Tuli heivattua kitkat mäelle ja alle piikkipyörää - Gislaved Nord Frost 100 tuntuisi pitävän kuin tauti ja loska-ajo on jäätävän paljon parempaa kuin Misukan kitkoilla. Ihmeellistä kun mutkiinkin voi mennä ihan kunnolla.
Metakkaa toki lähtee, mutta pärjännen sen kanssa.
F10 Vanteet ja renkaat
Olen tiiraillut tulevaan F11:een kesävanteiksi eteen 8,5J x 19 ET 33 ja taakse 9J x 19 ET 44, mutta kun kyseessä on xDrive. Onko kenelläkään kokemuksia/tietoa eri levyisten renkaiden käytöstä xDrive-malleissa? Ulkomaisilla forumeilla on asiasta ristiriitaista tietoa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Itselläni on alla kesänakkeina nuo eripari renkaat 19" koossa (F10 M-Sport) Bridgestonen Turanza renkailla, eikä ole mitään pahaa sanottavaa ajokäytöksestä tai tuntumasta. Ei paljoa urat häiritse. Renkaat ovat tosin yhden kesän ajetut, joten tiedä sitten muuttuvatko nuo uratutkiksi joskus myöhemmin ajan kanssa.LPSt kirjoitti:Olen tiiraillut tulevaan F11:een kesävanteiksi eteen 8,5J x 19 ET 33 ja taakse 9J x 19 ET 44, mutta kun kyseessä on xDrive. Onko kenelläkään kokemuksia/tietoa eri levyisten renkaiden käytöstä xDrive-malleissa? Ulkomaisilla forumeilla on asiasta ristiriitaista tietoa.
Talvirenkaina on sitten ihan Continentalin nastat 18" koossa (oliko se nyt 245/45) joka nurkassa ja ihan miellyttävät ovat nekin olleet, ei ole lainkaan mitään valittamisen aihetta.
Tiedä sitten vaikuttaako se tuntumaan jollain tavalla, mutta tuossa autossa on Adaptive Drive alusta.
Etukäteen hieman jännäsin, minkälaista näillä kuppaisilla suomen teillä on ajella, mutta epäilykseni ovat osoittautuneet aiheettomaksi ainakin tällä erää.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Olethan lukenut tätäkin keskustelua taaksepäin? Noh, enivei, minunkin autoni on jo tehtaalta tullut 245/275-rengastuksella, eli siitä vaan. Mitä huolia noilla foorumeilla on asian tiimoilta ollut?LPSt kirjoitti:Olen tiiraillut tulevaan F11:een kesävanteiksi eteen 8,5J x 19 ET 33 ja taakse 9J x 19 ET 44, mutta kun kyseessä on xDrive. Onko kenelläkään kokemuksia/tietoa eri levyisten renkaiden käytöstä xDrive-malleissa? Ulkomaisilla forumeilla on asiasta ristiriitaista tietoa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Kiitokset Wäiski ja Juha nopeista vastauksista.
Joo, myönnän että ei laiska jaksanut kahlata tätä ketjua paria ekaa sivua pidemmälle. Olihan siellä joillakin tätä eriparirengastusta, mutta ei ollut xDriveissa. Jos kerran teillä kummallakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa xDrive+245/275 -yhdistelmästä, niin sitten homma on minunkin osalta klaari. Nimenomaan tuo että Juhalle on jo tehtaalla asennettu tällainen rengastus oli se viimeinen niitti.
Niin tuolla ulkomaisilla saiteilla jotkut olivat sitä mieltä, että erilaiset renkaat etu- ja taka-akseleilla sotkisivat jotenkin xDriven toimintaa. Olen nyt eri koneella ja en äkkiseltään löytänyt sitä ketjua, jossa näin joku väitti mutta tuossa ketjussa on samasta asiasta puhetta, jos kiinnostaa (eriparirengastus on siis "staggered setup"). Esim. postauksessa #17 joku asiasta selvästi jotain tietävä selittää, että leveämmät takarenkaat ovat takavetoisten yliohjautuvuutta varten, mutta ei niistä nelivetoiselle mitään haittaa ilmeisesti ole.
Joo, myönnän että ei laiska jaksanut kahlata tätä ketjua paria ekaa sivua pidemmälle. Olihan siellä joillakin tätä eriparirengastusta, mutta ei ollut xDriveissa. Jos kerran teillä kummallakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa xDrive+245/275 -yhdistelmästä, niin sitten homma on minunkin osalta klaari. Nimenomaan tuo että Juhalle on jo tehtaalla asennettu tällainen rengastus oli se viimeinen niitti.
