M3 E9X varusteet

Keskustelua ///M-malleista
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Jos tehonlisää meinaa, ainoa jolla jotain merkitystä on remmiahdin. Euroopassa selvästi suosituin merkki on G-Power jolta paketteja löytyy joka lähtöön. Lastujen merkitys on aika lailla yhtä tyhjän kanssa mitä olen haistellut tunnelmia. Ei niitä kukaan oikein pidä minään. Lisäksi voi hyvin kysyä, mikä merkitys on sillä tehonlisällä ja miksi se tarvitaan. Tehoa ei tietysti ole koskaan liikaa, mutta 5% teholisä (lastu) on aika olematon. Remmiahdin on sitten ihan eri juttu, mutta kilpiin saaminen Suomessa voi olla haastavaa. Ja samalla pitää tietysti rassata jarrut, alusta sun muut uusiksi kun 200 hv lisäteho ei ihan hevillä pysy hanskassa. 600 hv pelkillä takapyörillä on myös vähän niin ja näin M3:n kaltaisessa autossa. Olin aika lähellä tilata G-Powerin paketin pari vuotta sitten, tehtaan kanssa vaihtelin maileja pitkään. Tulin sitten järkiini ja pidin kärryn vaparina. Kaverien raskaan sarjan tuunauskokemuksia sen jälkeen seuranneena olen _erittäin_ tyytyväinen että en lähtenyt sekoilemaan auton kanssa enempää.

M3 on siinä mielessä mukava kärry samoin kuin esim. eri 911-versiot, että tuunaajalle on valikoimaa ihan loputtomasti. Kuitenkin kun kokemusta on eri osien kalastelusta omaan kärryyn, en oikein suosittele mitään muuta kuin putkiston ja alustan vaihtoa. Niillä on merkitystä, mutta on ihan yhtä tyhjän kanssa. No, ok, jarrut ovat ihan rimpulat ja ainakin palat + letkut on vaihdettava jos radalla käy. Muu kannattaa jättää ennalleen jos ei ole todella paljon joutilasta aikaa tai rahaa. Ja jos jälkimmäisestä ei ole pulaa, Mobile.de myy M3 GTS:n joten sieltä se tilaamaan jossa kaikki tuunaukset valmiina jo kovempaan ajoon.

Loputtoman määrän infoa saa Bimmerpostin M3-foorumilta. Varmaan miljoona viestiä E9x M3:n tuunauksesta. Siellä on ihan joka lähtöön kaikkien kärryjen omistajia katulaillisista M3 GT4 ja GTS-malleista kaikkiin mahdollisiin remmiahtimiin ja nykyään turboihinkin.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Ihan totta Pitkis turisee. Tässä kun yön yli miettinyt niin taitaa mennä ojasta allikkoon jos noita alkaa räpeltelemään. Parempi pitää vakiona niin arvokin säilyy paremmin. Toisekseen alkaen 6500 euron lisä on aika suuri, sillähän päivittää autoakin :)

Noi ESS:n palikat ovat remmillä pyöriviä ahtimia, joten varmaan ihan kestäviä ratkaisuja sinänsä. Joku jenkkilässä oli vaihtanut uudet männät samassa yhteydessä kun asenti ESS:n kamppeet autoonsa, pitääkö myös männät uusia, ei kai?

Ostitko muuten heti uutena sen akran putkiston ja tuleeko siinä mukana jotain sähköohjauksia kun asennusohjeissa on maininta jostain kytkennöistä - mitä ne oikein on?

Oletko muuten paljon jo ajanut autollasi ja onko ollut mitään vikoja koko aikana, mottoorissa tai vaihdelaaatikossa?
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

japi2010 kirjoitti:Noi ESS:n palikat ovat remmillä pyöriviä ahtimia, joten varmaan ihan kestäviä ratkaisuja sinänsä. Joku jenkkilässä oli vaihtanut uudet männät samassa yhteydessä kun asenti ESS:n kamppeet autoonsa, pitääkö myös männät uusia, ei kai?

Ostitko muuten heti uutena sen akran putkiston ja tuleeko siinä mukana jotain sähköohjauksia kun asennusohjeissa on maininta jostain kytkennöistä - mitä ne oikein on?

