jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 220
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 15:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja jva » 06 Helmi 2017, 12:57

Hiukan tähän kohtaan noista X5 40e:n käyttökustannuksista. Viimeiset 4vkoa ajosta on reilut 80% ollut maantieajoa, pääasiassa motaria talvirajoituksilla. Nollailin ajotietokoneen nähdäkseni mikä se ns. todellinen kulutus on kun ajon luonne on hetkellisesti maantiepainotteista. Keskikulutus oli tänä aamuna karvan verran alle 6l/100km - 5,8l/100km tarkalleen. Eli kyllä tuolla suhteellisen pienellä pääsee myös maantiepainotteisemmalla ajolla. Perstuntumalla sanoisin kuitenkin että tuon 80-100km/h saattaa olla kulutuksen kannalta kriittinen raja, koska kesällä vastaavalla ajolla kulutus oli aika tarkkaan 2l/100km suurempi. Johtui varmaankin siitä että kesärajoituksilla vauhti on sen 20km/h kovempi?
Kaupunkipätkää menee sitten edelleen odotusten mukaisesti, eli käytännössä kaikki sähköllä pl aivan kovimmat pakkaset, jossa ulkoa liikkeelle lähtiessä menee jokusen hetken polttomoottorilla ennenkuin hyppää sähkölle.
Eli: jos ajaa pääasiassa kaupunkipätkää, hybridi on soiva peli. Maantielle diesel tai jopa bensakone (riippuen kokonaisajomäärästä) on varmasti sopivampi, mutta "verosuunnittelumallina" nykyisellä autoverotuksella tuo X5 40e menettelee myös maantiepainotteisessa ajossa, jos ei ihan tuhottomasti niitä kilsoja tule ja osa (ehkä se noin 20-25%) on kaupunkipätkää.
Jos unohdetaan kulupuoli kokonaan, niin edelleen olen sitä mieltä että voimalinja on hienosti toteutettu. Sähkö antaa hienosti boostia polttomoottorille kiihdytyksissä ja hyvin toimivaan vaihteistoon yhdistettynä kokonaisuus toimii erittäin hyvin.
Siinä käyttökokemusta vähän vajaan 7kk:n kokemuksiin pohjautuen.

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 257
Liittynyt: 13 Marras 2011, 14:51

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja melperri » 29 Huhti 2017, 12:59

Tänään tuli tehtyä parin tunnin koeajo X5 40e. Auto oli kokoisekseen ja painoisekseen kevyen tuntuinen käsitellä ja mutkatiellekin istui hyvin. Ahtaassa parkkihallissa koko kyllä haittasi. Ohjaus oli mielestäni oikein hyvä , kevyt ja silti tunnokas. Suuntavakavuudessa ei ollut moittimista ja voimalinja oli erittäin hyvä : kaasuun regoiminen välitöntä ja kiihtyvyys ripeää. Kaiken kaikkiaan olo tuntui kotoiselta E70 jäljiltä , paljon samaa tuntua , mutta sopivasti kevennettynä.

Autossa oli alla 19 Hakkapeliitta 8 frt , eli rengasmelun kannalta varmaan huonoin mahdollinen vaihtoehto ja sen kyllä kuuli. Vaikea käsittää , miten joku voi hyväksyä tuollaisen möykän tämän hintaisessa autossa. Desibelit karkealla asfaltilla oli samaa tasoa kuin nykyisessä 120DX 16 normaali R2:lla. Sen olin kuitenkin havaitsevinani , että ääni oli vähemmän jyrisevää , enemmän sellaista korkeataajuisempaa jollotusta. On siis toivoa , että tavallisilla 18 kesärenkailla tai kitkoilla äänimaailma asettuisi. Asia pitää tietysti päästä testamaan käytännössä , kuusinumeroisen summan maksavan auton on ehdottomasti oltava hiljainen.

Itselleni pakollisilla varusteilla hinta pomppaa 110t€ tietämiin , joten harkittava on vielä. Uusi X3 on myös ajettava loppuvuodesta.

wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 118
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 11:06
Auto: f15 x5 40e -16, f45 225 xe -16, e46 316ti -04

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja wilho » 02 Touko 2017, 07:13

Moi,

ymmärrän, minulla on myös 19 tuuman HKPL7 SUV renkaat jotka on varmasti vieläkin äänekkäämmät kuin nuo kasit. Nyt kuin vaihdoin 20" kesärenkaisiin niin auto on taas hiljainen, mutta Wetterin 740Le nelivetoon verrattuna silti äänekäs. Siinä tosin oli alla 18 tuuman kitkat.

