F11 Huolenpitosopimus

F10, F11, F07
Jezzur
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 13:49

F11 (520d) tilauksessa ja toimitus parin kuukauden päästä. Jäin vielä miettimään huolenpitospimusta ja sitä onko se kannattava hankinta. Ostovaiheessa kävin useammassakin liikkeessä sopivaa autoa etsimässä (myös kilpailevia merkkejä) ja ainoastaan yksi Mersukauppias suositteli tai esitteli omatoimisesti huolenpitosopimusta. Itseäni kiinnostaa kolme huoletonta vuotta eli BMW Huolenpito- ja korjaussopimus on kiikarissa. Ajokilometrejä tulee noin 80 - 90 tuhatta. Ajatuksia, kommentteja tai kokemuksia?
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Kerro, mitä se maksaa, niin sitten voidaan kommentoida onko siinä mitään järkeä :)
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Olen huollattanut uudet Bemarini joka toinen vuosi ja nekin kannattaa kilpailuttaa kirjallisesti!

Kalliita huolenpitosopimuksia ei pidä omalla rahalla maksavien tehdä.
Ne ovat pääsääntöisesti firmoja varten räätälöidyt ja pirun kalliita.

Yllättävän harva osaa laskea esim 50 x 12 = 600 egee.

Esim. Jezzurn tapauksessa hän aikoo ajaa 30 tkm vuodessa eli 90 tkm kolmessa.
Se tarkoittaa kahta huoltoa, eka maksaa noin 350 € ja toka 500 € ja kolmannesta ei
kannata enää huolehtia sillä auto menee vaihtoon.

Mikäli kolmen vuoden kuukausimaksut ovat alle 850 € / 36kk = 24 € / kk tai edes 30 € niin kannattaa,
mutta ne ovat varmaankin ihan jotain muuta...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
feelgood
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Elo 2010, 22:05
Auto: F11 520dAS

^ Samaa mieltä. Yksikään huoltosopimus ei olisi minun kohdallani kannattanut jälkikäteeen laskettuna. Pahin menetys olisi ollut Volvo S80/4 vuotta, ja tappio olisi sen auton kohdalla ollut n. 1500€ riihikuivaa nettorahaa. Sen jälkeen en ole edes vaivautunut laskemaan.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Onko se ihan noinkaan yksioikoista? Takuuhan loppuu kahden vuoden kuluttua, joten kolmantena vuonna voi sattua mitä vaan. Jos huoltosopimus on kuten Volvolla (eli oikeasti kattaa lähes kaiken), niin tuo on mielestäni vain extravakuutus siinä mielessä. Toki riippuu myös paljon siitä, että paljonko tuo oikeasti maksaa 3v / 90tkm.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
feelgood
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Elo 2010, 22:05
Auto: F11 520dAS

^ Vakuutus on hyvä vertaus. Kyse on puhtaasta tuurista eli sattuuko mitään isompaa takuuajan jälkeen. Minulle ei ole sattunut. Pikkuisenkaan isommat trabelit ovat menneet aina tuotevirheinä tuotevastuun kautta korjaukseen myös takuuajan jälkeen.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Kyllähän virhevastuu laki pätee edelleen takuuajan jälkeenkin. Toki jos haluaa täydellisen mielenrauhan ja täydellisen ennustettavuuden vuosikuluista, niin silloin huoltosoppari voi olla hyvä vaihtoehto. Mielenrauhasta joutuu silloin maksamaan. Onko se sitten satojen eurojen väärti, on jokaisen itse mietittävä.
JukkaE60

Mulla olevan hinnaston mukaan 4-pyttynen F10 3 v / 90 tkm:
Basic 1037,-
Premium 2240,-
Premium+ 2582,-
Premiumin erona Basiciin on että sisältää jarrupalojen, pyyhkijän sulkien ja ajovalopolttimoiden vaihdot, Premium+ kattaa lisäksi takuuajan jälkeisten vikojen korjaukset.
JukkaE60

JukkaE60 kirjoitti:Mulla olevan hinnaston mukaan 4-pyttynen F10 3 v / 90 tkm:
Basic 1037,-
Premium 2240,-
Premium+ 2582,-
Premiumin erona Basiciin on että sisältää jarrupalojen, pyyhkijän sulkien ja ajovalopolttimoiden vaihdot, Premium+ kattaa lisäksi takuuajan jälkeisten vikojen korjaukset.
Eli kalliita jarrupaloja ja polttimoita (1200,-), tuolle välille sattunee korkeintaan yksi palojen vaihto joka nurkalle...
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Eli Volvossa ainakin aiemmin oli saatavilla vain tuota Premium+ vastaava huoltosoppari. Tuleehan tuossa kohtuudella hintaa, eli aika kallis "vakuutus" tuo on, koska takuu on kuitenkin voimassa 2/3 ajasta ja normihuollot 3 vuoden aikana jäänevät kuitenkin jonnekin 700-800 eur hujakoille? Jää siis aika kohtuudella varmuusrahastoa, jos tuon vajaan 2000 pistää vaan sukan varteen...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

JukkaE60 kirjoitti:tuolle välille sattunee korkeintaan yksi palojen vaihto joka nurkalle...
No huh huh, radallako te siviilivehkeellä ajatte jos jarrupalat pitää vaihtaa 90tkm aikana?!?!?

