///Marko kirjoitti:
Mitä mieltä muut Bemaristit ja M3-omistajat on autostaan?
Onko M3 hyvä auto ympärivuotiseen käyttöön, kilometrejä tulee noin 30tkm. vuodessa?
Mitkä varusteet on lähes pakko olla, M-drive ainakin? Laajennettu nahkaverhoilu?
Manuaali vai DKG?
Mulla tuollainen E92 M3 on ollut v. 2008 lähtien, mittarissa on nyt 80 000 km. Ajellut olen vain kesäisin, en omista edes talvirenkaita siihen.
Autosta voisin kertoa vaikka päivän. En edes tiedä, mistä aloittaisin, kun asiaa haluaa ventiloida.
Varusteista pakollisena pitäisin MDrivea ja iDrivea navin kanssa yms. peruskamat. Kokonahkaisena auto on sisältä paljon paremman näköinen, sellaisen ovat lähes kaikki ostaneet mitä olen nähnyt täällä. Laajennettu nahka ei ole niin tarpeellinen kuitenkaan, kun nahkasisustus kattaa M3:ssa vähemmän pintaa joka tapauksessa kuin vaikka 6-sarjassa. Eli vakionahoilla pärjää hyvin varsinkin mustana. EDC on aika kökkö, uutena jos tilaisi ei mitään järkeä hankkia sitä. Se kyllä jäykistää alustaa ja sinänsä ok, mutta itsellä on KW Clubsport alla, joka on ihan toista luokkaa kuin EDC, joka purettiin sen tieltä pois. EDC vain jäykistää kärryä, mutta KW tuo käsiteltävyyden ihan toiseen luokkaa monella tapaa, lisää ohjaustuntumaa ja autonhallintaa selkeästi. Kustannuksia asennettuna on reipas 3000e eli saman kuin EDC. Sillä erotuksella, että EDC:n hinnasta puolet on autoveroa eli itse palikat maksavat muutaman satasen. Ja sen laatuista se kama sitten onkin.
Minulla itsellä on Individual Audio, joka on tietysti tosi hyvä, mutta rengasäänet ovat autossa niin kovat, että soundit menevät osaksi hukkaan. Muullakin audiolla pärjää, jos niin on ollakseen.
Ajettavuus on 19" vakiovanteilla parempi kuin 18" vakiomalleilla, minulla on molemmat ja olen niitä kaikissa mahdollisissa olesuhteissa testannut. Auto vain taittuu ja pyörii paremmin isommilla vanteilla. 20" vanteista ei ole minulla kokemusta.
Vaihteistosta voi pohtia mitä vaan, mutta tähän autoon sopii parhaiten DCT-laatikko. Sehän toimii muutoinkin varsin loistavasti arkiajossa ja radalla, joskin joitakin pieniä nykimisiä voi olla tekniikasta johtuen mm. liikennevaloissa. Ongelmat ovat kuitenkin minimaalisia kaiken kaikkiaan. Manuaski M3:ssa on mielestäni jotenkin vähän väljän tuntuinen, esim. verrattuna Porsche GT3:n manuaaliin, joka toimii ihan eri tavalla. Se auto pitää ostaa manuna, tällaisen GT-kärryn otan mieluummin automaatilla. DCT:n suhteen ei ole ollut mitään ongelmaa missään vaiheessa. Eikä kyllä minkään muunkaan asian kanssa nyt kun muistelen, ei ole tainut olla yhtäkään takuuasiaa koko aikana. Mitä tulee vielä manuun, kaverillani oli sellainen ja hän veti kärryn lunastukseen. Tilalle tuli automaattiversio ja todella tyytyväinen on ollut, ei mitään valittamista.
S65:sta puhuttaessa ei tahdo superlatiivit riittää. Auton ehdoton huippukohta on sen moottori. Mylly reagoi jalan liikkeisiin sellaisella herkkyydellä, etten vastaavaa ole missään muussa autossa tavannut. Ehkä joku Lexus LFA voi olla samanlainen, mutta ainakaan mikään muu ajamani auto ei tule lähellekään siinä mitä S65 Sport Plus asetuksilla yltää. Kyllä tämän jälkeen on aika mahdotonta ahdettua kärryä pohtia, kun on tottunut salamannopeaan reagointiin. Edes possun GT3 ei pääse samalle tasolle, mutta pitää muistaa, että puhutaan aivan äärimmäisestä kierrosherkkyydestä. Kyllä esim. SLS on kierrosherkkä kun siinä on hiilikuituakseli voimansiirrossa, titaanista puolet moottoria ja muuta spoolausta helpottavaa, mutta ero S65:n kanssa on selvä.
Itse kärryyn olen järjettömän tyytyväinen, en osaa sanoa, mihin sen vaihtaisin. Ajokokemusta on mm F430, Gallardo, kaikki 997-Porschet pl. GT2, useat Mersun AMG:t, lähes kaikki M-BMW:t ja Audin RS-mallit lähes kaikki. Hyviä autoja on monia, mutta olen yrittänyt pohtia, mikä auto olisi hinta/laatusuhteeltaan sellainen että siihen jaksaisi vaihtaa M3:n. Ei vaan ole tullut sellaista eteen oikein kunnolla. Tietysti jos rahalla ei mitään väliä niin Fefen 599 GTO on varmasti hieno, mutta hinta/laatu ei ehkä ihan kohtaa. M3 on niin monimuotoinen ja suorituskykyinen, että siihen ei vain kyllästy. Tälläkin viikolla olen duuniajoa ajanut yli 1000 km ja en voi kuin edelleen hehkua tyytyväisyyttä. Autosta ei ole hohto hävinnyt, se on edelleen seikkailu joka kerta kun rattiin kampeaa ja alkaa polkemaan. Tänä vuonna on ratakierroksia kertynyt 275 kpl ja muinakin vuosina kolminumeroinen määrä. Tarkastuksissa ei ole ollut mitään kuluman merkkejä missään eikä mitään teknistä ongelmaa koskaan. Maantiellä on tullut ajettua pitkää ja kovaa paljon, todella raskasta ajoa satoja kilometrejä putkeen erityyppisissä tilanteissa. Laite on todella combat proven eli tyhjät on otettu pois. Tankillinen kestää noin 450 km rajua ajoa, hissuttelemalla menee pidemmällekin, mutta siihen vehje ei ole tehty. Keskikulutus on aika tarkkaan noin 12 litraa/100 km. Pisimmät päivämatkat kärryllä ovat olleet 1200 km mittaisia.
Ratakäyttöä ajatellen kannattaa heti vaihtaa alusta ja ainakin KW Clubsport pelaa todella hyvin. Putket vaihdoin ihan kevennysmielessä Akrapovicin full-EVO versioon, josta tuli 24 hv lisää ja 23 kg painoa pois. Soundit muuttuivat todella mahtaviksi, olen erittäin tyytyväinen muutokseen ja suosittelen sitä varauksetta kaikille. Takaluukun vaihdoin Challengen OEM Style Race -versioon, joka on kevlarista ja hiilikuidusta tehty = painoa lähti 10 kg. Sitä en suosittele, sillä tilaaminen jenkeistä oli todellinen pain in the ass. Vakiojarrupalat eivät kestä rata-ajoa juuri lainkaan, käytän itse Pagid RS19-paloja. Ongelma on kuitenkin jarrujen jäähdytys, jota ei käytännössä ole lainkaan. Sen vuoksi kisapalatkin kuluvat liian nopeasti. Talven aikana rakennan jäähdytysputket jarruille ja lisäksi vaihtuu alle varmaan Brembo GT -jarrusysteemi joka kulmaan. Jarruletkut ja nesteet on jo ajat sitten vaihdettu järeämpiin. Metallipuslat tulee myös alle talven aikana. Konepelti on erittäin kevyt jo vakiona, joten sitä ei kannata vaihtaa hiilikuituiseen painoa säästääkseen (pari kg säästö). Jäähdytystä parannan rivoja lisäämällä, helteillä kone ei kestä radalla mahdottoman pitkään. Kadulla ei ikinä lämpöjen kanssa ongelmaa.
Kysy jotain jos mieleen tulee, M3:n kanssa olen kuluttanut aikaa tuhottomasti ja monialaisesti pohtinut sitä. Lisäksi kavereillani on puolenkymmentä samanlaista autoa, E93 sekä E90 myös. Itse tykkään coupesta eniten, mutta nämä ovat makuasioita.