BMW M3 F80

Keskustelua ///M-malleista
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Mitäs tuumaatte uudesta M3 sedanista,

lähinnä kiinnostaa tietää onko 6 cyl, mitkä tulee olemaan päästöt ja paljonko tulee olemaan hintaa kyseisellä autolla?

Itse veikkaan, että bimmerpostilta löytynyt viedeoita joissa niin selkeästi kuullostaa olevan 6 cyl, arvelen päästöiksi 189 grammaa per kilometri ja hintaa sen mukaisesti pitäisi olla 110 000 euron kiepsukoilla, jos on enemmän niin välikäsille menee ja paljon.

Veikkailevat bimmerin sivuistoilla että F80 olisi eri koneella kuin F82, eli siis coupe...

http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=664678" onclick="window.open(this.href);return false;

No, jää nahtäväksi mutta kyllä se 8 cyl vaikka pienemmässä koossa kävisi paremmin kuin 6 cyl, äänet ovat sen verran kauniit...
Liitteet
F80M3_blacksapphire-small.jpg
F80M3_blacksapphire-small.jpg (248.66 KiB) Katsottu 34434 kertaa
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

En tiedä tuleeko sedaniin eri kone kuin coupeen, mutta ainakin tässä spekuloitiin F82 coupe-versioon V6 tuplaturboa. En tiedä miten luotettavat lähteet. Ja pari kuvaa kans tuossa, saattavat tosin olla taitavia kuvankäsittelyitä :drink:
m3_f82.jpg
m3_f82.jpg (51.51 KiB) Katsottu 34415 kertaa
m3_f82_2.jpg
m3_f82_2.jpg (53.56 KiB) Katsottu 34415 kertaa
m3_f82_3.jpg
m3_f82_3.jpg (49.43 KiB) Katsottu 34415 kertaa
Tekstiä: (lainattu täältä: http://www.insideline.com/bmw/m3/2014/2 ... eview.html

There are no sacred cows when it comes to the BMW M3. Its first engine was a lightweight four-cylinder, then BMW bumped it up to a straight-6 and later to a small-displacement V8. It wasn't about adhering to some kind of long-forgotten company mandate, it was simply about which engine made the M3 better.

That kind of thinking could make the upcoming 2014 BMW M3 yet another ground-breaking new vehicle when it arrives in about two years. Although initial rumors pointed to the possibility of an inline-6 boosted by a trio of turbochargers, there's another, even more radical change in the works — a V6.

Because a V6 Fits
Yes, a highly advanced 3.0-liter twin-turbo V6 is being developed, according to a BMW insider. The rejection of an inline-6, it's claimed, is for reasons of packaging. The new V6 will be the first to mount its two twin-scroll turbochargers within the vee-angle, mirroring the company's 4.4-liter V8 design. This unique-to-BMW approach reduces the length of the inlet tract compared with a regular turbo-vee setup, helping to sharpen throttle response and minimizing heat buildup after air passes through the intercooler.

The V6 apparently won't be simply a cut-down version of the BMW V8, even though history records the M3's 4.0-liter V8 as a chopped version of the old M5 V10, with an identical bore and stroke. A two-cylinder cut of the 4,395cc V8 results in a 3,270cc capacity, yet our insider insists that a 3.0-liter capacity is most likely.

In theory, a 60-degree vee offers the best primary balance for a six; however, a 90-degree angle is required for the two turbos to fit. BMW must then solve the imbalance issue by using either balance shafts or a unique firing order, as it did with the 90-degree V10 in the E60 M5. Outputs of the unique-to-M3 engine are believed to be around 429 horsepower and 405 pound-feet of torque: sufficient to fend off the Audi RS4 and Mercedes C63 AMG. Improved direct injection, extra boost and a higher compression ratio will all contribute to the advantage the V6 will have over the BMW 1M's 3.0-liter twin-turbo straight-6.

For the first time, the M3 four-door sedan will launch before the two-door body styles.

So while the new twin-turbo V6 does seem the likely power source for the new M3, it also signals the end of a high-revving naturally aspirated engine for the car, a format synonymous with the badge over the past 26 years.

Shaving Pounds Where They Count
The next M3 will also be larger, yet lighter than the outgoing generation. Although the new F30 3 Series sedan is 3.7 inches longer than the E90, on average the range weighs 88 pounds less, thanks to alloy chassis components and increased use of ultra-high-tensile steel throughout the body. Further weight-loss strategies will be employed in the M3, with the M3 CRT concept previewing the advances.

