F11 Huolenpitosopimus
F11 (520d) tilauksessa ja toimitus parin kuukauden päästä. Jäin vielä miettimään huolenpitospimusta ja sitä onko se kannattava hankinta. Ostovaiheessa kävin useammassakin liikkeessä sopivaa autoa etsimässä (myös kilpailevia merkkejä) ja ainoastaan yksi Mersukauppias suositteli tai esitteli omatoimisesti huolenpitosopimusta. Itseäni kiinnostaa kolme huoletonta vuotta eli BMW Huolenpito- ja korjaussopimus on kiikarissa. Ajokilometrejä tulee noin 80 - 90 tuhatta. Ajatuksia, kommentteja tai kokemuksia?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Olen huollattanut uudet Bemarini joka toinen vuosi ja nekin kannattaa kilpailuttaa kirjallisesti!
Kalliita huolenpitosopimuksia ei pidä omalla rahalla maksavien tehdä.
Ne ovat pääsääntöisesti firmoja varten räätälöidyt ja pirun kalliita.
Yllättävän harva osaa laskea esim 50 x 12 = 600 egee.
Esim. Jezzurn tapauksessa hän aikoo ajaa 30 tkm vuodessa eli 90 tkm kolmessa.
Se tarkoittaa kahta huoltoa, eka maksaa noin 350 € ja toka 500 € ja kolmannesta ei
kannata enää huolehtia sillä auto menee vaihtoon.
Mikäli kolmen vuoden kuukausimaksut ovat alle 850 € / 36kk = 24 € / kk tai edes 30 € niin kannattaa,
mutta ne ovat varmaankin ihan jotain muuta...
Kalliita huolenpitosopimuksia ei pidä omalla rahalla maksavien tehdä.
Ne ovat pääsääntöisesti firmoja varten räätälöidyt ja pirun kalliita.
Yllättävän harva osaa laskea esim 50 x 12 = 600 egee.
Esim. Jezzurn tapauksessa hän aikoo ajaa 30 tkm vuodessa eli 90 tkm kolmessa.
Se tarkoittaa kahta huoltoa, eka maksaa noin 350 € ja toka 500 € ja kolmannesta ei
kannata enää huolehtia sillä auto menee vaihtoon.
Mikäli kolmen vuoden kuukausimaksut ovat alle 850 € / 36kk = 24 € / kk tai edes 30 € niin kannattaa,
mutta ne ovat varmaankin ihan jotain muuta...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
^ Samaa mieltä. Yksikään huoltosopimus ei olisi minun kohdallani kannattanut jälkikäteeen laskettuna. Pahin menetys olisi ollut Volvo S80/4 vuotta, ja tappio olisi sen auton kohdalla ollut n. 1500€ riihikuivaa nettorahaa. Sen jälkeen en ole edes vaivautunut laskemaan.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Onko se ihan noinkaan yksioikoista? Takuuhan loppuu kahden vuoden kuluttua, joten kolmantena vuonna voi sattua mitä vaan. Jos huoltosopimus on kuten Volvolla (eli oikeasti kattaa lähes kaiken), niin tuo on mielestäni vain extravakuutus siinä mielessä. Toki riippuu myös paljon siitä, että paljonko tuo oikeasti maksaa 3v / 90tkm.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
^ Vakuutus on hyvä vertaus. Kyse on puhtaasta tuurista eli sattuuko mitään isompaa takuuajan jälkeen. Minulle ei ole sattunut. Pikkuisenkaan isommat trabelit ovat menneet aina tuotevirheinä tuotevastuun kautta korjaukseen myös takuuajan jälkeen.
Kyllähän virhevastuu laki pätee edelleen takuuajan jälkeenkin. Toki jos haluaa täydellisen mielenrauhan ja täydellisen ennustettavuuden vuosikuluista, niin silloin huoltosoppari voi olla hyvä vaihtoehto. Mielenrauhasta joutuu silloin maksamaan. Onko se sitten satojen eurojen väärti, on jokaisen itse mietittävä.
Mulla olevan hinnaston mukaan 4-pyttynen F10 3 v / 90 tkm:
Basic 1037,-
Premium 2240,-
Premium+ 2582,-
Premiumin erona Basiciin on että sisältää jarrupalojen, pyyhkijän sulkien ja ajovalopolttimoiden vaihdot, Premium+ kattaa lisäksi takuuajan jälkeisten vikojen korjaukset.
Basic 1037,-
Premium 2240,-
Premium+ 2582,-
Premiumin erona Basiciin on että sisältää jarrupalojen, pyyhkijän sulkien ja ajovalopolttimoiden vaihdot, Premium+ kattaa lisäksi takuuajan jälkeisten vikojen korjaukset.
Eli kalliita jarrupaloja ja polttimoita (1200,-), tuolle välille sattunee korkeintaan yksi palojen vaihto joka nurkalle...JukkaE60 kirjoitti:Mulla olevan hinnaston mukaan 4-pyttynen F10 3 v / 90 tkm:
Basic 1037,-
Premium 2240,-
Premium+ 2582,-
Premiumin erona Basiciin on että sisältää jarrupalojen, pyyhkijän sulkien ja ajovalopolttimoiden vaihdot, Premium+ kattaa lisäksi takuuajan jälkeisten vikojen korjaukset.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Eli Volvossa ainakin aiemmin oli saatavilla vain tuota Premium+ vastaava huoltosoppari. Tuleehan tuossa kohtuudella hintaa, eli aika kallis "vakuutus" tuo on, koska takuu on kuitenkin voimassa 2/3 ajasta ja normihuollot 3 vuoden aikana jäänevät kuitenkin jonnekin 700-800 eur hujakoille? Jää siis aika kohtuudella varmuusrahastoa, jos tuon vajaan 2000 pistää vaan sukan varteen...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Makkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
- Auto: E39, E36, E90
- Paikkakunta: Leppävirta
No huh huh, radallako te siviilivehkeellä ajatte jos jarrupalat pitää vaihtaa 90tkm aikana?!?!?JukkaE60 kirjoitti:tuolle välille sattunee korkeintaan yksi palojen vaihto joka nurkalle...
Mutta asiaan sen verran, että jos ostaisin auton yrityksen käyttöön ja sillä olisi moninaisia käyttäjiä, lienee tuollainen huolenpitosopimus (joka yleensä leasingissa kulkeekin mukana termillä "huoltoleasing) olisi aivan relevantti. Mikäli omaan käyttööni tulevaa autoa ostaisin, en maksaisi moista summaa mielenrauhasta. Mikäli omassa käytössäni auto porsii noilla kilometreillä, menköön virhevastuulain piikkiin. Sen verran nätisti arkiajokkeja kohtelen.
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
Kyllähän tuo huolenpitosopimus kohtuu arvokkaalta kuulostaa, vai paljonkos normihuollot kustantaa 90.000km:lle? Tai toisaalta, mikäpä minä olen arvostelemaan, kun olen itse valinnut työsuhdeauton oman sijaan, koska haluan poistaa kaikki mahdolliset riskit auton omistamisesta. Kalliiksi tulee, mutta tiedänpähän euron tarkkuudella autoilun kulut seuraavalle kolmelle vuodelle.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Hyviä kommentteja. Kiitos kaikille. Kolme vuotta ja 90K km maksaa minulla olevan hinnaston mukaan:
"Huolenpitosopimus 3 vuotta / 90 000 km. Basic 1058,00, Premium 2271,00 € ja Premium+ 2616,00 € "
eli taisi olla vähän kallimpaa kuin joku aikaisemmin mainitsi. Ajatuksena on pitää autoa kolme vuotta, mutta sen jälkeen ostaja todennäköisesti löytyy suvusta joten 90 000 km aikana auto pitäisi ilmeisesti huollattaa kolme kertaa. En tiedä paljonko huollot maksavat sillä sitä ei kukaan myyjä ole osannut tai suostunut sanomaan, mutta jos ajatellaan että ensimmäinen huolto maksaa n. 400 ja sitä seuraavat 600 ja 800 euroa ja käytetään muutamia kymppejä pyyhkimiin jne. siinä välissä, niin ns. vakuutukselle jää silti aika paljon hintaa. Ajatus huolenpitosopimuksesta on mukava eli kerran kirpasee ja sen jälkeen mihinkään huoltokuluun ei tarvitse varautua. Itselläni on taustalla yksi auto jota on huollettu/korjattu kuuden vuoden aikana 18 500 eurolla ja tuon haluan kyllä välttää. Tämä onkin turvallisuuden jälkeen pää syy miksi päädyin BMW:hen.
