X5 osto

samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

melperri kirjoitti: 15 Touko 2018, 16:44 Sain auton eilen. Heti ensimmäiseksi meinasi kärry jäädä pihaan , kun en saanut latausjohtoa irti. Tovin sai pähkäillä ja rynkyttää kahvaa , ennen kuin tajusi , että ovi pitää avata avaimella ja samalla aukeaa latauspistokkeen salpa. Seuraavaksi meinasi jäädä tankaamatta , kun bensatankin läppä ei auennut. Ihme systeemi tuo kabiinin avauspainike. Miksei voi toimia avaimesta , kuten aina tähän asti muissakin malleissa ?

Yön yli oli latautumassa , aamulla ecopro päälle ja 25km työmatka mentiin käytännössä pelkällä sähköllä , jota riitti takaisin matkallakin vielä 5km , ennenkuin moottori kläynnistyi. 20 tuuman RF kuuluu ajossa , mutta ei läheskään samaan malliin , kuin aikanaan 18 RF E70:ssä. Hyvillä 18 eiRF kumeilla tästä voi saada ääni maailmaltaan ihan herraskaisen pelin.

Ohjaus on miellyttävän kevyt ja tunto mukavan etäinen. Ecoprossa heittää rullaukselle tosi hanakasti , eikä kumma kyllä ota jarrutusenergiaa talteen , ettei kevyesti paina jarrupoljinta koko ajan. Edeltävässä F 20 rullaus loppui , jos koski kerran jarrupolkimeen.

Autossa on näköjään joku kännykästä riippumaton nettiyhteys , kun antaa säätiedot , uutiset ym itsekseen. Mikäköhän juttu tämä on ?

BO soi hieman paremmin kuin HK edellisessä kiesissä.

Ensivaikutelma autosta täyttää odotukset. Hybridiajo ja kulutuksella kilvoittelu on koukuttavaa. Minusta tuli laakista sekakäyttäjä ilman pienintäkään motivaatiota irti pääsemiseen ( bensa ja sähkö)
Eikös tuohon tankin avauspainikkeen takana ole liitetty jokin tankin/akkutilan tuuletus, toki kyllähän sekin voisi hyvin napilla hoitaa...

Samansuuntaiset havainnot RFT:stä F15:ssa, jousitettu massa varmaan hieman tasoittaa niiden kovuutta vaikka sitä ne on vieläkin, F15 on aika hyvin äänieristetty auto ettei rengas jurinat pahasti tule ainakaan uudehkoilla rft-renkailla läpi. Itsellä tosin tässä "vain" 19":set.

Tuo säätieto taitaa kuulua ihan normi connecteddrive remoteservice palveluun, saa sitten esim lämppärin päälle, ovet lukkoon/auki ja lähettää kohteet kännyllä autoon. Kello&Säätieto ruutua kummempaa hyötyä en ole tuosta navin pään toiminallisuudesta en ole itse ainakaan löytänyt. Connecteddrive palvelusta voi sitten tilata&ladata karttojen päivitykset yms

Itsellä vaihtui E70:n High-end individualeista F15:n H/K:hon ja ero oli noissa jo ihan selkee, ei H/K:kaan huonot ole, mutta High-endit oli vain yksinkertaisesti selkeesti paremmat. Varmasti vähintään saman eron olevan F15:n edelleen BO vs H/K välillä
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Huomasin tänään , että oikean takaoven keskikaiutin on rikki , säröää tosi pahasti. No , kaipa tuo takuuseen menee , harmittaa vaan , kun vaatii ainakin kaksi käyntiä , eli ensin näytille , sitten osan tilaus ja uusi käynti.

Pari maantielenkkiä nyt tehty. Runflatit ei kovin pahasti vetele urissa , mutta ohjaustuntuma on ikävän terävä noissa nopeuksissa ja rattityötä on vähän liikaa matka ajossa. Ääni ei ole aivan yhtä paha kuin odotin , mutta tämän hintaiselle autolle karkealla pinnalla kyllä sietämätön.

Pyörät lähtee vaihtoon. Ei vaan näytä helpolta löytää alkuperäistä F15 18 settiä käytettynä. Noita E70 malleja kyllä on , mutta ne ei ehkä oikein istu tähän korimalliin. No , jospa joku olisi kiinnostunut vaihtamaan pienellä välirahalla omasta kiesistä pyörät isompiin. Valssit on kieltämättä komeat , mutta mukavuus ja taloudellisuus syistä ne täytyy hylätä.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa että vaihtaisit runcrapit tavallisiin renkaisiin? Ajettavuus ainakin paranisi.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

///Marko kirjoitti: 22 Touko 2018, 17:11 ^Oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa että vaihtaisit runcrapit tavallisiin renkaisiin? Ajettavuus ainakin paranisi.
Sekin on tietysti mahdollista , mutta verratuna 18 tuuman renkaisiin , tuo 20 koko kuluu nopeammin , on selvästi kalliimpi , lisää polttoaineen kulutusta ja melua , joten eipä siinä järkeä olisi.

