F10 Vanteet ja renkaat

F10, F11, F07
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

bittivirhe kirjoitti:Rengaspaineet 3 barin nurkilla, entiset kesärenkaat kuluivat kuopalle keskeltä ja nyt olisi tarkoitus välttää virheen toistuminen.
Ehkä ymmärrän kirjoituksesi väärin, mutta kuulostaa hurjalta. Ylipaineen käyttöhän nimenomaan johtaa renkaiden kulumiseen keskeltä. Tuollaisilla ehkä 20-30%(?) suositellun ylittävillä paineilla tietä koskettava osa renkaasta pienenee jo aika paljon vaikka ymmärtääkseni alue ensisijaisesti kapenee etenemissuunnassa eikä sivusuunnassa.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

tun_keijo kirjoitti:Onko kellään kokemukseen/tietoon perustuvaa näkemystä, että onko oikeasti järkeä käyttää noita 2.2 bar paineita noissa renkaissa?
Suositeltu paine perustuu siihen että oikea pinta-ala renkaasta ottaisi kiinni tiehen ja että renkaan muoto säilyisi oikeana. Puhdasta fysiikkaa: p = F/A.

Liian korkealla paineella pinta-ala on liian pieni, alipaineessa rengas taas leviää pintaan.

Onko jotain syytä käyttää muuta kuin valmistajan laskemia paineita eri akselikuormilla?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Ei taida pitää enää paikkaansa nykyaikaisilla vyörenkailla tuo että ylipaine kuluttaa renkaita keskeltä. On ihan päinvastoin, eli liian pienet paineet kuluttaa rengasta keskeltä.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

pmj kirjoitti:Ei taida pitää enää paikkaansa nykyaikaisilla vyörenkailla tuo että ylipaine kuluttaa renkaita keskeltä. On ihan päinvastoin, eli liian pienet paineet kuluttaa rengasta keskeltä.
Lakeja muutetaan nykyisin kiihtyvään tahtiin, mutta jotenkin tämä fysiikan lakien muutos ehti mennä ohi minulta.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

ssalmela kirjoitti:
pmj kirjoitti:Ei taida pitää enää paikkaansa nykyaikaisilla vyörenkailla tuo että ylipaine kuluttaa renkaita keskeltä. On ihan päinvastoin, eli liian pienet paineet kuluttaa rengasta keskeltä.
Lakeja muutetaan nykyisin kiihtyvään tahtiin, mutta jotenkin tämä fysiikan lakien muutos ehti mennä ohi minulta.
Niinhän sitä on tosiaan tutkittu, että alipaineinen rengas nousee keskeltä keskipakovoiman vaikutuksesta, joten siitä tuo ilmiö. Kovat paineet taas levittää renkaan kunnolla muotoonsa.

Tiedä sitten.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Reilusti alipaineiselle ymmärrän. Tästä päästään takaisin siihen että onko joku syy ylittää suosituspaineet?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Niin, kukahan tietäisi, mikä on totuus ;) Molempia kantoja tulee aina vastaan ja itse olen kallistunut uskomaan tuohon, että liian pienellä paineella renkaan keskikohta "lentää" keskipakovoiman vuoksi ulommas ja kuluu siksi nopeimmin. Ja mitä leveämpi rengas, sitä isompi vaikutus lienee.

Jos taas korkeampi paine pullistaisi renkaan keskikohdan, eikö pullistumisen pitäisi näkyä myös parkissa ollessa?

Millaisilla paineilla kansa ajaa ja mitkä ovat havainnot kulumisesta? Minulla taisi viime kesänä jäädä tarkistelut aika vähiin, josta voisi kuvitella, että paineet eivät olleet ainakaan yläkantissa - ja renkaat tosiaan kuluivat keskeltä montulle. Reunoilla olisi ollut vielä pintaa joitakin millejä, mutta keskiurassa oli ehkä puoli milliä yli minimin.

Kaikenkaikkiaan olen aina pitänyt renkaissa painetta yli autovalmistajan suositteleman arvon, autosta ja renkaista riippumatta. Niin ovat myös huollossa suositelleet ja rengasliikkeessäkin olivat pistäneet uusiin renkaisiin (minun mittarini mukaan) noin 2.9 bar.

Edit: Tässä yhden rengasvalmistajan ohje: http://www.bridgestonetire.com/tread-an ... ear-causes. Wikipedia on myös tällä kannalla, linkit mm. Tuulilasin sivuille perusteluinaan. Toki vastaavasti löytyy monta sivua, joissa kerrotaan asioiden olevan juuri päinvastoin. ;)
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

No minusta tuollainen 2.2bar = puolityhjä rengas. Itse olen pitänyt 18"-19" renkaissa juurikin jotain 2.8-2.9 bar paineita. Tasaisesti ovat kuluneet.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

pmj kirjoitti:No minusta tuollainen 2.2bar = puolityhjä rengas. Itse olen pitänyt 18"-19" renkaissa juurikin jotain 2.8-2.9 bar paineita. Tasaisesti ovat kuluneet.
Minä olen pitänyt suositusten mukaisia paineita ja kuluminen on ollut tasaista. Suurempi paine joka tapauksessa pienentää renkaan ja tien kosketuspintaa joten en näe mitään tarvetta suosituksista poikkeamiselle.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Bmw:n takuutarkastuksessa laskivat painnet ohjekirjan mukaisiin 2,0 ja 2,5 paineisiin ja uraherkkyys hävisi saman tien. Ylipaineesta ei ole mitään hyötyä jollei vierintävastusta jätetä laskuista. Jos tehdas on todennut autoon jonkun paineen oikeaksi niin tällä foorumilla ei ole varmaankaan enempää tietoa asiasta!
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