"Huolenpitosopimus 3 vuotta / 90 000 km. Basic 1058,00, Premium 2271,00 € ja Premium+ 2616,00 € "
eli taisi olla vähän kallimpaa kuin joku aikaisemmin mainitsi. Ajatuksena on pitää autoa kolme vuotta, mutta sen jälkeen ostaja todennäköisesti löytyy suvusta joten 90 000 km aikana auto pitäisi ilmeisesti huollattaa kolme kertaa. En tiedä paljonko huollot maksavat sillä sitä ei kukaan myyjä ole osannut tai suostunut sanomaan, mutta jos ajatellaan että ensimmäinen huolto maksaa n. 400 ja sitä seuraavat 600 ja 800 euroa ja käytetään muutamia kymppejä pyyhkimiin jne. siinä välissä, niin ns. vakuutukselle jää silti aika paljon hintaa. Ajatus huolenpitosopimuksesta on mukava eli kerran kirpasee ja sen jälkeen mihinkään huoltokuluun ei tarvitse varautua. Itselläni on taustalla yksi auto jota on huollettu/korjattu kuuden vuoden aikana 18 500 eurolla ja tuon haluan kyllä välttää. Tämä onkin turvallisuuden jälkeen pää syy miksi päädyin BMW:hen.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Toxic kuittaa.Ironic32 kirjoitti:Mulla on molemmat kajakit uitettu Saksasta ja silti on menty jarruilla yli 100tkm. Nämä jarrukeskustelut vois kyllä siirtää ihan omaan topicciinsa. Toxic vois tehdä näistä jarrujen kulumis -topicin
Täällä jatkuu keskustelu otsikon mukaisesti huolenpitosopimuksesta ja sen kannattavuudesta.
Jarrujen kulumisesta voi jatkaa keskustelua täällä: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=913" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Juuri näin. Olen korjauttanut ne harvat ongelmat mitä on ollut takuuajan jälkeen kaikki -Turbo kirjoitti:Kyllähän virhevastuu laki pätee edelleen takuuajan jälkeenkin.
helvetinmoisella kuluttajaviranomais uhkauksilla - mutta aina on toiminut.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
5-sarjan Bemarille voi vaihtoajaksi laskea (kokemukseni mukaan):JukkaE60 kirjoitti: Eli kalliita jarrupaloja ja polttimoita (1200,-), tuolle välille sattunee korkeintaan yksi palojen vaihto joka nurkalle...
- etujarrupalat n. 60 -70 tkm
- takapalat n. 90 - 110 tkm
- levyt vaihtoon joka toinen jarrupalavaihto
Koneen öljynvaihto on joka toinen vuosi tai noin 25-30 tkm, laatikko- ja peräöljyt vaihdetaan jos vaihdetaan.
Pyyhkiän sulat 20 - 30 tkm ja ne ei maksa juuri mitään (n. 30 €). Huomattavasti enemmän rahaa menee
pissapojan litkuihin (laadulla on merkitystä).
Xenon polttimot (n. 150 €) pitää vaihtaa n. viiden vuoden välein ja ledit hajoavat 5 -20 vuoden välein riippuen tsägästä.
Eli siitä vaan laskemaan, öljyä menee neloskoneeseen noin 4 litraa, kuutoskoneeseen n. 6 l.
Ja ainostaan parasta BMW laatusyntikkaa koneeseen!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Täysin totta, samoja kokemuksia myös omalla kohdalla. Toisaalta huomasin jossakin vaiheessa, että parempaan lopputulokseen pääsi asiallisesti rakentavalla keskustelulla kuin uhkailulla.Ricracing kirjoitti:Juuri näin. Olen korjauttanut ne harvat ongelmat mitä on ollut takuuajan jälkeen kaikki -Turbo kirjoitti:Kyllähän virhevastuu laki pätee edelleen takuuajan jälkeenkin.
helvetinmoisella kuluttajaviranomais uhkauksilla - mutta aina on toiminut.
Huolenpitosopimuksen yksi etu voikin joillekin olla, ettei tarvitse taistella takuuajan jälkeen virhevastuulain voimassa olosta.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Käytännössä juuri näin.Turbo kirjoitti:Toisaalta huomasin jossakin vaiheessa, että parempaan lopputulokseen pääsi asiallisesti rakentavalla keskustelulla kuin uhkailulla.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.