Työsuhdeauto

Keskustelua ///M-malleista
heikki99
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Elo 2012, 09:06

Terve --

Uusi M3 F80 on alkanut kiinnostaa.

Työsuhdeautopolitiikka firmassa mahdollistaisi auton ottamisen vapaana autoetuna. Voisiko se kannattaa taloudellisesti?

Varmastikin homma pelkistyy kahden muuttujan tutkimiseen:
- verotusarvo
- "vuokra"

Mitenkäs verotusarvo määrittyy? Onko se tietty osa hankitahinnasta, vai korreloiko jotenkin todellisten kulujen kanssa?

E90 M:läisen omistajana olen kyllä huomannut, että näiden autojen huolto ja ylläpito on _todella_ kallista. Jos verotusarvo ei ota huomioon poikkeuksellisia ylläpitokuluja, nämä kulut saisi maksettua verotta. Ymmärtänette pointin?

Onko kukaan selvittänyt asiaa?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Verotusarvo määräytyy auton listahinnan mukaan, ja käteis yms muut alennukset eivät siihen vaikuta.

Vuokran määrää työnantajasi valitsema leasingyhtiö, jollei työnantajasi osta autoa omistukseensa (harvinaista). Vuokra on työnantajan kulu, mutta osa kustannuksista saatetaan veloittaa käyttäjältä. Työnantajasi määrää, otetaanko vuokra huomioon sinulta veloitettavissa kustannuksissa. Yleensä käyttäjä maksaa jonkin prosenttiosan tai verotusarvoon suhteutetun osan vuokrasta siten, että mitä kalliimpi leasingmaksu on, sitä enemmän autosta pitää maksaa.

Joissakin autoissa leasingvuokra on lähellä verotusarvoa tai jopa sen alle. Jos auton käyttökulut tai jälleenmyyntiarvon aleneminen on suuri, vuokra vastaavasti nousee.

Jotta saat numerot tietoosi, selvitä työnantajasi autoetupolitiikka ja leasingyhtiö. Leasingyhtiöstä saat karkean tiedon verotusarvosta ja leasing maksusta, mutta tarkka euromäärä vaatii myös tarkat tiedot lisävarusteista ja niiden auton kokonaishinnasta lisävarusteineen
heikki99
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Elo 2012, 09:06

Thanks.

Pääpiirteittäin homma oli selvä. Ajattelin vain jos joku olisi selvittänyt asiaa ja arvioinut kannattavuutta etukäteen tässä erikoistapauksessa (suuriylläpitokuluinen auto).

Täytyy alkaa selvitellä asiaa, vaikka luulen että leasing-firmat hinnoittelevat auton pilviin vs. itse rahoittaminen.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Olen itse laskeskellut ja tässä oleelliseksi nousee rahoitus ja miten sitä käsittelet.

Onko vaihtoehtona laina (millä ehdoin?) vai oma pääoma? Lasketaanko omalle pääomalle tuottovaatimusta? Työsuhde auto voi rahoituksen takia muodostua kannattavaksi juuri huoltokulujen takia (eihän näitä kyllä alkuun tarvi huolta...). Riippuu firman politiikasta paljonko joutuu itse maksamaan (verotusarvo ja miten suhteessa palkkaan).

Erikoisautossa auton aleneman arviointi on hankalampaa ja tällöin leasing firma saattaa ottaa varman päälle laskelman.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
heikki99
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Elo 2012, 09:06

Terve,

Arvonalenema on huomattava, se täytyy ottaa huomioon vaikka itsekin rahoittaisi.

Jos verotusarvo määräytyy yksinkertaisesti hinnan mukaan, ja arvonalenema&huoltokustannukset ovat tavallista suuremmat, tässä on hyvä keissi leasing-autolle. Saat maksettua ylisuuret huolto/ylläpitokulut ja arvonaleneman verottomasti bruttopalkasta.

Nyt täytyy kuitenkin selvittää faktat eli leasingmaksu.
Vastaa Viestiin