F10 Vanteet ja renkaat

F10, F11, F07
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Bimmerfanc kirjoitti:
Juha kirjoitti:Montakohan kertaa tuo F11 sekarengastus on todettu toimivaksi tässäkin ketjussa :rolle:
No kerro toki,kuinka monta kertaa on?
Meinasin laskea, mutta ekan yhdeksän sivun tulos oli 17 kertaa, enkä jaksanut sitten enempää.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
panto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 09:47

Minkä kokoisia talvirenkaita porukat käyttää F10:ssä? Autossani on kesärenkaina 20 tuumaiset ja nyt pitäisi hankkia talvirenkaat. Olen katsellut muiden autoja ja 17 tuumaiset ainakin näyttää tosi pieniltä ko. autoon. Toimiiko esim. 19 tuumaiset talvirenkaat vai pitääkö valita 18 tuumaiset?

Kommentteja...
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Renkaan halkaisija on sama oli rengas 17 tai 20", eli optista harhaa. Vanne siinä kasvaa ja profiili madaltuu. Talvirenkaan tulee olla kapeampi jotta se pitää paremmin eli F10:ssä 225 leveä.
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

No tuo mantra "kapeampi rengas,parempi pito" on nykypäivän talvirenkaissa harhaa,mitä toitottamalla iso osa kansaa alkaa uskomaan juuri tuotakin mantraa.Nykypäivän lamellitekniikalla pitoa on enemmän,mitä isompi tartunta pinta-ala.Toki renkaan leveys täytyy suhteuttaa autoon (paino ym.) mutta esim. F1x:ssä menee talvirenkaina samaa leveyttä kuin kesärenkaat,jos vaan jostain löytyy.

Mitä tuohon vanteen/renkaan tuumakokoon tulee,niin renkaan halkaisia pysyy samana,oli sitten koko 16-21 tuuma (niin kuin yllä mainittiin) Siinä vaiheessa kun laitetaan 20" ja yli,niin omasta mielestä autoa pitää tiputtaa,muuten omaan silmään tulee "optinen" harha ja näyttää että renkaan ja lokasuojan väliin jaa paljon "ilmaa" vaikkakin renkaan halkaisia sama kuin 18 tuumalla.Usein näkee kun autoihin merkistä riippumatta laitettu suhteellisen isot tuumakoon vanteet ja renkaat vanteissa ovat kuin ohuet makkaran kuoret ja silloin ilman tiputusta tulee tuo karsea optinen harha.
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Juha kirjoitti:
Bimmerfanc kirjoitti:
Juha kirjoitti:Montakohan kertaa tuo F11 sekarengastus on todettu toimivaksi tässäkin ketjussa :rolle:
No kerro toki,kuinka monta kertaa on?
Meinasin laskea, mutta ekan yhdeksän sivun tulos oli 17 kertaa, enkä jaksanut sitten enempää.
Anna sakkoa s...na... tai banaania :thup: Tällä foorumilla ei jaksa ikinä kirjottaakkaan kun joku aina nillittämässä "että tuo sana on käytetty jo kerran" ym. Vastaavaa :lol:
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Bimmerfanc kirjoitti:No tuo mantra "kapeampi rengas,parempi pito" on nykypäivän talvirenkaissa harhaa,mitä toitottamalla iso osa kansaa alkaa uskomaan juuri tuotakin mantraa.Nykypäivän lamellitekniikalla pitoa on enemmän,mitä isompi tartunta pinta-ala.
Mielenkiintoinen näkökulma. Saattaahan noin ollakin, parivertailua tekemättä vaikea tietää. Edelleen väitän kuitenkin, että loskan päälle ei kapeampi rengas nouse yhtä helposti, oli millaiset lamellit hyvänsä.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

KariFi kirjoitti:
Bimmerfanc kirjoitti:No tuo mantra "kapeampi rengas,parempi pito" on nykypäivän talvirenkaissa harhaa,mitä toitottamalla iso osa kansaa alkaa uskomaan juuri tuotakin mantraa.Nykypäivän lamellitekniikalla pitoa on enemmän,mitä isompi tartunta pinta-ala.
Mielenkiintoinen näkökulma. Saattaahan noin ollakin, parivertailua tekemättä vaikea tietää. Edelleen väitän kuitenkin, että loskan päälle ei kapeampi rengas nouse yhtä helposti, oli millaiset lamellit hyvänsä.
Tässä puhutaan kahdesta eri asiasta joita ei pidä sotkea toisiinsa.
1. lameleiden pito auttaa vain kovalla pinnalla (asfaltti tai pakkautunut lumi) jossa on edes vähän kitkapitoa jäljellä.
2. irtopinnalla (löysä lumikerros, sohjo, hiekka tms) lamelit ei meinaa mitään jos / kun rengas nousee irtokaman päälle. Vain renkaan pintapaine (=kapeus) ratkaisee (kapeus on valttia)

