Sivu 2/4

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 08 Marras 2011, 21:39
Kirjoittaja pumafi
Wikipedian mukaan huhtikuusta 2008 on ollut M-DCT tuotannossa.

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M3" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 08 Marras 2011, 21:45
Kirjoittaja Pitkis
///Marko kirjoitti:Milloin DCT tuli M3:een? Huomasin että uuden 2011 mallin päästöt on 263g/km DCT:llä ja 295g/km manuaalina. Tuo on sen verran reilu ero että pitäisi jo näkyä verojen määrässäkin.
Mun auto luovutettiin 12.7.2008 ja se oli first ever asiakasauto Suomessa tietoni mukaan, missä oli BMW:n DCT-aski. Kaverini sai oman E93M3:n seuraavana päivänä niin ikään samalla askilla :) Tilasin kärryn tammikuussa 2008 samana päivänä kun laatikko julkistettiin eli meni heti jonoon kuin mahdollista. Taisi kaverikin tehdä samoin, enpä ole asiasta jutellut tarkkemmin. Kärry kyllä myöhästyi noin kuukauden, liekö uusi aski ollut syynä. Softa oli ekan kesän hieman laiska, toimi kuitenkin moitteetta. Sitten jenkkitietona kuulin päivityksestä, joka ei ensin meinannut onnistua täällä mitenkään. Vasta kun lähetin tarkan koodin, mitä pitää loudata sisään niin sitten löytyi dataa. Sen jälkeen suorituskyky onkin ollut aika lailla oksat pois.

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 16 Marras 2011, 18:05
Kirjoittaja japi2010
Onko toi M3 E9X DCT-vaihteisto sellainen, joka "niiaa" vaihteenvaihdon yhteydessä, kevyellä kaasulla ajettaessa - vähän nk. M6 tai M5 vaihteisto?

En ole koskaan ajanut M3 automaatilla...

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 03 Joulu 2011, 10:58
Kirjoittaja JP-76
japi2010 kirjoitti:Onko toi M3 E9X DCT-vaihteisto sellainen, joka "niiaa" vaihteenvaihdon yhteydessä, kevyellä kaasulla ajettaessa - vähän nk. M6 tai M5 vaihteisto?

En ole koskaan ajanut M3 automaatilla...
M5, M6 SMG: (Sequential Manual Gearbox) on manuaalivaihteisto "robotti"- eli automaattikytkimellä, eli käytönnössä manuaaliaski yhdellä kytkimellä jossa robotti hoitaa kytkimen käytön (vaihteisto itsessään on hyvin samankaltainen kuin moottoripyörissä). Näissä vaihteistoissa tuo niiaus on ominaisuus ajettaessa automaattiasennolla. Tuon takia moni ajaa manuaali-asennolla koko ajan koska on kaasulla helpompi kontrolloida vaihtotapahtumaa. Rajussa kiihdytyksessähän tuota niiailua ei pahemmin tapahdu, toisin kuin esim. sitikoiden robottilaatikoissa jotka on aivan hanurista...

Esim. M3 DCT: (Dual Clutch Transmission) on kaksoiskytkinvaihteisto, jossa on tavallaan 2 vaihdelaatikkoa pultattu yhteen ja molemmilla on oma kytkimensä (parilliset vaihteet toisella kytkimellä ja parittomat toisella). Esim. kun 2-vaihde käytössä, niin rinnakkaisessa vaihteistossa on jo kolmonen sisässä ja vaihteen vaihto tapahtuu niin nopeasti että "niiausta" ei kerkeä tapahtumaan. Alaspäin vaihtaessa DCT:ssä käytetään vielä automaattista välikaasua jolloin vaihteiden vaihto alaspäin ei tunnu nykäisevältä vaikka vaihdetta joudutaan tällöin laatikossa vaihtamaan "perinteisesti". En tiedä saako tästä nyt mitään tolkkua... :tong:

Eli ei niiaa. :)

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 03 Joulu 2011, 14:54
Kirjoittaja Pitkis
Kuten edellä selitettiin, ei niiaa perusajossa yhtään. Vaihdot ovat lähes mahdoton erottaa, kerran ajettiin kaverin kanssa käskin sanoa, milloin vaihtaa. Pari kertaa erotti, muut meni ohi, kun ei katsonut ruudulta. Eli normiajossa vaihtoja ei erota. Ongelmaksi enemmänkin tulee kaikenlaiset ennustamattomat tilanteet, esim. valot vaihtuu risteykseen tullessa tai muutoin risteysajo joskus. Eli aski aina arvaa, mikä on seuraava pykälä ja käyttäytyy sen mukaan. Jos auto onkin hidastunut 80->30 km/h ja sen jälkeen yllättäen painetaan kaasua, laatikko arpoo ja yskii kun sen strategia menee sekaisin. Voi olla, että sitä ei huomaa tai pahimmillaan aski stallaa sellaisen sekunnin-puolitoista ja sitten ryntää eteenpäin. Eli ei se ihan 100% varma ole. Lisäksi sillä on merkitystä, kuinka kuumana öljyt ovat. Ainakin ensimmäinen 20 km toiminta on jähmeää, joskus tuntuu, että pitää ajaa 100 km että laatikko on varmasti parhaassa terässä. Tuo siis fiilispohjalta vain arvioituna. Joka tapauksessa öljyn lämpötilalla on selkeä merkitys toiminnassa.

2-kytkinaski ei siis ole mikään autuaaksi tekevä. Jos voisin vapaasti valita, ottaisin urheiluautoon teknisenä ratkaisu mieluiten SMG-laatikon, jos tekninen toteutus olisi moitteeton. Mutta ei oikein ole vielä nykypäivänä, eivät oikein kestä, kuluvia osia on jne. Normaaliin käyttöautoon en oikeastaan näe mitään tarvetta 2-kytkinaskille. En vain keksi, miksi se olisi parempi kuin normaali automaatti, nämä uudet 8-pykäläiset ovat todella hyviä. Urheiluautoon ei taas niistä ole lainkaan. Jos maailmassa saisi olla vain yksi vaihdelaatikkotekniikka, silloin 2-kytkin olisi paras kompromissi.

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 04 Joulu 2011, 19:52
Kirjoittaja japi2010
Oolrait - luulin tietäväni paljon autoista mutta näemmä tuli paljon uutta asiaa, kiitos kommenteista ja viesti meni perille :)

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 18:31
Kirjoittaja japi2010
Tämmöinen kottero tuli sitten vaihdettua 1m:n tilalle. Varusteina siinä on tietty DCT, indiv.hifit, navit, nahat jne.hyvää perustasoa. Nyt vain kestävyyttä autolle ja kauniita ilmoja... :)

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 19:03
Kirjoittaja Raimo Miettinen
:thup:

Mikäs motiivina vaihtoon?

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 19:24
Kirjoittaja Markku J
No jopas on upea auto ! Ja vielä meidän kyliltä kaiketi. Ostitko uutena tuon ? Mutta olisi se 1M sekin minun mieleeni oleva nautintoväline. Tässä tietty on vielä paljon hienompi moottori ja kesäominaisuudet.

Melko roheet talvikiekot alla !

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 19:33
Kirjoittaja ///Marko
Onnea Japi, menikö se 1M yksityiselle vai löytyykö se jostain liikkeestä? Ei ole äm-kuume helpottanut täälläkään..

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 19:40
Kirjoittaja Antinontoxic
Kotiin ajaessa, jossakin Helsingin ja Porvoon välillä, tuli vastaava vastaan viime perjantaina :) Todella komea ja hyvät varusteetkin tuntuisi olevan.

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 21:27
Kirjoittaja jnijni
japi2010 kirjoitti:Tämmöinen kottero tuli sitten vaihdettua 1m:n tilalle. Varusteina siinä on tietty DCT, indiv.hifit, navit, nahat jne.hyvää perustasoa. Nyt vain kestävyyttä autolle ja kauniita ilmoja... :)
Sipilästä?

Jos, niin hemmetin hyvät varusteet. Kesävanteet heivaat vaan pois :)

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 07 Maalis 2012, 22:39
Kirjoittaja jtodt27
Onneksi olkoon hieno peli! Pari sylinteriä lisää ei haittaa koskaan.

Olikos tuossa kesävanteina sellaiset mustat. Kuvan vanteilla näyttää kyllä huomattavasti paremmalta.

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 08 Maalis 2012, 07:49
Kirjoittaja japi2010
Jep, ei se uusi ole mutta kyseinen malli on vain niin makea, että baby bmw sai jäädä unholaan. Vaikka 1m on makea peli niin on se toi V8 vielä makeempi ja automaatti oli se mikä sai vaihtamaan, en jaksa heivata noilla manuaaliaskeilla. Manuaali sopii 1m:ään mutta mulle ei oikein nappaa... Sipilältä vaihdoin ja vaihdossa meni 1m, joka on vielä toistaiseksi myynnissä mutta menee todennäköisesti ihan näillä näppäimillä kaupaksi, näin myyjä kertoi...Myyjä toi auton minulle tänne Tuusulaan nähtäville ja sitten kotona hieroimme kauppaa ja myin hänelle siinä samalla ne "yhden" täällä haukkumat 20" renkaat hänelle :)

Tää autoilu on ja autonvaihto on järjentöntä rahanhaaskausta mutta mitä muuta mukavaa täällä pimeässä pohjolassa olisi kuin autot ja niiden kanssa seurustelu :conf:

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 08 Maalis 2012, 08:53
Kirjoittaja fifty
Vau :w00t: Taitaa avo M3 olla aika harvinainen suomen liikenteessä. Vaikka tuskin tuota 1M:kään ihan joka päivä näkee vastaan ajelevan.
Onnittelut, nostan hattua ja kumarran syvään.

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 11 Maalis 2012, 07:15
Kirjoittaja japi2010
Kiitos fifty, syvästä kumarruksesta :drink:

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 11 Maalis 2012, 20:09
Kirjoittaja JMV
Hieno on ja kova peli, M3:n muodot miellyttävät silmää aina.

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 17 Maalis 2012, 10:00
Kirjoittaja -sami-
Taisit eilen viiden nurkilla ajaa Mannerheikin tiellä? Ainakin yhtä komea peli oli kun tuli vastaan. Nii ja luuria ei saa pitää korvalla edes jonossa :tong:

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 09 Touko 2012, 21:18
Kirjoittaja BantamGrappler
Nyt on se kuume päällä täälläkin. Jatkuva etsintä käynnissä ja pitäisi löytää se sopiva automaattiversio. Ja valkoinen, sillä mustalla katolla. Olen kyllä ollut enemmän kuin tyytyväinen 335i:hin, mutta jotenkin nyt on pakonomainen tarve. Menneekö ohi ilman hankintaa..

Re: M3-kuume (E9x)

Lähetetty: 09 Touko 2012, 21:32
Kirjoittaja Markku J
Tänään meni edelläni töistä palatessa valkoinen M3 (E92) jossa oli musta katto, teipattu varmaan. Mahtavan hieno ja haluttava auto !