M5 E60

Keskustelua ///M-malleista
Palomies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:04
Auto: 535D X-drive

Tervehdys arvon foorumilaiset.
Olen koittanut löytää tietoa kyseisestä laittesta lähinnä kokemuksia niin positiivisia sekä negatiivisia. Onko kenelläkään tietoa kyseisen laitteen sopivuudesta ns tavalliseen arkiajoon sen automaattilaatikon suhteen? Sekä mielipiteitä miksei kyseistä laitetta investoisi ns harrasteautoksi vai olisiko parempi ns satunnaisiin ajeluhin (tapahtuu myös talvella) lähes samoissa kulutuslukemissa pyörivät RS4 4.2 tai S8 5.2..
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta automaattia ja sen nykivyyttä jotkut moittivat. Ei kai se ihan sietämättömän huono voi kuitenkaan olla, kun bongasin tänään Espoossa Barona Areenan parkkiksella kaksi E60 M5:ä (+ E92 M3:n, mikä lie M-kokoontuminen ollut menossa), eli kyllä niillä jotkut ainakin ajaa nurkkapyöritystä. :tong:

Näitä alkaa olla saatavilla jo melko "kohtuulliseen" hintaan, joten itseänikin kiinnostaisi kuulla jonkun kokemuksia.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Varovainen kannattaa olla jos E60M5-kuskeille alkaa "automaatista" puhumaan ;) Eikä se SMG tietysti yhtä huomaamattomasti vaihda kuin automaattivaihteisto. Ei tosin liene tavoitetilakaan. Itselläni ei ole kuin satunnaiset ajokokemukset joten syvällä rintaäänellä en kommentoi, mutta sivusta olen sen verran seurannut että talvella kylmillä keleillä mennee kylmäkäynnistyksen jälkeen hetki ennen kuin auto liikkuu, ainakin taaksepäin.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
jtodt27
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 22:46

2,5 vuotta ja 70 tkm tuli M5 E60:lla arkikäytössä ajeltua. Kokemus oli kyllä positiivinen, mutta eihän tuokaan täydellinen auto ole. Autohullulle kuitenkin ehdoton kokemus.

Positiivisia puolia moottori,moottori,moottori. V10:n soundiin ei kyllä kyllästy. Alavääntö heikko, mutta yli 6000 kierroksen jälkeen laulu & kulku hienompaa kuin missään muussa (Bemarin) mottoorissa. E9X M3 tarjoaa puolestaan tasaisesti hyvän väännön, mutta ei mielestäni korkeilla kierroksilla tarjoa M5 E60:n arvoista elämystä. Erikoista oli myös huomata, että alusta EDC:n pehmeimmällä säädöllä oli miellyttävämpi kuin muissa bemareissa (ainakin runflat BMW:t). Eli soveltuu sen puolesta hyvin perusajoon.

Tuo SMG oli alkuun vähän heikon oloinen, mutta huoltojen ja päivitysten jälkeen hyvä, tai ainakin mainettaan huomattavasti parempi. Oikealla tekniikalla vaihtaa pehmeästi ja nopeasti. Automaattimoodilla ei paljon kannata ajaa. En ole vielä päässyt ajamaan tuota uutta Bemarin tuplakytkintä, mutta en tiedä tarjoaako raakuudessaan niin hienoa elämystä. Varmasti kaupunkiajossa sitäkin miellyttävämpi.

Kulutus pitkää matkaa ajaessa pieni/pienehkö, mutta kaupunkiajossa ei yhdella tankilla pitkälle pääse, varsinkin kun tankin koko on sama kuin muissakin E6X malleissa. Tämä asia on korjattu F10 M5:een.

V:n mainitsema liikkeelle lähtö talvella, varsinkin peruuttaen (eli etuvetoisena...) on kyllä erittäin haastavaa liukkaalla. SMG ei tuota puolta oikein hyvin osaa hallita. Tosin sitten kun sai auton liikkeelle, niin on erittäin maukas talvikeleillä ja pienet metsätiet sopivat hyvin. F10 M5:n materiaaleissa BMW erikseen mainitsi, että tällä pääsee liukkaalla helposti liikkeelle eli selkeä viesti E60M5-kuskeille...
hemmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Elo 2011, 15:08

Olen ajanut kyseistä mallia nyt 10tkm (autolla ajettu nyt 104 tkm) ja käsitys sen ominaisuuksista alkaa muodostua.