Lightweight design components include a carbon honeycomb hood weighing around 6.6 pounds, titanium mufflers and carbon composite panels and seat parts. Aluminum wiring for the car's electronics replaces heavier copper, saving another 15-20 pounds overall.

BMW is reportedly working on carbon-ceramic discs and aluminum calipers — saving 33 pounds on each corner — but this expensive tech will likely be introduced late in the car's life cycle. Expect the M3 to tip the scales close to 3,483 pounds, which would be about 75 pounds less than the current coupe. Electric power steering — not fitted to the new M5 — is a possibility for the new M3, while a six-speed manual will continue alongside a revised seven-speed dual-clutch gearbox.

The E92's electronics — including adaptive dampers and M-Sport differential — will be revised to complement the new 3 Series' wider tracks.

The Internal Word
For the first time, the M3 will get a unique code name, tipped to be F80 for the sedan and F82 for the coupe and convertible. Also for the first time, the M3 four-door sedan will launch before the two-door body styles. Debate continues inside Munich over the possibility of renaming the 3 Series coupe and convertible as the 4 Series; however, a name change to M4 is something the M division is apparently actively against.

When the M3/M4 debuts in early 2014, it will need to comply with Euro 6 emissions standards and substantially undercut both the E92's 11.9L/100km and 1M's 9.6L/100km consumption ratings, while achieving a low-4-second 0-60-mph time. That's the new-age performance-car balancing act facing the M division engineers — more power and reduced emissions, all while maintaining crisp throttle response and high rev-ability. It's not easy, but when you are free to use any means possible, it sure makes things easier.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Messier
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2012, 20:55

Kyllä koskee sydämeen kun joku puhuu samassa lauseessa M3:sesta ja päästöistä.

Kun sieltä tulisikin 9000 kiertävä vapari niin aaahhh..... ja sit heräsin pettymykseen.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Tulisi vain sitä virallista tietoa niin ei tarvitsisi arpoa :thuup:
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Virallista tietoa täytynee odotella...varmaan vuosi ainakin. Ja ekaksi tulee se 4-ovinen eli odotella pitää, että coupen saa ulos. Toisaalta säästyy rahaa kun sukat alkaa pyöriä jaloissa vasta 2-3 vuoden päästä. Ja oikeasti kiinnostaa CSL jos sitä tulee saamaan - varmaan ei, kun talous on taas silloin kuralla.
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Näyttää lähinnä siltä, että E92:een on photoshopattu F30 keula ja perä vähän muokattuna //M-tyyliseksi.
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Cupee on upee, varsinkin noissa Hiacen linkittämissä kuvissa. Täydellinen väri urheiluautoon ja sopivan kauppakassimainen ulkonäkö, kuitenkin tunnistettavilla M-höysteillä. Kaipaisin ainoastaan sellaisia e30-M3 tyylisiä lokasuojan levikkeitä.

"In theory, a 60-degree vee offers the best primary balance for a six; however, a 90-degree angle is required for the two turbos to fit. BMW must then solve the imbalance issue by using either balance shafts or a unique firing order, as it did with the 90-degree V10 in the E60 M5."
Tuosta lainatusta pätkästä heräsi vielä ajatuksia, voisiko BMW tehdä mersun tapaan mekaanisesti ahdetun mallin. 60-asteen V6 mekaanisesti ahdettuna niin turboille ei tarvitsisi tehdä tilaa, ahdin menisi moottorin päälle, painojakauma olisi parempi ja luonteesta voisi vielä tehdä korkealle kiertävän vapariluontoisen koneen. :thuup: Tietääkö kukaan osoitetta mihin saa laittaa työhakemuksia seuraavan M-sarjalaisen suunnittelijaksi? :tong:
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Noi sakemannit on hirveen konservatiivisia ja siksi he pitäytyy vanhassa vara parempi-ideoissa hyvin pitkään. Esimerkkinä ledit, jotka eivät vieläkään ole tulleet riittävällä volyymilla, samoin eri variaatiot auton varusteissa, värit - msporttiin sitä väriä ja tavalliseen tätä väriä mutta samaa ei kaikissa variaatioissa ole mahdollista saada. Sitten flexifuel, ei puhettakaan että tulisi, sen sijaan he höyryää jotain hybridejä jotka ovat tulleet vain läpimenokaudeksi vaikka etanoli polttomottoreissa ja sähkö sähköautoissa ovat ja pysyvät ikuisesti. Tää on niin tätä ja itse jos olisin bemulla päättämässä asioista niin menisin enemmän trendien mukana. Bmw kyllä meneekin mutta liiallisella viiveellä.