Mutta asiaan sen verran, että jos ostaisin auton yrityksen käyttöön ja sillä olisi moninaisia käyttäjiä, lienee tuollainen huolenpitosopimus (joka yleensä leasingissa kulkeekin mukana termillä "huoltoleasing) olisi aivan relevantti. Mikäli omaan käyttööni tulevaa autoa ostaisin, en maksaisi moista summaa mielenrauhasta. Mikäli omassa käytössäni auto porsii noilla kilometreillä, menköön virhevastuulain piikkiin. Sen verran nätisti arkiajokkeja kohtelen.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Kyllähän tuo huolenpitosopimus kohtuu arvokkaalta kuulostaa, vai paljonkos normihuollot kustantaa 90.000km:lle? Tai toisaalta, mikäpä minä olen arvostelemaan, kun olen itse valinnut työsuhdeauton oman sijaan, koska haluan poistaa kaikki mahdolliset riskit auton omistamisesta. Kalliiksi tulee, mutta tiedänpähän euron tarkkuudella autoilun kulut seuraavalle kolmelle vuodelle.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Jezzur
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 13:49

Hyviä kommentteja. Kiitos kaikille. Kolme vuotta ja 90K km maksaa minulla olevan hinnaston mukaan:

"Huolenpitosopimus 3 vuotta / 90 000 km. Basic 1058,00, Premium 2271,00 € ja Premium+ 2616,00 € "

eli taisi olla vähän kallimpaa kuin joku aikaisemmin mainitsi. Ajatuksena on pitää autoa kolme vuotta, mutta sen jälkeen ostaja todennäköisesti löytyy suvusta joten 90 000 km aikana auto pitäisi ilmeisesti huollattaa kolme kertaa. En tiedä paljonko huollot maksavat sillä sitä ei kukaan myyjä ole osannut tai suostunut sanomaan, mutta jos ajatellaan että ensimmäinen huolto maksaa n. 400 ja sitä seuraavat 600 ja 800 euroa ja käytetään muutamia kymppejä pyyhkimiin jne. siinä välissä, niin ns. vakuutukselle jää silti aika paljon hintaa. Ajatus huolenpitosopimuksesta on mukava eli kerran kirpasee ja sen jälkeen mihinkään huoltokuluun ei tarvitse varautua. Itselläni on taustalla yksi auto jota on huollettu/korjattu kuuden vuoden aikana 18 500 eurolla ja tuon haluan kyllä välttää. Tämä onkin turvallisuuden jälkeen pää syy miksi päädyin BMW:hen.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ironic32 kirjoitti:Mulla on molemmat kajakit uitettu Saksasta ja silti on menty jarruilla yli 100tkm. Nämä jarrukeskustelut vois kyllä siirtää ihan omaan topicciinsa. Toxic vois tehdä näistä jarrujen kulumis -topicin :thuup:
Toxic kuittaa.

Täällä jatkuu keskustelu otsikon mukaisesti huolenpitosopimuksesta ja sen kannattavuudesta.
Jarrujen kulumisesta voi jatkaa keskustelua täällä: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=913" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti:Kyllähän virhevastuu laki pätee edelleen takuuajan jälkeenkin.
Juuri näin. Olen korjauttanut ne harvat ongelmat mitä on ollut takuuajan jälkeen kaikki -
helvetinmoisella kuluttajaviranomais uhkauksilla - mutta aina on toiminut.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

JukkaE60 kirjoitti: Eli kalliita jarrupaloja ja polttimoita (1200,-), tuolle välille sattunee korkeintaan yksi palojen vaihto joka nurkalle...
5-sarjan Bemarille voi vaihtoajaksi laskea (kokemukseni mukaan):
- etujarrupalat n. 60 -70 tkm
- takapalat n. 90 - 110 tkm
- levyt vaihtoon joka toinen jarrupalavaihto

Koneen öljynvaihto on joka toinen vuosi tai noin 25-30 tkm, laatikko- ja peräöljyt vaihdetaan jos vaihdetaan.

Pyyhkiän sulat 20 - 30 tkm ja ne ei maksa juuri mitään (n. 30 €). Huomattavasti enemmän rahaa menee
pissapojan litkuihin (laadulla on merkitystä).

Xenon polttimot (n. 150 €) pitää vaihtaa n. viiden vuoden välein ja ledit hajoavat 5 -20 vuoden välein riippuen tsägästä.

Eli siitä vaan laskemaan, öljyä menee neloskoneeseen noin 4 litraa, kuutoskoneeseen n. 6 l.
Ja ainostaan parasta BMW laatusyntikkaa koneeseen!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ricracing kirjoitti:
Turbo kirjoitti:Kyllähän virhevastuu laki pätee edelleen takuuajan jälkeenkin.
Juuri näin. Olen korjauttanut ne harvat ongelmat mitä on ollut takuuajan jälkeen kaikki -
helvetinmoisella kuluttajaviranomais uhkauksilla - mutta aina on toiminut.
Täysin totta, samoja kokemuksia myös omalla kohdalla. Toisaalta huomasin jossakin vaiheessa, että parempaan lopputulokseen pääsi asiallisesti rakentavalla keskustelulla kuin uhkailulla.

Huolenpitosopimuksen yksi etu voikin joillekin olla, ettei tarvitse taistella takuuajan jälkeen virhevastuulain voimassa olosta.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti:Toisaalta huomasin jossakin vaiheessa, että parempaan lopputulokseen pääsi asiallisesti rakentavalla keskustelulla kuin uhkailulla.
Käytännössä juuri näin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Vastaa Viestiin