M3-kuume (E9x)

Keskustelua ///M-malleista
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Wikipedian mukaan huhtikuusta 2008 on ollut M-DCT tuotannossa.

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M3" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: E60/F10
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

///Marko kirjoitti:Milloin DCT tuli M3:een? Huomasin että uuden 2011 mallin päästöt on 263g/km DCT:llä ja 295g/km manuaalina. Tuo on sen verran reilu ero että pitäisi jo näkyä verojen määrässäkin.
Mun auto luovutettiin 12.7.2008 ja se oli first ever asiakasauto Suomessa tietoni mukaan, missä oli BMW:n DCT-aski. Kaverini sai oman E93M3:n seuraavana päivänä niin ikään samalla askilla :) Tilasin kärryn tammikuussa 2008 samana päivänä kun laatikko julkistettiin eli meni heti jonoon kuin mahdollista. Taisi kaverikin tehdä samoin, enpä ole asiasta jutellut tarkkemmin. Kärry kyllä myöhästyi noin kuukauden, liekö uusi aski ollut syynä. Softa oli ekan kesän hieman laiska, toimi kuitenkin moitteetta. Sitten jenkkitietona kuulin päivityksestä, joka ei ensin meinannut onnistua täällä mitenkään. Vasta kun lähetin tarkan koodin, mitä pitää loudata sisään niin sitten löytyi dataa. Sen jälkeen suorituskyky onkin ollut aika lailla oksat pois.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Onko toi M3 E9X DCT-vaihteisto sellainen, joka "niiaa" vaihteenvaihdon yhteydessä, kevyellä kaasulla ajettaessa - vähän nk. M6 tai M5 vaihteisto?

En ole koskaan ajanut M3 automaatilla...
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

japi2010 kirjoitti:Onko toi M3 E9X DCT-vaihteisto sellainen, joka "niiaa" vaihteenvaihdon yhteydessä, kevyellä kaasulla ajettaessa - vähän nk. M6 tai M5 vaihteisto?

En ole koskaan ajanut M3 automaatilla...
M5, M6 SMG: (Sequential Manual Gearbox) on manuaalivaihteisto "robotti"- eli automaattikytkimellä, eli käytönnössä manuaaliaski yhdellä kytkimellä jossa robotti hoitaa kytkimen käytön (vaihteisto itsessään on hyvin samankaltainen kuin moottoripyörissä). Näissä vaihteistoissa tuo niiaus on ominaisuus ajettaessa automaattiasennolla. Tuon takia moni ajaa manuaali-asennolla koko ajan koska on kaasulla helpompi kontrolloida vaihtotapahtumaa. Rajussa kiihdytyksessähän tuota niiailua ei pahemmin tapahdu, toisin kuin esim. sitikoiden robottilaatikoissa jotka on aivan hanurista...

Esim. M3 DCT: (Dual Clutch Transmission) on kaksoiskytkinvaihteisto, jossa on tavallaan 2 vaihdelaatikkoa pultattu yhteen ja molemmilla on oma kytkimensä (parilliset vaihteet toisella kytkimellä ja parittomat toisella). Esim. kun 2-vaihde käytössä, niin rinnakkaisessa vaihteistossa on jo kolmonen sisässä ja vaihteen vaihto tapahtuu niin nopeasti että "niiausta" ei kerkeä tapahtumaan. Alaspäin vaihtaessa DCT:ssä käytetään vielä automaattista välikaasua jolloin vaihteiden vaihto alaspäin ei tunnu nykäisevältä vaikka vaihdetta joudutaan tällöin laatikossa vaihtamaan "perinteisesti". En tiedä saako tästä nyt mitään tolkkua... :tong:

Eli ei niiaa. :)
Viimeksi muokannut JP-76, 04 Joulu 2011, 06:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kuten edellä selitettiin, ei niiaa perusajossa yhtään. Vaihdot ovat lähes mahdoton erottaa, kerran ajettiin kaverin kanssa käskin sanoa, milloin vaihtaa. Pari kertaa erotti, muut meni ohi, kun ei katsonut ruudulta. Eli normiajossa vaihtoja ei erota. Ongelmaksi enemmänkin tulee kaikenlaiset ennustamattomat tilanteet, esim. valot vaihtuu risteykseen tullessa tai muutoin risteysajo joskus. Eli aski aina arvaa, mikä on seuraava pykälä ja käyttäytyy sen mukaan. Jos auto onkin hidastunut 80->30 km/h ja sen jälkeen yllättäen painetaan kaasua, laatikko arpoo ja yskii kun sen strategia menee sekaisin. Voi olla, että sitä ei huomaa tai pahimmillaan aski stallaa sellaisen sekunnin-puolitoista ja sitten ryntää eteenpäin. Eli ei se ihan 100% varma ole. Lisäksi sillä on merkitystä, kuinka kuumana öljyt ovat. Ainakin ensimmäinen 20 km toiminta on jähmeää, joskus tuntuu, että pitää ajaa 100 km että laatikko on varmasti parhaassa terässä. Tuo siis fiilispohjalta vain arvioituna. Joka tapauksessa öljyn lämpötilalla on selkeä merkitys toiminnassa.

2-kytkinaski ei siis ole mikään autuaaksi tekevä. Jos voisin vapaasti valita, ottaisin urheiluautoon teknisenä ratkaisu mieluiten SMG-laatikon, jos tekninen toteutus olisi moitteeton. Mutta ei oikein ole vielä nykypäivänä, eivät oikein kestä, kuluvia osia on jne. Normaaliin käyttöautoon en oikeastaan näe mitään tarvetta 2-kytkinaskille. En vain keksi, miksi se olisi parempi kuin normaali automaatti, nämä uudet 8-pykäläiset ovat todella hyviä. Urheiluautoon ei taas niistä ole lainkaan. Jos maailmassa saisi olla vain yksi vaihdelaatikkotekniikka, silloin 2-kytkin olisi paras kompromissi.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Oolrait - luulin tietäväni paljon autoista mutta näemmä tuli paljon uutta asiaa, kiitos kommenteista ja viesti meni perille :)
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Tämmöinen kottero tuli sitten vaihdettua 1m:n tilalle. Varusteina siinä on tietty DCT, indiv.hifit, navit, nahat jne.hyvää perustasoa. Nyt vain kestävyyttä autolle ja kauniita ilmoja... :)
Liitteet
05032012096.jpg
05032012096.jpg (613.09 KiB) Katsottu 29625 kertaa
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

:thup:

Mikäs motiivina vaihtoon?
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

No jopas on upea auto ! Ja vielä meidän kyliltä kaiketi. Ostitko uutena tuon ? Mutta olisi se 1M sekin minun mieleeni oleva nautintoväline. Tässä tietty on vielä paljon hienompi moottori ja kesäominaisuudet.

Melko roheet talvikiekot alla !
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Onnea Japi, menikö se 1M yksityiselle vai löytyykö se jostain liikkeestä? Ei ole äm-kuume helpottanut täälläkään..
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Kotiin ajaessa, jossakin Helsingin ja Porvoon välillä, tuli vastaava vastaan viime perjantaina :) Todella komea ja hyvät varusteetkin tuntuisi olevan.
jnijni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:09

japi2010 kirjoitti:Tämmöinen kottero tuli sitten vaihdettua 1m:n tilalle. Varusteina siinä on tietty DCT, indiv.hifit, navit, nahat jne.hyvää perustasoa. Nyt vain kestävyyttä autolle ja kauniita ilmoja... :)
Sipilästä?

Jos, niin hemmetin hyvät varusteet. Kesävanteet heivaat vaan pois :)
jtodt27
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 22:46

Onneksi olkoon hieno peli! Pari sylinteriä lisää ei haittaa koskaan.

Olikos tuossa kesävanteina sellaiset mustat. Kuvan vanteilla näyttää kyllä huomattavasti paremmalta.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Jep, ei se uusi ole mutta kyseinen malli on vain niin makea, että baby bmw sai jäädä unholaan. Vaikka 1m on makea peli niin on se toi V8 vielä makeempi ja automaatti oli se mikä sai vaihtamaan, en jaksa heivata noilla manuaaliaskeilla. Manuaali sopii 1m:ään mutta mulle ei oikein nappaa... Sipilältä vaihdoin ja vaihdossa meni 1m, joka on vielä toistaiseksi myynnissä mutta menee todennäköisesti ihan näillä näppäimillä kaupaksi, näin myyjä kertoi...Myyjä toi auton minulle tänne Tuusulaan nähtäville ja sitten kotona hieroimme kauppaa ja myin hänelle siinä samalla ne "yhden" täällä haukkumat 20" renkaat hänelle :)

Tää autoilu on ja autonvaihto on järjentöntä rahanhaaskausta mutta mitä muuta mukavaa täällä pimeässä pohjolassa olisi kuin autot ja niiden kanssa seurustelu :conf:
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Vau :w00t: Taitaa avo M3 olla aika harvinainen suomen liikenteessä. Vaikka tuskin tuota 1M:kään ihan joka päivä näkee vastaan ajelevan.
Onnittelut, nostan hattua ja kumarran syvään.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Kiitos fifty, syvästä kumarruksesta :drink:
Avatar
JMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022

Hieno on ja kova peli, M3:n muodot miellyttävät silmää aina.
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Taisit eilen viiden nurkilla ajaa Mannerheikin tiellä? Ainakin yhtä komea peli oli kun tuli vastaan. Nii ja luuria ei saa pitää korvalla edes jonossa :tong:
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
BantamGrappler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Maalis 2011, 19:17

Nyt on se kuume päällä täälläkin. Jatkuva etsintä käynnissä ja pitäisi löytää se sopiva automaattiversio. Ja valkoinen, sillä mustalla katolla. Olen kyllä ollut enemmän kuin tyytyväinen 335i:hin, mutta jotenkin nyt on pakonomainen tarve. Menneekö ohi ilman hankintaa..
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Tänään meni edelläni töistä palatessa valkoinen M3 (E92) jossa oli musta katto, teipattu varmaan. Mahtavan hieno ja haluttava auto !
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Vastaa Viestiin