Sitten BMW:n muotoilut, näyttää menevän sekin väärään suntaan ja se paljon kaivattu agressiivisuus on mennyttä aikaa. 1-sarja pliisu, 3-sarja pliisu, 5-sarja pliisu, tokihan ne näyttää tuunattuina hyviltä mutta tavallisina ei. Uus 3 kolmonen näyttää eläinmaailman silmin "silmälasikäärmeeltä" nörtiltä - tuunattuna ja m-sporttina ok! :blush:
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

japi2010 kirjoitti:Noi sakemannit on hirveen konservatiivisia ja siksi he pitäytyy vanhassa vara parempi-ideoissa hyvin pitkään. Esimerkkinä ledit, jotka eivät vieläkään ole tulleet riittävällä volyymilla, samoin eri variaatiot auton varusteissa, värit - msporttiin sitä väriä ja tavalliseen tätä väriä mutta samaa ei kaikissa variaatioissa ole mahdollista saada. Sitten flexifuel, ei puhettakaan että tulisi, sen sijaan he höyryää jotain hybridejä jotka ovat tulleet vain läpimenokaudeksi vaikka etanoli polttomottoreissa ja sähkö sähköautoissa ovat ja pysyvät ikuisesti. Tää on niin tätä ja itse jos olisin bemulla päättämässä asioista niin menisin enemmän trendien mukana. Bmw kyllä meneekin mutta liiallisella viiveellä.
Tässä kohdin voi kysyä, mikä on BMW:n tavoite? Tehdä mahd. paljon voittoa ja tarjota sitä tukevia tuotteita vai valmistaa yhtä jos toista "kehityksellistä" markkinoille? BMW on erittäin hyvässä taloudellisessa asemassa ja asemoitunut loistavasti kilpailijoihinsa nähden, joilla kyllä voi olla kaikenlaisia demoautoja sun muita flexifueleja/vetyä/ties mitä, mutta talous kuralla. Tai ainakin BMW:n perässä. Pitää tehdä sitä, mitä ihmiset haluavat ostaa. Sitten on siinä sivussa mahis kehitellä kaikkea muuta mitä ihmiset tulevaisuudessa haluavat ostaa. Muutoin käy kuin Saabille ja kumppaneille, onhan se nähty Nokian kanssakin, että huippuaseman pystyy sössimään yllättävän helposti.

Sikäli olen samaa mieltä, että vähän joustavuutta esim. väreihin ja noihin varustevaihtoehtoihin joutaisi tulla. Isot linjat ovat BMW:llä silti erittäin hyvät.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Toi coupe on kyllä aika upea. Kertoo jotain E92 muotoilun onnistumisesta kun sitä ei ole lähdetty tuota enempää muuttamaan.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

E81 kirjoitti:Toi coupe on kyllä aika upea. Kertoo jotain E92 muotoilun onnistumisesta kun sitä ei ole lähdetty tuota enempää muuttamaan.
Tuo on ihan hatusta vedetty renderöintiä. Ei siis tehtaan kuvaa vaan pelkkää kuvitelmaa jonkin kaverin koneelta. Oikeaa tietoa & kuvia tulee joskus parin vuoden päästä. Mutta näppituntumalta E92 on onnistunut ja ero E46/E92 on huomattavasti paljon isompi kuin E92/uusi malli.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Onkos tämä tullut jo esille, eli melko luotettavan lähteen mukaan seuraava M3 on suora kuutonen. Tuosta lisää:
http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=694375

Turboja arvioiden mukaan 2-3 tavallista, ja mukana voi olla bmw:n uusia sähköisesti ohjattuja ahtimia.
Teholukemat noin 450hp ja auton saanee myös manuaalina.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Hiace kirjoitti:Onkos tämä tullut jo esille, eli melko luotettavan lähteen mukaan seuraava M3 on suora kuutonen. Tuosta lisää:
http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=694375