Eli suosittelen ainakin talvirenkaisiin maltillisia 18 tuuman renkaita, vaikka itse en missään tapauksessa ottaisi kitkoja, meillä täällä pohjoisessa on talvella kaupungissakin asfaltin pinta jäässä ja testasin tuota autoani kitkoilla mm jääpolannekelillä eikä pitänyt.
2004 e46 316ti
2016 225xe
2016 x5 40e
ex f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 220
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 15:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja jva » 07 Touko 2017, 07:07

melperri kirjoitti:Autossa oli alla 19 Hakkapeliitta 8 frt , eli rengasmelun kannalta varmaan huonoin mahdollinen vaihtoehto ja sen kyllä kuuli. Vaikea käsittää , miten joku voi hyväksyä tuollaisen möykän tämän hintaisessa autossa. Desibelit karkealla asfaltilla oli samaa tasoa kuin nykyisessä 120DX 16 normaali R2:lla. Sen olin kuitenkin havaitsevinani , että ääni oli vähemmän jyrisevää , enemmän sellaista korkeataajuisempaa jollotusta. On siis toivoa , että tavallisilla 18 kesärenkailla tai kitkoilla äänimaailma asettuisi. Asia pitää tietysti päästä testamaan käytännössä , kuusinumeroisen summan maksavan auton on ehdottomasti oltava hiljainen.

No, jo jonkun verran kaikenlaisista autoista kokemusta kartuttaneena olen sitä mieltä että Suomen karkeahko asfaltti ja useimmat rengastukset ovat yhtälö johon hiljaista rengasmelua ei saa yhdistettyä kovin hyvin.
Kokemuksista oppineena menin X5-hankinnassa rengastuksen osalta puhtaasti mukavuus edellä, eli siis 18" vakiokoolla.
Edellinen maasturini oli Cayenne Turbo, asiaankuuluvalla 20" rengastuksella. Ulkonäöllisesti oikein hyvä, asfaltilla ajettavuudeltaan myös erinomainen..ja hinta näistä: rengasmelu asfaltilla hitonmoinen, ajettavuus hiekkatiellä karmea.
Tästä viisastuneena annoin hiukan periksi ulkonäköasialle ja (sporttiselle) tuntumalle asfaltilla = maltillinen rengaskoko. Vakiokoolla X5 on suhteellisen hiljainen asfaltilla ja kelvollisesti ajettavissa myös mökkitiellä.
Se on toki oma kysymyksensä mihin tarpeeseen auton hankkii ja sinänsä kaikki tarpeet ovat ihan perusteltuja, mutta kaikkea ei taida Suomen olosuhteissa saada samaan pakettiin.

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 257
Liittynyt: 13 Marras 2011, 14:51

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja melperri » 07 Touko 2017, 10:56

Jokin näissä uusimissa bemareissa on vialla rengasäänien eristämisessä. Esimerkiksi Tiguan 19 tuuman renkailla meni miellyttävän hiljaisesti. Mikään mahdottomuus ei siis ole suunitella auto niin , ettei karkeampikaan asfaltti tuo liikaa melua. Sanoisin , että alustan komponentit ( puslat ym )on bemareissa nykyisin aivan liian kovat karkeille teille. Kuvaavaa on , että esimerkiksi Tuulilasissa todettiin vastikään uuden Kodiakin oleva ratkaisevasti hiljaisempi kuin mikään samaan aikaan koeajetuista ja mitatuista isoista sedan premiumeista ( BMW 5 , Mersu E ja Volvo 90 )

Taitaa olla niin , että viimenen hiljainen BMW oli E60. Siinä muistaakseni TM testeissä jarrutuskokeessa auto liikahti pysähtymisen jälkeen aina muutaman kymmenen senttiä taaksepäin johtuen joustavista alustan komponenteista ja kyseessä oli vielä sport alustalla varustettu yksilö.

Sääli , että nykyinen suunittelu polittiikka on tuhonnut kaikkein keskeisimmän premium elementin ( hiljaisuus ) BMW.stä. Jäljelle jää vielä ergonomia , loistava käyttöliittymä ( iDrive) ja lisävarusteltuna sisustan hyvä laatuvaikutelma. Nämä eivät kuitenkaan riitä , kun taustamelu tuo jatkuvan "ei voi olla totta" fiiliksen , jota pääsee pakoon vain istumalla liikkumattomassa autossa.