Niin tuolla ulkomaisilla saiteilla jotkut olivat sitä mieltä, että erilaiset renkaat etu- ja taka-akseleilla sotkisivat jotenkin xDriven toimintaa. Olen nyt eri koneella ja en äkkiseltään löytänyt sitä ketjua, jossa näin joku väitti mutta tuossa ketjussa on samasta asiasta puhetta, jos kiinnostaa (eriparirengastus on siis "staggered setup"). Esim. postauksessa #17 joku asiasta selvästi jotain tietävä selittää, että leveämmät takarenkaat ovat takavetoisten yliohjautuvuutta varten, mutta ei niistä nelivetoiselle mitään haittaa ilmeisesti ole.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Juu, pari sivua taaksepäin tässä keskustelussa käytiin just läpi nelivetoa ja sekarengastusta...
Kannattaa pitää mielessä kaksi eri asiaa: renkaiden leveys ja vierintäkehän pituus. Kaikki penarit ovat aika tarkkoja siitä, että vierintäkehät ovat etu- ja taka-akseleilla samat, muuten voi tulla vaikeuksia esim. luistoneston kanssa. Nelivedon jakolaatikko porsii aika varmasti, jos vierintäkehät poikkeavat kovasti eri akseleilla. Toki jossain M-sarjalaisissa takarenkaiden vierintäkehä on suurempi kuin eturenkaiden, mutta se on tehty tarkoituksella ja "auto tietää sen".
Renkaiden leveys on sen sijaan yhdentekevää. Kysymyksessä on pelkästään ulkonäköasia. Ainakin nelivedossa ja Suomessa...
Kannattaa pitää mielessä kaksi eri asiaa: renkaiden leveys ja vierintäkehän pituus. Kaikki penarit ovat aika tarkkoja siitä, että vierintäkehät ovat etu- ja taka-akseleilla samat, muuten voi tulla vaikeuksia esim. luistoneston kanssa. Nelivedon jakolaatikko porsii aika varmasti, jos vierintäkehät poikkeavat kovasti eri akseleilla. Toki jossain M-sarjalaisissa takarenkaiden vierintäkehä on suurempi kuin eturenkaiden, mutta se on tehty tarkoituksella ja "auto tietää sen".
Renkaiden leveys on sen sijaan yhdentekevää. Kysymyksessä on pelkästään ulkonäköasia. Ainakin nelivedossa ja Suomessa...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
No samperi, siellähän sitä olisi ollut jo juttua.. kiitti kun silti autoitte! Ja enhän mä laittanut sitä linkkiäkään tuohon ed. viestiini. Tässä sekin: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=604281" onclick="window.open(this.href);return false;Juha kirjoitti:Juu, pari sivua taaksepäin tässä keskustelussa käytiin just läpi nelivetoa ja sekarengastusta...
Kannattaa pitää mielessä kaksi eri asiaa: renkaiden leveys ja vierintäkehän pituus. Kaikki penarit ovat aika tarkkoja siitä, että vierintäkehät ovat etu- ja taka-akseleilla samat, muuten voi tulla vaikeuksia esim. luistoneston kanssa. Nelivedon jakolaatikko porsii aika varmasti, jos vierintäkehät poikkeavat kovasti eri akseleilla. Toki jossain M-sarjalaisissa takarenkaiden vierintäkehä on suurempi kuin eturenkaiden, mutta se on tehty tarkoituksella ja "auto tietää sen".
Renkaiden leveys on sen sijaan yhdentekevää. Kysymyksessä on pelkästään ulkonäköasia. Ainakin nelivedossa ja Suomessa...
