E39 M5 -jutut

Keskustelua ///M-malleista
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Tästä ei ollutkaan omaa ketjua tämän foorumin puolella. Laittakaahan käyttökokemuksia tulemaan, jos joku E39 M5:een on päässyt tarkemmin tutustumaan.

Tuosta alkajaisiksi uudehko Wheeler Dealersin episodi samasta autosta: http://www.youtube.com/watch?v=kaQhgKwnR4w

Jos ei ole ko.sarja tuttu, niin siinä brittikaksikko ostaa jonkun hieman raihnaisen klassikkoauton ja kunnostaa parempaan kondikseen. Yritys on saada myydessä korjausten kanssa hieman voittoa, mikä joskus onnistuu, joskus ei...
Katsokaa ihmeessä, on pojat ihan mehuissaan M5:n ratissa :)

Erityisen hieno Imola Red-värisenä (random kuva netistä).
8610825.jpg
8610825.jpg (148.88 KiB) Katsottu 18029 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Hiace kirjoitti:Tästä ei ollutkaan omaa ketjua tämän foorumin puolella. Laittakaahan käyttökokemuksia tulemaan, jos joku E39 M5:een on päässyt tarkemmin tutustumaan.

Tuosta alkajaisiksi uudehko Wheeler Dealersin episodi samasta autosta: http://www.youtube.com/watch?v=kaQhgKwnR4w

Jos ei ole ko.sarja tuttu, niin siinä brittikaksikko ostaa jonkun hieman raihnaisen klassikkoauton ja kunnostaa parempaan kondikseen. Yritys on saada myydessä korjausten kanssa hieman voittoa, mikä joskus onnistuu, joskus ei...
Katsokaa ihmeessä, on pojat ihan mehuissaan M5:n ratissa :)

Erityisen hieno Imola Red-värisenä (random kuva netistä).
8610825.jpg
Vähän on tullut vastauksia, mutta jaetaan nyt jotain pientä, yhteistä matkaa on tässä kyseisenlaisen auton kanssa jonkin aikaa takana ja toivottavasti paljon edessä.

Jos nyt aloitetaan siitä tärkeimmästä, eli moottorista. Hyvin sivistynyt normaaliajossa, mutta kun sille näyttää oikeaa jalkaa niin tapahtuu ihan mukavasti. Kun vääntöäkin on se 500nm niin ei aina tarvi edes välttämättä huudattaa, vaikkakin se myös iloisesti kiertää! Ei se nyt mikään raketti ole (tai sitten tehoon vain tottuu), mutta ripeämpään ajoon sopii oikein kivasti! Ja ne äänet, kasin jylläystä on mukava kuunnella, paitsi tyhjäkäynnillä :) Vanokset näissä on suhteellisen äänekkäät.

Ajettavuudeltaan tuo vastaa kyllä hyvin paljon E39:n perusmallia, jota pidän itse yhä yhtenä parhaana bemareista ajaa kautta aikain (kyllä, olen ajanut myös näitä kaikkia uusia, ja vaikka olen jäävi kommentoimaan niin pysyn mielipiteessäni). Eli summa summarum, on sillä ilo ajaa, eikä todellakaan usko, että kyseessä on jo kohta teini-iän saavuttanut malli. Nämä ovat vaan järjettömän tarkkoja alustan kunnosta, ja kaikki välykset tukivarsissa ja puslissa tuntee heti. itse vaihdatin juuri lähes kaikki uudet joten nyt se puoli on kunnossa. Myös sisäergonomia ja penkit on loistavat.

Ulkonäöllisesti tykkään kyllä tästä myös todella paljon. Varsinkin edestä ja takaa näyttää todella hyvältä m-puskureilla ja 4 mehupillillä takana! :) Itsellä sattui vielä mielekäs ja suhteellisen harvinainen väri, joten ei tule joka kulmalla vastaankaan :)

Käyttökustannukset...sanotaanko, että ei näillä kannata kilometrihintaa kauhean tarkasti laskea. E39:t on legendaarisia ruostumisestaan, ja M5:n osat on yhä M5-osien hintaisia. Itsensä saa maksaa kipeäksi, mutta sama se. On se sen arvoista. Ja ikä näkyy tässä, joka paikka prakaa pikku hiljaa ja uusimista on siellä täällä.

Tässäpä lyhykäisyydessään,jos jotakuta kiinnostaa, niin autotallin puolella on "projektikertomusta" ja kuvia omasta yksilöstä. Mainostan vähän, linkki löytyy alla. Jos kysymyksiä, niin vastailen mielelläni !

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=32&t=1537" onclick="window.open(this.href);return false;


cheers,
Sod-3
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Hyvä raportti! Ja sinun autokin on hieno. Vaaleanharmaita näkyy paljon, mutta tuota väriä ei kovin usein tule vastaan.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Sod-3 kirjoitti: ...
Ajettavuudeltaan tuo vastaa kyllä hyvin paljon E39:n perusmallia, jota pidän itse yhä yhtenä parhaana bemareista ajaa kautta aikain (kyllä, olen ajanut myös näitä kaikkia uusia, ja vaikka olen jäävi kommentoimaan niin pysyn mielipiteessäni). Eli summa summarum, on sillä ilo ajaa, eikä todellakaan usko, että kyseessä on jo kohta teini-iän saavuttanut malli. Nämä ovat vaan järjettömän tarkkoja alustan kunnosta, ja kaikki välykset tukivarsissa ja puslissa tuntee heti. itse vaihdatin juuri lähes kaikki uudet joten nyt se puoli on kunnossa. Myös sisäergonomia ja penkit on loistavat.
...
Tämän E39:n ajettavuuden allekirjoitan itsekin täysin. Alustan suhteen on todella tarkka, että kaikki on kunnossa. Mutta sitten kun kaikki on kunnossa, niin hakkaa mielestäni ajettavuudessa 7-0 esim. nuo sigun E90:n ja E61:n. Myös jo nuo perusnahkajakkarat on E39:ssä paljon miellyttävämmät istua kuin E61:n vastaavat.

Kovasti pukkaa kuumetta edelleen tuon E39 M5:n suhteen. Lähinnä huolestuttaa tuo koneen alakerta, josta jonkun verran on tullut luettua. Alkaa olemaan jo 200tkm kelattuja monet myynnissä olevat M5:t, joten jos koneremonttia ei ole vielä tehty, niin luultavasti pian edessä? Tokihan näiden suhteen ei passaa turhan tiukat nyörit olla lompakossa. Miellän tuollaisen E39 M5:n hyvin pitkälti harrastelaitteeksi, joten harrastuksiinhan palaa rahaa :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Foorumijuttujen perusteella noissa on heikkona kohtana kiertokangen laakerit. Joku niistä kun pettää, niin ilmeisesti koneen rytmi on sekaisin ja mäntä pamahtaa jostakin ulos, tai muuten sisuskalut enemmän tai vähemmän vääntyneenä.

Btcf:n ja m5boardin perusteella Etelä-Suomessa on piireissä arvostettu harrastaja Raikku tai VantaaM5, joka tekee paljon M5:iin laakereiden vaihtoa ja muuta perushuoltoa. Maine on foorumeilla kova, joten osannee asiansa. Jos siis hommaa enemmän ajetun M5:n, tuo jamppa on yksi vaihtoehto. Hinnoista ei mitään tietoa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Joo.

Nuo laakerit on heikko kohta mutta ei kaikissa. Joissain autoissa ne on kuluneet jo pienillä kilsoilla, mutta on myös nähty laakereita paljon ajetuissa autoissa, mitkä on täysin kunnossa. Varmaan riippuu vähän auton sijoituspaikasta ja ajotyylistäkin, että miten ne kuluu. Mun autolla on ajettu n. 120k ja tänä kesänä nuo laakerit vaihdetaan ihan varalta. Se on tosiaan ainoa vika näissä, mikä aiheuttaa totaalisen tuhon. Sitten siitä vasta kallista tulee :( . Itse näen asian sillä tavalla että Better be safe than sorry, kun kerran tiedetään, että nämä tod.näk antaa jossain vaiheessa periksi. Sitten on vanoksen solenoidia ja nokkaketjun laaharit/kiristimet tjsp. jotka kuluvat kanssa ajan myötä.

Tuo ei kyllä omasta mielestä saa sotkea ostopäätöstä, ajattelee mieluummin niin, että ne pitää jossain vaiheessa huoltaa. Ei varmasti ole kovin montaa 400 heppaista kasikonetta, jossa ei rasituksen myötä laakerit kuluisi vaihtokuntoon..ei ne ikuisia ole.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Tässä on asennetta pojilla: http://www.youtube.com/watch?v=wPTsNCDX ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Pysyy verottaja loitolla :lol:
Vastaa Viestiin