X5 osto

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Hiukan tähän kohtaan noista X5 40e:n käyttökustannuksista. Viimeiset 4vkoa ajosta on reilut 80% ollut maantieajoa, pääasiassa motaria talvirajoituksilla. Nollailin ajotietokoneen nähdäkseni mikä se ns. todellinen kulutus on kun ajon luonne on hetkellisesti maantiepainotteista. Keskikulutus oli tänä aamuna karvan verran alle 6l/100km - 5,8l/100km tarkalleen. Eli kyllä tuolla suhteellisen pienellä pääsee myös maantiepainotteisemmalla ajolla. Perstuntumalla sanoisin kuitenkin että tuon 80-100km/h saattaa olla kulutuksen kannalta kriittinen raja, koska kesällä vastaavalla ajolla kulutus oli aika tarkkaan 2l/100km suurempi. Johtui varmaankin siitä että kesärajoituksilla vauhti on sen 20km/h kovempi?
Kaupunkipätkää menee sitten edelleen odotusten mukaisesti, eli käytännössä kaikki sähköllä pl aivan kovimmat pakkaset, jossa ulkoa liikkeelle lähtiessä menee jokusen hetken polttomoottorilla ennenkuin hyppää sähkölle.
Eli: jos ajaa pääasiassa kaupunkipätkää, hybridi on soiva peli. Maantielle diesel tai jopa bensakone (riippuen kokonaisajomäärästä) on varmasti sopivampi, mutta "verosuunnittelumallina" nykyisellä autoverotuksella tuo X5 40e menettelee myös maantiepainotteisessa ajossa, jos ei ihan tuhottomasti niitä kilsoja tule ja osa (ehkä se noin 20-25%) on kaupunkipätkää.
Jos unohdetaan kulupuoli kokonaan, niin edelleen olen sitä mieltä että voimalinja on hienosti toteutettu. Sähkö antaa hienosti boostia polttomoottorille kiihdytyksissä ja hyvin toimivaan vaihteistoon yhdistettynä kokonaisuus toimii erittäin hyvin.
Siinä käyttökokemusta vähän vajaan 7kk:n kokemuksiin pohjautuen.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tänään tuli tehtyä parin tunnin koeajo X5 40e. Auto oli kokoisekseen ja painoisekseen kevyen tuntuinen käsitellä ja mutkatiellekin istui hyvin. Ahtaassa parkkihallissa koko kyllä haittasi. Ohjaus oli mielestäni oikein hyvä , kevyt ja silti tunnokas. Suuntavakavuudessa ei ollut moittimista ja voimalinja oli erittäin hyvä : kaasuun regoiminen välitöntä ja kiihtyvyys ripeää. Kaiken kaikkiaan olo tuntui kotoiselta E70 jäljiltä , paljon samaa tuntua , mutta sopivasti kevennettynä.

Autossa oli alla 19 Hakkapeliitta 8 frt , eli rengasmelun kannalta varmaan huonoin mahdollinen vaihtoehto ja sen kyllä kuuli. Vaikea käsittää , miten joku voi hyväksyä tuollaisen möykän tämän hintaisessa autossa. Desibelit karkealla asfaltilla oli samaa tasoa kuin nykyisessä 120DX 16 normaali R2:lla. Sen olin kuitenkin havaitsevinani , että ääni oli vähemmän jyrisevää , enemmän sellaista korkeataajuisempaa jollotusta. On siis toivoa , että tavallisilla 18 kesärenkailla tai kitkoilla äänimaailma asettuisi. Asia pitää tietysti päästä testamaan käytännössä , kuusinumeroisen summan maksavan auton on ehdottomasti oltava hiljainen.

Itselleni pakollisilla varusteilla hinta pomppaa 110t€ tietämiin , joten harkittava on vielä. Uusi X3 on myös ajettava loppuvuodesta.
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

ymmärrän, minulla on myös 19 tuuman HKPL7 SUV renkaat jotka on varmasti vieläkin äänekkäämmät kuin nuo kasit. Nyt kuin vaihdoin 20" kesärenkaisiin niin auto on taas hiljainen, mutta Wetterin 740Le nelivetoon verrattuna silti äänekäs. Siinä tosin oli alla 18 tuuman kitkat.

Eli suosittelen ainakin talvirenkaisiin maltillisia 18 tuuman renkaita, vaikka itse en missään tapauksessa ottaisi kitkoja, meillä täällä pohjoisessa on talvella kaupungissakin asfaltin pinta jäässä ja testasin tuota autoani kitkoilla mm jääpolannekelillä eikä pitänyt.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

melperri kirjoitti: Autossa oli alla 19 Hakkapeliitta 8 frt , eli rengasmelun kannalta varmaan huonoin mahdollinen vaihtoehto ja sen kyllä kuuli. Vaikea käsittää , miten joku voi hyväksyä tuollaisen möykän tämän hintaisessa autossa. Desibelit karkealla asfaltilla oli samaa tasoa kuin nykyisessä 120DX 16 normaali R2:lla. Sen olin kuitenkin havaitsevinani , että ääni oli vähemmän jyrisevää , enemmän sellaista korkeataajuisempaa jollotusta. On siis toivoa , että tavallisilla 18 kesärenkailla tai kitkoilla äänimaailma asettuisi. Asia pitää tietysti päästä testamaan käytännössä , kuusinumeroisen summan maksavan auton on ehdottomasti oltava hiljainen.
No, jo jonkun verran kaikenlaisista autoista kokemusta kartuttaneena olen sitä mieltä että Suomen karkeahko asfaltti ja useimmat rengastukset ovat yhtälö johon hiljaista rengasmelua ei saa yhdistettyä kovin hyvin.
Kokemuksista oppineena menin X5-hankinnassa rengastuksen osalta puhtaasti mukavuus edellä, eli siis 18" vakiokoolla.
Edellinen maasturini oli Cayenne Turbo, asiaankuuluvalla 20" rengastuksella. Ulkonäöllisesti oikein hyvä, asfaltilla ajettavuudeltaan myös erinomainen..ja hinta näistä: rengasmelu asfaltilla hitonmoinen, ajettavuus hiekkatiellä karmea.
Tästä viisastuneena annoin hiukan periksi ulkonäköasialle ja (sporttiselle) tuntumalle asfaltilla = maltillinen rengaskoko. Vakiokoolla X5 on suhteellisen hiljainen asfaltilla ja kelvollisesti ajettavissa myös mökkitiellä.
Se on toki oma kysymyksensä mihin tarpeeseen auton hankkii ja sinänsä kaikki tarpeet ovat ihan perusteltuja, mutta kaikkea ei taida Suomen olosuhteissa saada samaan pakettiin.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Jokin näissä uusimissa bemareissa on vialla rengasäänien eristämisessä. Esimerkiksi Tiguan 19 tuuman renkailla meni miellyttävän hiljaisesti. Mikään mahdottomuus ei siis ole suunitella auto niin , ettei karkeampikaan asfaltti tuo liikaa melua. Sanoisin , että alustan komponentit ( puslat ym )on bemareissa nykyisin aivan liian kovat karkeille teille. Kuvaavaa on , että esimerkiksi Tuulilasissa todettiin vastikään uuden Kodiakin oleva ratkaisevasti hiljaisempi kuin mikään samaan aikaan koeajetuista ja mitatuista isoista sedan premiumeista ( BMW 5 , Mersu E ja Volvo 90 )

Taitaa olla niin , että viimenen hiljainen BMW oli E60. Siinä muistaakseni TM testeissä jarrutuskokeessa auto liikahti pysähtymisen jälkeen aina muutaman kymmenen senttiä taaksepäin johtuen joustavista alustan komponenteista ja kyseessä oli vielä sport alustalla varustettu yksilö.

Sääli , että nykyinen suunittelu polittiikka on tuhonnut kaikkein keskeisimmän premium elementin ( hiljaisuus ) BMW.stä. Jäljelle jää vielä ergonomia , loistava käyttöliittymä ( iDrive) ja lisävarusteltuna sisustan hyvä laatuvaikutelma. Nämä eivät kuitenkaan riitä , kun taustamelu tuo jatkuvan "ei voi olla totta" fiiliksen , jota pääsee pakoon vain istumalla liikkumattomassa autossa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Muut autot onki ilman Run flatteja myös suuremmilla rengaskoolla.

