X3 2011> takavalon (led) korjaus

bemujaperheessä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Joulu 2010, 11:54

Oikea takavalo (parkki) otti ja pimeni. Marmoritiskiltä sain korjaushinnaksi 370€ (vai olikohan 317...joka tapauksessa järjetön hinta). Hetken surffattuani löysinkin ulkomaisilta foorumeilta vinkkiä että vika voisi olla mahdollisesti ohjauskortissa (itse ledit ovat varsin pitkäikäisiä). Päätin kokeilla, eipä ollut mitään menetettävää. Ja kas valo syttyi! Puolen tunnin näpräyksellä kohtuuhyvä säästö.

Menettelin seuraavasti:
1. Takaluukku auki, jolloin lyhdyn vierestä paljastuu musta muovinen suojakilpi.
2. Kilpi irtoaa kun sitä varovasti kampeaa ruuvitaltalla ylöspäin, kiinnitys on kyllä vähän epämääräinen
3. Kilven alta paljastuu kaksi 10 mm mutteria, siispä hylsy ja jatkotanko kehiin.
4. Lyhty irtoaa taaksepäin vetämällä, siihen tuleva johto irtoaa kätevästi liittimestä.
5. Lyhdyn suojakansi aukeaa kun kääntelee klipsut sivuun, alimmainen jätetään kääntämättä, se aukeaa kun kansi käännetään auki yläreunasta alkaen.
6. Kannen takaa paljastuu pieni elektroniikkakortti, ja se liukuu kolostaan esiin. Liitintä ei tarvitse irroittaa.
7. Kortilla on vastus jossa lukee "R750". Kastoin sen päihin hiukan uutta tinaa. Kortti näyttää keraamiselta ja on kiinni alumiinissa, ei lämpene kovin helposti. Ilmeisesti siinä on käytetty lyijytöntä tinaa, jonka sulamispiste on korkeampi. Vanhassa Wellerissäni ei ole lämpötilan säätöä, mutta sain jotenkuten liitoksen sulamaan.
8. Kokeilin antaa 12 V (punainen johto plussa), ja valo syttyi.
Eikun kasaamaan.

Tässä vielä pari kuvaa:
Noita klipsuja kannattaa käännellä varovasti ja oikeaan suuntaan. Ne kestää muutaman irrotuksen juuri ja juuri.
http://aijaa.com/UhOmnl
http://aijaa.com/LDaHbL
Jarkko Orjala
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Marras 2016, 21:45

Hei!Osaatko sanoa missä voisi korjauttaa X3 vm. 2011 juuri näitä sivulla olevia led-valoja. Kun olen kysellyt, niin joka paikassa neuvotaan ostamaan uudet rungot ja hinta suolainen.

J.O
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

Pari lamppua on omassa kinnerissä alkaneet pätkimään ja lopulta sammuneet kokonaan. Yritin lämmitellä noita korttien juotoksia, mutta lopputulos oli, että toimi vähän aikaa ja sitten alkoi taas pätkimään.
Jos kolvi pysyy käsissä, helpoin tapa korjata tuo ohjauskortti on vaihtaa se uuteen vastaavaan 500 mA vakiovirtalähteeseen. Suomesta noita on hankala saada, mutta esim. https://www.led-tech.de/de/LED-Controll ... 8_119.html on spekseiltään vastaava. Kirjetoimituksena taisi olla luokkaa 12 euroa/kappale. Esim. tuo kortti on pituusmitaltaan lähellä alkuperäistä, joten sen saa niihin samoihin muoviklipsuihin kiinni. Kytkentähän ei ole vaikea: 2 johtoa sisään ja 2 ulos, molemmissa päissä on napaisuus oltava oikein. Tämä tietysti toimii vain kun vika on tuossa kortissa, jos itse lampun umpiossa oleva ledi on rikki, sitten ei taida auttaa muu kuin vaihtaa koko umpio.
Pikku vinkki vielä, esim f25 sisempien umpioiden varaosan hinta on luokkaa 170 euroa, ulompien hinta 260 euroa. Eli jos vaihtaa ulommaisen umpion rikkinäisen kortin sisemmästä ja uusii tuon sisemmän umpion, saa työpalkkaa sen 90 euroa. Kaikki noi umpiot on ainakin x3:ssa helppo irrottaa, tilaamalla vain varaosan ja vaihtamalla itse taitaa sitten tienata vielä sen toisen 9 kymppiä. työnä tuo ei ole kummoinen, huomattavasti vähemmän töisevä, kuin vaikkapa halogeeni ajovalopolttimon vaihto johonkin renaulttiin...
Fox68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 10:06

