin tulee mieleen ettei käyttäjä osaa ottaa pois päältä automaattista allekirjoitusta.
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

En tosiaan ole vaivautunut tuota poistamaan. Vastalausemyrskyn saattelema asia korjattu. Viisi minuuttia meni asetuksen löytämiseen. Hukkaan heitettyä aikaa mun mielestä. Ei ole nämä laitteet olleet minulle koskaan mikään pätemisen väline.

Josko nyt voitais sitten keskittyä itse asiaan..:).
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

thebluenile kirjoitti:En tosiaan ole vaivautunut tuota poistamaan. Vastalausemyrskyn saattelema asia korjattu. Viisi minuuttia meni asetuksen löytämiseen. Hukkaan heitettyä aikaa mun mielestä. Ei ole nämä laitteet olleet minulle koskaan mikään pätemisen väline...
Eli et poista myöskää hintalappuja uusista vaatteista? Ajanhukkaa? Laiskuutta? Hukkaan heitettyä elämää?
thebluenile kirjoitti:...Josko nyt voitais sitten keskittyä itse asiaan..:).
Pieni OT päivässä pitää lääkärin loitolla ja somesuonen virkeänä. Ou jee ;)
Jukpitka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Kesä 2015, 20:01

Juu kokemusta on bemareista, joiss vioista tulee ominaisuuksia
- 318i -98 kolisee edestä, huoltomies toteaa ajettuaan, että selvä juttu, korjataan. No kuukaudet vieri, eikä kukaan osannutkaan kolinaa poistaa
-320i -99 ratti tärisee hervottomasti jarrutettaessa. Jälleen bemarilla ei kukaan osannut tehdä asian korjaamiseksi yhtään mitään
- ja nyt viimeisenä 518d järkyttävät naarmut vanteiden sisäpuolella ovat ominaisuus 4kk ajon jälkeen
JA KAIKKI NÄMÄ AUTOT UUTENA OSTETTUJA ALLE 1v vanhoja!!!
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

Sulla tuntuu olevan sentään pieni tuike silmissä, mutta kun joku alkaa puhua pätemisestä, niin alkaa tulla hiukan sääli näitä mielensäpahoittajia kohtaan...
Havis kirjoitti:
thebluenile kirjoitti:En tosiaan ole vaivautunut tuota poistamaan. Vastalausemyrskyn saattelema asia korjattu. Viisi minuuttia meni asetuksen löytämiseen. Hukkaan heitettyä aikaa mun mielestä. Ei ole nämä laitteet olleet minulle koskaan mikään pätemisen väline...
Eli et poista myöskää hintalappuja uusista vaatteista? Ajanhukkaa? Laiskuutta? Hukkaan heitettyä elämää?
thebluenile kirjoitti:...Josko nyt voitais sitten keskittyä itse asiaan..:).
Pieni OT päivässä pitää lääkärin loitolla ja somesuonen virkeänä. Ou jee ;)
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Näihin uusiin bemareihin pätee aivan samat asiat kuin vanhemmissakin bimmer kindereissä.

-Renkaat kuntoon
-Tasapainotus kuntoon
-Varmasti vanteen keskireikä sopiva, sekä puhdas pinta kun vanteen asennus tehdään
-jarrut kunnossa, ei laahaa eikä levyt ole kierot

Nämä kun kunnossa, niin tutinat ja tärinät ei pitäisi olla ongelma. Totta kai jos kilometrejä paljon, niin alustaankin pitää kiinnittää huomiota, mutta aika harvassa ongelmat johtuvat voimansiirrosta. Mutta mitä omaan kokemukseen tulee, niin normaaliajossa jonnekin 200tkm ei pitäisi olla mikään ongelma alustan suhteen. Koiranluita ja alopalloniveliä mallista riippuen voi mennä, mutta niiden vaihtaminen halpaa kuin näkkäri. Tehokkaimmissa voi sitten puslia murtua takaa noilla kilsoilla.

Tosin monesti omistajan/kuljettajan omasta vainoharhaisuudesta kiinni mitä kuulee ja tuntee. Ei nämä perus BMW:t ole sen kummempia laitteita kun Ford, skoda, Volvo, Seat, Vag konsernin ym. autot. Turha kuvitella että jos BMW merkki keulalla, niin auto olisi jotenkin laadukkaampi osiltaan kun yllä olevat.
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

Ja taas käytetty velkavankkuri huollossa; nyt laitettiin ne jarrut. Etulevyt selvästi alle min.mitan ja palat toiselta puolelta molemmissa etulevyissä aivan loppu (ajotietsikka tosiaan näytti niille 60tkm matkaa :conf: ) ja takalevyt just min.mitan yläpuolella, joten vaihdettiin vaan takapalat (ajotietsikka: 8tkm matkaa takapaloille). Samalla vaihdettiin jarrunesteet, jotka olivat jo herjanneet maaliskuun alusta asti. Ja hintaa tälle kaikelle hauskanpidolle kertyit vajaat 1100 eeroa kaikilla alennuksilla mitä kaveri tiskillä uskalsi antaa :wassat: . Että silleen.....jyrinä jatkukoon ainakin niin kauan, että saa kerättyä jostakin gummirahat....pintaa liikkeen mukaan edessä 4mm ja takana 5mm. Mittarissa oli 120 500km ja pääsin kuulemma pitkälle jos levyjä ei ole ennen vaihdettu, sanoi kaveri marmoritiskin taka.
Ei wituta yhtään...eihän tollekaan reilulle tonnille olis oikeastaan mitään muuta käyttöä ollut....hyvä että sain hukattua tuonne, niin ei enää tarvitse pähkäille minne senkin rahan panisin. :dumb:
terv. Tapsa
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Bimmerfanc kirjoitti:Turha kuvitella että jos BMW merkki keulalla, niin auto olisi jotenkin laadukkaampi osiltaan kun yllä olevat.
Oli se ennen, mutta nykyään kaikki on "optimoitu" tuottamaan maksimivoitto. Ja siihen kuuluu myös käyttöiän "optimointi".
Lyppe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:09

Hoi Akilleus!

Onko juttu selvinnyt? Tarinasi voisi olla nimittäin minun kirjoittamani. Oireet ovat tismalleen samanlaiset. Eihän se jyrräys paha ole mutta kun sen on kerran huomannut niin... Tiedät mitä tarkoitan. :)
Olisin erittäin kiitollinen jos sinulla olisi asiaan ratkaisu.
joukall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Marras 2017, 12:03

Hei

Samanlainen ongelma on ilmennyt omassa autossani (E87). Jyrinää oli aluksi 40-50 km/h välillä ja vielä voimakkaammin 80-100 km/h. Korjaamolla vaihdettiin kardaani ja se auttoi hiukan. Nyt jyrinää on havaittavissa 80-95 km/h välillä ja vaikka vaihtaa vapaalle, niin jyrinä jatkuu. Heti kun vauhdin nostaa yli 95 km/h, niin jyrinä poistuu. Renkaiden vaihdolla ei ollut vaikutusta asiaan (kesä-->kitkat). Vanteet myös tasapainotettiin. Pyöränlaakerit voi myös mielestäni poissulkea, koska jyrinä ei voimistu, vaikka autolla mutkittelee puolelta toiselle.

Täytyykö vain laittaa radiota (aivan surkea :thdw: ) isommalle vai löytyisköhän vika jostain.
Vastaa Viestiin