Yksi kaveri lupasi käytännössä ilmaiseksi lähes uudet 18 tuuman Continentalit jollain replica vanteilla. Heitetään ne nyt alle , pannaan 20 tuumaiset myyntiin ja kyttäillään , jos joskus ilmestyisi myyntiin esimerkiksi käytetty style 446 setti.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

melperri kirjoitti: 22 Touko 2018, 22:05 Sekin on tietysti mahdollista , mutta verratuna 18 tuuman renkaisiin , tuo 20 koko kuluu nopeammin , on selvästi kalliimpi , lisää polttoaineen kulutusta ja melua , joten eipä siinä järkeä olisi.
:w00t: :lol: :lol: Eipä taida hirveesti järkeä koko möhkössä... Tunteella nämä vehkeet ostetaan! :thup:
melperri kirjoitti: 22 Touko 2018, 22:05 Yksi kaveri lupasi käytännössä ilmaiseksi lähes uudet 18 tuuman Continentalit jollain replica vanteilla. Heitetään ne nyt alle , pannaan 20 tuumaiset myyntiin ja kyttäillään , jos joskus ilmestyisi myyntiin esimerkiksi käytetty style 446 setti.
Esim ebay:n kautta Germaaniasta noita 446 setttejä saa kohtuu valikoiman ja ok hintaan, tosin monet varustettu RunScrapeillä tai WinterReifenilla varustettuna, mutta nehän voi vaihtaa sitten ok renkaiksi.. 19-tuumaiset toimii kyllä paremmin alla kuin 18:set.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tunteellahan nämä ostetaan , ja itse tavoittelen nimenomaan "soft rideä" ja maksimaalista hiljaisuutta. Siksi 18 tuumaa on must.

En löytänyt kuin "may not ship in Finland" 446:sia. Täytyy googlata tarkemmin , tuo malli sopisi ulkonäöllisesti parhaiten autoon
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

No niin , kaverilta saadut pyörät nyt alla. Olivatkin onneksi Goodyearit , Continentalit ovat aiemman kokemukseni mukaan ikävän kovat. Nyt on "soft ride" ja kyyti auton hintaluokan edellyttämällä tasolla.

EBayssa parilla Guntherilla näkyy olevan 446 setti myynnissä 500-600€ hintaan , mutta eivät lupaa lähettää Suomeen. Kyttäillään , kaipa tuollaiset jossakin vaiheessa löytyy. Samantien nyt tuo 20 tuuman sarja myyntiin , ehkäpä kevätaurinko pehmittää jonkun pään , ja pääsen niistä eroon.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Nyt on ensimmäinen 1000km körötelty autolla. Auton mukana tulleet 20 tuuman renkaat meni nopeasti kaupaksi ja tilasin yhden oem 446 setin keskieruoopan kitkoilla ebaystä hintaan 650 kuljetuksiineen. Jos vanteet osoittautuvat yhtä hyviksi kuin kuvissa , tilaan vielä toisen sarjan ja heivaan nykyiset replikat ulkonäkösyistä mäkeen.

Ohjauksen herkkä vaste maantiellä ei johtunutkaan 20 tuuman kiekoista , vaan tilanne sen suhteen on ennallaan. Kaikenkaikkiaan ohjaus on hyvin saman tuntuinen , kuin E70 aktiiviohjaus. Se on pienissä nopeuksissa mukavan kevyt ja nopea tehden autosta yllättävän ketterän tuntuisen. Maantievauhdissa se jäykistyy mielestäni liikaa , ja välitys säilyy turhan nopeana. Olisi parempi , että tehostus säilyisi keveänä ja välitys hidastuisi , jolloin olisi leppoisampi ajettava baanalla. No , kyllä tällä toimeen tulee ja tärkeintä on keveys taajama vauhdissa.