- helppo ajaa, sopii myös vähemmän ajavalle koska voima tulee vasta yläkierroksilla.
- ensivaikutelma voi olla jopa tehoton, mutta voima on syytä tiedostaa.
- vaiheistoon tottuu, kylmänä tosiaan nykii ja se vähenee jos antaa käydä 1-2 min ennen liikkeelle lähtöä.
- öljyn lämmöt ovat normaalit vasta 5-10km ajon jälkeen, ennen sitä ei kannata kierrättää liikaa.
- yksi ongelma on että auton tehoja ei pääse koittamaan kunnolla normioloissa. Pari sataa saattaa tulla vauhtia jo motarin kiihdytyskaistalla. Radalle on syytä päästä käymään.
- kulutus on ollut 12,3 sekalaisessa ajossa.
- siinä on parasta ohjaustuntuma ja alusta, auto menee sentilleen sinne minne kuski haluaa.
- on syytä varautua korjauskuluihin kun kilsoja tulee, pelkillä huolloilla ei selviä. Selvitä aina tarkkaan mitä autolle on jo tehty. Satasilla ei mitään korjauksia teetetä liikkeessä, osat maksaa paljon.
- yhteenvetona voi mainita että se on arkikäyttöön sopiva urheiluauto loistavilla ajo-ominaisuuksilla ja kulttimaine on ansaittu.
- RS4 verrattuna paljon tehokkaampi, ketterämpi ja tilaa enemmän.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

USA:ssahan sai E60 M5:sta myös manuaalivaihteistolla v.2006 eteenpäin (suunnilleen). Lieköhän noita kulkeutunut Saksaan tuontina ja sitä kautta muualle? Voisi olla aika muikea peli manuaalina(kin).
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Hiace kirjoitti:USA:ssahan sai E60 M5:sta myös manuaalivaihteistolla v.2006 eteenpäin (suunnilleen). Lieköhän noita kulkeutunut Saksaan tuontina ja sitä kautta muualle? Voisi olla aika muikea peli manuaalina(kin).
Sen mitä arvosteluja lukenut, niin manuaaliaski ei toimi huonostikaan E60 M5:ssä. Hauska olisi kyllä päästä itsekin kokeilemaan.
jtodt27
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 22:46

Tuo M5 E60 manuaali oli alkuun pieni fiasko, koska tuossa ei saanut luistonestoa kokonaan pois. Softapäivityksellä tuo jälkikäteen kyllä sitten onnistui.

Tiedä sitten kuinka hyvin tuo manuska tuohon moottoriin sopii. Olisi kyllä mielenkiintoista tosiaan testata. E9x M3:een manuska mielestäni sopii paremmin, koska tuo moottorin luonne on niin erilainen ja siinä on melkein sama mikä vaihde on päällä, niin potkua aina löytyy.

F10 M5 tulee jenkkimarkkinoille myös manuaalilootana.
BeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Huhti 2010, 09:56
Auto: BMW G30 530e
Cayenne S-E Hybrid
991.2 Carrera
Paikkakunta: Pyhtää

Vaimon M5:ssa nyt 19 tkm mittarissa ja siitä meidän taloudessa viimeiset 6 tkm. Tässä omia ajatuksia/kokemuksia.

- Kylmänä aika haasteellinen ajettava vaikka olisi saanut käydä 1-2 min, kengurubensaa tulee todella helposti. Tämä korostuu varsinkin peruutettaessa. Omalta pihalta kun pitää vielä peruuttaa hieman ylämäkeen.
- Bensaa imee kuin pesusieni, mutta tämä oli odotettu ominaisuus. Nyt keskikulutus 17,3 litraa sadalla ja pääosin vaimon ajoa joka ajaa huomattavan rauhallisesti. Ainakin tiettävästi :tong:
- SMG:ssä omat ärsyttävyytensä. Etenkin N/R/D välisissä vaihdoissa saa aina hieman odotella ja joskus arpoo kun on juuri vaihtamassa valoihin saavuttaessa pienempää pykälää automaattisesti mutta painatkin samalla kaasua. Tähän kyllä tottuu ja ajan kanssa oppii huomioimaan laatikon ajatukset. Vaikka laatikko onkin uusimpiin verratuna hieman hidas on nykäyksissä vaihteen vaihdon yhteydessä oma fiiliksensä. Automaattimoodi on aika kammottava.
- Tehot ovat aika ylärekisterissä, mutta sinne päästyä kulkee uskomatonta kyytiä kokoisekseen. Jaksaa joka ikinen kerta yllättää positiivisesti.
- Äänet etenkin jälkiasenteisella putkistolla ovat jotain aivan uskomatonta. :drool:

Yhteenvetona voisin sanoa, että toimii hyvin perheen kakkosautona ja isikin pääsee hieman viikonloppuisin irroittelemaan. Omalle kohdalle päivittäiseen käyttöön ja työajoihin hieman liian "työläs" ajettava etenkin oman yksilön nykyisillä muutoksilla (madallus & 21" vanteet), mutta satunnaiseen irroitteluun loistava peli eikä takuulla kyllästy. Tähän toki vaikuttaa jokaisen omat tarpeet & mieltymykset. Joka tapauksessa olen ajatellut pitää tätä autoa omistuksessa keskivertoa kauemmin ja rinnalle kenties vielä hankkia E90 M3:sen :)
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

E61 M5 kiinostaisi jossain vaiheessa hommata ja tarvitsen sen automaatilla. Kun näitä muutamia viestejä lukee, niin saa sen käsityksen ettei SMG ole mukava ajettava automaatti modella. Olen ollut siinä uskossa monet vuodet, että e60/61 M5 saa aidolla automaatilla eikä SMG :(
Messier
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2012, 20:55

Nyt on pakko kysyä että miksi ihmeessä haluat S85:den automaatilla?
Sehän on melkein yhtä typerä yhdistelmä kuin diesel ja manuaali.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Hmm. Oonko nyt missannu jotain. Minun mielestä E60/61 M5 on tarjolla ainoastaan SMG:llä eli sähköhydraulisesti ohjatulla manuaalilla, jossa siis myös automoodi. Ja jenkeissä on auton loppuelinaikana tehty puhdasta 6v manuaalia. Perinteistä automaattia ei siis ole olemassakaan.

Ps. Diesel ja manuaali oli mainio yhdistelmä, mitä nyt sai olla kokoajan vaihtamassa kun kierrokset loppuu kesken :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Messier kirjoitti:Nyt on pakko kysyä että miksi ihmeessä haluat S85:den automaatilla?
Sehän on melkein yhtä typerä yhdistelmä kuin diesel ja manuaali.
Joo, onhan se sinällään typerää, mutta kuin ei kykyne ajamaan kuin automaattia ja olisi kiva joskus omistaa M5 touring.
tyko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 12:37
Auto: S5 V8 coupe -08
A3 1.4 TFSI -12

Tällainen laitos kiinnostaisi. http://www.autoliikemsipila.fi/index.php?p=1&ty=0&v=538" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä kaikkea tuosta on syytä tarkastella ennen kuin ryhtyy kauppaa hieromaan?
Vanos
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 09 Loka 2012, 09:06
Auto: BMW
Paikkakunta: PK

tyko kirjoitti:Tällainen laitos kiinnostaisi. http://www.autoliikemsipila.fi/index.php?p=1&ty=0&v=538" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä kaikkea tuosta on syytä tarkastella ennen kuin ryhtyy kauppaa hieromaan?
Ihan ensimmäisenä kun ämmästä kyse niin huoltohistoria pitää olla aukoton. Kannattaa käydä kysymässä merkkiliikkeeltä huoltohistoria. Onnistuu alustanumerolla tai varmaan myös rekkarilla. Kilometrejä sen verran että kytkin voi alkaa olla jo uusissa.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Erikoisempaa M-autoa ostaessa itse lukisin/luetuttaisin vikakoodit, ja sen jälkeen veisin ne tarkasteltavaksi jollekin asiantuntijalle (ei myyjäliikkeeseen toki).
Vaihteiston toimintaan kiinnittäisin huomiota, ettei ravista tai tärähtele vaihdoissa. Jos autoa pääsisi koeajamaan myös kylmänä olisi se hyvä. Testaa myös eri vaihtonopeuksia miten pelaavat.