Oletko muuten paljon jo ajanut autollasi ja onko ollut mitään vikoja koko aikana, mottoorissa tai vaihdelaaatikossa?
Nähtävästi vakiomännillä pystyy aika hyvin ajamaan remmiahtimellakin pieniä tehoja mutta muistaakseni G-Powerissa ainakin 600 hv tehoilla piti uusia vaikka kuinka paljon osaa moottorista. Sinänsä jos laki olisi suopea Suomessa, jonkin projektilaitteen voisi vaikka hyvin duunailla. E46 M3 kaaristettuna ja remmiahdettuna yms. (LOADED) olisi ihan kiva eikä niin kalliskaan. Mutta jos järkeä yhtään miettii, sitä siinä ei todellakaan ole. Samalla auton jälleenmyyntiarvo tosiaankin romahtaa ihan olemattomaksi. Ei sitä sen jälkeen kulkaan huoli.

Akran putket ostin vasta vuosi sitten eli uutena en niitä vaihtanut. Vähän haistelin tunnelmia ja pohdiskelin asiaa. Jotenkin vain huomasi, että kärrystä puuttuu "jotain" äänipuolella. Akra korjasi tilanteen :) Sillä sähköjutulla tarkoitat varmaan sitä "Delete-R" -pakettia, joka siinä tuli mukana. Muistaakseni disabloi jonkin anturin, joka muutoin antaisi väärää signaalia. Vähän sama kuin ne jarrupalan anturit, jotka ovat mulla nippusiteellä sidottu jonnekin lokarin syrjään. Kun käyttää tarvikepaloja, eipä niitä antureita tule käytettyä paljonkaan...

Kilometrejä on minulla noin 75 000 km tällä erää mittarissa. Mitään ongelmaa ei ole ollut. Ei kertakaikkiaan mitään. Itse vähän peltiä kurttuun mennyt kertaalleen, mutta laatikko täysin moitteeton ja samoin moottori. Kyllä se todella luotettavalta vaikuttaa.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Joo, parmepi olla räpeltämättä noita koneita kun kukaan ei niitä sen jälkeen huoli, ainakaan normihinnalla.

Sehän hienoa kuullaa että autosi on toiminut moitteetta. Onko noi M-moottorit kasattu käsipelillä nk. AMG-koneet on, onko tietoa?
trx450
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Maalis 2012, 16:20

japi2010 kirjoitti:Prkl, toivottavasti olet väärässä, en nimittäin tykkää jos pärisee liikaa...
Jokos on Remus kiinni?
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Kyseisen liikeen kanssa jolta remus piti hankkia ei ollutkaan tilannut sitä, joten munille meni - sen sijaan hankin uudet vanteet ja renkaat, ehkä tässä keväämmällä hankin sitten putkenkin. Mites se sinun putki TRX on toiminut, oletko edelleen tyytyväinen?
trx450
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Maalis 2012, 16:20

japi2010 kirjoitti:Kyseisen liikeen kanssa jolta remus piti hankkia ei ollutkaan tilannut sitä, joten munille meni - sen sijaan hankin uudet vanteet ja renkaat, ehkä tässä keväämmällä hankin sitten putkenkin. Mites se sinun putki TRX on toiminut, oletko edelleen tyytyväinen?
Tyytyväisiä ollaan ja äänet muuttu ratareissun jälkeen vielä paremmaks omaan korvaan, mutta maku asioita paljonko ääntä saa olla. Putken hinta/laatusuhde on kyllä kohillaan :thup:
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

japi2010 kirjoitti:Kyseisen liikeen kanssa jolta remus piti hankkia ei ollutkaan tilannut sitä, joten munille meni - sen sijaan hankin uudet vanteet ja renkaat, ehkä tässä keväämmällä hankin sitten putkenkin. Mites se sinun putki TRX on toiminut, oletko edelleen tyytyväinen?
Ei yllätys lainkaan. Kuten taisin jo tuossa yllä avautua, tuunaaminen on todella rasittavaa puuhaa. Nyt olen yli vuoden kysellyt osia jenkeistä, jotka olen jo maksanut. Luvataan joka kuukausi lähettää jne. Sama näköjään koskee paikallisiakin piirejä. Aina jossain mättää, 20 puhelua ja 15 mailia pitää pistää joka osan kohdalla. Ja lopulta tulee puoliksi väärää tai jää pois jotain. Sama homma uusiksi sen jälkeen...hermot menee. Pientähän tämä on kavereihini nähden, joilla vielä isommat muutokset.