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1557
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 14:23
Auto: G30 520dA xDrive M-Sport

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja gestapo » 07 Touko 2017, 12:16

Muut autot onki ilman Run flatteja myös suuremmilla rengaskoolla.

Mersukin on muuten siirtynyt Run Flatteihin 19" ylöspäin. Näkee ainakin useissa meseissä alla nuo surkeat melutoosat. Ihme touhua...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 220
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 15:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja jva » 08 Touko 2017, 09:01

melperri kirjoitti: Mikään mahdottomuus ei siis ole suunitella auto niin , ettei karkeampikaan asfaltti tuo liikaa melua.

Ei varmaankaan ole, mutta pitää muistaa että Suomi on BMW:lle (ja kaikille muillekin) autovalmistajille olemattoman pieni markkina-alue. Jos puhutaan esim. X5:sta, on Suomi BMW:lle jo lähes täysin merkityksetön markkina-alue.
Se tarkoittaa väistämättä sitä ettei Suomen erityisolosuhteita huomioidessa kannata suunnittelussa laittaa tikkua ristiin. Rengasmelu lienee yksi näitä asioita. Sen mitä Suomen ulkopuolella on tullut ajeltua, niin jo Ruotsissa asfaltin pinta säilyy jostakin syystä sileämpänä = rengasmelu on merkittävästi vähäisempää kuin Suomen teillä.
Lisä-äänieritystä lienee saatavissa. Ainakin jotkut ruostesuojausfirmat mainostavat myös lisä-äänieritystä. Sitä en tiedä miten toimii? Varmaan toimii, koska ei äänieristäminenkään mitään rakettitiedettä ole. :)

wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 118
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 11:06
Auto: f15 x5 40e -16, f45 225 xe -16, e46 316ti -04

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja wilho » 08 Touko 2017, 09:37

Moi,

minusta tämä X5 ei kovin äänekäs kesärenkailla. vaikkakin minulla on alla 20" Pirellin runflatit.

karkeita asfaltteja löytyy myös muualta kuin Suomesta, esim briteissä ja Norjassa olen törmännyt erittäin karkeaan päällysteeseen joka myös ääntää.
2004 e46 316ti
2016 225xe
2016 x5 40e
ex f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 220
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 15:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja jva » 08 Touko 2017, 11:57

wilho kirjoitti:minusta tämä X5 ei kovin äänekäs kesärenkailla. vaikkakin minulla on alla 20" Pirellin runflatit.

karkeita asfaltteja löytyy myös muualta kuin Suomesta, esim briteissä ja Norjassa olen törmännyt erittäin karkeaan päällysteeseen joka myös ääntää.


Jep, samaa piti sanoa minunkin jo edellisessä postauksessani. En minäkään X5:sta mitenkään erityisen äänekkääksi ole kokenut rengasääniltään. Tietysti sähköllä ajaessa kun muita ääniä ei ole niin tokihan ne normaalitkin rengasäänet helposti korostuvat.

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 257
Liittynyt: 13 Marras 2011, 14:51

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja melperri » 08 Touko 2017, 17:24

"pitää muistaa että Suomi on BMW:lle (ja kaikille muillekin) autovalmistajille olemattoman pieni markkina-alue."

Kyllä , mutta siitä huolimatta esimerkiksi FORD ja monet muut merkit ovat isommissa autoissaan eristäneet rengasäänet varsin hyvin , eli se ei mitä ilmeisimmin vaadi mitään massiivista erityispanostamista. Siksi ihmetyttää suunnattomasti , miksi BMW on mennyt tässä suhteessa niin huonoksi.

Tuota X5 en vielä lähde tuomitsemaan liian äänekkääksi tuon yhden koeajon perusteella. E70:kin jyrisi aivan sietämättömästi jo 18 runflateilla , mutta oli tyydyttävä sitten vastaavilla normaali kumeilla , ei kuitenkaan aivan hintaluokan edellyttämällä tasolla.

lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 14:44

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja lortti » 08 Touko 2017, 21:25

Hittoako tässä autovalmistajia syyttämään kun 75% kansasta on pakonomainen tarve jyrsiä teitä piloille nastarenkailla. Co2 sääntöjen takia autoja on pakko keventää ja se kuuluu esim äänieristyksessä. 5 talvea menty kitkoilla pk-seudulla ja kertaakaan ei ole nastoja tarvinnut. Tiedän että pohjoisessa tilanne on eri.