Mutkatiellä on mukava kurvailla comfort asetuksella , ei kallistele yhtään liikaa. Rengasmelu näillä 18 Goodyeareilla on mukavan vaimeaa , E60 tasoa. Nopeusluokka näkyy olevan Y , seuraavat kiekot otetaan matalimmalla mahdolisella nopeusluokalla , jotta kyyti pehmenisi ensisestään. Talveksi tulee uudet Hakkapeliitta R3 kitkat ja jossakin vaiheessa voisi kokeilla , miten keskieuroopan kitkat toimisivat kesärenkaina.

Kulutus on nyt 7.2l/100km , latauksessa vain kotona ja pääosa kilometreistä moottoritietä. Ei paha. Autoveropäätös tuli tänään , 8350€. Lisävarusteet ei näköjään vaikuta mitään , vaan suunilleen karvalakkihinnasta vero määrätty. Hyvä.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Mielenkiintoinen veropäätös. Uuden X5 40e:n hinnassa on nykyisen hinnaston mukaan veroa 7162e.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

///Marko kirjoitti: 01 Kesä 2018, 08:52 ^Mielenkiintoinen veropäätös. Uuden X5 40e:n hinnassa on nykyisen hinnaston mukaan veroa 7162e.
Vm 2017 vero oli 10,40%. Tämä yksilö oli 8500km ajettu. Verotusarvoksi laskettiin n 80t€. Uutena Suomessa auton hinta varusteineen n 133t€. Hakukuluineen ja autoveroineen tuli maksamaan 85t€. Lähes 50t€ säästö verrattuna uuden hankintaan. Tällaista ei kyllä kenenkään kannata hankkia uutena Suomesta. Karvalakkimallista säästöä tulee tietysti vähemmän.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

melperri kirjoitti: 23 Touko 2018, 16:48 Tunteellahan nämä ostetaan , ja itse tavoittelen nimenomaan "soft rideä" ja maksimaalista hiljaisuutta. Siksi 18 tuumaa on must.

En löytänyt kuin "may not ship in Finland" 446:sia. Täytyy googlata tarkemmin , tuo malli sopisi ulkonäöllisesti parhaiten autoon
Kun X5:sta hankin, menin nimenomaan mukavuus jne edellä. Päädyin siksi myös 18" kiekkoihin. Olen ollut tyytyväinen, ei mitään valittamista niistä - mukavuus edellä mentiin ja sitä tuli mitä hain.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

melperri kirjoitti: 01 Kesä 2018, 10:11 Vm 2017 vero oli 10,40%. Tämä yksilö oli 8500km ajettu. Verotusarvoksi laskettiin n 80t€. Uutena Suomessa auton hinta varusteineen n 133t€. Hakukuluineen ja autoveroineen tuli maksamaan 85t€. Lähes 50t€ säästö verrattuna uuden hankintaan. Tällaista ei kyllä kenenkään kannata hankkia uutena Suomesta. Karvalakkimallista säästöä tulee tietysti vähemmän.
On tuo kova säästö uuteen verrattuna ja kukapa sitä nyt karvalakkia haluais. :thuup:
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

///Marko kirjoitti: 01 Kesä 2018, 17:19
melperri kirjoitti: 01 Kesä 2018, 10:11 Vm 2017 vero oli 10,40%. Tämä yksilö oli 8500km ajettu. Verotusarvoksi laskettiin n 80t€. Uutena Suomessa auton hinta varusteineen n 133t€. Hakukuluineen ja autoveroineen tuli maksamaan 85t€. Lähes 50t€ säästö verrattuna uuden hankintaan. Tällaista ei kyllä kenenkään kannata hankkia uutena Suomesta. Karvalakkimallista säästöä tulee tietysti vähemmän.
On tuo kova säästö uuteen verrattuna ja kukapa sitä nyt karvalakkia haluais. :thuup:
Jos käyttää hakufirmaa , ei välttämättä kannata hyvaksyä ensimmäistä tarjousta , vaan kysyä muualtakin. Kysyin ensimmäistä tarjousta firmasta , jonka kautta olen aiemmin tuonut 2 E70. Tarjottiin autoa 98t€ hintaan. Jäi vähän huono maku tuosta , kun hintaa perusteltiin kovalla autoverolla. Toisen firman kautta auto järjestyi sitten tuolla 85t€:lla.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Ei mennyt ihan putkeen tuo ebay vannetilaus. Tänään tuotiin 3 kpl renkaita. Neljäs kuulemma tulee luultavasti muutaman päivän kuluttua. Kieltäydyin vastaanottamasta epätäydellistä toimitusta. Soitto UPS:iin. Siellä kerrottiin , että 1 rengas on jostain syystä joutunut Ruotsiin. Ehdotin , että odottavat sen saapumista heille , ja laittavat sitten kaikki 4 rengasta kerralla minulle. On kulemma mahdotonta. He toimittavat seuraavaksi yhden renkaan. Se tuodaan pakettiautolla ovelle. Minun pitää ensin kieltäytyä vastaanottamasta sekin. Vasta sen jälkeen he voivat laittaa kaikki 4 rengasta yhteen kyytiin.
V:ttu mitä touhua ! Kuin suoraan Speden legendaarisesta rautakauppa sketsistä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kuriirien toiminta kieltämättä yllättää usein monella tavalla, ikävä kyllä pääsääntöisesti negatiivisesti.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Nyt yllättäen tuli kaikki 4 pyörää samassa kyydissä. Vanteet on ainakin ulkoisesti lähes virheettömät ja putipuhtaat. Syksyllä sitten lopullinen totuus paljastuu , kun heittää alle.