Muistelen että F10:n ja F11:n rengastus poikkeaa siinä mielessä, että sedaniin on tarjolla pakatteja joissa takavanteet ja -renkaat on etusia leveämmät, kun vastaavassa farkussa sama koko joka nurkassa,. Mistä lie johtuu. Joko muistan väärin, tai kyse toisaan oikean esteettisen vaikutelman luomisesta.Juha kirjoitti:Renkaiden leveys on sen sijaan yhdentekevää. Kysymyksessä on pelkästään ulkonäköasia. Ainakin nelivedossa ja Suomessa...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Siis minulla on myöskin ihan tehtaalta tullut auto tuolla staggered setupilla. Autoa ostaessani alla oli itse asiassa takana väärän profiilin nakit alla takana 275/40, kun olisi siis pitänyt olla 275/35. Koska kyseessä oli merkkiliike, ilmoitin etten suostu ostamaan autoa ellen saa tehtaalta varmistusta siitä ettei jakoboksi ole ottanut itseensä takarenkaiden väärän profiilin takia. Hieman siinä nikoteltiin, mutta loppujen lopuksi vakuuttivat tehtaalta että auto on ihan ok ja kaikki renkaat vaihdetaan uusiin ja oikean kokoisiin.LPSt kirjoitti: Niin tuolla ulkomaisilla saiteilla jotkut olivat sitä mieltä, että erilaiset renkaat etu- ja taka-akseleilla sotkisivat jotenkin xDriven toimintaa. Olen nyt eri koneella ja en äkkiseltään löytänyt sitä ketjua, jossa näin joku väitti mutta tuossa ketjussa on samasta asiasta puhetta, jos kiinnostaa (eriparirengastus on siis "staggered setup"). Esim. postauksessa #17 joku asiasta selvästi jotain tietävä selittää, että leveämmät takarenkaat ovat takavetoisten yliohjautuvuutta varten, mutta ei niistä nelivetoiselle mitään haittaa ilmeisesti ole.
Sanoisinpa siis että ainakin F10:n osalta eivät nuo väitteet pidä ainakaan paikkaansa jos kerran tehtaalta sylkevät ulos nelivetoa staggered setupilla.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Okei, vielä kun löytyisi joku jolla on kokemusta F11 xDrivesta 245/275-rengastuksella. Tai tietäisi syyn, miksi niihin laitetaan aina tehtaalla alle tasalevyiset. Ja löytyyköhän F11 xDriven rekisteriotteesta tuollaisia rengaskokoja... pentele kun on tämä elämä välillä tällaista. Pitäis varmaan antaa mennä vaan. Kyllä niistä sitten eroonkin pääsee, jos eivät alle sopineetkaan.Wäinö kirjoitti: Sanoisinpa siis että ainakin F10:n osalta eivät nuo väitteet pidä ainakaan paikkaansa jos kerran tehtaalta sylkevät ulos nelivetoa staggered setupilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Turhaa pähkimistä. Jos haluat laittaa erilevyiset nakit toukkaan, niin siitä vaan. Tehtaalta saa toukkaan esim. Style 434 vanteet ja 245/275 20" rengastuksen. Ja nimenomaan vielä nelivetoon, M550d X-drive.LPSt kirjoitti:Okei, vielä kun löytyisi joku jolla on kokemusta F11 xDrivesta 245/275-rengastuksella. Tai tietäisi syyn, miksi niihin laitetaan aina tehtaalla alle tasalevyiset. Ja löytyyköhän F11 xDriven rekisteriotteesta tuollaisia rengaskokoja... pentele kun on tämä elämä välillä tällaista. Pitäis varmaan antaa mennä vaan. Kyllä niistä sitten eroonkin pääsee, jos eivät alle sopineetkaan.Wäinö kirjoitti: Sanoisinpa siis että ainakin F10:n osalta eivät nuo väitteet pidä ainakaan paikkaansa jos kerran tehtaalta sylkevät ulos nelivetoa staggered setupilla.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- Juza72
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 13 Loka 2014, 19:48
- Auto: F10 528 i xDrive -12
- Paikkakunta: Oulu
Hei,
ensi viikolla vaihtuu F10 520D vm. -11 -> F10 530D xDrive vm. -12:een Voin siis huoletta nakata kesäksi alle 245/275 -18'' -renkaat, kun semmoset on tullut aikaisemmin hommattua...?
ensi viikolla vaihtuu F10 520D vm. -11 -> F10 530D xDrive vm. -12:een Voin siis huoletta nakata kesäksi alle 245/275 -18'' -renkaat, kun semmoset on tullut aikaisemmin hommattua...?
Ex: 420i Xdrive -15, 530d Xdrive -12, 520d -11
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Onnittelut loistavasta valinnasta! Ja kysymykseesi: kyllä. Toki profiilit täytyy olla oikein...Juza72 kirjoitti:Hei,
ensi viikolla vaihtuu F10 520D vm. -11 -> F10 530D xDrive vm. -12:een Voin siis huoletta nakata kesäksi alle <a href="tel:245/275 -18">245/275 -18</a>'' -renkaat, kun semmoset on tullut aikaisemmin hommattua...?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Moro. Kevät tulee ja renkaat / vanteet pitää hankkia. Onko suosituksia mistä kandee bemariin hankkia vanteita? Orkkis replicat tai sitten ihan jotain muuta. Kokona ajattelin 245/45/18. Kyseessä on f11 kori enkä ole varma, et käykö se 19" sekarengastus jossa takana on leveämpi 275 rengas tohon koriin.