Täällä etelässä nastarengasfanaatikoilla tuntuu olevan kaksi syytä miksi niitä muka tarvitaan. 1. Kotipihan jyrkkä mäki jota ei aurata. 2. Kerran vuodessa pitää päästä jonnekin Ranuan mökille umpihangessa. Näillä sitten perustellaan se että raastetaan tiet rikki syyskuusta toukokuuhun vaikka tarvetta nastoille olisi prosentille ajosta.

Nastat kunnon haittaverolle ainakin Uudellamaalla ja varsinaissuomessa ja ostakaa lumiketjut noita mökkiteitänne varten.

wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 118
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 11:06
Auto: f15 x5 40e -16, f45 225 xe -16, e46 316ti -04

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja wilho » 09 Touko 2017, 13:43

moi,

kannattaa käydä koeajamassa vielä kesärenkailla, Wetterin koeajossa olevassa X5 40e autossa olleet 19" Goodyearin F1 Eagle kesärenkaat oli minusta about yhtä äänekkäät kuin nuo 20" Pirellit. Varmaankin 18" kesärenkaat on edelleen hiljaisemmat, varsinkin jos tilaa ne ei-runflattina.

Olen muuten ajellut X5 40e:llä noin 5.4-5.6 l/100km tähän mennessä noin 11 tkm. Esim viimeiset 4+ tkm softapäivityksen jälkeen kulutus on ollut 5.4 l/100km. Tämä sisältää viikonloppuisin mökkimatkoja a' 300km ja viikolla 16-20 km suuntaansa työmatkoja, mutta sekä kotona että töissä ladaten, Työajot pääosin sähköllä ajaen, eli jopa motarilla ehtii sähköllä mukaan.

Jos hybridin ostaa, minusta kotilatauspaikka on pakollinen, muuten jää sähkölisäpotku (boost) kiihdytyksissä vähäisemmäksi.

Eli tälläisellä autolla ajaminenhan on varsinainen ekoteko :)
2004 e46 316ti
2016 225xe
2016 x5 40e
ex f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 257
Liittynyt: 13 Marras 2011, 14:51

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja melperri » 09 Touko 2017, 16:15

lortti kirjoitti:Hittoako tässä autovalmistajia syyttämään kun 75% kansasta on pakonomainen tarve jyrsiä teitä piloille nastarenkailla. Co2 sääntöjen takia autoja on pakko keventää ja se kuuluu esim äänieristyksessä. 5 talvea menty kitkoilla pk-seudulla ja kertaakaan ei ole nastoja tarvinnut. Tiedän että pohjoisessa tilanne on eri.

Täällä etelässä nastarengasfanaatikoilla tuntuu olevan kaksi syytä miksi niitä muka tarvitaan. 1. Kotipihan jyrkkä mäki jota ei aurata. 2. Kerran vuodessa pitää päästä jonnekin Ranuan mökille umpihangessa. Näillä sitten perustellaan se että raastetaan tiet rikki syyskuusta toukokuuhun vaikka tarvetta nastoille olisi prosentille ajosta.

Nastat kunnon haittaverolle ainakin Uudellamaalla ja varsinaissuomessa ja ostakaa lumiketjut noita mökkiteitänne varten.


Samaa mieltä nastoista , 15 vuotta menty kaikenlaisilla kaksi ja nelivetoautoilla pohjoismaisilla kitkoilla , eikä nastoja ole kaivattu kertaakaan. Tiet ei nastoja kestä , jotain radikaalia olisi asian suhteen tehtävä , jonkin asteinen kielto tai riittävän kova ohjaava maksu etelään tarvittaisiin.

Niin kauan kun osa valmistajista selkeästi kykenee tekemään karkeallakin asfaltilla hiljaisia autoja , syyttäisin kuitenkin edelleen meluisien autojen valmistajia. Kun joku Mondeokin saadaan mukavan hiljaiseksi rupuisellakin pinnalla , saman tulisi totta vie onnistua premium merkeiltä.

lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 14:44

Re: X5 osto

ViestiKirjoittaja lortti » 09 Touko 2017, 16:31

sen verran vielä että onko Mondeo hiljainen jos siihen lyödään 19" tai isommat vanteet alle ja runflatit? Eikös nämä yleensä ole jollain 16 tai 17 kottikärrynpyörillä. Mun F36 on 18" vanteilla ja non rft laatukumeilla mielestäni ihan ok.


Sent from my iPad using Tapatalk

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa