Mielestäni osuit asian ytimeen, Pitkis.
Jos omasta näkökulmasta ajattelee, hyötyisin lisäsuorituskyvystä hyvin marginaalisesti. E90 M3 kiihtyy pienillä nopeuksilla oikeastaan ihan järjettömän hyvin, siis ykkösellä. Kakkosella 80-120 km/h voisi olla hiukka enemmän ruutia, mutta en näe siinäkään oikein pointtia.
Mitä autoilulta haen, on äänet ja ajamisen tarkkuus/herkkyys.
(1) Mielestäni äänien täytyy olla tarkoituksenmukaisia (ei tehtyjä) ja huomattavia. E90 M3 kuulostaa hienolta ylärekisterissä, 6,500-8000 rpm, kuten myös Mersun uusi 4.0 V8 turbo omalla tavallaan. F80 ei.
(2) Mitä ajamiseen ja moottorin herkkyyteen tulee, vanhan M3-V8:n väännön reagointi kaasupolkimeen asennon muutoksiin on sitä luokkaa etten missään muussa autossa ole sitä kokenut. Puhdas ohjaustuntuma on myös mainio: auto kertoo erittäin hyvin kuinka paljon pitoa on pyörissä jäljellä. En koe vastaavaa yhteyttä uudella M3/4:llä. Ehkä se tulee ajan kanssa, ehkä ei. Nämä nyt on osittain fiilispuolen juttuja.
Kuten varmaan kirjoituksista paistaa läpi, olen melko turhautunut tämän hetken autotarjontaan

Ehkä poliittisesti epäkorrektia, mutta sanottakoon kun ajan niin vähän kuitenkin: toivoisin etteivät autovalmistajat välittäisi hiilidioksidipäästöistä ja palaisivat takaisin tekemään yksinkertaisia, tehokkaita, ajajan autoja. Nykyiset turbokoneet tuntuvat surkeilta low-tech-ratkaisuilta verrattuna mestarillisiin, klassisiin BMW:n vaparikoneisiin.
En välitä hankkia mitään tämän hetken BMW:tä.