5-sarjan F11 xdrive vanteissa hankausjälkiä

F10, F11, F07
joni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 17:32

HEI!
Hankin tammikuussa uuden 520 xdriven ja mukana tuli 17" kesä ja talvirenkaat. Renkaita vaihtaessa huomasin että vanteisiin oli tullut hankausjälkiä. Kysely autoliikkeeseen johti siihen, että olivat ensin maahantuojaan yhteydessä ja sieltä tehtaalle. Lopputulos erilaisten selittelyjen, jotka vaihtuivat melkein joka kerta oli, että väliaine on "sorvausjäljet" tehnyt, tehdas ei lähde korvaamaan.
Näitä tapauksia oli kuulemma ollut suomessa ensin useita, jatkossa väheni ja lopussa enää muutama.
Autoliike tilasi kaksi uutta 17" vannemallia tehtaalta, mutta ne eivät olleet sen kummempia.
Lopuksi autoliike ehdotti, että asiakas voisi vaihtaa 18" vanteisiin, jos asia näin edellyttää ja tuettu hinta alkuperäisille kesä- ja talvirenkaille.
En suostunut ehdotukseen ja nyt mietin kannattaisiko olla yhteydessä esim. kuluttaja-asiamieheen?
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Monella renkaat rengashotelleissa, jote niitä ei varmaan tule tarkastettua, ainakaan itse.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jos vanteet ovat uudet ja käyttämättömät, mitään naarmuja ei tarvi olla tai kyseeseen tulee vaihto tai rahallinen hyvitys, lopuksi vaikka palautus ja ovh käteen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Hieman puuttellinen viankuvaus.

1. Onko jäljet vanteen sisä- vai ukopinnalla?
2. Onko jäljet alta pois otetuissa ja jo yhden ajokauden ajetuissa vaiko ajamattomissa vanteissa?
3. Jos jäljet ulkopinnassa, Olisko jäljet voineet tulla ihan ajamalla rengas liian lähelle kadun korkeaa reunaa? (itse huolimattomuudella aiheutettu ongelma)


Ainoa jälki joka EHKÄ voisi mennä tehtaan/maahantuojan piikkiin olisi vanteen sisäpintaan tulleet, kenties jarrusatulan tekemät jäljet. Jolloin vanteet olisi kyseiseen autoon sopimattomat. Näinollen voisi vanteiden uusimista vaatia sen perusteella.

Mutta niin kauan kun täsmällisempää viankuvausta ei ole, asia jää arvoitukseksi...
joni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 17:32

HEI!
Kyllä hankausjäljet ovat sisäpuolella tietenkin, eihän liike olisi muuten lähtenyt mitenkään kommentoimaan, jos ne olisi olleet ulkopuolella. Nyt kuitenkin kun he tarjoavat tuetulla hinnalla uusia, on se jonkunlainen myönnytys. Heidän mukaan jäljet eivät johdu jarrusatulasta, vaan väliaineesta josta mainitsin. Jarrusatulan ja vanteen väli on tosi pieni, arvio 2-5mm riippuu onko kyseessä etu- vai takarengas. Talvirenkaat olleet alla siis tammikuusta huhtikuuhun, n 5000km. Vanteet ovat alkuperäiset.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Mikä ihme on "väliaine"?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Väliaine voisi olla hiekoitussepeliä josta on kivi sopivasti jäänyt satulan ja vanteen väliin.
a202389
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2015, 15:29