Nyt kilometrejä autolla on tullut kolmisen tuhatta. Ehdin ensimmäiset pari tonnia ihmetellä puutteellista suuntavakavuutta. Yhdellä tuulisella moottortie reissulla tulin suorastaan merisairaaksi , takapää nuljui oudosti ja piti pysähtyä tarkistamaan , onko takarenkaat irtoamassa. Ei ollut , mutta kotona huomasin , että olin alle laittaessa sotkenut etu ja takarenkaat keskenään , niin että takana oli 2.5b ja edessä 2.8. Laitoin sitten eteen 2.7 ja taakse 3.0 , minkä jälkeen takapää stabiloitui. Ehkä vielä voisi hieman laskea etupään painetta ja nostaa takapään , voisi ohjausvaste jonkinverran loiventua. Se on mielestäni edelleen turhan terävä moottoritie vauhdissa.

Urista tämä auto ei oikein tykkää , en tiedä , onko raideleveys sen verran keskimääräistä suurempi , että ei osu kunnolla uriin , vaan hakee koko ajan jommalle kummalle puolelle. Ei tuo suuri ongelma ole , mutta ylimääräistä ohjaustyötä on moottoritiellä suunilleen samanverran kuin alkuperäisillä 20 tuuman runflateilla.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

melperri kirjoitti: 13 Kesä 2018, 17:33 Nyt yllättäen tuli kaikki 4 pyörää samassa kyydissä. Vanteet on ainakin ulkoisesti lähes virheettömät ja putipuhtaat. Syksyllä sitten lopullinen totuus paljastuu , kun heittää alle.

Nyt kilometrejä autolla on tullut kolmisen tuhatta. Ehdin ensimmäiset pari tonnia ihmetellä puutteellista suuntavakavuutta. Yhdellä tuulisella moottortie reissulla tulin suorastaan merisairaaksi , takapää nuljui oudosti ja piti pysähtyä tarkistamaan , onko takarenkaat irtoamassa. Ei ollut , mutta kotona huomasin , että olin alle laittaessa sotkenut etu ja takarenkaat keskenään , niin että takana oli 2.5b ja edessä 2.8. Laitoin sitten eteen 2.7 ja taakse 3.0 , minkä jälkeen takapää stabiloitui. Ehkä vielä voisi hieman laskea etupään painetta ja nostaa takapään , voisi ohjausvaste jonkinverran loiventua. Se on mielestäni edelleen turhan terävä moottoritie vauhdissa.

Urista tämä auto ei oikein tykkää , en tiedä , onko raideleveys sen verran keskimääräistä suurempi , että ei osu kunnolla uriin , vaan hakee koko ajan jommalle kummalle puolelle. Ei tuo suuri ongelma ole , mutta ylimääräistä ohjaustyötä on moottoritiellä suunilleen samanverran kuin alkuperäisillä 20 tuuman runflateilla.
Mitkä renkaat siis nyt on alla? Mulla on nyt 19" RFT:t, muistaakseni GY:t ja sanoisin kyllä vähemmän uraherkäksi kuin E70:nen 20":lla Non-RFT:llä eli käytännössä ei ollenkaan
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

samulis kirjoitti: 14 Kesä 2018, 09:15
melperri kirjoitti: 13 Kesä 2018, 17:33 Nyt yllättäen tuli kaikki 4 pyörää samassa kyydissä. Vanteet on ainakin ulkoisesti lähes virheettömät ja putipuhtaat. Syksyllä sitten lopullinen totuus paljastuu , kun heittää alle.

