X5 ajotuntuma

PT56
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 05 Marras 2014, 21:24
Auto: 520d F11 x-Drive 2014

Tervehdys,

Koeajoin hiljan X5 40e'n. Ajotuntuma moottoritiellä oli (niillä renkailla mitä mahtoikaan alla olla) vähintäänkin sanottuna huojuva (nopeat ohitukset, kaistan vaihdot jne).

Mikä on palstalaisten tuntuma? Auttaako leveämmät (kuin vakio) renkaat, sport ajoasetus tmv!?
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Olen oman 40e:n kanssa havainnut kohta noin 1,5 vuoden ajokokemuksen aikana, että auto on varsin tarkka rengaspaineistaan. Itse olen käyttänyt maksimikuorman ja nopean ajon paineita. Tuolloin ohjattavuus ja suuntavakaus ovat kunnossa. Jos on matalammat paineet, meno muuttuu huojahtelevammaksi. Ja käytössä ovat sekä 18- että 19-tuumaiset vanteet niihin sopivilla normirenkailla. Olen kokonaisuutena ollut tyytyväinen 40e:n ajettavuuteen. Eihän se mikään M3 ole. Massaa ja kokoa on! Mutta ottaen huomioon auton mitat on meno hyvin miellyttävää.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Samat havainnot kuin edellisellä kirjoittajalla.
Vähän ohjeita suuremmat paineet renkaisiin ja meno on vakaampaa. Sport-asetus vaikuttaa myös huomattavasti tuntumaan.
Autoa ostaessa menin - aikaisemmasta oppineena - mukavuus edellä ja olen nyt 14kk 40e käytön jälkeen edelleen hyvin tyytyväinen. 40e:llä pääsee mökille ja metsästysreissuille mukavasti hiekkatietä ja vähän huonommallakin tiellä selviää. Asfaltilla auto on edellisillä huomioilla ihan toimiva käyttöpeli.
Aiempi vastaavan autotyypin autoni oli Cayenne T, hiton hyvä ja sporttinen asfaltilla, hiekkatiellä lähes huono ja vähän kuoppaisemmalla hiekkatiellä lähes käyttökelvoton.
Toki käyttö ja käyttäjän mieltymykset ratkaisevat/ mitään absoluuttista, ainoaa totuutta ei tässä(kään) asiassa ole.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Käykääpä kokeilemassa mainittu Cayenne säädettävällä ilma-alustalla tai, kuten oma budjettiratkaisuni, Touareg. Rautajousiin ei ole enää paluuta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Juha kirjoitti:Käykääpä kokeilemassa mainittu Cayenne säädettävällä ilma-alustalla tai, kuten oma budjettiratkaisuni, Touareg. Rautajousiin ei ole enää paluuta.
Rautajousiin ei olekaan paluuta (Porschen) ilmajousituksen osalta. Se on ehdottomasti HYVÄ. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että 957 T oli 21" kiekoilla jne. ihan tasan sitä mitä edellä kuvasin, eikä sitä mitenkään järkevästi saanut sopivammaksi muokattua.
X5 40e toimii selvästi paremmin (meikäläisen) normaalikäytössä. Siinähän takapäässä on säätyvä/säädettävä jousitus ja edessä raudat. Toimii minusta varsin hyvin.

Toki voi olla että ikä on tehnyt tehtävänsä. Alla on ollut varsin tiukassa ratasäädöissäkin olevaa kuljetinta jopa arkikäytössä, eikä se silloin haitannut yhtään. Nykyisin pidän tärkeämpänä että auto toimii hyvin siinä käytössä mihin sitä pääasiassa käytetään.

Korostan kylläkin vahvasti taas sitä että ainoa millä on merkitystä on käyttäjän mieltymykset, kyllä minullakin on jopa tuo mainittu "ratakireä" 2-ovinen ja olemattomalla takamatkustajakapasiteetilla ja tavaratilalla ollut kuljetin toiminut varsin hyvin arkiautona lastenrattaiden ja turvaistuimen kanssa, vaikkei se enää toimisikaan :) Siinä mielessä kyllä ymmärrän jos/kun jollakin on tarvetta muokata 40e:n vakioalustaa sportimpaan suuntaan. Ja sehän kyllä onnistuu, aluksi isompaa kiekkoa alle sportimmalla rengastuksella ja siitä edelleen alustaratkaisuja muokkaamalla. :)

Toki minusta myös 40e:n luonne on sellainen ettei siihen kokonaisuuteen oikein edes istu Cayennemainen, korostunut sporttisuus. Johonkin muuhun X5- malliin istuu ehkä paremmin.
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Ja vielä komppaan takaisinpäin. Mukavuuspainotteinenhan tuo 40e on. Jos kaipaa ns. menevämpää kyytiä, joku X5 M50D tai sitten ihan vain M on varmasti houkuttelevampi ratkaisu.

Mutta. Kun hybridillä olen nyt oppinut ajamaan oikein ja sen myötä olen omissa arjen pyörittelyssä päässyt varsin helposti jo yli 2000 km:n vetoihin yhdellä bensiinitankillisella, olen ollut todella tyytyväinen. Muutkin auton käyttökustannukset ovat olleet yllättävän edulliset. Ja kuitenkin auto on ollut koko käytön ajan aito X5 kaikella positiivisella tavalla. Mukavuutta ja tehoa löytyy vähintäänkin riittävästi.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

JP X-Driver kirjoitti: Kun hybridillä olen nyt oppinut ajamaan oikein ja sen myötä olen omissa arjen pyörittelyssä päässyt varsin helposti jo yli 2000 km:n vetoihin yhdellä bensiinitankillisella, olen ollut todella tyytyväinen. Muutkin auton käyttökustannukset ovat olleet yllättävän edulliset. Ja kuitenkin auto on ollut koko käytön ajan aito X5 kaikella positiivisella tavalla. Mukavuutta ja tehoa löytyy vähintäänkin riittävästi.
Ihan samat on kokemukset ja fiilikset.
Sen olen myös pannut merkille että hybridin myötä ajotapani on jonkinverran muuttunut/ 40e ikäänkuin kannustaa olemuksellaan ajamaan taloudellisuus ja mukavuus edellä. Aiemmissa autoissani hain sporttisuutta, jopa aika ehdotonta ja kompromissitontakin sellaista. 40e:llä kuitenkin lähes päinvastaiset, mukavuus-
ja taloudellisuuspainotteiset ominaisuudet tuntuvat täysin luontevilta.
No, kyllähän se tarvittaessa sähkön avustamana ihan ripeästi liikahtaa ja sport-asetuksella luonne terävöityy muutenkin silloin kun siihen suuntaan haluaa autoa viedä.
Vastaa Viestiin