Turboja arvioiden mukaan 2-3 tavallista, ja mukana voi olla bmw:n uusia sähköisesti ohjattuja ahtimia.
Teholukemat noin 450hp ja auton saanee myös manuaalina.
Toivottavasti pitää paikkansa. Johan se V6:n Bemarin keulalla olisi synti ja häpeä perimää kohtaan :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ironic32 kirjoitti:
Hiace kirjoitti:Onkos tämä tullut jo esille, eli melko luotettavan lähteen mukaan seuraava M3 on suora kuutonen. Tuosta lisää:
http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=694375

Turboja arvioiden mukaan 2-3 tavallista, ja mukana voi olla bmw:n uusia sähköisesti ohjattuja ahtimia.
Teholukemat noin 450hp ja auton saanee myös manuaalina.
Toivottavasti pitää paikkansa. Johan se V6:n Bemarin keulalla olisi synti ja häpeä perimää kohtaan :lol:
Kuten myös turbot :mus:
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Onneksi nuo päättäjät sylinteritornissa ovat fiksumpia kuin fanaatikot. Jos M-mallit olisivat juuttuneet vapaasti hengittäviin moottoreihin, olisi M-mallit kuihtuneet pois. Ahtaminen on nykyaikaa ja BMW muuttuu ajan mukana. Hyvä niin. Mulle kelpaisi mikä tahansa M-malli, oli moottori ahdettu tai ei.
Ex: E60/F10
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Olihan se aikoinaan E23 745i jossa oli bensiinikäyttöinen turbomoottori. Sen jälkeen taukoa bensaturboissa oli harmillisen pitkään.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Puhumattakaan 2002 Turbosta vuosina 1973-74.
Ex: E60/F10
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Turboja vastaan ei sinänsä mitään, koska väistämättä ne ovat tämän päivän teknologiaa. Toisaalta taas tämän luonteisiin autoihin sopisi myös korkeasti kiertävät vapaastihengittävät koneet, joissa ei turhia tarvisi miettiä ekologisia puolia. Suorasta n/a kuutosesta tietenkin 400-500 hevosvoimaa alkaa olla jo kova tehtävä (ainakin kestävyysnäkökulmasta), mutta kyllähän tuo V8sta irtoaisi helposti.

Eipä kyllä taida ihan heti tähänkään äMmään riittää oma varallisuus, joten sikäli melkeinpä se ja sama, mitä pellin alla on :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Hyvältähän se kuulostaa, jos tehoja tulee lisää ja painoa vähennetään, ajettavuus varmasti kohdillaan. Soundeissa kyllä menetetään, niin kuin videolinkitkin kertoo. Mersulla on tällä hetkellä low-end AMG:ssa 6,2 litrainen kone. Isommissa on sielläkin siirrytty ahtimellisiin koneisiin, mutta kilpailutilanteen kannalta on enemmän kuin mielenkiintoista jos C AMG on jatkossakin härskin kokoisella kasilla.

Mikä sitten on BMW:n perinteen mukaista M-sarjassa? M-sarjalaisissa on ehditty nähdä jo niin monenlaisia lohkoja pötkössä, vinkkelissä, ahdettuna ja vaihtelevilla määrillä sylintereitä. M3:n osalta oma ääni menee viiden viimeisen vuoden mittaiselle perinteelle. Vapaastihengittävä V8.
ex. E63 650i, E88 125i
V_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 15:30
Auto: E30 320i Sportpaket
E34 520i
F01 730d

CLiK kirjoitti: Mikä sitten on BMW:n perinteen mukaista M-sarjassa? M-sarjalaisissa on ehditty nähdä jo niin monenlaisia lohkoja pötkössä, vinkkelissä, ahdettuna ja vaihtelevilla määrillä sylintereitä.
Niin, eihän sovi unohtaa että ensimmäisessä M3:ssa oli 2.3-litrainen rivinelonen. Ilmeisesti painonsäästösyyt ja DTM-sarja mielessä pitäen kone oli neljäsylinterinen. Oma suosikkini uuteen M3:seen olisi joku E46 M3 CSL:n ( :drool: ) koneesta jatkokehitelty versio. Siinä on kyllä sellainen moottori, joka menee äänien osalta ja muutenkin oman suosikkilistani kärkipäähän.
Vastaa Viestiin