Hep!
Saksasta löytyy 150€ - 175€ hintaan noita, mutta kun ottavat perskules 25€ postikuluja.
Tilasin liikkeen kautta hintaan 220€.
Paketti oli siinä mielessä hyvä, että se sisälsi kaikki polttimot jne.
Eli ei muuta kuin vanha "umpio" irti autosta (yksi liitin) ja uusi tilalle. Vaihtoon menee n. 5 minuuttia.
Ei siis kannata vaihdattaa missään autoliikkeessä.
miika17
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Heinä 2014, 20:41
Auto: X3 F25 2.0 xDrive -11

Mulla lopetti vasemmalta puolelta sisempi valo toimimasta vuosi sitten. Kolme kertaa onnistuin sen kolvilla lämmittämällä saamaan toimimaan, mutta sitten tuli ilmeisesti lämmitettyä liikaa. Hommasin tuommoisen vakiovirtalähteen Saksasta. Valo toimii, mutta tuo hakkurivirtalähde aiheuttaa radiohäiriötä. Rätisee paljon enemmän kuin ennen. Duunipaikan autotallissa kun laittaa radion päälle valojen ollessa sammutettuna radio vielä kuuluu, mutta kun valot laittaa päälle, häiriö peittää lähetyksen. Oon kokeillut kahta eri virtalähdettä, jossa toisessa pitäisi olla EMI-filtteri, mutta ei se mitään auttanut. Tätä samaa ongelmaa on puitu saksalaisella motor-talk.de foorumilla. Jos joku löytää häiriöttämän virtalähteen, kertokaa mullekin :)
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Ilmeisesti se alkuperäinen virtalähde ei ole hakkuri vaan lineaariregulaattori. Sellainen on kyllä helppo kyhätä.. ellei sitä alkuperäistä saa korjattua.
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

bittivirhe kirjoitti:Ilmeisesti se alkuperäinen virtalähde ei ole hakkuri vaan lineaariregulaattori. Sellainen on kyllä helppo kyhätä.. ellei sitä alkuperäistä saa korjattua.
Alkuperäisessä piirilevyssä on TLE4242 piiri, jonka datalehden perusteella olen itselleni uskotellut olevan 500 mA vakiovirtalähde, jossa on PWM säätö?

Itselläni on tällä erää yhdessä lampussa tuo saksan piirikortti, en ole huomannut mitään häiriöitä, tosin se saattaa kyllä johtua siitäkin, että ei juurikaan tule autossa radiota auottua. pitää koklata huomenna duunin parkkiluolassa.

Yhden lampun annoin laiskuuden yllätettyä uusia viime huollossa, pitää vielä kurkata sekin, onko siinä joku päivitetty systeemi.
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

vitosmopo kirjoitti:Alkuperäisessä piirilevyssä on TLE4242 piiri, jonka datalehden perusteella olen itselleni uskotellut olevan 500 mA vakiovirtalähde, jossa on PWM säätö?
Niin näyttäisi olevan. Jos kortille tulee vain sähköt eikä kortilla ole muita piirejä kuin tuo, niin PWM-säätö ei liene käytössä? (Virran säätö tapahtuu vastuksella.)
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

laitoin kuvan tuosta kortista:
Kuva
Viimeksi muokannut vitosmopo, 12 Tammi 2017, 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Hmm.. melkein tekisi väittää, että kortissa on suunnitteluvirhe. Datalehden mukaan tuon piirin käyttöjännitepinnille (kuvassa alin) pitäisi kytkeä 100 nF kondensaattori, jonka toinen pää maahan.. mutta ei tuossa sellaista näyttäisi olevan. Toiseksi isoin musta palikka lienee ylijännitesuoja (poikittain 12 V:n ja maan välillä) ja ilmeisesti tuo pieni on diodi, joka estää negatiivisen jännitteen pääsyn piirille. "R750" on shunttivastus, jonka arvo määrää ledeille menevän virran (tässä noin 240 mA). Sinapin väriset ovat keraamisia kondensaattoreita, joita on pari kappaletta käyttöjännitteen suodattimina, pari lähdössä, 2 tai 3 shunttivastuksen rinnalla. Onko piirilevy alumiinia?