Eli ei se kapean talvirenkaan paremmuus ole mitään harhaista mantraa vaan ihan arkipäivää. Meitä on vielä sellasia autoilijoita jotka joutuu ajamaan muillakin kuin aina suolatuilla ja 100% puhtaaksi aurautuilla teillä (onneksi).

Itse en ainakaan arvosta sellaista talvirengasta joka pitää kun tauti kovalla pinalla mutta liitää heti kun tiellä on enemmän kuin 3cm irtotavaraa. Pidon suhteen otan mielummin kompromissin jossa on pelivaraa huonoimman kelin suuntaan enemmän. Sekin riittää talvirajoituksiin jopa kuivalle tiellekin.

Mutta tietty jos joku on ajanut koko ikänsä suolatuilla / auratuilla teillä eikä muusta tiedä niin onneksi olkoon. On jäänyt kokonaan vaille oikeita talviajokokemuksia...
Viimeksi muokannut Havis, 30 Loka 2015, 17:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Bimmerfanc kirjoitti:
Anna sakkoa s...na... tai banaania :thup: Tällä foorumilla ei jaksa ikinä kirjottaakkaan kun joku aina nillittämässä "että tuo sana on käytetty jo kerran" ym. Vastaavaa :lol:
No en mä nyt tässä kohtaa ota mitään bad guy -viittaa itselleni, kun tämä koko ketju on ollut puoliksi tuota samaa, mitä kysyit.

Luitko edes tätä ketjua ennen kysymystäsi?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:Luitko edes tätä ketjua ennen kysymystäsi?
No ei tietenkään lukenut. Nämä teini-bemaristit (toivon tosiaan että on teini) eivät viitsi käyttää hakua vaan kysyvät joka kerta vanhoja kysymyksiä ja kun siitä sanoo, niin aukovat vain naamaansa. Voisivat mennä suomi24-foorumille.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Lamellit tulivat talvirenkaisiin 80-luvulla ja silloinkin olivat samat fysiikanlait voimassa kun tänäänkin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Huuska kirjoitti:Lamellit tulivat talvirenkaisiin 80-luvulla ja silloinkin olivat samat fysiikanlait voimassa kun tänäänkin.
Mitä tarkalleen tarkoitat? Toki lamellit ovat olleet tuolloinkin mutta totuus lienee että leveän ja kapean renkaan käyttöominaisuudet sopivat eri tilanteisiin. Eli jos on paljon pehmeää sohjoa ja lunta, niin kapea rengas lienee parempi. Jos taas on kuiva tie tai tiukaksi painunutta lunta tien pinnassa, on leveä rengas taas parempi. Ja jos on jäätä, niin silloin myös kapea rengas toimii paremmin isomman pintapaineen takia ja täten paine per nasta puree paremmin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

F10 min. renkaan leveys 195mm joka on jo leveä rengas, joten 225 leveä kumi on hyvä kompromissi normaaliin ajoon. Renkaan pintapaine ja kosketuspinnan pinta-ala korreloivat käänteisesti toisiaan. Kehä 3: n sisäpuolinen liikenne pärjää ympärivuotisesti vaikka 21" kesärenkailla, mutta jos ajaa oikeaalla talvikelillä ei näitä keskusteluja tarvitse edes käydä. Jos leveä rengas on hyvä niin luulisi rallissakin käytettävän 300 mm leveitä nasta renkaita, mutta eipä ole näkynyt kuin 145 leveää!
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Osa jengistä kirjoittaa mu-tua täytenä faktana ja osalla näkyy rengastietoutta oikeasti löytyvän.Yksi täysin älytön "fakta" on ruveta vertailemaan kilpa-autojen (ralliautot) renkaita siviilirenkaisiin.Ei voi kuin nauraa tälläistä lukiessaan.

Jatkakaa samaan malliin.Kiva seurata tätä joka syksyistä vääntöä. :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Heguli31 kirjoitti:Osa jengistä kirjoittaa mu-tua täytenä faktana ja osalla näkyy rengastietoutta oikeasti löytyvän.Yksi täysin älytön "fakta" on ruveta vertailemaan kilpa-autojen (ralliautot) renkaita siviilirenkaisiin.Ei voi kuin nauraa tälläistä lukiessaan.

Jatkakaa samaan malliin.Kiva seurata tätä joka syksyistä vääntöä. :)
Mutta näinhän se on ja kuuluukin olla keskustelufoorumeilla, eli arvauksia, mutua, omia kokemuksia, mielipiteitä, jopa jollain on faktaa. Eihän tuossa mitään erikoista ole.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Heguli31 kirjoitti:...Yksi täysin älytön "fakta" on ruveta vertailemaan kilpa-autojen (ralliautot) renkaita siviilirenkaisiin.Ei voi kuin nauraa tälläistä lukiessaan...
Siinä tapauksessa olet ymmärtänyt esitetyn vertailun täysin väärin. Eihän tuossa muutama kirjoitus aikaisemmin suinkaan verrattu normaalirenkaita rallirenkaisiin. Vai lukiko siinä niin? No ei lukenut.

Eikös tuossa ihan selvällä suomella kirjoitettu "Jos leveä rengas on hyvä niin luulisi rallissakin käytettävän 300 mm leveitä nasta renkaita, mutta eipä ole näkynyt kuin 145 leveää!"

Eli leveää rallirengasta verrataan kapeaan vastaavaan kun puhutaan etenemiskyvystä lumella.

Sama teoreettinen kyky & fysiikan laki pätee myös tavan renkaissa, siksi esitetty vertailu on pätevä.
Mutta vain lumisissa/löysäpintaisissa oloissa, siis.

Pientä tarkkuutta lukemisen ymmärtämiseen, jos saa pyytää :)
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Näinhän se menee, että leveä rengas on talviolosuhteissa huonompi kuin kapea.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Eikä leveämpi rengas ole aina parempi kaikissa olosuhteissa edes kesällä. Täälläkin maristaan paljon rengasmelusta ja uraherkkyyksistä mutta rengaskauppiaat tietenkin haluaa myydä leveämpiä (ja kalliimpia) renkaita ja mieluusti myös leveämmät ja painavammat vanteet samaan syssyyn :thdw:
Ja kyllähän se varmaan käy joillakin itsetunnon päälle jos isossa leasing-520d farkkunelivetoautomaattiturbossa ois pienemmät ja kapeammat renkaat kun naapurin 90-luvun tuunatussa Corollassa :lol:
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Havis kirjoitti:Pientä tarkkuutta lukemisen ymmärtämiseen, jos saa pyytää :)
Kyllä minä lukemani täysin ymmärsin.Sanotaan nyt sitten näin,että rallirenkaista kirjoittelu yleensäkkään näissä vakiorenkaiden keskusteluissa ei ole millään lailla relevanttia.Niissä on niin paljon eri muutujia alkaen kilpa-auto luokkien rengassäännöistä.

Mutta kuten kirjoitin aiemmin,niin jatkaa vaan vääntämistä.
salmol kirjoitti:Mutta näinhän se on ja kuuluukin olla keskustelufoorumeilla, eli arvauksia, mutua, omia kokemuksia, mielipiteitä, jopa jollain on faktaa. Eihän tuossa mitään erikoista ole.
Näin, ja siksi tätä onkin niin mukava lukea.Eipä muuta.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Saa rallissa ajaa vaikka 300 mm leveällä, mutta kun sillä ei kerkiä! Vaikka olisi kuinka kova lumi pinta niin ei pärjää! Mutta fysiikan lait ovat kilpa-autoilussa erittäin suuressa kurssissa toisin kuin täällä mutuamishöpöhöpö piirissä!
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Huuska kirjoitti:Saa rallissa ajaa vaikka 300 mm leveällä
Ei todellakaan.Noissa rallirengastuksissa on monta muutakin muuttujaa (noiden säännösten lisäksi) vs.siviiliautot,mm.nastojen koko ja määrät,mutta ei siitä sen enempää.No sovitaan että sinä olet (leikisti) oikeassa,ei tästä kannata enempää vääntää.
Viimeksi muokannut Heguli31, 02 Marras 2015, 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin