M3-kuume (E9x)

Keskustelua ///M-malleista
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Kiinnostaisi hankkia ensi vuoden puolella käytetty BMW M3 tai varalla 335d. Joko E92 vuodesta -06 eteenpäin tai E90 vuodesta -09. Olisi varmasti järkevämpiäkin autoja tarjolla, niinkuin tuo nykyinen. Mutta se tylsyys tulee kuitenkin vastaan ennen pitkää. Manuaali kiinnostaa jostain syystä eniten, ehkä tuo neliveto-automaatilla ajaminen on saanut haluamaan kokonaan jotain uutta.

Mitä mieltä muut Bemaristit ja M3-omistajat on autostaan?
Onko M3 hyvä auto ympärivuotiseen käyttöön, kilometrejä tulee noin 30tkm. vuodessa?
Mitkä varusteet on lähes pakko olla, M-drive ainakin? Laajennettu nahkaverhoilu?
Manuaali vai DKG?
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Kokemuksia M3:sta en osaa kertoa kun niitä ei ole, mutta sen verran uskallan luvata, että huippu autoon olet päätymässä jos tuon ämmäläisen laitat :thuup:. Mutta muista, että kaikkiin autohin kyllästyy ennemmin tai myöhemmin.

DKG vaihteisto tuntuisi jotenkin maukkaamalta tohon autoon. Sillä vissiin voi ajaa myös täysin automaatti asennollakin? Jos valitset Manuaalin, niin uskoisin että tulet varmasti kaipaamaan automaattia jossain vaiheessa. Itse en ainakaan koskaan tule palamaan manuaaliin. Jos uuden auton ostaa manuaalina niin se on mielestäni vähän sama kun ostaisi putkitelkkarin. Automaatti on nykyaikaa! Ja tuo M-kaksoiskytentä vaihteisto on varmasti aivan huippu.

30tkm vuodessa ajavalle tuo 335dieseli olisi järkevämpi vaihtoehto, mutta monesti näissä autoasioissa tunne menee järjen edelle ja jos M3:n kulutus ei hirvitä niin mikä jottei, paljonhan tuo auto myös sitten kyllä antaakin. Tämän voin kertoa kokemuksesta kun ostin nykyisen autoni vaikka ajankin vain 20tkm vuodessa.

PS. Taisit olla viime vkl hifimessuilla? Ainakin bongasin täysin samanlaisen auton kun sulla RadissonBluen edestä parkista.
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

///Marko kirjoitti:Kiinnostaisi hankkia ensi vuoden puolella käytetty BMW M3 tai varalla 335d. Joko E92 vuodesta -06 eteenpäin tai E90 vuodesta -09. Olisi varmasti järkevämpiäkin autoja tarjolla, niinkuin tuo nykyinen. Mutta se tylsyys tulee kuitenkin vastaan ennen pitkää. Manuaali kiinnostaa jostain syystä eniten, ehkä tuo neliveto-automaatilla ajaminen on saanut haluamaan kokonaan jotain uutta.
No itsekin olen aika ajoin katsellut mobilea M3-lasit silmillä. Autossahan ei ole mitään järkeä, joten juuri siksi semmoinen pitäisi kerran omistaa. Olen pari kertaa ajanut moisella. Kerran manuaalina ja kerran DKG:llä. Itse ottaisin ehdottomasti manuaalin. DKG on tosi hieno vaihteisto, mutta silti oikeassa //M:ssä pitää olla oikea manuaali. Toinen mikä hirvittää, on tuon vaihteiston mahdolliset murheet vanhemmiten. Huollan itse aina omat autoni, joten jos manuaali sattuu hajoamaan, pystyy sen ihan hyvin itse korjaamaan. Tuplakytkinlaatikossa on tuplasti enempi harmillisia osia ja sitä kautta myös turhaa painoa.

Talvikäyttöön taas en nyt muuta osaa sanoa kuin että onhan siinä vetäviä pyöriä vallan vähän. Nelivetoon tottuneena viime talven ponnistelut 335i:llä oli aika tuskaa. Siihen reilu sata heppaa lisää ei varmaan paranna tilannetta.

Joten en nyt sulkisi pois manuaali-M3:a laskuista. Onhan 1M myös manuaali ja kiitosta on tullut kaikkialta juurikin ajajan autona.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Viimeisin M3:n ajokokemukseni oli manuaalilla ja pakko sanoa että siinä vaihteet oikein "imeytyivät" päälle. Niin hyvä laatikko sekin oli. Manuaali sopii autoon kuin nenä päähän mutta en toki syrjisi DKG:täkään. Tosin vanhemmiten luottamus manuaaliin olisi suurempi... Talviajo varmasti sujuu siinä missä 335d:lläkin. 335d:n alavääntö on raju ja sen kanssa kun oppii liukkaalla kitkojen kanssa ajamaan, pystyy ajamaan millä tahansa ;) Mun vaimo oppi ainakin eikä talvella koskaan valittanut takavetoisen 335d:n ajo-ominaisuuksia...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Hyviä kommentteja, kiitos. Hifimessut tuli käytyä, hyvin bongattu. Kyllähän se automaatti on mukavan vaivaton ja miellyttävä käyttää, siitä ei pääse mihinkään. Jos ajatellaan M3:sta manuaalina, niin auton pitäisi olla lähes pomminvarmaa tekniikkaa johon ei pitäisi tulla mitään isompia murheita ainakaan helposti. Taisi SMG-laatikko olla ainakin E46 M3 -mallissa melko epävarma? En tiedä sitten voiko näitä uudempaa ja vanhempaa edes verrata keskenään.

Ehkä tuollainen auto menisi vielä suhteellisen vähillä varusteillakin, koska ne tuovat vain lisää painoa. Eikä urheiluautossa niin kaipaisi ihan kaikkea mahdollista. Jos taas menisi varasuunnitelmalla mallia 335d, niin siinä kyllä saisi olla kaikki mahdolliset optiot. Individual-nahkat olisi varsinkin mukava lisä.

Toki nelivetoon tottuneena 286hv tai 420hv takapyörillä voi saada avuttomuuden tunteen pintaan ainakin talvella jos kerran 335i:lläkin on talvella tuskaa. Bemari ei valitettavasti tarjoa näihin malleihin xdrivea.

Jotenkin tuo neliovinen E90 on koukuttanut minut E92:sta vahvemmin. Vuodesta 2009 E90 M3:een vaihtui ainakin takavalot hienompiin ja navigaattoria parannettiin. Toki navi on lisävaruste eikä sitä kaikissa autoissa olekaan, mutta jos käytettyä ajattelee niin pitäähän se olla. Hinnat Saksassa koskien E90 M3 -09 eteenpäin lähtee noin 45:stä keurosta ja siihen voisi ajatella verojen olevan noin 25 keuron luokkaa. Tietysti myös vuoden 2010 E92 M3 miellyttää silmää uusien takavalojen kera, mutta hinta on jo aivan reilusti mahdollisuuksien ulkopuolella. Halvin M3 E92 manuaali karvalakki maksaa tällä hetkellä 69ke Suomessa. Tuosta voisi äkkiä päätellä Saksasta/EU:sta tuonnin olevan taloudellisesti järkevintä.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

M3 on hieno auto ajaa ja omistaa. Talvella pärjää yhtähyvin kuin muillakin takavedoilla ja jos haluaa naatiskella niin takaan että sillä voit ajaa "kahva edellä" - sen verta jämäkkä alusta ja siihen kun yhdistää hienon moottorin ja M-lukkoperän ni avot!

Se jos paljon ajaa niin sitten saattaa auton jäykkyys ja kovuus käydä hermoille - itselläni auto oli vielä pakoputkiviritteinen, joka pilasi koko auton, johtuen liian kovista äänistä!
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Onko EDC vakiona? Sellainen alusta on ainakin minun kokemissa yksilöissä ollut. Jäykkä toki pehmeimmilläänkin mutta siedettävä epätasaisemmallakin pinnalla. Ainakin ajoittain...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
jtodt27
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 22:46

M-autot soveltuvat mielestäni aika mukavasti talviajoon ja osittain jopa paremmin kuin muut Bemarit. Näissä perinteisissä vapari M-autoissa ei ole alakierroksilla kovin paljon potkua ja vasta korkeimmilla kieroksilla tehoa tulee enemmän. Helpottaa huomattavasti ajamista liukkaalla pinnalla. Toinen tekijä on tuo M-lukko, joka jo varsinkin E92 M3:ssa on varsin toimiva.

Oikeastaan ainoat ongelmat M-auton kanssa talvella on ollut M5 E60:n kanssa ja siinäkin ongelmia aiheutti SMG-laatikko liikeelle lähdössä. Sitten kun sai sen liikkeelle, niin kulki kyllä nätisti eikä tarvinnut paljon ajamista miettiä.

EDC oli ainakin ennen M3:ssa lisävaruste. Se on tosiaan hyödyllinen Suomen teillä, jotka eivät aina ole niin silkin pehmeitä kuin voisi autoveron määrästä päätellä.
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Pakko on vielä palata tuohon luotettavuusasiaan. Nykyään kun lähes kaikki autot ovat ahdettuja, en voi välttyä ajatukselta tulevaisuuden ongelmilta turbojen kanssa. Luulisin että 98% autoilijoista ei ole hajuakaan miten turbomoottorisella autolla ajetaan. Vaikka myyntimiehet kovasti väittää, ettei nykyturboa tarvitse jäähdytellä. Pa**apuhetta! Turbon toimintaperiaate EI ole muuttunut vuosien saatossa. Se ahdistaa edelleen pakokaasujen optimaalista virtausta ja tuottaa erittäin paljon lämpöä. On aivan turha kuvitella, että heti ajosta jatkuvasti sammutettu turbomoottori ei muka olisi moksiskaan. Vaikka laakerointi onkin nykyään rullatyyppinen, ei punahehkusta öljyntulon loppuminen ole ikinä hyvä asia. Puhumattakaan sylinterikannen lämpökuormituksesta.

Näinpä pidänkin manuaalivaihteista E9x M3:sta hyvinkin sopivana käytettynä käyttöautona. Siinä ei ole mitään ylimääräistä särkyvää. Tekniikka on hyvinkin yksinkertaista helposti huollettavaa omassakin tallissa. Lämpökuormat on huomattavasti pienemmät verrattuna turbomoottoreihin. Ja mitä nyt olen kuullut, kestää moottori loputtomasti rääkkäystä kunhan vaan muistaa ensin ajaa öljyt lämpimäksi.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

///Marko kirjoitti:Kiinnostaisi hankkia ensi vuoden puolella käytetty BMW M3 tai varalla 335d. Joko E92 vuodesta -06 eteenpäin tai E90 vuodesta -09. Olisi varmasti järkevämpiäkin autoja tarjolla, niinkuin tuo nykyinen. Mutta se tylsyys tulee kuitenkin vastaan ennen pitkää. Manuaali kiinnostaa jostain syystä eniten, ehkä tuo neliveto-automaatilla ajaminen on saanut haluamaan kokonaan jotain uutta.

Mitä mieltä muut Bemaristit ja M3-omistajat on autostaan?
Onko M3 hyvä auto ympärivuotiseen käyttöön, kilometrejä tulee noin 30tkm. vuodessa?
Mitkä varusteet on lähes pakko olla, M-drive ainakin? Laajennettu nahkaverhoilu?
Manuaali vai DKG?
Tässä olisi ainakin arkikäyttöön sopiva M3: http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=492494 ;)
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

///Marko kirjoitti: Mitä mieltä muut Bemaristit ja M3-omistajat on autostaan?
Onko M3 hyvä auto ympärivuotiseen käyttöön, kilometrejä tulee noin 30tkm. vuodessa?
Mitkä varusteet on lähes pakko olla, M-drive ainakin? Laajennettu nahkaverhoilu?
Manuaali vai DKG?
Mulla tuollainen E92 M3 on ollut v. 2008 lähtien, mittarissa on nyt 80 000 km. Ajellut olen vain kesäisin, en omista edes talvirenkaita siihen.

Autosta voisin kertoa vaikka päivän. En edes tiedä, mistä aloittaisin, kun asiaa haluaa ventiloida.

Varusteista pakollisena pitäisin MDrivea ja iDrivea navin kanssa yms. peruskamat. Kokonahkaisena auto on sisältä paljon paremman näköinen, sellaisen ovat lähes kaikki ostaneet mitä olen nähnyt täällä. Laajennettu nahka ei ole niin tarpeellinen kuitenkaan, kun nahkasisustus kattaa M3:ssa vähemmän pintaa joka tapauksessa kuin vaikka 6-sarjassa. Eli vakionahoilla pärjää hyvin varsinkin mustana. EDC on aika kökkö, uutena jos tilaisi ei mitään järkeä hankkia sitä. Se kyllä jäykistää alustaa ja sinänsä ok, mutta itsellä on KW Clubsport alla, joka on ihan toista luokkaa kuin EDC, joka purettiin sen tieltä pois. EDC vain jäykistää kärryä, mutta KW tuo käsiteltävyyden ihan toiseen luokkaa monella tapaa, lisää ohjaustuntumaa ja autonhallintaa selkeästi. Kustannuksia asennettuna on reipas 3000e eli saman kuin EDC. Sillä erotuksella, että EDC:n hinnasta puolet on autoveroa eli itse palikat maksavat muutaman satasen. Ja sen laatuista se kama sitten onkin.

Minulla itsellä on Individual Audio, joka on tietysti tosi hyvä, mutta rengasäänet ovat autossa niin kovat, että soundit menevät osaksi hukkaan. Muullakin audiolla pärjää, jos niin on ollakseen.

Ajettavuus on 19" vakiovanteilla parempi kuin 18" vakiomalleilla, minulla on molemmat ja olen niitä kaikissa mahdollisissa olesuhteissa testannut. Auto vain taittuu ja pyörii paremmin isommilla vanteilla. 20" vanteista ei ole minulla kokemusta.

Vaihteistosta voi pohtia mitä vaan, mutta tähän autoon sopii parhaiten DCT-laatikko. Sehän toimii muutoinkin varsin loistavasti arkiajossa ja radalla, joskin joitakin pieniä nykimisiä voi olla tekniikasta johtuen mm. liikennevaloissa. Ongelmat ovat kuitenkin minimaalisia kaiken kaikkiaan. Manuaski M3:ssa on mielestäni jotenkin vähän väljän tuntuinen, esim. verrattuna Porsche GT3:n manuaaliin, joka toimii ihan eri tavalla. Se auto pitää ostaa manuna, tällaisen GT-kärryn otan mieluummin automaatilla. DCT:n suhteen ei ole ollut mitään ongelmaa missään vaiheessa. Eikä kyllä minkään muunkaan asian kanssa nyt kun muistelen, ei ole tainut olla yhtäkään takuuasiaa koko aikana. Mitä tulee vielä manuun, kaverillani oli sellainen ja hän veti kärryn lunastukseen. Tilalle tuli automaattiversio ja todella tyytyväinen on ollut, ei mitään valittamista.

S65:sta puhuttaessa ei tahdo superlatiivit riittää. Auton ehdoton huippukohta on sen moottori. Mylly reagoi jalan liikkeisiin sellaisella herkkyydellä, etten vastaavaa ole missään muussa autossa tavannut. Ehkä joku Lexus LFA voi olla samanlainen, mutta ainakaan mikään muu ajamani auto ei tule lähellekään siinä mitä S65 Sport Plus asetuksilla yltää. Kyllä tämän jälkeen on aika mahdotonta ahdettua kärryä pohtia, kun on tottunut salamannopeaan reagointiin. Edes possun GT3 ei pääse samalle tasolle, mutta pitää muistaa, että puhutaan aivan äärimmäisestä kierrosherkkyydestä. Kyllä esim. SLS on kierrosherkkä kun siinä on hiilikuituakseli voimansiirrossa, titaanista puolet moottoria ja muuta spoolausta helpottavaa, mutta ero S65:n kanssa on selvä.

Itse kärryyn olen järjettömän tyytyväinen, en osaa sanoa, mihin sen vaihtaisin. Ajokokemusta on mm F430, Gallardo, kaikki 997-Porschet pl. GT2, useat Mersun AMG:t, lähes kaikki M-BMW:t ja Audin RS-mallit lähes kaikki. Hyviä autoja on monia, mutta olen yrittänyt pohtia, mikä auto olisi hinta/laatusuhteeltaan sellainen että siihen jaksaisi vaihtaa M3:n. Ei vaan ole tullut sellaista eteen oikein kunnolla. Tietysti jos rahalla ei mitään väliä niin Fefen 599 GTO on varmasti hieno, mutta hinta/laatu ei ehkä ihan kohtaa. M3 on niin monimuotoinen ja suorituskykyinen, että siihen ei vain kyllästy. Tälläkin viikolla olen duuniajoa ajanut yli 1000 km ja en voi kuin edelleen hehkua tyytyväisyyttä. Autosta ei ole hohto hävinnyt, se on edelleen seikkailu joka kerta kun rattiin kampeaa ja alkaa polkemaan. Tänä vuonna on ratakierroksia kertynyt 275 kpl ja muinakin vuosina kolminumeroinen määrä. Tarkastuksissa ei ole ollut mitään kuluman merkkejä missään eikä mitään teknistä ongelmaa koskaan. Maantiellä on tullut ajettua pitkää ja kovaa paljon, todella raskasta ajoa satoja kilometrejä putkeen erityyppisissä tilanteissa. Laite on todella combat proven eli tyhjät on otettu pois. Tankillinen kestää noin 450 km rajua ajoa, hissuttelemalla menee pidemmällekin, mutta siihen vehje ei ole tehty. Keskikulutus on aika tarkkaan noin 12 litraa/100 km. Pisimmät päivämatkat kärryllä ovat olleet 1200 km mittaisia.

Ratakäyttöä ajatellen kannattaa heti vaihtaa alusta ja ainakin KW Clubsport pelaa todella hyvin. Putket vaihdoin ihan kevennysmielessä Akrapovicin full-EVO versioon, josta tuli 24 hv lisää ja 23 kg painoa pois. Soundit muuttuivat todella mahtaviksi, olen erittäin tyytyväinen muutokseen ja suosittelen sitä varauksetta kaikille. Takaluukun vaihdoin Challengen OEM Style Race -versioon, joka on kevlarista ja hiilikuidusta tehty = painoa lähti 10 kg. Sitä en suosittele, sillä tilaaminen jenkeistä oli todellinen pain in the ass. Vakiojarrupalat eivät kestä rata-ajoa juuri lainkaan, käytän itse Pagid RS19-paloja. Ongelma on kuitenkin jarrujen jäähdytys, jota ei käytännössä ole lainkaan. Sen vuoksi kisapalatkin kuluvat liian nopeasti. Talven aikana rakennan jäähdytysputket jarruille ja lisäksi vaihtuu alle varmaan Brembo GT -jarrusysteemi joka kulmaan. Jarruletkut ja nesteet on jo ajat sitten vaihdettu järeämpiin. Metallipuslat tulee myös alle talven aikana. Konepelti on erittäin kevyt jo vakiona, joten sitä ei kannata vaihtaa hiilikuituiseen painoa säästääkseen (pari kg säästö). Jäähdytystä parannan rivoja lisäämällä, helteillä kone ei kestä radalla mahdottoman pitkään. Kadulla ei ikinä lämpöjen kanssa ongelmaa.

Kysy jotain jos mieleen tulee, M3:n kanssa olen kuluttanut aikaa tuhottomasti ja monialaisesti pohtinut sitä. Lisäksi kavereillani on puolenkymmentä samanlaista autoa, E93 sekä E90 myös. Itse tykkään coupesta eniten, mutta nämä ovat makuasioita.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Kiitos paljon M3 -käyttökokemusten jakamisesta. Itse en välttämättä käyttäisi autoa radalla. Voi toki olla että heti kun tuolla oppisi oikeasti ajamaan, niin mikseipä sillä myös radalle pitäisi päästä. Kerroit että olet ajanut monia muitakin urheiluautoja, eikä niistä yllä yksikään samalle tasolle jos vaihtoa pitäisi harkita. Varsinkin tämä oli mukava kuulla.

Varusteista sen verran että kun käytettynä ostan, niin yritän löytää mahdollisimman kattavasti varustellun auton. Mutta tässä menee tietysti auton kunto ja kilometrit kaiken edelle, enkä tee päätöksiä pelkän varustelistan mukaan. DCT kiinnostaa kertomasi perusteella entistä enemmän, tykkään automaatin helppoudesta. Eikä sekään, että DCT on manuaalia nopeampi, tee sitä yhtään huonommaksi. Ainut pelko oli vaan se että sopiiko se tällaiseen autoon.

Akrapovic on kova sana kaksipyöräisten tehoputkivalmistajana, sen olen tiennyt ennestään. Se oli uutta tietoa minulle että sama firma tekee myös M3:een ilmeisesti täydellisen pakoputkiston. Äänet varmasti muuttui matka-ajoa ajatellen enemmän ehkä häiritseväksi, mutta radalla ja kadulla asia mahtaa kääntyä toisinpäin? Muutenkin tuo auto olisi kyllä mahtava laite rakentelua ajatellen, aina voisi tehdä pikku päivityksiä jarruihin, alustaan, putkistoon ja niistä olisi oikeasti jotain hyötyäkin. Onko Mdriven yhteydessä auton nopeusrajoitin poistettu?

Suomessa M3 -markkinat ovat erittäin rajalliset. Siksi olen ajatellut hakea autoni Saksasta. Ajankohtana ehkä ensi vuosi, joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Auton ikähaarukka lähtee pienten parannusten takia alkaen syyskuusta 2008 eteenpäin. Se että onko auto E90 vai E92 ei ole vielä tietoa.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

///Marko kirjoitti:^Kiitos paljon M3 -käyttökokemusten jakamisesta. Itse en välttämättä käyttäisi autoa radalla. Voi toki olla että heti kun tuolla oppisi oikeasti ajamaan, niin mikseipä sillä myös radalle pitäisi päästä. Kerroit että olet ajanut monia muitakin urheiluautoja, eikä niistä yllä yksikään samalle tasolle jos vaihtoa pitäisi harkita. Varsinkin tämä oli mukava kuulla.

Varusteista sen verran että kun käytettynä ostan, niin yritän löytää mahdollisimman kattavasti varustellun auton. Mutta tässä menee tietysti auton kunto ja kilometrit kaiken edelle, enkä tee päätöksiä pelkän varustelistan mukaan. DCT kiinnostaa kertomasi perusteella entistä enemmän, tykkään automaatin helppoudesta. Eikä sekään, että DCT on manuaalia nopeampi, tee sitä yhtään huonommaksi. Ainut pelko oli vaan se että sopiiko se tällaiseen autoon.

Akrapovic on kova sana kaksipyöräisten tehoputkivalmistajana, sen olen tiennyt ennestään. Se oli uutta tietoa minulle että sama firma tekee myös M3:een ilmeisesti täydellisen pakoputkiston. Äänet varmasti muuttui matka-ajoa ajatellen enemmän ehkä häiritseväksi, mutta radalla ja kadulla asia mahtaa kääntyä toisinpäin? Muutenkin tuo auto olisi kyllä mahtava laite rakentelua ajatellen, aina voisi tehdä pikku päivityksiä jarruihin, alustaan, putkistoon ja niistä olisi oikeasti jotain hyötyäkin. Onko Mdriven yhteydessä auton nopeusrajoitin poistettu?

Suomessa M3 -markkinat ovat erittäin rajalliset. Siksi olen ajatellut hakea autoni Saksasta. Ajankohtana ehkä ensi vuosi, joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Auton ikähaarukka lähtee pienten parannusten takia alkaen syyskuusta 2008 eteenpäin. Se että onko auto E90 vai E92 ei ole vielä tietoa.
Juu, näin se homma on. Kyllähän esim. Mersun SLS on todella vakuuttava, mutta kun välirahaa pitäisi lätkäistä joku 200 000e, eipä siinä hinta/laatu kohtaa mitenkään. Samoin Nissanin GTR on paljon nopeampi, mutta sitten taas hirveästi isompi/painavampi, ei niin sport...se on vaan autoksi jättimäinen eikä samalla tavoin herkkä instrumentti kuin M3. M5:ssä (E60) vähän sama vika, loistava auto, mutta M3 on sportimpi ajaa sekä fiilistellä.

DCT:stä älä huoli, se sopii erinomaisesti tällaiseen autoon! Kukaan kaveristanikaan ei ole koskaan sitä katunut, että otti automaattimallin manun sijaan. Erityisesti jos et ole radalla ihan koko ajan ajamassa, ehdottomasti automaatti on parempi. Jollekin ratapuritanistille manuaalin upshiftit ja moottorijarrutus on tärkeää ja onhan se minustakin hyvä etu, mutta ei aja automaatin ohi missään nimessä. Se on mahtava polkea nilkka suoraksi ja antaa askin lykätä uutta silmään liukuhinalta salamannopeasti. M6:n tämä minun oma auto jätti 50->150 km/h kiihdytyksessä pari auton mittaa jälkeen, mahdollisesti vaihtojen johdosta :) Mutta muistettakoon tässä, että eihän se manuaali loistavaa autoa mihinkään pilaa. Se on erilainen juttu, jotkut tykkää, no problem, ei manuaalissa mitään virhettä ole. Makuasia vaan.

Varusteiksi voit katsella mitä vaan mutta kattoluukulla älä ota. Se poistaa hiilikuitukaton joka on hieno yksityiskohta. Ja kevennys samalla. MDrivessa ei nopeusrajoitin poistu. Olen kysellyt poistoa, Saksassa onnistuu monissa paikoissa, 3000e maksaa. En ole nähnyt vaivan tai hinnan arvoiseksi tässä vaiheessa.

Akran putkia pidetään yleisesti parhaina E9x M3:een mitä tarjolla on. Samalla tosin kalleimmat, mutta melko pienellä marginaalilla. Työn jälki on ilmiömäistä, asennusporukka moneen kertaan ihmetteli, miten voi olla näin mieletöntä laatua putkistossa. Ja tilaus toimi kuin kello, ei mitään ongelmaa. Äänet eivät varsinaisesti koventuneet mahdottomasti, muuttuivat möreämmäksi ja hanaa kunnolla annettaessa soundimaailma on selvästi parempi. Lähes kaikki ovat kysyneet, onko liian kova ääni. Ja kaikki jotka ovat kuunnelleet kyydissä ovat todenneet, että ei ole. Voit tulla testaamaan mun kärryä jos ostat oman, niin kuulet putket livenä. Ne soveltuvat kuitenkin normaaliin matka-ajoon moitteetta, ei mitään ongelmaa. Äänitaso on suurinpiirtein samaa kuin vaikka 997 911 C2S sport-putkilla tai Gallardo SE vakioputkilla, GT3 on jo äänekkäämpi vakiona, F430 varmaan 2x enemmän meteliä...
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Pitkis kirjoitti: Varusteiksi voit katsella mitä vaan mutta kattoluukulla älä ota. Se poistaa hiilikuitukaton joka on hieno yksityiskohta. Ja kevennys samalla. MDrivessa ei nopeusrajoitin poistu. Olen kysellyt poistoa, Saksassa onnistuu monissa paikoissa, 3000e maksaa. En ole nähnyt vaivan tai hinnan arvoiseksi tässä vaiheessa.
Tiedät varmaan kuuluuko hiilikuitukatto myös E90 sedaniin, jos ei ota kattoluukkua? Vai koskeeko tuo hieno yksityiskohta pelkästään E92:sta?

Ihailin juuri autotallin puolelta autosi kuvia ja mielestäni tuo sininen väri sopisi tulevaan omaankin autoon todella hyvin. Individual -värit toki kiinnostaa myös. Musta, harmaa tai sininen auto sopivan värisellä nahkasisustalla olisi oikein hieno kokonaisuus. Varsinkin hiilikuitukatolla, DCT:llä ja navilla. :thuup:

Kokonaisuuden kruunaisi laadukas putkisto, enkä epäile yhtään etteikö Akrapovic ole yksi parhaista. Vanteet puolestaan saisi olla alkuperäiset 19 tuumaiset, talveksi voisi ehkä kuvitella pienempiä 18 tuumaisia.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

///Marko kirjoitti:Tiedät varmaan kuuluuko hiilikuitukatto myös E90 sedaniin, jos ei ota kattoluukkua? Vai koskeeko tuo hieno yksityiskohta pelkästään E92:sta?
Hiilarikatto vain E92:ssa ilman kattoluukkua. E90:ssä ei hiilarikattoa oli luukkua tai ei.

Itsekin E9X M3:sia katsellut jo pari vuotta, mutta omaan budjettiin sopivaa yksilöä ei tunnu vielä löytyvän. DCT:n hintaa nostaa sekin, ettei se ollut saatavilla alusta alkaen joten sillä varustetut autot ovat uudempia kuin halvimmat manuaalit.

Sehän tässä taas on, että tällainenkin kannattaisi hankkia ennen veromuutosta.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Antinontoxic kirjoitti:
///Marko kirjoitti:Tiedät varmaan kuuluuko hiilikuitukatto myös E90 sedaniin, jos ei ota kattoluukkua? Vai koskeeko tuo hieno yksityiskohta pelkästään E92:sta?
Hiilarikatto vain E92:ssa ilman kattoluukkua. E90:ssä ei hiilarikattoa oli luukkua tai ei.
Juu, sori, unohdin tämän seikan että puhetta oli sedanista myös. Eli hiilarikatto on vain E92:ssa. Sinänsä mielenkiintoista, sillä se oikeasti on aikalaisen kallis ja työläs pala rakentaa, pitäisi vaikuttaa auton hintaa verottomanakin jo monta tonnia jos hinnoiteltaisiin lisävarusteeksi. Silti E90 on samoissa hinnoissa.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Antinontoxic kirjoitti: Itsekin E9X M3:sia katsellut jo pari vuotta, mutta omaan budjettiin sopivaa yksilöä ei tunnu vielä löytyvän. DCT:n hintaa nostaa sekin, ettei se ollut saatavilla alusta alkaen joten sillä varustetut autot ovat uudempia kuin halvimmat manuaalit.

Sehän tässä taas on, että tällainenkin kannattaisi hankkia ennen veromuutosta.
Tuo on veromuutos-asia on totta varsinkin jos aikoo tuoda auton esim. Saksasta. Toisaalta on mielenkiintoista nähdä miten M3:n hinnat kehittyy Suomessa 1.4.2012 jälkeen. Tarkoitan tällä ns. käytettyjä suomi-autoja joiden hinnat luultavasti tuskin ainakaan nousevat. Varmuudella ei toki voi sanoa.

M3:n hiilikuitukatto tekee valinnan tavallaan helpommaksi: jos ostan coupen siinä ei varmasti ole kattoluukkua. Jos taas päädyn ostamaan sedanin, siinä melko varmasti tulee olemaan kattoluukku. Mielellään en kyllä autoani vanhempaan vaihtaisi, mutta katsellaan nyt rauhassa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Samaa mieltä, että ehdottomasti hiilarikatolla jos mahdollista. Omaan silmään myös E90 M3 näyttää oikein hyvältä. Jotenkin sellaiselta "bodatummalta" kuin E92. Ei sikäli, kumpikin kelpaisi. Sama pätee vaihdelaatikkoon, sillä vaikka DCT olisi omalla kohdalla se ykkösvaihtoehto niin tuskin autokaupat jäisivät manuaalilaatikosta kiinni jos sopiva yksilö kohdalle sattuisi. Enemmän arvostaisin sitä, että navi olisi päivitettyä mallia.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Milloin DCT tuli M3:een? Huomasin että uuden 2011 mallin päästöt on 263g/km DCT:llä ja 295g/km manuaalina. Tuo on sen verran reilu ero että pitäisi jo näkyä verojen määrässäkin.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

///Marko kirjoitti:Milloin DCT tuli M3:een? Huomasin että uuden 2011 mallin päästöt on 263g/km DCT:llä ja 295g/km manuaalina. Tuo on sen verran reilu ero että pitäisi jo näkyä verojen määrässäkin.
Oliskohan ollut keväällä 2008... joku voi varmistaa jos on tarkka ajankohta tiedossa.
Vastaa Viestiin