Hei!
Ottipa silmään, että täällä on muitakin saman asian kanssa tekemisiin joutuneita! Itselläni on myös samainen f11 520d Xdrive samoilla vanne ongelmilla varustettuna! Uudessa ajokissani on BMW:n alkuperäisvanteet sekä talvi, että kesärenkaissa. Vanteet ovat siis nuo samat 17" malli V-spoke.
Huomasin omissa vanteissani hankausjäljet kesärenkaiden vaihdon yhteydessä ja ne ovat todella pahat... Talvella ihmettelin kun auto oli seisonut tallissa ajon jälkeen yön yli, niin aamulla sai kovilla pakassilla repiä auton liikkeelle väkisin! ihmettelin että kovimpas ne jarrut jäätyy vaikka en käytä tallissa edes käsijarrua... No sittenhän se selvisi, että eivät jarrut jäädy, vaan ajon jälkeen lämpimät jarrulevyt ja jarrusatulat sulattavat lumen siten että vanne jäätyy kiinni jarrusatulaan!!!
Tuo mitä manittu jarrusatulan ja vanteensisäpinnan ilmaväliksi pitää paikkansa, se edessä on todellakin vain ~2mm luokkaa ja takan ~5 mm luokkaa! Aivan käsittämätöntä.
Olen keskustellut asiata myyjäliikkeen ja maahantuojan kanssa kohta 2,5 kk tuloksetta.
Maahantuoja ja myyjäliike ovat tavallaan myöntäneet ongelman koska tekivät samanlaisen tarjouksen uusista pykälää suuremmista vanteista tuetulla hinnalla. En ole valmis laittamaan penniäkään jälkeen päin, että saisin uuteen autooni renkaat jotka mahtuvat pyörimään alla!
Minusta kysymyksessä ei pelkästään ole visuaalinen haitta vaan tässä on kysmys myös turvallisuudesta...

Olen saanut erittäin huonoa palvelua ja paljon pötypuheita ko. asian tiimoilta... Olen erittäin pettynyt...

Onko muilla vastaavia ongelmia?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

No onpa hassua. Mullakin on talvivanteina 17" orkkikset, mutta mitääm ongelmia ei ole kahden talven aikana esiintynyt.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
TSL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Kesä 2015, 10:45

Ihan sama keissi täälläkin, uusi XDrive orkkisvanteilla ja sorvausjäljet kaikissa talvivanteissa jarrusatulan kohdilla. Kuvaus lähetetty myyjälle ja vastausta odotellaan. Eivät taida soveltua talvikäyttöön noilla spekseillä, koska jälki on melko rumaa.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Bemarilla ei taida tuo jälkihuolto toimia vieläkään niin kuin merkille sopisi olettaa. Itselläni oli aikoinaan ongelmia f30 kanssa ja luokatonto oli BMW Suomen toiminta. Päätin kuitenkin vielä kerran kokeilla ja ostaa Bemmin. Toivoa sopii ettei ongelmia olisi eikä tarvitsisi "tapella" oikeuksien puolesta maahantuojaa vastaan.

Onko tietoa onko takapotku 520d:ssä pienemmät jarrulaikat?

Täällä kannattaa kerätä listaa kellä ongelmia vanteiden kanssa ja lähteä ajamaan etuja porukalla vaikka julkisesti. Ei ne muuten korviaan lotkauta siellä. Kannattaisi varmaan laittaa saksan päähän tietoa näistä suomen "veikoista" jospa se toisi intoa hoitaa korjaukset täälläkin asiallisesti.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Bemmisti kirjoitti:Onko tietoa onko takapotku 520d:ssä pienemmät jarrulaikat?
Esim. etupäässä 530d jarrulevyt 348x30mm vs. 520d 330x24mm.Eli levyn halkaisijassa eroa 18mm.Nuo isommat etulevyt taisi tosiaan tulla myös viimeisimpään 520xd malliin.Mutta takapotku olisi noilla pienemmillä levyillä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Minullakin on hankausjäljet vanteissa mutta ei tuo nyt niin kovin iso juttu mielestäni ole. Toki eihän niihin tuollaisia pitäisi tulla, mutta onko tuosta nyt oikeasti mitään haittaa?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

salmol kirjoitti:Toki eihän niihin tuollaisia pitäisi tulla, mutta onko tuosta nyt oikeasti mitään haittaa?
Riippuu siitä miten syvät ne jäljet ovat. Jos naarmussa on alumiini näkyvissä, niin suolakura alkaa siitä pikkuhiljaa menemään maalin alle ja sitten se kuplii/irtoaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ja tuohon menee 20 vuotta? Kuinka helkutin kauan te autoja pidätte? Tai siis TJJ:llä on joku 90-luvun vehje, mutta entäs muut? [emoji1]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

