F10 BMW M5 julkistettu (info, kuvat, videot)

Keskustelua ///M-malleista
V_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 15:30
Auto: E30 320i Sportpaket
E34 520i
F01 730d

Marko ehtikin ensin,mutta siis ainakaan bmw.de konfiguraattorin mukaan SMB ei ole M5:sen listaväri, vaan se löytyy uuden M6:sen värikartalta. Ettei se M5 vaan olisi ollut kuitenkin MCB? Pikaisen googletuksen perusteella tuo SMB on melko paljon tummempi ja perinteisempi sininen, kun taas tuo MCB on vaaleampi ja erikoisempi väri. Voisi sanoa sen olevan ///M-osastolle ominainen, melko ainutlaatuinen sävy.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Joo, nyt kun oikein tarkastelin niin voisi noin kyllä olla. Tuo sama väri se kuitenkin oli mikä tuolla kuvassa: http://www.pitkajarvimedia.pictures.fi/ ... 7G1751.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Googlen kuvahaku ei löydä SMB sinistä tosiaankaan ja M6 vaan tarjoaa. SMB on varmaan todella upea väri livenä, syvänmetallinen. Vaan eipä se MCB myöskään huono ollut, kun jo puolen kilsan päästä näki että jotain speciaalia tulossa vastaan. Näköjään M5 on tarjolla myös Sakhir Orangena joka mielenkiintoinen sekin. Ehkä tavoittelisin itse MCB + Platinum sisusta. Pääsin taannoin vertailemaan livenä rinnakkain Individual nahkoja kokonaisissa autoissa, ei mitään rättien pyöritystä liikkeen nurkassa. Kärryissä oli Ivory White, Platinum, Oyster ja vielä Champagne. Kaikki näitä vaaleita. Samppanja oli liian ällön oloinen, Ivory White ultra-öky, ei mitenkään voisi ajatella diady driveriin, menee kertakaikkiaan ihan pilalle heti, ehkä 4. auton avosisustaan sopii kun 5000 km vuodessa max ajaa valkoisilla housuilla. Oyster on itsellä ja se melko maltillinen, mutta Platinum oli sellainen Ivory Whitesta hieman downgreidattu lähes hohtavanvalkea liki-öky, joka vielä toimisi. Eli sitä siis jos seuraavaksi jotain katsoo :)
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Tämä F10 M5 tuli vuokrattua Munchenista Bmw Weltistä illaksi koeajoon. Tässä kokemuksia ja kuvia :)

Kyseessä siis hopeinen mustilla penkeillä varustettu yksilö. Ois ollu sinistä ja ruskeata, mutta halusin nähdä miten toimii harmaana. Joka lehdistökuvissa kun ollut tuo sininen. Yövalaistuksessa jotenkin tuo harmaa pääsi oikeuksiinsa ja auton muodot näytti hienolta. Kuvat otettu kännykällä joten sori huono laatu. Vertailen autoa lähinnä omaan E46 M3:een, koska se on ainut kokemukseni m-autoista tähän asti. Vaikka näin erilaisia autoja ei ole kovin reilu vertailla, ompahan jotakin vertailupohjaa mitä voi pohtia. Harmi kun E60 M5, E39 M5 ja E92 M3 on vielä ajamatta...

Tuossa kökkö video autosta ja vähän saundeja lopussa. Omituisesti auto ei antanut kierrättää konetta vapaalla kuin noin 3000rpm, kun kaasun painoi pohjaan. Kun kaasua antoi nopeasti alle puolenvälin, kierrokset sai nousemaan yli 3000rpm. Ehkä tuo estää maksimikierroksilla ykkösen pistämisen silmään.

http://www.youtube.com/watch?v=xou1mV-_wZU

Kuva


Kuva


Ensimmäinen istahdus autoon ja laitteisiin tutustuminen asiakaspalvelutyypin kanssa oli kyllä muikea. V8:n röhinä kylmänä hallissa oli asiallista :) tyhjäkäynti kuitenkin tasaantui todella hiljaiseksi.

Alkuajelut autolla tapahtui Munchenin iltapäiväruuhkassa, joka kesti noin 45 minuuttia, että päästiin vapaammalle tielle. Tästä kokemus tosi miellyttävä. M5:n alavääntö on vaivaton ja voimakas, ja 7-vaihteinen kaksoiskytkinaski vaihtaa kuin ajatus normaaliajossa. Eipä jäänyt kaipaamaan manuaalia. Tosi helppo ajaa, mitä nyt auto on aika iso E46:n jälkeen ja kolmen kaistan ruuhkassa sai olla tarkkana.

Ensimmäiset kunnon polkaisut autolla sai kyllä naaman virneeseen :jep: alavääntö on aikalailla ohjelmoidun E91 330d:n luokkaa, mutta ylempänä löytyy kyllä löylyä aivan julmetusti. Kiihtyvyys on sitä luokkaa, että mahassa tuntuu kuin vuoristoradassa ja näkökenttä sumenee hieman. Tuollaista ei juuri E46 M3 tarjoa, joten kyllä 560hv jossain näkyy.