Mikäs kohta noissa korteissa on pettänyt?
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

bittivirhe kirjoitti:Hmm.. melkein tekisi väittää, että kortissa on suunnitteluvirhe. Datalehden mukaan tuon piirin käyttöjännitepinnille (kuvassa alin) pitäisi kytkeä 100 nF kondensaattori, jonka toinen pää maahan.. mutta ei tuossa sellaista näyttäisi olevan. Toiseksi isoin musta palikka lienee ylijännitesuoja (poikittain 12 V:n ja maan välillä) ja ilmeisesti tuo pieni on diodi, joka estää negatiivisen jännitteen pääsyn piirille. "R750" on shunttivastus, jonka arvo määrää ledeille menevän virran (tässä noin 240 mA). Sinapin väriset ovat keraamisia kondensaattoreita, joita on pari kappaletta käyttöjännitteen suodattimina, pari lähdössä, 2 tai 3 shunttivastuksen rinnalla. Onko piirilevy alumiinia?

Mikäs kohta noissa korteissa on pettänyt?
Jotakin raporttia on jossakin ollut, että juuri tuon "R750" vastuksen liitoksia lämmittelemällä olisi lähtenyt toimimaan, saksan foorumila taas joku oli vakaasti sitä mieltä, että tuo TLE4242 hajoaa sisäisesti? Omasta autosta on mennyt 2 noita, toinen tokeni hetkiseksi juotoksia kuumentelemalla, sekä tuntui, että virtaa tuli ulos pätkittäin itse piirilevyä vääntelemällä. Tyypillisesti noi yleensä alkaa aluksi toimimaan pätkittäisesti, välillä toimii ja sitten taas ei.

Itse piirilevy on alumiinilla oleva monikerros levy. Olisiko mahdollista, että tuo itse levy hapettuu jotenkin kerrosten välistä, asennuspaikka on itse lampussa ja kyllähän tuonne luukun sisään saatta joskus hyvinkin mennä vettäkin. Ulommaiset lamput on vähän paremmassa paikassa tiivistetyn kannen takana.

Kuva
Mikkx
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Elo 2014, 19:35
Auto: X3 F25

vitosmopo kirjoitti:Jotakin raporttia on jossakin ollut, että juuri tuon "R750" vastuksen liitoksia lämmittelemällä olisi lähtenyt toimimaan,
Mulla on kokemusta kahdesta sammuneesta takavalosta. Ensimmäisen sammuneen tilalle autokauppa osti uuden takavalon (vanha jäi minulle). Toisen sain itse kuntoon juuri tuon R750:n juotosta korjaamalla ja toistaiseksi ainakin se on toiminut. Samalla kun korjasin toisen valon niin testasin myös sen ekana vikaantuneen valon; R750:stä kynällä painamalla LEDit syttyi joten sama juotosvika siinäkin. Voihan siitä ohjauspiiristä muutakin hajota, mutta ainakin itselläni on kaksi valoa vikaantunut nimenomaan ko. juotoksesta.

Muistaakseni niissä takavaloissa on kaksi eri kirkkausastetta, toimiiko se Saksasta tilattu vakiovirtalähde vastaavasti?
miika17
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Heinä 2014, 20:41
Auto: X3 F25 2.0 xDrive -11

Tuota R750 lämmittämällä se mulla korjaantui kolme kertaa. Parhaimmillaan kesti 6kk. Ekalla kerralla kokeilin myös lämmittämistä tukankuivaajalla :D Toimi päivän.
Nitzowski
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Maalis 2016, 20:42

Moi!
Ledien korjaamiseen apu löytyi eBay:sta. Tämän päivän hinnat kyseisille lastuille taitaa olla kahdenkymmenenviideneuron paikkeilla, postikustannukset olikohan kuudentoistaeuron luokkaa. Eräs tv-korjaaja tinasi palikat paikalleen kympin kustannuksilla.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Mikä on tämän korjauksen best practise juuri nyt?