eli r-melusta ja uraherk. valittajien kannattaa kokeilla oikeita rengaspaineita.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Huuska kirjoitti:Bmw:n takuutarkastuksessa laskivat painnet ohjekirjan mukaisiin 2,0 ja 2,5 paineisiin ja uraherkkyys hävisi saman tien. Ylipaineesta ei ole mitään hyötyä jollei vierintävastusta jätetä laskuista. Jos tehdas on todennut autoon jonkun paineen oikeaksi niin tällä foorumilla ei ole varmaankaan enempää tietoa asiasta!
Jos ajat noin alhaisilla paineilla, muistathan sitten nostaa paineet oikeiksi kuorman kanssa, eli sinne 2,5 & 3.0.

http://blobs.continental-tires.com/www8 ... e-data.pdf
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

alpin_sport kirjoitti:eli r-melusta ja uraherk. valittajien kannattaa kokeilla oikeita rengaspaineita.
Minulla myös ohjeen mukaiset paineet, muistaakseni 2,2-2,3 joka kulmassa tai sinnepäin. Silti vetelee ja meluaa. Kokeiltu myös korkeampia paineita.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
GranC
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu

Löin aluksi Pirellin P7 RFT -renkaisiin ohjeen mukaiset paineet. Vetely oli aivan kauheaa..
Viikon tappelun jälkeen laitoin eteen 2,5 ja taakse 2,9. Vetely loppui lähes kokonaan, ja vertailuna talvirenkaat eivät vedelleet missään urassa yhtään.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Juha kirjoitti:
Huuska kirjoitti:Bmw:n takuutarkastuksessa laskivat painnet ohjekirjan mukaisiin 2,0 ja 2,5 paineisiin ja uraherkkyys hävisi saman tien. Ylipaineesta ei ole mitään hyötyä jollei vierintävastusta jätetä laskuista. Jos tehdas on todennut autoon jonkun paineen oikeaksi niin tällä foorumilla ei ole varmaankaan enempää tietoa asiasta!
Jos ajat noin alhaisilla paineilla, muistathan sitten nostaa paineet oikeiksi kuorman kanssa, eli sinne 2,5 & 3.0.

http://blobs.continental-tires.com/www8 ... e-data.pdf
En aja alhaisilla paineilla vaan ohjekirjan mukaisilla! No totta kai lisätään painetta jos täys poka, Contin taulukon mukaan pitää laskea takarenkaiden painetta 2,5>2,3 !
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Käsi ylös, kuka säätää rengaspaineita koko ajan kuorman mukaan...

"Joo, voitte tulla kyytiin, mut käyn ensin huoltiksella". Ja sitten kun kuorma on lähtenyt, kän taas tiputtamassa sinne suosituksiin, lämpötila huomioiden tietysti. Eli jos huomenna onkin 10 astetta lämpimämpää, pitää taas käydä tiputtamassa 0,1 bar.

Käsittääkseni nuo autonvalmistajan suosituspaineet on ajateltu myös autobahn-nopeuksille jatkuvaan ajoon.

Mutta eipä kai se nyt niin vaarallista ole, jos ajaa parin kilon paineilla. Minusta autosta tulee vetelästi käyttäytyvä noin alhaisilla paineilla.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Juha kirjoitti:....Minusta autosta tulee vetelästi käyttäytyvä noin alhaisilla paineilla.
Jep. Ja kaarteeseen vähän reippaammin ajettaessa tulee tunne että renkaat irtoaa vanteelta ...
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Minkähänlaisilla kaarrenopeuksilla te ajelette tuolla liikenteessä? :w00t:
Radalla mulla paras pito katurenkailla on kuumina n. 2,0 barin tienoilla, eli aina lämmittelykierrosten jälkeen tiputan paineita vähitellen tuonne 1,7-1,8 barin paikkeille, josta ne nousee rata-ajossa "optimipaineisiin". Vielä ei ole tullut tunnetta, että renkaat olisivat lähdössä vanteilta...

Auton paino toki vaikuttaa käytettäviin paineisiin ja maantiellä käytän itsekin ns. yleispaineina n. 2,2-2,5 baria.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Juha kirjoitti:Käsi ylös, kuka säätää rengaspaineita koko ajan kuorman mukaan...

"Joo, voitte tulla kyytiin, mut käyn ensin huoltiksella". Ja sitten kun kuorma on lähtenyt, kän taas tiputtamassa sinne suosituksiin, lämpötila huomioiden tietysti. Eli jos huomenna onkin 10 astetta lämpimämpää, pitää taas käydä tiputtamassa 0,1 bar.

Käsittääkseni nuo autonvalmistajan suosituspaineet on ajateltu myös autobahn-nopeuksille jatkuvaan ajoon.

Mutta eipä kai se nyt niin vaarallista ole, jos ajaa parin kilon paineilla. Minusta autosta tulee vetelästi käyttäytyvä noin alhaisilla paineilla.
Minä ilmoittaudun ja lasken takaisin oikeisiin paineisiin kun täyspoka keikka ajettu.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

pmj kirjoitti:
Juha kirjoitti:....Minusta autosta tulee vetelästi käyttäytyvä noin alhaisilla paineilla.
Jep. Ja kaarteeseen vähän reippaammin ajettaessa tulee tunne että renkaat irtoaa vanteelta ...
F1:n paineet 1,1 bar ja hyvin toimii kaarteissa:)
Vastaa Viestiin