F10 ilmastoinnin käyttö (for dummies)

F10, F11, F07
akip
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Elo 2015, 21:19

Moro,

Varmaan tyhmä kysymys, mutta miten saan automaatti-ilmastoinnin toimimaan automaattisesti? Lähinnä kysymys puhallinnopeudesta. Auto-asennossa se ei mielestäni hiljennä/kovenna olosuhteiden mukaan. Toisaalta taas antaa käyttäjän itse säätää, vaikka on automaatilla (nytkin kuvassa olen itse laittanut kakkoselle vauhdit). Mitkä namiskat pitää olla päällä, jos haluan että autossa on se 18,5 astetta ja että auto hoitaa puhallinnopeudet ja suunnat ihan itse automatiikallaan?

Kiitti,
Aki
Liitteet
ilmastointi.png
ilmastointi.png (773.22 KiB) Katsottu 9176 kertaa
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Kyllä se vaan säätää puhallinnopeutta tuossa asennossa. Noilla palkeilla valitaan se intensiteetti, jolla puhallinsäätö toimii. Usko pois :thup:
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Tuollalailla sinulla on kaksi vauhtia käytössä eli hitain ja toiseksi hitain. Jos laitat sen täysin oikealle niin sinulla on koko skaala käytössä eli kuumana päivänä alkaa kova pöhötys joka sitten hiljenee.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

TurboKoo kirjoitti:Tuollalailla sinulla on kaksi vauhtia käytössä eli hitain ja toiseksi hitain. Jos laitat sen täysin oikealle niin sinulla on koko skaala käytössä eli kuumana päivänä alkaa kova pöhötys joka sitten hiljenee.
Manuaalista pikaisesti katsoin, ja siellä näyttäisi lukevan jotenkin niin, että:

Jos AUTO tila on päällä, puhallusnopeuden säädin säätää puhalluksen intensiteettiä.
Jos haluat säätää suoraan puhallusnopeutta, ota AUTO moodi ensin pois päältä ja vasta sitten säädä puhallusnopeutta.

Itselleni jäi vähän eäpselväksi että näyttääkö tuo näytön palkki todellista nopeutta vain AUTO OFF tilassa.
Eli AUTO ON tilassa puhallusnopeutta ei tiedä muuta kuin puhallinäänestä? Päättelenkö oikein?
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Käsittääkseni vain AUTO OFF tilassa siitä näkee todellisen nopeuden. AUTO ON tilassa puhallusnopeuden tosiaan vain kuulee.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

TurboKoo kirjoitti:Käsittääkseni vain AUTO OFF tilassa siitä näkee todellisen nopeuden. AUTO ON tilassa puhallusnopeuden tosiaan vain kuulee.
Voisiko tässä olla yksi syy F1x:n kritisoituun herkkään tuulilasin huurtumiseen? Käyttäjä on tietämättään kääntänyt intensiteetin pienelle vaikka tarkoituksena olisi ollutkin vain tilapäinen puhallinopeuden hidastaminen.

Kieltämättä tuo laitteen logiikka on hiukan hankalasti arvattavissa. Saisi olla pikeminkin niin, että intensiteetin säätö olisi iDriven takana, ja puhallinnopeuden säädintä säätämällä laite hyppää aina puhalluksen suhteen AUTO OFF tilaan. Ja AUTO ON pitäisi itse palauttaa päälle.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Havis kirjoitti:
Havis kirjoitti:
TurboKoo kirjoitti:Käsittääkseni vain AUTO OFF tilassa siitä näkee todellisen nopeuden. AUTO ON tilassa puhallusnopeuden tosiaan vain kuulee.
Voisiko tässä olla yksi syy F1x:n kritisoituun herkkään tuulilasin huurtumiseen? Käyttäjä on tietämättään kääntänyt intensiteetin pienelle vaikka tarkoituksena olisi ollutkin vain tilapäinen puhallinopeuden hidastaminen.
Saatta olla. Meillä oli kaksi vuotta ja lähes 100tkm F11, eikä ollut ongelmia tuulilasin huurtumisen kanssa. Tiesin kyllä miten puhallusnopeutta käytetään, tarvittaessa oli koko skaala käytössä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

On ollut noita BMW automaatti ilmastoja nyt "muutamissa" Bemareissa. Auto asento yleensä hoitaa kaiken, mutta esim. naapuri osti juuri uuden Seatin jotain Fgtxy-mallia ja sillä on aina etuikkana huurussa kun auto on seissyt parkissa tunnin pari. Eli varoitukseni on että ei pitäisi laittaa ilmankierron sisäkierrätystä päälle oikeistaan koskaan.
Eli kuva jossa on A ja autonkuva ja sen sisällä kiertonuoli eikä edes sitä automaattitoimintoa joka jossain Bemareissa on.

Muuten tuo Bemarin ilmastointi on kyllä todella helppo käyttää. Kuvassa näyttää olevan F10-sarjan perustäysautomaatti ilmastoinnin käyttöliittymä.
Se on nyt asennossa "All" eli valinto koskee sekä vasemmalle että oikealle puolelle ja "lumihiutale" sitä että ilmastointi on päällä. Eli kaiken pitäis olla kuunnosa.

Usein kun kesällä lähtee liikkeelle kuumalla autolla niin kannattaa avata kaikki ikkunat ja painaa "Max lumihiutale" painiketta. Kun kuumin ilma on haihtunut, niin ikkunat kiinni ja ennen kun flunssa iskee niin "auto" toiminnolle.

Talvella taas joskus "tuulilasin kuva ylöspäin suuntauvine ilmavirtoineen" -painiketta kannatta painaa samalla kun ilmastointi on päällä. Sillä saa kosteuden pois etuikkunoista. Mikäli on todella kylmää niin ilmastointi ei toimi.

Ja sitten kun painat "auto nappia" (joka toimii myös lämmön säätimenä) niin järjestelmä palaa automaattiseen toimintoon. Kummallaki "säätö/auto" -napin sisäpuolella valitset flektin vauhdin ja kummallakin "sääto/auto" -napin ulkopuolelta voit sitten valita oman ilmastointi kombon, ylös, kojelaudasta ja jalkatilaan puhaltavan osuuden.
Sille en ole löytänyt hyvää käyttöä 16 vuoden aikana.

Itse käytän käytännössä vain automaatti asentoa ja joskus maksimi kylmennystä ja maksimi ikkunan lämmitystä.

Suurinpiirtein näin on BMW ilmastontisäätimet toimineet ainakin mun Bemareissa tämän vuosisadan alkaen vm. 1999 320CI:stäni.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
HIRVIPURO OY
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Touko 2014, 10:45

Kyllä oot oikeassa, auto asento kesät talvet "20.5" hoitaa kaiken ja hienosti, oikein kostealla ilmalla ja talvella voin käyttää hetkisen tota etulasin huurteen poistoa. Ennen töistä lähtöä kesä kuumalla oon menusta ajastanut ton tuuletuksen, eihän se mitään viilennä mutta tuulettaa sisään kertyneen kuuman ilman ulos.
Vastaa Viestiin