Kannattaa varata budjettiin vähän ylimääräistä ennakoivien huoltojen varalta. Yleisesti noissa korkeaviritteisissä M-moottoreissa kiertokangen laakerit kannattaa vaihtaa 100tkm välein. Toki voivat kestää pidempään, mutta pahimmillaan laakerin pettäessä menee kone aika romuksi. Vanokset vaativat ilmeisesti myös huoltoa että pelaavat kunnolla.
PS. Vinkkinä Vantaalla taitaa olla todellinen M-ekspertti "Raikku", jolla moni käyttää autoaan perinpohjaisessa huollossa. M-autoja siellä käy jopa Englannista ja Norjasta asti, joten ilmeisesti asiantuntemusta riittää enemmän kuin perus merkkiliikkeessä.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
tyko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 12:37
Auto: S5 V8 coupe -08
A3 1.4 TFSI -12

Hyvin kyllä saatte hillittyä ostohaluja. Se on selviö, että huoltohistoria pitää olla aukoton. Kulutusosat näissä tietysti maksaa, kuten kaikissa urhelullisissa automalleissa. Esimerkkinä, RS4 etujarrulevyt ja palat alkuperäisosina maksaa ~3k€, siihen päälle asennustyö.

Vai että kytkin saattaa olla tiensä päässä 120tkm ajetulla M:llä? Kaikki on tietty mahdollista yksilötasolla mutta onko noissa SMG kytkimissä siis ollut enemmänkin ongelmia, että voitaisiin puhua tyyppiviasta?
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Joskus tuli E60 M5:stä tietoa hakiessa tämä sivu vastaan.
http://www.pistonheads.com/Gassing/topi ... yers+Guide

Kieltämättä karua luettavaa. Aloitusviestiin on summattu lähes kaikki mahdollinen ja tuosta suodattamalla löytyy ne olennaisimmat huomioitavat kohteet. Tarkoitus ei ole säikäyttää, mutta ainakin ymmärrys E60 M5:n ominaispiirteistä lisääntyy.
ex. E63 650i, E88 125i
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Toisaalta se on vähän niinkin, että jos haluaa ajaa erikoisella autolla, mikään ei ole pomminvarmaa. Eikä tosin normaalillakaan kärryllä. Jos noita listoja ja foorumeja lukee, mitään ei tule koskaan ostettua, kun vaan pelottaa että kaikki hajoaa alta. Sitten kun kysyy omistajilta, harvassa ovat ne, joilla koko ajan vehkeet levällään. Yleensä vehkeet toimii hyvin, jos niitä ei ole tuunattu. Totta kai ylläpitoa on tehtävä, mutta paljon se on siitä kiinni, miten järkevästi ajaa. Justiinsa omaa M3:a lämmittelin tallissa ja mitä siinä mittarissa, joku 110-120 tkm. Eikä mitään ongelmaa, missään vaiheessa. Ja käy kuin kello. En epäilisi sillä ajaa vaikka 200 tkm asti, jos vaan viitsisi. Uuden tieltä myyn veks nyt keväällä kuitenkin.

Se kannattaa ottaa huomioon, että M-autojen monet osat on jo lähtökohtaisesti järeämpää kamaa kuin normaaliautojen, jolloin kesto niillä on aika jees tällaisessa kotimaisessa tyhjäkäynnillä hyssyttelyssä pitkin maisemia. Saksassa pitkiä siivuja 250 km/h vetäessä voi osa palikoista alkaa vuosien varrella pehmenemään enemmän tai ainakin niin voisi kuvitella.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Pitkis kirjoitti:Toisaalta se on vähän niinkin, että jos haluaa ajaa erikoisella autolla, mikään ei ole pomminvarmaa. Eikä tosin normaalillakaan kärryllä. Jos noita listoja ja foorumeja lukee, mitään ei tule koskaan ostettua, kun vaan pelottaa että kaikki hajoaa alta. Sitten kun kysyy omistajilta, harvassa ovat ne, joilla koko ajan vehkeet levällään. Yleensä vehkeet toimii hyvin, jos niitä ei ole tuunattu.
Juurikin näin. Hälinän taustalta täytyy arvioida se olennainen eli todennäköisyys ja hintaluokka. Tätä voi peilata sitten omaan riskinsietokykyyn ja maksuvalmiuteen, jos jotain lopulta osuu kohdalle. Pahimman skenaarion kautta ei kannata ajatella, moni muu tekee sen puolestasi ja heiltä nämä unelmat jää toteuttamatta puhtaasi uskalluksen puutteen takia.
ex. E63 650i, E88 125i
Vastaa Viestiin