Käynkö hakemassa kolvin ja muuta tavaraa Motonetista? Vai tilailenko ulkomailta korjaussarjoja?

Löytyi tällaisia valmiita piirilevyjä ebaystä: http://www.ebay.com/itm/BMW-X3-F25-tail ... 2579936190

Ja toisaalta jollain jenkkifoorumilla oli laitettu tällaisia "LED drivereita" tuohon piirilevyn ohi, jos oikein ymmärsin: LED-virtalähde, LDD-500HW, Mean Well

Mikähän olisi fiksuin ratkaisu? Ilmeisesti piirilevyn vaihto olisi helppo "plug and play", ja nykyisen piirilevyn kolvaaminen enemmän tai vähemmän väliaikainen ratkaisu, ja toki vaativampi. Semminkin kun en ole ennen kolvannut mitään (jos ei yläasteen teknisen käsityön kolvauksia lasketa).

Täällä siis pimeni kuskinpuolen ulompi LED-valo-osa, eli tuo on helppo irrottaakin. Autolla ikää 5,5 vuotta. Tai no, valmistuksesta on jo 5,75 vuotta, mutta kun toimitukseen meni kolme kuukautta.
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

miika17 kirjoitti:Tuota R750 lämmittämällä se mulla korjaantui kolme kertaa. Parhaimmillaan kesti 6kk. Ekalla kerralla kokeilin myös lämmittämistä tukankuivaajalla :D Toimi päivän.
Hajoaakohan se vastus, pintaliitosvastuksesta voi irrota se metalloitu pääty, jolloin sähkön kulku vastuksen läpi estyy. Vastukset eivät olisi kalliita, jos sellaisen vaihtaisi..
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Kolvasin tuon mainitun komponentin liitoskohtia, en juurikaan laittanut uutta tinaa, ja nyt on toiminut jo viikon valo ongelmitta.

Oli ensimmäinen kolvaukseni kymmeniin vuosiin, joten hieman yllätyin. Saa nähdä kauanko kestää, mutta jos menee uudestaan, laitan enemmän uutta tinaa mukaan.
ruho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 12:30

Hei!
Jos tarvitse, minulla on samanlaiset kuin analogiset BMW X3 F25 takavalojen LED-sirut.
Valeon b003809.2 ja Valeon b003809 - vaihto.

LED-siru sopii kaikille takavaloille, joiden varaosien numeroiden ovat
63 21 7 217 311
63 21 7 217 312
63 21 7 217 313
63 21 7 217 314

Hinta vain 60 euro + postin kulut.
ruho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 12:30

Vain 60 euro.
Liitteet
Näyttökuva 2018-1-9 kello 10.42.35.png
Näyttökuva 2018-1-9 kello 10.42.35.png (301.48 KiB) Katsottu 20699 kertaa
Sipilaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Tammi 2018, 10:17

Sama ongelma minulla oikean takavalon suhteen (X3, 2011). Herkistely auttoi vain päivän. Pitkällisen surffailun jälkeen osa löytyi ebaysta useammaltakin myyjältä. Koska en uskaltanut lähettää luottokorttitietojani edes välillisesti Venäjälle, niin tilasin osan belgialaiselta myyjältä, jolla oli sadan prosentin asiakaspalaute (470 myyntiä). Osa maksoi 50 taalaa + postilkulut 7 taalaa (=45,6 euroa). Toimitus kesti viikon. Tuote oli uusi, tehdaspakatun oloinen ja erinomaisen hyvin pakattu. Säästin uuteen takavaloon verrattuna sen 350 euroa. Tämä vain tiedoksi muille samasta ongelmasta kärsiville.
Vastaa Viestiin