Kuva


Äänet....vähän ristiriitaiset fiilikset jäi. Nyt kun tiedän, että osa äänistä tulee kaiuttimen kautta, voisin väittää että niissä on jotain keinotekoista. Kaupunkikruisailuissa pienellä vedätyksellä autoon tulee outo boom-jyrinä joka lähtee heti pois kun kaasun laskee. Kunnon kiihdytykset kuulostaa kuitenkin sekoitukselta jyrinää, turbon vinkumista (?) ja suihkumoottorin kaltaista ääntä. Kiihdytysäänet sai alkuun kuskin nauramaan hillittömästi, mutta usean kiihdytyksen jälkeen jäi vähän outo olo. Ikkuna auki tunnelissa kiihdytettäessä selkeästi huomaa, että ulos tulee ihan asiallista saundia.

Älkää käsittäkö väärin, äänet on lähtökohtaisesti huikean hyvät. Mutta E46 M3:n partakoneen terävästä ja luonnollisesta moottorisaundista kyllä jäädään. Tosi hankala selittää, mutta jokin äänissä ei täsmää auton kulkuun. Ehkä laadukas aftermarket-putkisto voisi tuoda sen sopivan särmän ääniin.


Kuva


Kuva


Ajettavuus autossa oli lievä pettymys, sillä iso F10 ja sähköinen (?) ohjaustehostus antaa aika heikon tuntuman auton tapahtumiin. Osan voi ehkä pistää saksan kitkojen piikkiin tosin. Auton koko tuntuu pikkuteillä ja ohjaustuntuma on vähän keinotekoinen. Oman kokemuksen mukaan E46 M3 tuntuu kertaluokkaa paremmin istuvalta autolta ja antaa palautteen kuskille huomattavasti paremmin.

Ehkä F10 M5 pitääkin arvioida siinä tarkoituksessa mihin se on tehty. Radalle sitä tuskin on suunniteltu, mutta pitkän matkan vauhdikkaassa ajossa ja kyläkruisailussa auto toimii. Ajaessa tuli fiilis, että F10 M5 on laadukkaasti tehdyn "jenkkimuskelin" (paljon tehoa takapyörillä) ja premium-GT-auton sekoitus. Eli voi taittaa tosi mukavasti matkaa, mutta bensikseltä voi kiihdyttää jytisten tiehensä jos haluaa.

Kiihtyvyys autossa on kyllä aivan julmaa. Autobaanalla 80 vauhdista kun laittoi tallan pohjaan, niin ei kauaa kestänyt kun HUD näytti 200 nopeutta, eikä vauhti tunnu missään :) kulkee kuin juna, hiljaa ja tasaisesti. Vaihteisto latoo pykälät sisään varsin hillitysti verrattuna E46 M3:n raakaan ja paukahtelevaan SMG:n. Vaihteenvaihdon nopeus on kuitenkin kovempi kun SMG:ssä. Silti ehkä kaipaisin SMG:n raakuutta, mikä ehkä toimisi tällaisessa autossa.

Vaikka tässä autoa kritisoinkin, kokonaisuutena illan ajelu oli aivan huikea kokemus ja 95% ajasta oli hymy perseessä :cool: Ehdottomasti paras 210e minkä olen autoihin sijoittanut ja suosittelen M5 ajamista ihan sen takia, että voi kertoa siitä muille :) Auton hintaakin kun miettii (200k), niin kyllähän tässä halvalla saa pienen fiiliksen, mitä olisi omistaa tälläinen kallis mörkö...

Auton teho ja huikea kiihtyvyys vakuutti. Mutta toisaalta videopelimäiset äänet ja flappy padel-vaihteisto etäännytti jotenkin ajamisen ilosta. Tänään kävin kruisailemassa omalla M3:lla, ja jotenkin manuaalivaihteisto ja hyvä ohjaustuntuma on kyllä omalla tavalla palkitsevaa. Vaikka oma auto tuntui ihan lusulta M5 jälkeen...

Tuossa vielä muutama lisäkuva. Moottori oli esillä Bmw Weltissä joten siitä kans pari lähikuvaa.


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

:drool: Tässähän alkaa jo poltteleen kesän reissut :thuup:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Mahtavaa Hiace!
Upea kertomus ja vinkkejä vuokraukseen!
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Kiitokset, Hiace !

Tämä oli hieno raportti ja rohkaisee minuakin kokeilemaan vastaavaa vuokrausta. BMW Weltissä kävimme 2011 ja suunnitelmissa on uusi käynti ensi kesänä. Voisin hyvinkin nautiskella vastaavasta kokemuksesta.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Saksassa tuollaisen auton vuokraamisessa onkin ideaa, kun pääsee testaamaan 120+km/h nopeuksia. Kiva raportti!
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Hyvä raportti, oli mukavaa luettavaa sopivasti kuvilla höystettynä :)

Lisää vaan kuumetta päästä itsekin kokeilemaan F10 M5. Kun M550D jo laittoi hymyn huulille niin tuo vielä varmasti venyttää sen äärimmilleen. Vaikkakin toki M550D sopivasti liukkailla talvisilla teillä nelikon ansiosta varmasti tarjosi parasta mahdollista kulkua siihen olosuhteeseen.