Kenelläkään alla Hankookin ventus primeja? Vieläkö Hankook kuluu turhan nopeasti? Joskus oli ko. merkin renkaat, mutta hyvän pidon vastineeksi renkaan ikä oli aika lyhyt..
Kenelläkään alla Hankookin ventus primeja? Vieläkö Hankook kuluu turhan nopeasti? Joskus oli ko. merkin renkaat, mutta hyvän pidon vastineeksi renkaan ikä oli aika lyhyt..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 35
- Liittynyt: 18 Marras 2014, 07:32
- Auto: F07 530GT xDrive 2011
- Paikkakunta: Vihti, Haimoo
Moro. F07 xdrive, alle laitoin auton mukana tulleet kesäläskit, ihan tuliterät, ajamattomat, autoliikkeen ostamat. Eteen 245/35R20 ja taakse 275/30R20 runflat, valmistaja Dunlop. Ja tajusin tänään, että profiilien korkeudessa on ero 35 vs 30. Ja kysymys: hajottaako tämä nelivedon tasauspyörästön tai jotain muuta autosta. Ajanut olen vasta 300km noilla ja nyt mietityttää sitten kovasti. Ja kenellä mahtaa olla vastuu jos jotain hajoaa?
EDIT: tutkin tuolta vannelaskurista ja hoksasin että siellä on ihan samat rengaskoot ja juuri noilla profiileilla. Pahoittelen kaistan tuhlaamista, ois pitäny noudattaa omaa yleisohjetta, KVG, Kato Vittu Googlesta..
EDIT: tutkin tuolta vannelaskurista ja hoksasin että siellä on ihan samat rengaskoot ja juuri noilla profiileilla. Pahoittelen kaistan tuhlaamista, ois pitäny noudattaa omaa yleisohjetta, KVG, Kato Vittu Googlesta..
Eikös nelivedot jonkun prosentin eron ympärysmitassa aina salli? Eihän se kiinteä/lukittu kuitenkaan ole eli eikö siinä joku viskokytkin tasota pyörimiseroja eri päissä. Onhan niitä nopeuseroja eri puolillakin aina jos ei aja suoraa tietä. Ja painesta johtyvia muutaman prosentin eroja.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
1% saapi olla eroa penarin nelivedossa.
Ja tosiaan profiili on suhdeluku, eikä mikään renkaan korkeuden absoluuttinen suure.
Ja tosiaan profiili on suhdeluku, eikä mikään renkaan korkeuden absoluuttinen suure.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17 Syys 2011, 20:27
- Auto: BMW F11 518d Touring Business Exclusive 2015
Tässä on nyt itsellänikin "viittä vaille" tilaus vetämässä sisään 518d touringista ja olisin nyt varmistanut tuon farkun osalta vanteet jota olen harkitsemassa: Eteen 8,5x19 ET35 245/40r19 ja taakse 9,5x19 ET37 275/35r19. Onko sopivat varsinkin nuo takavanteet etteivät tule liian ulos tms?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 16 Helmi 2014, 20:55
- Auto: F11 530da
F20 116ia - Paikkakunta: Kirkkonummi
MoiUppe kirjoitti:Tässä on nyt itsellänikin "viittä vaille" tilaus vetämässä sisään 518d touringista ja olisin nyt varmistanut tuon farkun osalta vanteet jota olen harkitsemassa: Eteen 8,5x19 ET35 245/40r19 ja taakse 9,5x19 ET37 275/35r19. Onko sopivat varsinkin nuo takavanteet etteivät tule liian ulos tms?
Sopii hyvin. Minulla on 9" takana ET44 + 20mm spacerit eli ET24. Erona sinun 9,5" ET37 tulee mulla vielä n. 7mm enemmän ulos takana ja ovat aika sopivat. Huomenna tosin vaihtuu toiset vanteet lähes samoilla spekseillä kuin sinulla.
19" vaatii pienen madalluksen, että on sopusuhtainen, mutta se on farkussa pikku juttu; etujouset vaihtoon ja takapää ohjelmoidaan kohdalleen.