salmol kirjoitti:Minullakin on hankausjäljet vanteissa mutta ei tuo nyt niin kovin iso juttu mielestäni ole. Toki eihän niihin tuollaisia pitäisi tulla, mutta onko tuosta nyt oikeasti mitään haittaa?
Ylimääräistä ääntä, lämpöä ja mahdollisesti rengastärinöitä. Vanteen elinikä lyhenee. Ääritapauksissa jos paskaa kertyy paljon vanteen sisäreunalle saattaa aiheuttaa tempoilua suuntavakavuudessa, noin teoriassa ainakin.

Vika se on yhteensopimattomuuskin

Tosin kyseessä voisi periaatteessa olla myös vika jarrusatuloiden kiinnityksessä, esim. kuluneet ohjuritapit tms. jolloin satula ei ole enää millilleen suunnitellussa paikassa. Mutta tässä kyse ilmeisesti sen verran tuore pirssi että kyse ei voi olla kulumisesta.

Tuntuuko jarrusatula väljältä jos sitä käsin heiluttaa?
Jukpitka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Kesä 2015, 20:01

Juu F10 vm -14 ja talvivanteet karmeilla kouruilla 4kk ajon jälkeen. Valmistaja, maahantuoja eikä diileri ei korvaa yhtään mitään. "Vastaantulo" on, että maksa vielä kerran se 1700EUR, niin saat 18' pyörät. Tämä tarkoitaa tismalleen sitä, että bemari myöntää virheen autossa, mutta ei aio tehdä asiakkaan kannalta asialle mitään. Paradoksaalista on, että uuden autoni lattialla ole isot paperiset lakanat, missä ISOLLA luki "Customer satisfaction is our #1 goal" hahhaa, hyvä vitsi...ja mitä hittoa mä tekisin kaksilla talvipyörillä? Eikä näitä nykyisisä kukaan enää osta
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Äkkiseltään laskettuna Teitä on jo 4 kpl jolla sama ongelma. Itse seuraan varmaan perässä kunhan saan auton alle:)

Mutta eikö nyt olisi jo ryhmä valitusten aika. Joku kokoaa porukan kasaan ja lähtee ajamaan asiaa etiäpäin. Julkisuus varmaan parasta mainosta bemarille. Uskomattomia nämä BMW suomen päättäjät. Eivät välitä asiakastyytyväisyydestä pätkääkään. Toisaalta miksi välittäisivät kun kauppa käy. Laittakaa joku saksankielentaitoinen viestiä Saksaan jospa se saisi nämä sankarit ruotuun.
Jukpitka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Kesä 2015, 20:01

Mulle kerrottiin, että valmistajaan on oltu yhteydessä. 7 viikkoa kului ja kun jaksoin kysellä jatkuvasti perään, tuli viimein vastaus: emme korvaa mitään
joni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 17:32

Kyllä minusta myös olisi ryhmä valitus paikallaan. Kuinka saadaan mahdollisimman paljon nimiä listaan?
Itse tein lisäksi kuluttajariitalautakuntaan valituksen. Minusta on hyvä saada myös sieltä lausunto asiaan, koska en ole valmis maksamaan 1700€ lisää, vaan 18" vanteet/renkaat pitää saada ilman lisäkustannuksia.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Juurikin näin joni. Eli jos auto myydään 17 vanteilla ja ne ei toimi kunnolla autossa niin maahantuoja on velvollinen ne vaihtamaan 18 tuumaisiin. Molemmat sarjat siis. Tuotteessahan on ilmiselvä virhe. En ole tuollaisiin hankausjälkiin törmännyt vaikka autoja ollut kymmenittäin. Myyjänhän olisi pitänyt kauppaa tehdessä jo sanoa ettei 17 vanteet sovellu autoon. Lisäksi maahantuojan olisi tietty pitänyt toimittaa autot tehtaalta lähtiessä jo 18 tuumasilla.
Vastaa Viestiin