Nyt kuitenkin ostin Bimmerworldista hiilikuituiset backing platet etujarruille. Pakko hankkia, paloja kuluu niin paljon kun E9x:n jarrujäähdytys on surkea. Ja mitä juttelin GTS:llä ajavien kanssa, siinäkin ne Brembon jarrut polttavat paloja samaa tahtia. Mutta kohta jarrut jäähtyy kunhan saan kamat paikalleen.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Itse en oikein ole ratamiehiä vaan puunailen autoa ja ajelen silloin kun sille päällä sattuu...

Pitkis: minkälaisista osista on siis kyse, kerääkö se jarruosa jotenkin ilmaa, jäähdyttääkseen jarruja vai miten? ilmeisesti noi tehdas autot vaikka onkin M-autoja eivät ole soveliaita radalle koska jarrut ja renkaat ovat kertakäyttö vermeitä. Nurburgringillä vaikka ovat kyseisen mallin testanneet niin silti taitaa soveliaampi käyttö olla normiajot.
Messier
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2012, 20:55

Se että vakio M3:sen jarrut ei kestä radalla, ei yllätä yhtään. Autoahan pääasiassa myydään sijoitusneuvojille miljoona kaupunkien ruuhkiin. Ja kestäähän ne käydä kerran vuodessa Nordshleifellä vetämässä BTG:n 12 minuutin paikkeille.

Mutta tuo että GTS:n jarrut ei kestä kunnon kuormitusta yllättää jossain määrin, koska oletin auton olevan valmis "Track day" laite. Porsaan RS:n nöyryyttäjä. Eli kun varustetaan vakio malli kunnon alustalla ja jarruilla, niin saadaan parempi laite huomattavasti halvemmalla.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Perusongelma M3:n jarruissa on jäähdytys + vakiopalojen löysyys. Liikenteessä kaikki on ok ja se siitä. Radalla alkaa ongelmat. Jarrulevyt ovat M3:ssa ihan hyvät, niissä ei ole mitään ongelmaa. Palat kestävät tällaista perusjuntin perusrata-ajoa ehkä sellaisen kaksi täyttä tankillista Alastarolla tai Motoparkissa. Jos on kisakuski, tuskin niinkään paljon. Kevyemmällä vedätyksellä kesto tietysti kasvaa, mutta jos kelloa vastaan ajaa omien rajojensa sisällä, tuo on kulutus. Vaihtamalla kisapaloihin homma paranee aika lailla, ehkä kaudessa menee parit palat. Pagid RS19 on toimiva ja hyvä pala. Kirskuu kaupunkiajossa kyllä niin, että puhelimessa toisessa päässä olevatkin kyselevät, olenko junan jarrumiehenä. Noilla kisapaloilla jarruteho säilyy noin 2 kierrosta hyvänä, sen jälkeen se alkaa mättää. Siitä kun lisää rundeja, jarrut vain löystyvät ja löystyvät, jarrutusmatka pitenee entisestään. Varikolle mennessä etulokareista nousee ihan paksu savu, todella pahan näköinen. Vaikka ajaa jäähdytyskierroksia, jarrut käyvän niin kuumana että kämmentä ei metriä lähemmäksi etuvannetta voi laittaa. Syy tähän on se, että jarrut eivät yksinkertaisesti saa jäähdytysilmaa tarpeeksi. Asiaa olen selvittänyt paljonkin eikä siinä mitään sen kummempaa ole. Tähän samaan liittyy GTS:n palojen kulutus, sillä jarrut siinä ovat tietenkin superhyvät ja pysäytyskykyä on, mutta paloja kuluu paljon siihen nähden mitä kilpa-autojen kulutukseen vertaa. Palojen käyttölämpötila nousee siis liian korkeaksi ja ne alkavat hajoamaan nopeammin. Nyrrellä 24h kisoissa osa tiimeistä ajaa koko kisan samoilla paloilla mitä GTS:n kuskit vaihtavat 3x kaudessa. Jossain siis mättää ja se on se, että GTS:n jäähdytys on sama kuin vakiossa M3:ssa joka siis on varsin surkea. Nesteet ja letkut on vaihdettu kisakamaan jo aikaisemmin eli siitä homma ei ole kiinni.