Nyt kilometrejä autolla on tullut kolmisen tuhatta. Ehdin ensimmäiset pari tonnia ihmetellä puutteellista suuntavakavuutta. Yhdellä tuulisella moottortie reissulla tulin suorastaan merisairaaksi , takapää nuljui oudosti ja piti pysähtyä tarkistamaan , onko takarenkaat irtoamassa. Ei ollut , mutta kotona huomasin , että olin alle laittaessa sotkenut etu ja takarenkaat keskenään , niin että takana oli 2.5b ja edessä 2.8. Laitoin sitten eteen 2.7 ja taakse 3.0 , minkä jälkeen takapää stabiloitui. Ehkä vielä voisi hieman laskea etupään painetta ja nostaa takapään , voisi ohjausvaste jonkinverran loiventua. Se on mielestäni edelleen turhan terävä moottoritie vauhdissa.

Urista tämä auto ei oikein tykkää , en tiedä , onko raideleveys sen verran keskimääräistä suurempi , että ei osu kunnolla uriin , vaan hakee koko ajan jommalle kummalle puolelle. Ei tuo suuri ongelma ole , mutta ylimääräistä ohjaustyötä on moottoritiellä suunilleen samanverran kuin alkuperäisillä 20 tuuman runflateilla.
Mitkä renkaat siis nyt on alla? Mulla on nyt 19" RFT:t, muistaakseni GY:t ja sanoisin kyllä vähemmän uraherkäksi kuin E70:nen 20":lla Non-RFT:llä eli käytännössä ei ollenkaan
ämä levottomuus on pluggarin ominaisuus, sillä akusto on taka-akselin takapuolella. Saman fiiliksen saat tuohon omaasi kun laitat 160kg takakonttiin. Toki ilmajousitus pitää perän kohdillaan, mutta paino on joka tapauksessa pahassa paikassa ja tuntuu. Rengaspaineen nosto yli suositusten auttaa aika paljon ja vielä kun tekee niin, että taakse laittaa n. 0,5bar enemmän kuin eteen, niin siedettävä tuosta tulee... Tuo sama takapaino tuntuu hyvin myös mutkatiellä varsinkin liukkaalla. Ajonvakautus tekee paljon töitä, kun perus X5 menee vielä eleettömästi.....
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Renkaina on GY effientgrip asymmetric Y nopeusluokassa. Laitetaan seuraavaksi vielä 0,2b lisää takarenkaisiin. Kyllä tällä nytkin jo pärjäilee , mutta mitä vakaampi takapää , sen parempi.

Tavaratilan riittävyys ja käytös kuormattuna tulee nyt viikonloppuna testattua 350km mökkimatkalla.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Nyt on ensimmäinen 10tkm menty. Paineiksi edessä on vakiintunut 2,4 ja takana 2,7. Takapää ei enää ole tuntunut levottomalta. Kulutus on pienetynyt kilomertien kertyessä jostain syystä. Mökkimatka täydellä akulla ( n 80km , josta 55 km moottoritietä ) meni aluksi 6,7-7,2l/100km , nyt 5,3-5,8l. Sähkörange täydellä akulla näyttää 35km , enimmillään 30km päästy. Aamuisin 10C lämpötilassa lähtiessä lämmittää kabiinin turhan kuumaksi 22 lämpötilapyynnillä heti ensi metreillä. 18C pyynnnillä lämpenee sopivan pehmeästi ja virtaa 20km työmatkalla säästyy jonkinverran ( 5-7% ).

Carlyllä tuli koodattua DRL päälle 0 ja 1 asennossa. Nyt voi valoisaan aikaan ajella vain etudrl päällä ja olosuhteiden heikentyessä kääntää valokytkin 1 asentoon , niin että takavlot syttyvät. Toinen koodaus oli laittaa valopesimet toimimaan ensimmäisellä ja sen jälkeen joka viidennellä vedolla Jostain syystä tehtaalla lähtiesssä oli laitettu toimimaan niin harvoin , että olivat käytännössä toimimattomat. Ärsyttävää polittiikka , tällä selvästi koulutetaan porukkaa pesurien puuttumiseen tulevista malleista.

Ruuhka ajo asisstentin huijausyritys on tutkinnan alla. Toimii kädet pois ratista vain n 10-15s. Täyttyy kokeilla , josko pieni puristin tms ratissa erehdyttäisi auton ohjaamaan pidempiä aikoja itsekseen.

Auto on hyivn vastannut odotuksia , on varsin mukava ja leppoisa matkavaunu. Nyt tuntuu , että autonvaihtokuume on hellittänyt hyvinkin pitkäksi aikaa.
Vastaa Viestiin