Tohon ohjaukseen vielä. Eikös se tossa M5 kuitenkin ole hydraulinen eikä sähköinen, kuten näissä "tavis" F10/11 on..?
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Vice kirjoitti: Tohon ohjaukseen vielä. Eikös se tossa M5 kuitenkin ole hydraulinen eikä sähköinen, kuten näissä "tavis" F10/11..?
Kyllä vain, F10 M5:ssä on hydraulinen ohjaustehostin ja "ajoelämyksen katkaisin" muuttaa tehostuksen määrää.
Lisäksi M Drive -napin taakse voi ohjelmoida kaksi omaa suosikkiasetusta myöskin ohjaustehostukselle.
Viimeksi muokannut traveller, 12 Maalis 2013, 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Olkaa hyvä vaan! Mielelläni autan jos tulee reissusta kysymystä. Ja taitaa tosiaan olla hydraulinen tehostus tässä, toisin kuin F10 perusmalleissa. Silti ohjaustuntuma jätti vähän parantamisen varaa, varsinkin sport plus-moodi eli jäykin teki liian keinotekoisen jäykän tuntuman. Saksan kitkat saattoi kyllä olla osasyyllinen tuohon.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

Hiacelle :thup: . Noista ohjauksen omituisuuksista uskaltaisin automallia tuntemattakin syyttää -ainakin- pääosin talvirenkaita. Todella mukavaa luettavaa sinun raportti kaikkiaan :)

Tuota kuudetta kuvaa sivuprofiilista kun katsoo, voi vain ihmetellä kuinka iso sedan on saatu tyylikkääksi/ mittasuhteet.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Itse en pidä tuon M5:n ulkonäöstä kovinkaan paljoa, mielestäni se näyttää jotenkin pimpatulta vitoselta, eikä edes kovin hienosti pimpatulta. Siis noin kalliiksi autoksi. Esim. tuo peräpää, spoileri näyttää jälkiasenteiselta ja pakoputken ympärillä muovihässäkkä samaten. Mutta varmasti mahtava ajettava ja hurjasti voimaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Hiace kirjoitti:Olkaa hyvä vaan! Mielelläni autan jos tulee reissusta kysymystä. Ja taitaa tosiaan olla hydraulinen tehostus tässä, toisin kuin F10 perusmalleissa. Silti ohjaustuntuma jätti vähän parantamisen varaa, varsinkin sport plus-moodi eli jäykin teki liian keinotekoisen jäykän tuntuman. Saksan kitkat saattoi kyllä olla osasyyllinen tuohon.
Voi olla kitkoista kiinni. Itse ajoin PSS:llä autoa ja kyllä se ajotuntuma oli todella hyvä. Asetuksia kärryssähän on vaikka kuinka paljon ja niiden fiksailu kohdilleen vaikuttaa yllättävän paljon kaikkeen. Mitä nyt sitten siltä hakee milloinkin. Kitkat ovat hankalat muutoinkin enkä yhtään ihmettelisi, että kärry on haistanut niistä jotain erityistä ja säätänyt itseään.

Äänistä olen samaa mieltä, niitä on vaikea selittää tai käsittää jos ei ole kuullut. Ne eivät vain istu siihen autoon...vaikea juttu. Ihan natural olisi varmasti ollut hyvä juttu, vaikkakin miedompana. Nykyinen avaruusaluksen nousukiidon ujellus ei kyllä oikein mieltä nosta.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Luulen että nämä keinoäänet on tehty USA:n ja Kiinan markkinoita ajatellen, heillehän kaikki huutaminen ja mauhkaaminen on coolia. Nk. kokemuksesta sanotaan, että ei kiitos keinoäänille niin tätä mieltä suurin osa näyttää täälläkin olevan - halutaan sitä oikeaa ja aitoa tuntumaa eikä mitään tekopyhää fiilistä.

On varmasti hieno laite mutta valitettavasti Suomi-hinnoilla ei pysty kapinetta hankkimaan. Toi kone on kyllä mahtavan näköinen ja ulkonäkö tuskin pettää :)
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Kyllähän tuosta vielä oivan pelin saisi, kun pikkasen madaltaisi, siistit vanteet, takadiffuusorihökötys vähän tyylikkäämmäksi, audioäänet pois ja kunnon aftermarket-putkisto. Ja pikkainen ohjelmointi siihen, että saataisiin hepat 6:n puolelle....

Voisin ottaa kyllä, väri vaikka valkoinen tai musta.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Vastaa Viestiin