Ratkaisu jarrujen jäähdytykseen pitäisi olla ilmavirran ohjaaminen kilpa-autojen tapaan. Eteen scooppi, sieltä paksu letku ja ohjaus jarruille. Systeemi vaatii hieman rakentelua. http://store.bimmerworld.com/carbon-fib ... hread=True" onclick="window.open(this.href);return false; lähti tilaaukseen ja nuo siis fiksataan siihen jarrulevyn pintaa kiinni, jäähdytysletku kiinnittyy tuohon putkenpäähän ihan heittämällä.
Viimeksi muokannut Pitkis, 21 Huhti 2012, 15:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Messier
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2012, 20:55

Oho, onhan noilla E9x osilla hintaa. Mulla odottaa samat Bimmerworldin osat E46:seen asennusta. Alcon paketti pitäisi tulla 1-2 viikon sisään. Viime kesänä vakio jarruilla meni edessä DS2500:t päivässä/tankillisella, CL Brakes RC6E kesti just tuplat. Ja mulla oli itse värkätty köyhänmiehen jäähdytys hässäkkä. Suurin ongelma mun mielestä on paino. Kilpurit painaa 1000-1200 ja nämä siviili vermeet 1600-1800.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Messier kirjoitti:Oho, onhan noilla E9x osilla hintaa. Mulla odottaa samat Bimmerworldin osat E46:seen asennusta. Alcon paketti pitäisi tulla 1-2 viikon sisään. Viime kesänä vakio jarruilla meni edessä DS2500:t päivässä/tankillisella, CL Brakes RC6E kesti just tuplat. Ja mulla oli itse värkätty köyhänmiehen jäähdytys hässäkkä. Suurin ongelma mun mielestä on paino. Kilpurit painaa 1000-1200 ja nämä siviili vermeet 1600-1800.
Joo, ilman muuta paino on perusongelma radalla. Mutta sille ei mahdottomia mahda. Meneehän nuo E36-koppaiset kilpurit ihan eri tavalla.

Jarruremppaa pohdin pitkään, mutta jäin nykykamoihin. Brembon GT -sarja olisi sellaiset 8000e kierros ja vähän iso pala ehkä. Mutta jos näillä jäähdytyksillä ei homma parane, pitää pohtia. Muutoin kärryssä ei ole enää selvää parannettavaa enää pikkufiksien jälkeen.
Messier
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2012, 20:55

Kannattaa harkita myös Alconin SuperKittiä E9x:ään.
Ite tilasin E46: Advantage Extreme kitin etupäähän tuolta http://www.jdl-brakes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sama satsi Sarlinilta olis ollu 3700€, JDL:ältä 2580€ rahteineen. Nyt vaan jännittää tuleeko ikinä pakettia...
Taka satsin otan heti kun (jos) eka tilaus tulee perille.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Mistä saa oikeaa infoa rengaspaineista, noista 20" renkaisiin ei löydy tietenkään tehtaan suosituksia mutta laitoin tänään kuitenkin 19" ohjeiden mukaiset paineet, eli 3,2 eteen ja 3,4 taakse täyskuormalla...
Janfu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Elo 2011, 18:41

Itsellä 20":ssa edessä 3.0 ja takana 3.5. Rengaskauppias suositteli tuollaisia paineita...
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

ok, kiitos tiedosta Janfu!

Olen miettinyt alustasarjan asennusta mutta mitä mieltä olette onko suositeltavaa vaihtaa pelkät madallusjouset ja mitkä olisi parhaat, vai uusia sekä jouset että iskarit ja mitä niistä suosittelette? En siis käy radalla vaan ajelen lupsakkaa ajoa mutta mieli tekisi saada autoa alemmaksi. Onko esim. Bilstein alustapaketti iskareineen pintakova tai sitten Eibach tai H&R alustat iskareineen? Semmoinen olisi kiva että auto laskee hieman ja että auton pehmeys lisääntyisi, taitaa lottovoitto olla ennen kuin tämä yhtälö toteutuu :rolle:
Janfu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Elo 2011, 18:41

Itsellä on H&R 25/15 jouset, ja toimii EDC:n kanssa pirun hyvin yhteen. Voin suositella! :thuup:
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Mutta jos ei ole EDC:tä :conf:

Kannaatko ylipäätään hankkia säädettävää alustaa vai onko yksitoiminen jousi-iskarisetti riittävän hyvä?
Janfu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Elo 2011, 18:41

Nuohan on sellaisia ikuisuus kysymyksiä...:) Jakaa porukkaa. Jos et radalla käy, niin mielestäni kannattaa kääntyä perus jousi-iskari kombinaatioon. Coiloverit on monesti turhan pintakovia normi ajossa...
Vastaa Viestiin