Mersukin on muuten siirtynyt Run Flatteihin 19" ylöspäin. Näkee ainakin useissa meseissä alla nuo surkeat melutoosat. Ihme touhua...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

melperri kirjoitti: Mikään mahdottomuus ei siis ole suunitella auto niin , ettei karkeampikaan asfaltti tuo liikaa melua.
Ei varmaankaan ole, mutta pitää muistaa että Suomi on BMW:lle (ja kaikille muillekin) autovalmistajille olemattoman pieni markkina-alue. Jos puhutaan esim. X5:sta, on Suomi BMW:lle jo lähes täysin merkityksetön markkina-alue.
Se tarkoittaa väistämättä sitä ettei Suomen erityisolosuhteita huomioidessa kannata suunnittelussa laittaa tikkua ristiin. Rengasmelu lienee yksi näitä asioita. Sen mitä Suomen ulkopuolella on tullut ajeltua, niin jo Ruotsissa asfaltin pinta säilyy jostakin syystä sileämpänä = rengasmelu on merkittävästi vähäisempää kuin Suomen teillä.
Lisä-äänieritystä lienee saatavissa. Ainakin jotkut ruostesuojausfirmat mainostavat myös lisä-äänieritystä. Sitä en tiedä miten toimii? Varmaan toimii, koska ei äänieristäminenkään mitään rakettitiedettä ole. :)
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

minusta tämä X5 ei kovin äänekäs kesärenkailla. vaikkakin minulla on alla 20" Pirellin runflatit.

karkeita asfaltteja löytyy myös muualta kuin Suomesta, esim briteissä ja Norjassa olen törmännyt erittäin karkeaan päällysteeseen joka myös ääntää.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

wilho kirjoitti:minusta tämä X5 ei kovin äänekäs kesärenkailla. vaikkakin minulla on alla 20" Pirellin runflatit.

karkeita asfaltteja löytyy myös muualta kuin Suomesta, esim briteissä ja Norjassa olen törmännyt erittäin karkeaan päällysteeseen joka myös ääntää.
Jep, samaa piti sanoa minunkin jo edellisessä postauksessani. En minäkään X5:sta mitenkään erityisen äänekkääksi ole kokenut rengasääniltään. Tietysti sähköllä ajaessa kun muita ääniä ei ole niin tokihan ne normaalitkin rengasäänet helposti korostuvat.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"pitää muistaa että Suomi on BMW:lle (ja kaikille muillekin) autovalmistajille olemattoman pieni markkina-alue."

Kyllä , mutta siitä huolimatta esimerkiksi FORD ja monet muut merkit ovat isommissa autoissaan eristäneet rengasäänet varsin hyvin , eli se ei mitä ilmeisimmin vaadi mitään massiivista erityispanostamista. Siksi ihmetyttää suunnattomasti , miksi BMW on mennyt tässä suhteessa niin huonoksi.

Tuota X5 en vielä lähde tuomitsemaan liian äänekkääksi tuon yhden koeajon perusteella. E70:kin jyrisi aivan sietämättömästi jo 18 runflateilla , mutta oli tyydyttävä sitten vastaavilla normaali kumeilla , ei kuitenkaan aivan hintaluokan edellyttämällä tasolla.
lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Hittoako tässä autovalmistajia syyttämään kun 75% kansasta on pakonomainen tarve jyrsiä teitä piloille nastarenkailla. Co2 sääntöjen takia autoja on pakko keventää ja se kuuluu esim äänieristyksessä. 5 talvea menty kitkoilla pk-seudulla ja kertaakaan ei ole nastoja tarvinnut. Tiedän että pohjoisessa tilanne on eri.

Täällä etelässä nastarengasfanaatikoilla tuntuu olevan kaksi syytä miksi niitä muka tarvitaan. 1. Kotipihan jyrkkä mäki jota ei aurata. 2. Kerran vuodessa pitää päästä jonnekin Ranuan mökille umpihangessa. Näillä sitten perustellaan se että raastetaan tiet rikki syyskuusta toukokuuhun vaikka tarvetta nastoille olisi prosentille ajosta.

Nastat kunnon haittaverolle ainakin Uudellamaalla ja varsinaissuomessa ja ostakaa lumiketjut noita mökkiteitänne varten.
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

moi,

kannattaa käydä koeajamassa vielä kesärenkailla, Wetterin koeajossa olevassa X5 40e autossa olleet 19" Goodyearin F1 Eagle kesärenkaat oli minusta about yhtä äänekkäät kuin nuo 20" Pirellit. Varmaankin 18" kesärenkaat on edelleen hiljaisemmat, varsinkin jos tilaa ne ei-runflattina.

Olen muuten ajellut X5 40e:llä noin 5.4-5.6 l/100km tähän mennessä noin 11 tkm. Esim viimeiset 4+ tkm softapäivityksen jälkeen kulutus on ollut 5.4 l/100km. Tämä sisältää viikonloppuisin mökkimatkoja a' 300km ja viikolla 16-20 km suuntaansa työmatkoja, mutta sekä kotona että töissä ladaten, Työajot pääosin sähköllä ajaen, eli jopa motarilla ehtii sähköllä mukaan.

Jos hybridin ostaa, minusta kotilatauspaikka on pakollinen, muuten jää sähkölisäpotku (boost) kiihdytyksissä vähäisemmäksi.

Eli tälläisellä autolla ajaminenhan on varsinainen ekoteko :)
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

lortti kirjoitti:Hittoako tässä autovalmistajia syyttämään kun 75% kansasta on pakonomainen tarve jyrsiä teitä piloille nastarenkailla. Co2 sääntöjen takia autoja on pakko keventää ja se kuuluu esim äänieristyksessä. 5 talvea menty kitkoilla pk-seudulla ja kertaakaan ei ole nastoja tarvinnut. Tiedän että pohjoisessa tilanne on eri.

Täällä etelässä nastarengasfanaatikoilla tuntuu olevan kaksi syytä miksi niitä muka tarvitaan. 1. Kotipihan jyrkkä mäki jota ei aurata. 2. Kerran vuodessa pitää päästä jonnekin Ranuan mökille umpihangessa. Näillä sitten perustellaan se että raastetaan tiet rikki syyskuusta toukokuuhun vaikka tarvetta nastoille olisi prosentille ajosta.

Nastat kunnon haittaverolle ainakin Uudellamaalla ja varsinaissuomessa ja ostakaa lumiketjut noita mökkiteitänne varten.

Samaa mieltä nastoista , 15 vuotta menty kaikenlaisilla kaksi ja nelivetoautoilla pohjoismaisilla kitkoilla , eikä nastoja ole kaivattu kertaakaan. Tiet ei nastoja kestä , jotain radikaalia olisi asian suhteen tehtävä , jonkin asteinen kielto tai riittävän kova ohjaava maksu etelään tarvittaisiin.

Niin kauan kun osa valmistajista selkeästi kykenee tekemään karkeallakin asfaltilla hiljaisia autoja , syyttäisin kuitenkin edelleen meluisien autojen valmistajia. Kun joku Mondeokin saadaan mukavan hiljaiseksi rupuisellakin pinnalla , saman tulisi totta vie onnistua premium merkeiltä.
lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

sen verran vielä että onko Mondeo hiljainen jos siihen lyödään 19" tai isommat vanteet alle ja runflatit? Eikös nämä yleensä ole jollain 16 tai 17 kottikärrynpyörillä. Mun F36 on 18" vanteilla ja non rft laatukumeilla mielestäni ihan ok.


Sent from my iPad using Tapatalk
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

No niin , vuosi piti kyttäillä , ennenkuin sopiva F15 löytyi. Hybridiin päädyin vaikka maantie ajoa tulee paljon. Latausmahdollisuudet on hyvät liikkumissani paikoissa ja voimalinja on teknisesti niin mielenkiintoinen , ettei muuta vaihtoehtoa lopulta ollut. Dieselin tiputti pois adblue ja korkea käyttövoimavero , bensan taas järjetön kulutus.

Ostoprojekti venyi pitkäksi varuste ja värivaatimusten takia. Piti olla kaikki mahdolliset avustimet , vaaleat comfort penkit , pimeänäkö , BO äänentoisto , tummat sisustan panelit , musta katto , msport ratti , mutta ei missään nimessä sport alustaa , vaan comfort. Väriksi kävi vain musta tai sininen. Pari viikkoa sitten löytyi lopulta Saksasta sopiva yksilö , johon oli ruksattu TV toimintaa lukuunottamatta käytännössä kaikki mahdolliset lisävarusteet. Auto lienee jo Suomessa , nyt odotellaan veropäätöstä ja kilpiä.

Ainoa asia , mitä autossa pitää välittömästi muuttaa , on vannekoko. Alla on nyt 20 tuuman runflatit , täytyy panna hakuun käytetty 18 tuuman setti ja hankkia siihen kunnolliset eiRF kumit. Hyvällä säkällä nuo 20 pyörät saa myytyä niin , että saisi käytettynä kaksi 18 tuuman sarjaa , kun talvikin taas joskus tulee.

Mielenkiinnolla odotan , minkälaisilla kulutuslukemilla päästään ahkerasti lataamalla. Ilmesesti reissun päällä ei huoltamoilla kuitenkaan kannata latailla , kun käsittääkseni akku ottaa aika hitaaasti virtaa vastaan , ja veloitus lienee aikaperusteinen.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

melperri kirjoitti: 05 Touko 2018, 20:34 Ainoa asia , mitä autossa pitää välittömästi muuttaa , on vannekoko. Alla on nyt 20 tuuman runflatit , täytyy panna hakuun käytetty 18 tuuman setti ja hankkia siihen kunnolliset eiRF kumit. Hyvällä säkällä nuo 20 pyörät saa myytyä niin , että saisi käytettynä kaksi 18 tuuman sarjaa , kun talvikin taas joskus tulee.

Mielenkiinnolla odotan , minkälaisilla kulutuslukemilla päästään ahkerasti lataamalla. Ilmesesti reissun päällä ei huoltamoilla kuitenkaan kannata latailla , kun käsittääkseni akku ottaa aika hitaaasti virtaa vastaan , ja veloitus lienee aikaperusteinen.
Rengasasiaa kannattaa harkita huolella. Itsellä on talvirenkaat (Nokian kitka) 255/50 19" koossa ja kesärenkaat (Dunlop Maxx) 275/40 &315/35 20", molemmat runflat renkaita. Itse ajattelin samalla tavoin, että vaihdan 20" kesärenkaat mukavuus syistä maltillisempaan kokoon. Nyt olen kuitenkin vaihtanut mielipidettä komuksen kautta, sillä kesärenkaat ovat selvästi hiljaisemmat, mutta vielä tärkeämpää on selvästi parantunut suuntavavuus verrattuna talvirenkaisiin. Mukavuudessa en ole havainnut eroa suuntaan tai toiseen. Itse olen hyvin tyytyväinen 20" renkaisiin ja 'vaihtopakkoa' ei ole. Sen verran usein on ollut viime vuosina renkaissa ruuvia, naulaa jne, että rft renkailla taidan ajaa jatkossakin. Näin isoissa renkaissa noilla paikkausvaahdoilla ei tee juuri mitään, varsinkaan talvella.

Talvirenkaissa piti olla aika korkeat paineet, jota kulku ei olisi levotonta, käytin talvirenkaissa 3,1 (e) ja 3,3 (t) bar. Pääosin näillä mentiin kohtuullisen vakaasti tuulisimpia säitä lukuunottamatta. Kesärajoituksilla (+20-30km/h) + kova tuuli suuntavakavuus oli kyllä kitkoilla sitten aivan kadoksissa moottoritiellä. Nopeutta tiputtamalla tilanne toki rauhoittui ja em. nopeus on jo muutenkin lähellä kitkarenkaidenkin suositeltavaa ylärajaa. Kesärenkailla ei ole kertynyt vielä tuhatta kilometriä enempää, mutta pienemmistä paineista 2,5 (e) ja 2,8(t) huolimatta, kulku on selvästi vakaampaa maantienopeuksissa.

Huomasin myös että noin 10tkm matkalla talvirenkaista oli hävinnyt takaa yli milli enemmän pintaa. Syynä tähän on varmaakin tuo akun tuoma lisäpaino taka-akselille. Toki kokemusta ei ole muista rengaskooista ja -merkeistä, mutta ainakin tuntuisi siltä, että tässä mallissa on hyvä olla taka-akselilla riittävästi kumia ja kantavuutta. Itse en tällä kokemuksella kyllä vaihtaisi ainakaan 18" renkaisiin, hyvä vaihtoehto voisi olla 19" 255/50(e) 285/45 (t), sillä sekarengastus parantaa lähes aina myös suuntavakautta. Lisäksi levemmän takarenkaan kantavuusluokka on suurempi, joten voisi olettaa renkaiden kulutuksen tasaantuvan akseleiden välillä.

Talvella mulla oli keskikulutus noin 8 l/100km. Maantiellä 9 l/100km on meikäläisen vaikea alittaa -yleensä 10l/100km, konetiellä palaa 12-16l/100km nopeudesta riippuen. Sanoisin, että kokonaiskulutus on kuitenkin kohtuullinen verrattuna edelliseen dieseliin (X5 3sd), jonka keskikulutus oli n.12l/100km samassa ajaossa. Motarilla diesel kulutti 2-3 litraa vähemmän, maantiellä 0,5-1 litra vähemmmän ja sitten nurkka-ajossa, jota on paljon, h..sti enemmän :) Ei siis mikään ekoauto, mutta kokoisekseen yllättävänkin pihi, oletin kympin ylittävää keskikulutusta.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Oletko ladannut autoa huoltoasemilla ? Muistan joskus laskeskelleeni , ettei se kannata , koska aikaveloituksen takia totesin bensan tulevan halvemmaksi.

Auto tulee siis 20 tuuman renkailla, taisi olla Dunlopit ja pintaa kauppakirjan mukaan 6mm. Jonkun kilometrin noilla joutuu joka tapauksessa ajamaan. Minun ajotavoillani suuntavakaus ja ohjaustunto tuskin tulevat olemaan ongelma 18 tuuman renkailla. Ainoa mikä itselleni merkkaa on renkaan hiljaisuus , ja siinä 18 tuumaa on varmasti paras vaihtoehto , samoin polttoaineen kulutuksessa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

melperri kirjoitti: 06 Touko 2018, 14:44 Oletko ladannut autoa huoltoasemilla ? Muistan joskus laskeskelleeni , ettei se kannata , koska aikaveloituksen takia totesin bensan tulevan halvemmaksi.
Voi yksinkertaistaa, että jos latauksesta maksetaan aikaperustaista maksua, niin se ei koskaan kannata hitaasti latautuvan hybridin kanssa. Bensa tulee halvemmaksi. Jos taas maksat kWh-perustaisesti eli sähkön määrää, niin käytännössä aina kannattaa. Se on sitten toinen juttu maksaako sekään omaa vaivaa..
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

lnaukkar kirjoitti: 07 Touko 2018, 15:14
melperri kirjoitti: 06 Touko 2018, 14:44 Oletko ladannut autoa huoltoasemilla ? Muistan joskus laskeskelleeni , ettei se kannata , koska aikaveloituksen takia totesin bensan tulevan halvemmaksi.
Voi yksinkertaistaa, että jos latauksesta maksetaan aikaperustaista maksua, niin se ei koskaan kannata hitaasti latautuvan hybridin kanssa. Bensa tulee halvemmaksi. Jos taas maksat kWh-perustaisesti eli sähkön määrää, niin käytännössä aina kannattaa. Se on sitten toinen juttu maksaako sekään omaa vaivaa..
Joo , aikaperusteinen maksu on todellakin järjettömän kallis. Tunti taitaa kustantaa ainakin 6€ ja auto taitaa ottaa tuossa ajassa jotain 3,2kwh , jolla pääsee alle 10 km. Liekö sitten noita kwh perusteisia latausasemia käytännössä missään huoltoasemilla. Sellaiseen voisi tietysti auton kytkeä kahvitauon ajaksi.

Olenko ymmärtänyt oikein , että auton mukana tulevalla laturilla voi säätää latausvirtaa 8-16A välillä stöpselin sulakkeen mukaan ?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Sain auton eilen. Heti ensimmäiseksi meinasi kärry jäädä pihaan , kun en saanut latausjohtoa irti. Tovin sai pähkäillä ja rynkyttää kahvaa , ennen kuin tajusi , että ovi pitää avata avaimella ja samalla aukeaa latauspistokkeen salpa. Seuraavaksi meinasi jäädä tankaamatta , kun bensatankin läppä ei auennut. Ihme systeemi tuo kabiinin avauspainike. Miksei voi toimia avaimesta , kuten aina tähän asti muissakin malleissa ?

Yön yli oli latautumassa , aamulla ecopro päälle ja 25km työmatka mentiin käytännössä pelkällä sähköllä , jota riitti takaisin matkallakin vielä 5km , ennenkuin moottori kläynnistyi. 20 tuuman RF kuuluu ajossa , mutta ei läheskään samaan malliin , kuin aikanaan 18 RF E70:ssä. Hyvillä 18 eiRF kumeilla tästä voi saada ääni maailmaltaan ihan herraskaisen pelin.

Ohjaus on miellyttävän kevyt ja tunto mukavan etäinen. Ecoprossa heittää rullaukselle tosi hanakasti , eikä kumma kyllä ota jarrutusenergiaa talteen , ettei kevyesti paina jarrupoljinta koko ajan. Edeltävässä F 20 rullaus loppui , jos koski kerran jarrupolkimeen.

Autossa on näköjään joku kännykästä riippumaton nettiyhteys , kun antaa säätiedot , uutiset ym itsekseen. Mikäköhän juttu tämä on ?

BO soi hieman paremmin kuin HK edellisessä kiesissä.

Ensivaikutelma autosta täyttää odotukset. Hybridiajo ja kulutuksella kilvoittelu on koukuttavaa. Minusta tuli laakista sekakäyttäjä ilman pienintäkään motivaatiota irti pääsemiseen ( bensa ja sähkö)
Vastaa Viestiin